Het effect van kleuren in e-mailmarketing

Kleurengebruik in nieuwsbrievenKleurengebruik in nieuwsbrievenKleurengebruik in nieuwsbrieven

De juiste kleuren voor uw nieuwsbrief kiezen

De grafische vormgeving van nieuwsbrieven is een belangrijk element in e-mailmarketing en kan uw succesratio aanzienlijk verbeteren. Hierbij hebben we het niet alleen over de soort afbeeldingen, maar ook het kleurgebruik.

De geselecteerde kleuren voor uw nieuwsbrieven helpen om de juiste boodschap bij de klant over te brengen. Vandaag bekijken we de onderliggende betekenissen van de meest gebruikte kleuren.

De betekenis van de 6 meestgebruikte kleuren in e-mailmarketing

De inhoud van een nieuwsbrief is belangrijk, maar het design speelt net zo’n grote rol. Zodra u de inhoud voor de nieuwsbrief heeft samengesteld is het tijd om na te denken over hoe u het best uw ideeën grafisch kunt presenteren om de aandacht van de lezer te trekken. Zoals de kleurenpsychologie ons leert, maakt de keuze voor groen in plaats van geel of oranje een groot verschil.

Experimenteer met de kleurkeuze

Met A/B-testen kunt u eenvoudig uitvinden welke kleur het beste bij uw ontvangers past. Dit geldt voor diverse elementen in de nieuwsbrief.

Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om een A/B-test op te zetten waarin u de call-to-action button test. In de eerste versie plaatst u een button in bijvoorbeeld blauw, terwijl u in de tweede versie de button oranje maakt. De rest van de nieuwsbrief blijft exact hetzelfde, zo kunt u het best testen of de kleur van de button een verschil heeft gemaakt.

Met de juiste kleurenselectie verhoogt u de herkenningswaarde van uw bedrijf. Een nieuwsbrief in de kleuren van uw huisstijl stelt de ontvanger in staat om de mailing direct aan uw bedrijf toe te wijzen.

Sommige kleuren worden per definitie al geassocieerd met bepaalde industrieën. Denk bijvoorbeeld aan een heldergroen voor verschillende drogisterij-/parfumeriebedrijven, maar ook de biologische industrie gebruikt overwegend de kleur groen.

Donkerblauw wordt vaker gebruikt voor technische producten en de combinatie van lichtblauw en oranje wordt veelgezien bij reisbureaus of vrijetijdsactiviteiten.

Zwart in combinatie met grijs wordt meer geassocieerd met autofabrikanten.

Het belang van kleuren voor uw nieuwsbrief in één oogopslag

Passie, actie, kracht

Openheid, positiviteit, actie

Energie, actie, creativiteit

Vertrouwen, zekerheid, professionaliteit

Balans, natuur, spontaniteit

Elegantie, professionaliteit, nuchterheid

Rood: signaal, energie en liefde

Door gebruik te maken van de kleur rood in uw nieuwsbrieven kunt u de aandacht van de lezers op bepaalde producten vestigen.

Rood geeft uw mailings een zekere dynamiek of levendigheid. Het is daarom aan te raden om de kleur rood voorzichtig te gebruiken. Zo kunnen rood gemarkeerde teksten minder goed leesbaar zijn. Wanneer u rood voor een call-to-action gebruikt, moet u een overeenkomstige lichtere kleur gebruiken voor het lettertype.

Er zijn ook situaties waarin het juist wordt aangeraden om de kleur rood te gebruiken, denk aan bijvoorbeeld Kerstmis of Valentijnsdag.

Het onderstaande voorbeeld laat de werking van rood in een nieuwsbrief zien. De rode elementen springen direct in het oog. Hier werkt de kleur zeer goed voor de call-to-actions.

Newsletter apps

Geel: vitaliteit, vreugde en energie

De kleur geel brengt vitaliteit, energie en warmte. Om uw nieuwsbrief een luxe gouden gevoel te geven kunt u van de kleur geel gebruik maken. In combinatie met zwart heeft het een elegante werking. Geeltinten werken goed voor bedrijven die zich richten op vrouwelijke lezers, omdat de kleur erg zacht is.

