Gratis aanmelden Log in
Home » Newsletter2Go blog » Een inleiding in e-mail spamfilters en blacklists

Een inleiding in e-mail spamfilters en blacklists

22/12/2016

Spamfilter_Blacklists

Op deze manier kunt u effectief spamfilters en blacklists vermijden

Meer dan 80% van de e-mails die vandaag de dag verzonden worden, worden tijdens de verzending gemarkeerd als spam. Ook wanneer u geen spamberichten verstuurd en moeite steekt in uw e-mailmarketing kan het moeilijk zijn om te bewijzen dat u bij de overige overige 20% hoort. Het laatste wat u wilt, is dat uw zorgvuldig voorbereide e-mail in de spambox van de ontvanger terecht komt en wellicht nooit wordt ontdekt.

Gelukkig kunt u enige maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat uw e-mails direct in de inbox van de ontvanger belanden en u de spamfilter vermijdt. Hoe u dit doet laten we u in deze inleiding in spamfilters en blacklists zien. Na het lezen van dit artikel en de nodige moeite zult u zeker uw afleverratio zien toenemen. Ontdek nu hoe u spamfilters kunt omzeilen en effectief uw nieuwsbrief succes kunt verbeteren.

Wat is spam?

Het woord “Spam” slaat op e-mails, die onbedoeld en zonder de instemming van de ontvangers verzonden worden. In 1994 werd ‘spam’ voor de eerste keer vermeld in samenhang met junkmail. Het speelt in op een sketch van de Britse komediegroep Monty Python. Daarin gaat het om het levensmiddel ‘spam’, ontbijtvlees, dat zeker niet aan iedereen besteed is.

spamtest

Wat zijn spamfilters in e-mailmarketing?

Spamfilters in e-mailmarketing zijn programma’s die als het ware bij de ingang van de inbox van ontvangers wachten om zich op e-mails te storten die binnen de categorie spam vallen. Wanneer ze zo’n bericht geïdentificeerd hebben, wordt dat verplaatst naar de map met ‘ongewenste e-mail’ of de spamfolder.

Spamfilters beoordelen deze e-mails en berekenen aan de hand van vooraf vastgelegde triggers in het onderwerp en de inhoud het aantal “spampunten”. Bij een bepaald aantal punten wordt de e-mail automatisch naar de spamfolder verplaatst. Dit aantal punten wordt berekend aan de hand van de e-mailprovider en de spaminstellingen van de ontvanger. Sommige spamfilters onthouden welke e-mails de ontvanger in het verleden heeft aangeduid als spam en houden hier rekening mee bij de berekening.

Wanneer een e-mail eenmaal in de spamfolder beland is, zal deze waarschijnlijk nooit aankomen bij de ontvanger. En de afzender weet in de meeste gevallen nooit, wat er met de e-mail gebeurd is.

Wat zijn blacklists in e-mailmarketing?

Een openbare e-mail blacklist (ook “Blackhole lijst”) is een verzameling van IP-adressen en domeinen, die als spam gezien worden. Een IP-adres, dat eenmaal als spambron aan een blacklist toegevoegd is, wordt geblokkeerd – alle e-mails, verzonden van dat adres, worden onderschept. Een blacklist kan gezien worden als een gevangenis voor IP-adressen en domeinen. Het vermijden van blacklists is daarom noodzakelijk.

Zoals bij spamfilters in e-mailmarketing, gebruiken verschillende e-mailproviders andere blacklists. Enkele grote, populaire e-mailproviders zoals Gmail, gebruiken meerdere blacklists.

Veel spamfilters en providers bieden de mogelijkheid weer van de lijst geschrapt te worden. De eerste keer is de kans, dat men ‘vrijgesproken’ wordt, nog vrij groot. Maar wanneer deze afzender dan alsnog spam verzendt, kan hij permanent op de blacklist belanden.

Spamfilters

Deze aanbieders bepalen wat als spam herkend wordt, welke e-mails in de spamfolder geplaatst worden en welke IP-adressen en domeinen op de blacklist staan. Er zijn honderden, misschien zelfs eerder duizenden openbare e-mail blacklists en spamfilters, die voortdurend patrouilleren. De e-mailmarketing spamfilters hiernaast worden het vaakst gebruikt:

Spamfilters
SpamAssassin
SpamBayes
Amavis
Blacklists
The Spamhaus Block List (SBL)IP-gebaseerd
The SpamCop Block List (SCBL)IP-gebaseerd
The Passive Spam Block List (PSBL)IP-gebaseerd
The Spamhaus Domain Block List (DBL)Domein-gebaseerd
Uniform Resource Identifier Black List (URIBL)Domein-gebaseerd
Spam URI Realtime Blocklist (SURBL)Domein-gebaseerd
Wat is een domeingebaseerde blacklist?

