Hoe e-mailclients uw e-mailmarketingsucces verhogen

Email clients

Een relevante en effectieve e-mailcampagne oprichten is de eerste stap, ervoor zorgen dat deze correct afgeleverd wordt en gelezen kan worden is de tweede stap. Zou het namelijk niet zonde zijn wanneer u tijd en moeite steekt in een e-mail en later merkt dat deze door veel lezers niet correct kan worden ontvangen?

Erg zonde, vinden wij tenminste.

Zorg er daarom voor dat u precies weet welke e-mailclients het meest door uw ontvangers gebruikt worden. Het is een tijdrovende opgave om voor iedere e-mail te zorgen dat deze correct in alle e-mailclients weergeven wordt, vandaar dat u zich het beste kunt richten op de drie meest gebruikte clients. Dit kunt u in de realtime rapporten van de verzonden e-mails terugvinden, mits u een nieuwsbrief tool gebruikt. Met Newsletter2Go ontvangt u automatisch na iedere e-mail een uitgebreid rapport met daarin naast de openratio, clickmap, en andere statistieken ook de gebruikte e-mailclients.

In dit artikel geven we u meer informatie over de verschillende e-mailclients en wat de eigenschappen van iedere client zijn.

Email clients: Alle belangrijke ontwikkelingen op een rij

Hoe staat het met e-mail clients tegenwoordig? Om u op de hoogte te brengen laten we u snel enkele feiten van een onderzoek van Litmus Email Analytics rondom het gebruik van e-mailprogramma’s zien:

  • iPhone, Gmail, en iPad zijn de top drie meest gebruikte clients
  • Mobiel is sterk aan het groeien en dominant. Zo’n 54% van de totaal geopende e-mails gebeurt in 2016 per mobiel apparaat of tablet
  • Desktop openingen maken slechts 16% van dit percentage uit in 2016
  • Webmail is ietwat gestegen in 2016. Aan het begin van het jaar was het percentage 25% en aan het einde van het jaar was dit 3% meer

1. iPhone 6s

iPhone is goed voor 32% van de e-mails die worden geopend en veruit de meest populaire e-mailclient. Hoewel de iPhone 7 al een tijdje geleden is uitgebracht, was de oudere iPhone 6s vorig jaar de meest gebruikte iPhone, zowel voor de openingen als voor het testen.

Waar u op moet letten is dat de iPhone 6s en 6s Plus over de 3D-touch functie beschikken, wat zorgt voor gevoeligheidssensitiviteit en zogenaamde “peek and pop” interacties. Dit betekent dat iPhone gebruikers een soort “sneak peek” in de nieuwsbrief kunnen nemen en wanneer ze deze willen lezen, ze met een “pop” op het scherm (een hardere druk) de e-mail kunnen openen.

Dit zal waarschijnlijk de statistieken beïnvloeden, omdat een “kijkje” in de e-mail zonder deze daadwerkelijk te openen nog steeds geldt als een open. Daarom moet u ervoor zorgen dat uw e-mail campagnes gebruiksvriendelijk zijn en de ontvanger stimuleren om de e-mail daadwerkelijk te openen.

Bovendien zijn er enkele problemen met de auto-scaling functies. Dat betekent dat zelfs een responsive nieuwsbrief verkeerd gecentreerd kan zijn gecentreerd of ingezoomd wordt weergeven. Apple Mail raad daarom aan dat de auto-scaling moet worden uitgeschakeld.

iOS 10 ondersteunt uitschrijflijsten. Terwijl marketeers in verschillende landen bij wet verplicht zijn om een afmeldlink in iedere promotionele e-mail te integreren, bevat Apple’s mail ook een afmeldbanner aan de top van de e-mails.

De nieuwste iOS-versie stelt gebruikers in staat om standaard apps te verwijderen, waaronder Apple Mail. Dit kan eventueel het marktaandeel van de e-mailclient beïnvloeden.

2. Gmail

Gmail is op twee na meest populaire client en de meest gebruikte webmail client. Het marktaandeelvan deze e-mailclient was 20% in 2016.

Het goede nieuws is, is dat sinds vorig jaar Gmail ook responsive design ondersteunt. Responsive betekent dat nieuwsbrieven automatisch aan de schermgrootte worden aangepast en op die manier altijd correct voor de ontvanger worden weergeven. Dit maakt de leesbaarheid van de e-mails stukken eenvoudiger.

