Google straft mobiele pop-ups, hoe nu verder met uw e-mailmarketing?

Google update mobiele pop-ups

Mobiele pop-ups zijn verleden tijd; uw e-mailmarketing ook?

Vorig jaar augustus kondigde Google aan dat pop-up advertenties op mobiele apparaten vanaf 10 januari 2017, na de verandering in het algoritme, voortaan minder hoog gerankt zullen worden.

Veel bedrijven maken echter gebruik van dit soort pop-ups om nieuwe klanten voor de nieuwsbrief te werven.

Wanneer u zelf deze tactiek gebruikt, zult u het vast met ons eens zijn dat deze verandering een zeer nadelig effect op uw e-mailmarketing kan hebben.

Geen zorgen!

In dit artikel leggen we u precies uit hoe u het beste op deze verandering kunt inspelen, zonder de hoop in e-mailmarketing te verliezen.

Alvast een tipje van de sluier; kies eerst voor de SEO ranking, daarna voor winst.

Waarom straft Google websites met pop-ups?

Google hecht veel waarde aan een uitstekende gebruikservaring. En daar passen mobiele pop-ups niet geheel bij. Veel mensen Googlen naar termen als “ongewenste reclame op mobiele telefoon”, “reclame pop-ups op telefoon” en “ongewenste reclame blokkeren”. Een teken dat gebruikers zich ergeren aan de mobiele pop-ups.

Om de gebruikerservaring te optimaliseren introduceerde Google voorheen al veranderingen in het algoritme, waarbij websites met een https-verbinding en een goed functionerende responsive, mobiele website hoger gerankt werden.

Vanaf gisteren behoren tot een betere gebruikservaring dus ook het afstraffen van mobiele pop-ups.

Waarom?

Deze nieuwsbrief mobiele pop-ups, die pas verdwijnen nadat er op een kruisje wordt geklikt of enkele seconden gewacht wordt, maken de website minder goed zichtbaar. Google noemt dit ‚interstitials‘, webpagina’s waarbij een advertentie het complete scherm in beslag neemt en eerst moet worden weggeklikt voortaan de content kan worden bekeken.

Ook mobiele pop-ups die vertraagd worden weergeven, zoals eerst na enkele seconden of wanneer een gebruiker naar onder scrolt, zullen worden beinvloedt door deze verandering.

Tot deze nieuwsbrief mobiele pop-ups horen echter alleen schermvullende pop-ups, zoals een call-to-action voor een nieuwsbrief aanmelding. Uitgesloten zijn pop-ups voor cookiemeldingen of de toestemming van meerderjarigheid, zoals in het geval van bijvoorbeeld slijterijen. Ook pop-ups op inlogpagina’s of in e-mailprogramma’s, waarvan de content op no-index staat, zullen niet door de verandering beïnvloedt worden. U kunt op de desktop versie van uw website nog wel zonder risico pop-ups gebruiken.

Worden alle soorten pop-ups voortaan bestraft?

Het goede nieuws is; nee.

Google maakt onderscheidt tussen twee verschillende soorten mobiele pop-ups.

Ten eerste kijkt het algoritme naar de grote, rechthoekige of vierkante, pop-ups die een groot deel van het scherm in beslag nemen. Wanneer mobiele gebruikers deze pop-up zien, kan de rest van de inhoud niet meer worden bekeken. Websites met dit soort pop-ups kunnen een penalty riskeren.

Ten tweede zijn er de kleine nieuwsbrief mobiele pop-ups, die bovenin als een balk worden weergeven. Deze nemen enkel een klein deel van het scherm in beslag, zijn niet opdringerig en zullen daarom ook niet worden afgestraft.

Mobiele pop-ups

Bron: Google

Zo speelt u correct in op de veranderingen

Wanneer u met pop-up advertenties een groot deel van uw nieuwsbrief aanmeldingen verzameld, is het lastig om afstand te doen van uw pop-up advertenties.

Een verandering in het verdienmodel zal ongetwijfeld invloed hebben op uw inkomsten.

Gaat u daarom voor winst or rank?

Wij raden u echter aan om op lange termijn te kiezen voor uw SEO ranking en een penalty te vermijden.

Hoe precies?

De verandering richt zich naar afzonderlijke pagina’s. Zorg daarom dat u eerst de mobiele pop-ups verwijderd op de pagina’s met het meeste verkeer.

Of, verander de positie van de nieuwsbrief mobiele pop-ups.

Momenteel geldt de verandering alleen voor pop-ups die direct op uw pagina worden weergeven wanneer een gebruiker op uw link klikt via Google. Pop-ups die opkomen wanneer een gebruiker de site wil verlaten, zijn volgens Google wel toegestaan.

Daarnaast kijkt Google enkel naar SERP naar site overgangen, een nieuwsbrief mobiele pop-up mag dus nog wel worden gebruikt wanneer de gebruiker binnen de site van pagina naar pagina surft.

Let er echter wel op dat dit in de toekomst kan veranderen.

Diegenen die hun rank niet willen zien dalen, kiezen daarom voor veilige alternatieven.

Wat zijn goede e-mailmarketing alternatieven voor mobiele pop-ups?

U heeft in 2017 nog steeds de mogelijkheid om klanten op uw nieuwsbrief attent te maken, alleen dan net op een wat andere manier.

Zoals:

  1. Minder opdringerige banners
  2. In-text hyperlinks
  3. Call-to-action prompts (banners die in content worden geplaatst, bijvoorbeeld in een blog post tussen de tekst)

Het aanbieden van relevante, waardevolle content is na Google’s mobiele pop-up belangrijker dan ooit.

Leidt uw klanten door het koopproces door interessante blog posts, video’s en infographics te gebruiken. Bied gratis webinars of whitepapers aan om e-mails te verzamelen.

Conclusie

De verandering in mobiele pop-ups betekent zeker niet het einde van e-mailmarketing. Uw verdienmodel zal wellicht moeten worden aangepast, maar u kunt nog steeds mobiele pop-ups wanneer u deze strategisch plaatst. Wanneer u op veilig wilt spelen en alle pop-ups wilt verwijderen, dan zijn er nog tal van andere creatieve mogelijkheden om nieuwsbriefabonnees te verzamelen.

Hoe speelt u in op de mobiele interstitials?

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.