Een lijst van domeinen, waarvan bekend is of vermoed wordt, dat ze opduiken in de tekst van spam e-mails. E-mailproviders, die deze blacklists in e-mailmarketing gebruiken, blokkeren alle inkomende e-mails, waarin een link naar zo’n domein staat. Het is dus zeer raadzaam om deze blacklist te vermijden.

Wat is een IP-gebaseerde blacklist?

Een lijst van IP’s van afzonderlijke computers, berucht om het verzenden van spam via e-mailproviders, waarmee regelmatig spam verzonden wordt. E-mailproviders die deze blacklists in e-mailmarketing gebruiken, blokkeren alle e-mails die via deze IP-adressen verzonden worden.

De regels voor eerlijke e-mailmarketing: do’s en don’ts

Nu weet u iets meer over hoe spamfilters in e-mailmarketing werken, maar hoe kunt u er voor zorgen dat uw e-mail niet in de spambox terechtkomt? Hieronder een aantal tips:

Do’s:

  • Registreren bij een whitelist
    Een whitelist is net het tegenovergestelde van een blacklist in e-mailmarketing. Elk IP-adres of domein, dat deel uitmaakt van deze lijst, heeft vrije toegang tot de inbox van alle ontvangers, die deze whitelist gebruiken. Dat voorkomt een bedrieglijk hoge afleverratio, wanneer uw e-mails meteen in de spamfolder geplaatst worden. Wanneer men op een whitelist staat, maar geen positieve e-mailreputatie kan handhaven, loopt het risico, weer van de lijst geschrapt te worden. Populaire whitelists zijn: de DNS-Whitelist (DNSWL.org), de Spamhaus Whitelist (Spamhaus.org/whitelist).
  • De toestemming van de ontvangers krijgen
    Spammails worden per definitie zonder toestemming van de ontvangers verzonden. Het ligt dus voor de hand, dat u enkel die ontvangers aanschrijft, die er uitdrukkelijk mee ingestemd hebben uw e-mails te ontvangen.
  • Voldoende afwisseling in de inhoud
    Schrijf niet steeds hetzelfde. Spamfilters en blacklists merken het wanneer u steeds weer dezelfde e-mail verstuurt en zullen vermoeden dat u een spammer bent – of nog erger, een automatische spamrobot.
  • Via veilige servers verzenden
    Gebruik een professionele e-mailmarketing software. Een goede software heeft certificaten bij federaties zoals de Certified Senders Alliance (CSA). Daardoor worden e-mails, die men met deze software verzendt, automatisch gewhitelisted.
  • Niets aan het toeval overlaten
    Test reeds voor het verzenden de spamscore van uw e-mail. Met een spamtest ziet u meteen of u het gevaar loopt in een spamfolder te belanden en kunt u uw e-mail zo aanpassen, dat deze zonder problemen bezorgd wordt.

Don’ts:

  • ENKEL HOOFDLETTERS GEBRUIKEN
    AFGEZIEN DAARVAN DAT HET LIJKT OF U TEGEN UW ONTVANGERS SCHREEUWT, REAGEREN SPAMFILTERS METEEN OP HOOFDLETTERS IN HET ONDERWERP OF DE INHOUD.
  • Een dringend verzoek
    Hoe aanlokkelijk het ook mag zijn, vermijd opdringerigheid bij het opstellen van uw e-mail. Uitdrukkingen zoals “Nu toeslaan” en “Voor het te laat is”, zijn in spammails alomtegenwoordig. Gebruik bovendien nooit meer dan één uitroepteken!!!!!!!!!!
  • Geld of krediet vermelden
    Voor sommige e-mailmarketeers is dit waarschijnlijk niet eenvoudig en soms onvermijdelijk, maar toch moet het gemeden worden. De woorden ‘inkomen’, ‘geld’, ‘contant’, ‘gratis’, ‘kopen’ en munteenheden zoals € en $ kunnen de aandacht van spamfilters trekken. Begrippen die in verband staan met kredieten en leningen, zorgen ervoor dat u sneller op een blacklist komt te staan, dan wanneer u bijvoorbeeld ‘kostenloos’ gebruikt.
  • Spam-woorden of -uitdrukkingen gebruiken
    Men mag niet vergeten, dat spamfilters geautomatiseerd zijn en niet kunnen herkennen, op welke manier bepaalde woorden in een e-mail gebruikt worden. Typische spam-woorden en -uitdrukkingen zoals ‘marketing’, ‘aanbieding’, ‘gegarandeerd’ en ‘Hier klikken’ worden best zo weinig mogelijk gebruikt.
    Ook te vermijden:
    Alles, wat te maken heeft met 18+ zaken
    Alles, wat te maken heeft met geneesmiddelen op voorschrift
    Alle thema’s in de sector casino’s, games,…
  • Gekochte lijsten gebruiken
    Wanneer u een e-maillijst koopt, krijgt u waarschijnlijk een heleboel adressen van ontvangers, die er niet mee ingestemd hebben uw e-mails te ontvangen. Bovendien worden zulke lijsten vaak opgesteld zonder toestemming van de ontvangers en is dus illegaal. We raden daarom af e-maillijsten te kopen!
  • De tekst vergeten
    Als men een grafische e-mail verstuurt zonder tekst, kan de mail er misschien wel mooi uitzien maar valt gemakkelijker ten prooi aan de spamfilters. Zonder geschreven tekst, dus ook geen deel uitmaakt van een beeld, herkent een spamfilter enkel een hoop code’s en geen inhoud.