Knallend geel zorgt voor een zonnige uitstraling en kan goed in de reisbranche werken om een vakantiegevoel op te wekken.

In de nieuwsbrief template hieronder zien we een warm zonnig geel, wat een zomers gevoel geeft. Door in de nieuwsbrief enkel gebruik te maken van geel, grijs en wit wordt deze harmonieus en overzichtelijk.

taxi

Oranje: activiteit, energie en aandacht

Deze kleur is perfect om ontvangers te motiveren om actie te ondernemen. Wanneer u ervoor wilt zorgen dat de lezer een actieve en energieke houding aanneemt, kan oranje helpen om dit bereiken. Veel call-to-action buttons worden om deze reden op websites en in nieuwsbrieven oranje gekleurd.

De onderstaande nieuwsbrief template van Newsletter2Go laat zien hoe het oog van de lezer gericht is op de oranjekleurige call-to-action.

Oranje valt nog meer op tegen een zwarte achtergrond en inspireert lezers om meer over de producten te leren. Oranje brengt verschillende boodschappen over, zoals snelheid, energie en eenvoud.

Oranje

Blauw: concentratie, kalmte en veiligheid

Blauw is de kleur die het meest wordt gebruikt voor sociale netwerken, denk maar aan Facebook en Twitter.

Het gebruik van de blauwe kleurenschaal wekt vertrouwen, veiligheid en betrouwbaarheid op. De kleur staat ook voor de verbinding tussen harmonie en welzijn. Het is daarom zinvol om deze gevoelens bij de ontvanger met blauw op te roepen en zo de vertrouwensrelatie met de klant te versterken.

Als we aan de politie denken, wordt naast betrouwbaarheid ook veiligheid en kracht in de kleur blauw uitgedrukt.

De onderstaande nieuwsbrief laat echter zien hoe de keuze voor felblauw een heel ander gevoel opwekt dan donkerblauw. Blauw staat hier voor actie, frisheid en een actief en jong imago van het bedrijf. Ondanks het felle blauw blijft het echter de betrouwbaarheid uitstralen die het met zich meebrengt.

Newsletter apps – blue

Groen: natuur, groei en recreatie

Groen is de kleur van natuur, recreatie en creativiteit. Als u graag verbondenheid met de natuur of betrokkenheid bij milieuproblematiek wilt uitstralen, dan is groen precies uw kleur. Nieuwsbrieven met de combinatie groen en bruin brengen het ecologische en natuurlijke karakter van een merk nog meer naar voren.

Natuurlijk is groen het meest geschikt voor dit soort webwinkels, omdat het verbinding maakt met de natuur en een gevoel van balans uitstraalt. Een kleurencombinatie van groen en grijs geeft de ontvanger een gevoel van orde en rust.

Newsletter welcome green

Zwart: elegantie, sabiliteit en luxe

De kleur zwart komt vooral voor in mode- en luxeproducten. Zwart verwijst in feite naar elegantie en ernst. De kleur is “minimalistisch” en neutraal en kan daarom in veel verschillende contexten worden gebruikt.

Het gebruik van zwart is bedoeld om het hoge niveau van professionaliteit van een bedrijf tot uitdrukking te brengen. Door een witte tekstkleur op een zwarte achtergrond te gebruiken wordt een goede leesbaarheid gegarandeerd.

Zwart

Kleuren wereldwijd: let op de verschillen in e-mailmarketing

Wat we vaak vergeten is dat de betekenissen en gewaarwordingen van bepaalde kleuren van land tot land veranderen. In Azië wordt rood bijvoorbeeld geassocieerd met geluk en niet alleen met passie en liefde zoals in Europa. In Zuid-Afrika daarentegen gaat rood gepaard met verdriet. Houd bij het maken van uw nieuwsbrief rekening met uw doelgroep en het feit dat kleuren belangrijke boodschappen overbrengen.

Conclusie

Kleuren spelen een zeer belangrijke rol in e-mailmarketing, omdat ze onbewust signalen naar lezers sturen en verschillende sensaties veroorzaken. Om de juiste kleur te kiezen, moet u rekening houden met de kernwaarden van uw merk, de doelgroep en de boodschap die u wilt overbrengen.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.