Gastblog – Opvallen met interactieve e-mails

E-mailmarketing is voor veel bedrijven een vast onderdeel van de marketingstrategie. Het belang van e-mailmarketing wordt door de toenemende mate waarop mensen hun boodschappen en bestellingen online doen steeds groter. De grote vraag is dan ook: ‘hoe valt u op tussen al die andere mails die bedrijven naar consumenten toesturen?’. Wanneer er niet goed over deze vraag wordt nagedacht, dan laat u al gauw veel rendement liggen. Zonde, vandaar dat we in dit artikel ingaan op het ontwikkelen van interactieve mails. Met deze vorm van e-mailmarketing kunt u namelijk extra goed opvallen tussen alle andere e-mails.

Wat zijn interactieve e-mails?

Hoe goed de ontwerper achter uw nieuwsbrief ook is, vaak blijven de nieuwsbrieven erg statisch. Wilt u verder gaan dan de standaard opmaak en uw lezer eens echt verrassen met het ontwerp van uw nieuwsbrief? Dan kunt u dit doen door de e-mail interactief te maken. U nodigt dan als het ware de lezer uit om te reageren op de content van de nieuwsbrief. In een standaard e-mail is vaak slechts één interactiemoment mogelijk, bijvoorbeeld dat de ontvanger kan doorklikken naar de webwinkel. Door middel van nieuwe mogelijkheden die HTML en CSS bieden, kan tegenwoordig ook aan e-mailmarketing interactiviteit worden toegevoegd. Een voorbeeld daarvan is de kleur- en/of maatselectie van een product in de e-mail zelf.

Interactieve e-mails

Zodra de lezer het product via de e-mail aan de webwinkelwagen toevoegt, worden de voorkeuren aan de webwinkel doorgegeven. Bij Stichting WebwinkelKeur, waar de auteur werkzaam is, wordt dergelijke interactiviteit toegepast in de e-mails waarin consumenten gevraagd worden om een klantbeoordeling achter te laten. Op het moment dat een klant wordt uitgenodigd door een webwinkelier om een beoordeling achter te laten, dan kan de klant dit handig in de e-mail zelf zijn waardering (1 tot 5 sterren) doorgeven. Wanneer er geklikt wordt op een waardering, dan wordt deze direct in het systeem opgeslagen. De software vult deze beoordeling direct aan met de klantnaam, het e-mailadres en het ordernummer, welke afkomstig is uit de software van de webwinkel. Op deze manier kan op een zeer eenvoudige manier een beoordeling worden geschreven. De klant hoeft hierna enkel nog een beoordelingstekst in te vullen.

In niet interactieve e-mails had de e-mail enkel een link met de tekst “Onze webwinkel beoordelen” bevat. Hierna had de klant een compleet formulier moeten invullen, waarin hij de beoordeling en zijn gegevens invulde. Door een kleine aanpassing hoeft een klant al deze stappen niet te maken en is het achterlaten van een beoordeling een stuk eenvoudiger. Het resultaat is dat meer klanten bereid zijn om een (positieve) beoordeling te schrijven. Dit voorbeeld is met enkel HTML gerealiseerd en wordt door vrijwel elke e-mailclient ondersteund.

Interactieve e-mails

E-mail markup type

Een andere relatief nieuwe techniek om e-mails interactief te maken, zijn speciale codes die u aan e-mails toe kunt voegen. Hiermee kunt u buiten de inhoud van de e-mail om acties doorgeven aan een e-mailclient. Zo biedt Gmail hiervoor de nodige ondersteuning. Er kan zo bijvoorbeeld dynamisch de status van de verzending met de e-mail mee worden gestuurd. Een ander voorbeeld in de vorm van uitnodigingen wordt bij WebwinkelKeur toegepast. Alle uitnodigingen richting klanten om een beoordeling achter te laten, bevatten bij Gmail een functie om binnen de e-mailclient direct een complete beoordeling te schrijven.

Interactieve e-mails

Deze techniek wordt nog lang niet door elke e-mailclient ondersteunt, maar gezien het primair een aanvulling is op de normale e-mail, levert dit in de regel geen problemen op bij e-mailclients die deze techniek niet ondersteunen. Enkel erg verouderde e-mailclients kunnen de e-mails verkeerd weergeven.

Maak interactie zo eenvoudig mogelijk

Bestaand onderzoek naar e-mails toont aan dat een lezer slechts tien tot vijftien seconden aandacht geeft aan het bericht binnen de e-mail. Door interactiviteit mogelijk te maken in het bericht, neemt niet alleen de aandacht, maar ook de engagement toe. Daarnaast is het mogelijk om stappen te besparen in het aankoopproces, waardoor de stap richting een checkout of, zoals in het bovenstaand geval, het plaatsen van een beoordeling eenvoudiger gemaakt wordt.

Hoe zit het met de ondersteuning van interactieve e-mails in e-mailclients?

Het ontwikkelen van interactieve mails kent zijn eigen obstakels. Naast het zodanig opbouwen dat het de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwsbrief tegemoet komt (in plaats van het tegen te werken), zijn er ook de nodige technische zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Op Freshinbox vindt u een schema met Kinetic technische functies en welke e-mailclient dit schema wel en niet ondersteun.

De bruikbaarheid van de interactieve e-mail heeft voornamelijk te maken met uw ontvangers en de apparaten die door uw doelgroep gebruikt worden. Is uw doelgroep wat ouder? Dan is interactieve e-mail wellicht wat minder interessant dan wanneer uw doelgroep bestaat uit twintigers die over actuele gadgets beschikken. In ieder geval ondersteund een groot deel van de e-mailclients interactieve mails. Het is echter wel verstandig om een fall-back optie (een standaard opmaak van de e-mail) aan te bieden wanneer de techniek niet door de e-mailclient wordt ondersteund. Daarmee voorkomt u dat wanneer de interactieve e-mail niet werkt, de klant een niet-functionerende e-mail afgeleverd krijgt.

Conclusie

Interactieve e-mails bieden veel mogelijkheden. Zo kan de e-mail voorzien worden van uitklapbare menu’s of diverse kleur- en vormselectie mogelijkheden. Daarnaast is de werking van interactieve e-mails relatief eenvoudig, maar de eenvoud staat (of valt) natuurlijk met wat u exact wilt realiseren met de mail.

Heeft u al ervaring met het verzenden van interactieve e-mails? En zo ja, wat zijn tips die u aan anderen kunt geven?

Over de auteur: Jelmer van der Linden is Marketing Manager bij Stichting WebwinkelKeur.

Jelmer auteur

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.