Wettelijke voorwaarden

Naast de spamfilters in e-mailmarketing zijn er ook nog hogere instanties beschikbaar. Verschillende wetten in e-mailmarketing regelen het e-mailverkeer en moeten spam e-mails verhinderen. Uitgebreide informatie over wettelijke e-mailmarketing vindt u in deze infografiek.

Do’s:

Een afmeldlink of -button invoegen
Wees er zeker van, dat ontvangers zich via een afmeldlink of -button in uw e-mail eenvoudig kunnen afmelden, wanneer ze geen e-mails meer willen ontvangen. De wet schrijft voor, dat ontvangers zich op elke moment moeten kunnen afmelden.

Een colofon (impressum) toevoegen
In  elke reclame e-mail moet een volledig colofon te vinden zijn. Hiermee wordt bedoeld: naam van de onderneming, adres, rechtsvorm en directie, telefoonnummer, e-mailadres en registratienummer.

Don’ts:

Niet vermelden dat het om reclame gaat
Wanneer er reclame in een e-mail staat, moet u er zeker van zijn dat dit duidelijk gecommuniceerd is. Sommige e-mails mogen wettelijk geen reclame bevatten, bijvoorbeeld bevestigingsmails van een double opt-In.

Iets verbergen
Dat geldt voor het onderwerp, de titels in uw e-mail en ook voor de afzendernaam en het antwoordadres. Daarachter zit vaak iets verstopt om ontvangers te motiveren om te klikken – die dan op een andere pagina terechtkomen dan ze gedacht hadden. Eerlijkheid en transparantie geven u het vertrouwen van uw ontvangers, houd daar aan vast.

Conclusie voor het vermijden van blacklists en spamfilters

Spamfilters en blacklists in e-mailmarketing kunnen het werk van e-mailmarketeers snel tenietdoen. In veel gevallen is de schade aan de eigen e-mailcampagne groot en maar moeilijk te herstellen. Het goede nieuws is echter dat u eenvoudig de spamfilters kunt vermijden door u enkele regels in acht te nemen.

Een e-mail wordt niet meteen gemeld of geblokkeerd wanneer u slechts aan één van bovenstaande criteria voldoet. Sommige factoren wegen zwaarder dan andere, maar in de meeste gevallen is het een combinatie die ertoe leidt of uw e-mail wordt gecategoriseerd als spam. De ene spamfilter of blacklist in e-mailmarketing is strenger dan de andere. Echter, wanneer u rekening houdt met de don’ts en uw e-mail volgens de regels ontwerpt en verzendt, is de kans groot dat de kans op spamfilters en blacklist vermeldingen zeer nihil is. De conclusie? Houd u aan de regels en bereik uw doelgroep met relevante e-mails!

U zoekt meer mogelijkheden om uw doelgroepen op een betrouwbare manier te bereiken? Met een premium template in responsive design wordt de optimale weergave gegarandeerd op alle eindapparaten. Wij maken met plezier zo’n template voor u in het design dat uw wilt, optioneel ook met de praktische 1-klik-productovername of 1-klik-inhoudovername. Dankzij client testing ziet u reeds vóór het verzenden hoe uw nieuwsbrief in verschillende e-mailclients getoond wordt en kunt u problemen met de weergave vermijden. Gebruik aan- en afmeldpagina’s in uw design om er voor te zorgen dat het volledige nieuwsbrief proces een samenhangend geheel vormt. Meer over de relevantie van een consequent omgezet corporate design leest u in dit artikel: Corporate design in e-mailmarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>