3. iPad

Net als andere e-mailprogramma’s van Apple, ondersteunt iPad verschillende innovatieve technieken voor HTML, zoals ondersteuning voor responsive design en achtergrondafbeeldingen.

4. Outlook 2011

Outlook 2011 draait op OS X, het besturingssysteem van Apple voor Macintosh computers. Het elimineert veel Outlook-gerelateerde problemen waarmee marketeers veelal te maken hebben.

Net als Apple Mail, ondersteunt Outlook 2011 onder andere:

• Geanimeerde gifs
• Opgemaakte alt-teksten
• Symbolen in onderwerpregels

Helaas is het nadeel dat deze e-mail client standaard afbeeldingen blokkeert. Hierdoor wordt de e-mail echter wel voor afzenders als veilig gemarkeerd weergeven. Het is bij Outlook 11 daarom van belang om gebruik te maken van alt-teksten voor al uw afbeeldingen, zodat de ontvanger begrijpt wat de e-mail inhoud, ook wanneer de afbeeldingen niet worden weergeven. Heeft u veel ontvangers die gebruik maken van deze e-mailclient? Zorg dan vooral voor een gebalanceerde ratio van afbeeldingen tekst, zodat de e-mail ook met geblokkeerde afbeeldingen prettig is om te lezen.

5. iPad mini

De iPad Mini gebruikt natuurlijk dezelfde schermafmetingen als de huidige iPad. Heeft u uw e-mail dus getest voor iPad-gebruikers, dan is het niet noodzakelijk om verdere aanpassingen voor de iPad mini te maken.

6. Gmail app voor Android

De Gmail app op Android was vroeger berucht om de slechte HTML en CSS-ondersteuning. Gelukkig is de service stukken verbeterd en behoort slechte HTML-ondersteuning tot het verleden. De Gmail app ondersteunt ook responsive design.

7. Outlook.com

Outlook.com is een zeer populaire e-mailclient met ongeveer 400 miljoen actieve gebruikers. De nieuwste versie van de client komt echter met een aantal uitdagingen. Outlook.com zal bijvoorbeeld geen ondersteuning voor interactieve e-mails bieden. Bovendien zal het automatisch links uit de e-mail verwijderen wanneer de client deze herkend als niet compleet. U moet er daarom voor zorgen dat uw links altijd http en www bevatten.

8. Outlook 2010

Outlook 2010 maakt ongeveer voor 1,6% deel uit van alle e-mails die worden geopend (laatste update: december 2016), Omdat deze client gebruik maakt van Microsoft Word voor het renderen van e-mails, worden HTML en CSS niet voldoende ondersteund.

Outlook 2010 ondersteunt tevens helemaal niet of nauwelijks:

• Padding en margin
• Geanimeerde gifs
• Achtergrondafbeeldingen en achtergrondkleuren
• CSS breedte en hoogte

Bovendien blokkeert Outlook 2010 standaard alle afbeeldingen, waardoor u altijd gebruik moet maken van alt-tekst. Heeft u voornamelijk ontvangers die via Outlook 2010 hun e-mails openen? Zorg dan voor meer tekst en minder afbeeldingen en voeg voor iedere afbeelding een beschrijvende alt-tekst toe.

9. Yahoo! mail

Yahoo! Mail komt ook met een aantal uitdagingen, maar ondersteunt doorgaans HTML en CSS in nieuwsbrief designs.

10. Outlook 2013

Outlook 2013 heeft dezelfde soort uitdagingen als Outlook 2010.

Client testing met Newsletter2Go

Zoals u kunt zien, zijn er niet alleen veel verschillende e-mailclients beschikbaar, maar ook veel verschillende uitdagingen waar u rekening mee moet houden voordat u op de verzendbutton klikt. Wanneer u in de rapporten terugziet dat de e-mailclients verdeeld zijn, kunt u het beste van tevoren controleren hoe de nieuwsbrieven precies weergeven worden. Hiervoor hoeft u niet daadwerkelijk een testmail in alle e-mailclients te testen. Hoe dan wel?

Veel sneller en handiger test u de weergave met de Newsletter2Go nieuwsbrief client testing. Hiermee test u tot 36 e-mailclients online, zonder dat hiervoor een testmail of diverse e-mailprogramma accounts nodig zijn. Deze service kunt u in uw profielmenu in het Newsletter2Go dashboard extra bestellen.

Welke e-mailclient is onder uw lezers het meest populair?

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.