Internationale vindbaarheid, wat komt daar bij kijken?

Internationale vindbaarheid

Heeft u de ambitie om met uw onderneming de internationale stap te maken? Of wilt u naast Nederland ook goed vindbaar zijn in bijvoorbeeld België of Duitsland? Dan is deze blog wat voor u! In deze blog gaan we, zoals de naam eigenlijk al zegt, in op de internationale vindbaarheid van uw onderneming. Sinds de bedrijfswebsite vaak het eerste contactmoment is tussen uw potentiële klanten en u zal hier als eerst de focus op komen te liggen.

Om in één of meerdere landen vindbaar te zijn voor uw potentiële klanten komt meer kijken dan u zou denken, denk bijvoorbeeld aan concurrentie, domeinnamen, zoekmachines en ga zo maar door. Beschikbare tijd speelt dus een grote rol, uw budget natuurlijk ook. Benieuwd naar wat er allemaal komt kijken bij de internationalisering van uw onderneming? Lees dan gauw verder!

Vooronderzoek heeft prioriteit

Net zoals elke andere grote stap die u met uw onderneming neemt, dient er van tevoren goed onderzoek gedaan te worden. We beginnen daarom uiteraard met een uitgebreid vooronderzoek. Het eerste wat u zich af dient te vragen is waar u momenteel staat met uw internationale vindbaarheid.

Ontvangt u bijvoorbeeld al organisch verkeer uit de landen waar u vindbaar wilt zijn? Zo ja, welke termen en pagina’s? Wat is de click through rate en eventueel het conversiepercentage?

Door dit van tevoren in kaart te brengen kan tijdens het proces van internationalisering de focus allereerst komen te liggen op de pagina’s en termen die momenteel al (enigszins) goed scoren. Dit zal namelijk leiden tot snellere resultaten.

Ontvangt u nog geen verkeer uit het gewenste land? Maakt u zich dan vooral geen zorgen. Dit wil absoluut niet zeggen dat het voor u niet mogelijk is om te scoren in dat land. Uw website is namelijk momenteel alleen beschikbaar in het Nederlands, dus erg vreemd is het niet dat u geen bezoekers met andere nationaliteiten ontvangt.

Kansen onderzoeken & concurrentieanalyse

Wanneer u weet waar u momenteel staat met uw internationale vindbaarheid is het tijd om te gaan nadenken over waar u precies naartoe wilt. Aan uw core business zijn natuurlijk bepaalde termen gekoppeld. Om te kijken welke grote (of kleine) kansen er te benutten zijn is het aan te raden om een zoekwoordonderzoek te doen.

💡 Tip: Zorg er wel voor dat de termen waar u zich in Nederland op focust, correct vertaald worden naar de betreffende taal. Doe dit niet met Google Translate, deze geeft vaak een te letterlijke of platte vertaling waardoor de betekenis mogelijk (iets) kan afwijken.

Een zoekwoordonderzoek kan u inzicht geven in de volgende punten;

  • Vergelijkbare zoekopdrachten/termen; de zoekwoordplanner geeft ook ideeën en suggesties, zo komt u misschien achter termen waar u in eerste instantie nog niet aan gedacht had.
  • Het maandelijkse aantal zoekopdrachten voor die term; de zoekwoordplanneer geeft op basis van het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand een bepaald getal, hierdoor krijgt u inzicht in de rendabiliteit van de term.
  • Mate van concurrentie; voor elke zoekterm zal Google ook een indicatie geven voor de mate waarin er concurrentie heerst op die bepaalde term, hierdoor krijgt u nóg meer inzicht in de rendabiliteit van de zoekterm.

Met de gegevens uit het zoekwoordonderzoek kan er een lijst opgesteld worden met rendabele zoektermen waarop de focus zal komen te liggen. Om de haalbaarheid te toetsen is het ook aan te raden om een (kleine) concurrentieanalyse uit te voeren. Bekijk voor elke zoekterm de bovenste 3 of 5 zoekresultaten en analyseer hoe de pagina’s zijn opgebouwd. U kunt bijvoorbeeld kijken naar;

  • Keyword density; hoe vaak komt de zoekterm voor op de pagina.
  • Beeldmateriaal; gebruiken ze veel foto’s of video’s, of juist helemaal niet.
  • Kleurgebruik; gebruiken ze bepaalde kleuren, veel of juist weinig kleur.
  • Opbouw van de pagina; titels, tussenkopjes, opsommingen.

Door dit in kaart te brengen van uw toekomstige concurrenten krijgt u een goed beeld van hoe zij (internationaal) vindbaar zijn geworden in het betreffende land.

Correcte vertalingen in de juiste terminologie

U heeft in kaart gebracht waar u momenteel staat en waar u naartoe wilt. De eerste stap richting internationalisering kan nu gezet worden; de vertaling van uw website. Denk hier niet te gemakkelijk over! Een veelgemaakte fout is dat ondernemers het door een bekende laten doen voor een spotprijs, of proberen om het zelf te doen. Echter, besparen op de vertaling van uw website kan grote gevolgen hebben voor uw succes.

Vooral in branches waar u veel te maken heeft met ingewikkelde en gecompliceerde terminologie is het van groot belang dat wat op uw website staat 100% correct is. Dit lukt eigenlijk alleen met een native speaker (iemand die de taal als moedertaal beheerst) die ervaring heeft in de betreffende branche. Alleen op deze manier weet u zeker dat wat er staat volledig accuraat is en de boodschap goed overgebracht wordt bij uw potentiële klant.

Een ander groot voordeel dat een native speaker met zich meebrengt is dat diegene verstand heeft van de cultuur en gebruiken van het betreffende land. Ter illustratie de Duitse taal; iets wat voor iemand uit Duisland grappig is, kan in Oostenrijk als beledigend opgevat worden, of andersom. Het is daarom zaak dat u niet zomaar een tekst vertaald, maar hierbij rekening houdt met de cultuur en taalgebruik. Dit zal een grote rol spelen in uw succes!

Domein voor het betreffende land

Toen u uw domeinnaam vastlegde koos u vast voor een .nl-domein. Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen het liefst klikken op domeinen uit dat betreffende land, dit geeft toch het meeste vertrouwen. Kies daarom bijvoorbeeld niet voor een www.uwwebsite.nl/de, maar voor www.uwwebsite.de. Niet alleen klikken uw potentiële klanten liever op een domein uit eigen land, Google kijkt hier ook naar! Een www.uwwebsite.de zal simpelweg gewoon beter scoren op www.google.de dan www.uwwebsite.nl/de. Het kost u misschien iets meer tijd en geld om twee of meer domeinen vast te leggen en in te richten, maar het zal zeker de moeite waard zijn.

Bijhouden, analyseren & verbeteren

Bovenstaande punten zullen ervoor zorgen dat u een solide basis hebt om de internationale markt te veroveren met uw website. Echter is het natuurlijk niet direct een garantie op succes. Net als in Nederland zal het een kwestie zijn van rankings en conversies bijhouden, data analyseren en waar nodig verbeteringen toepassen. Niet alles werkt overal, wees dus kritisch en stel bij en pas aan waar nodig. Wilt u graag een keer sparren met een vertaalbureau vol native speakers? Twijfel dan niet, vertaalbureaus hebben ervaring zat en ondersteunen u maar al te graag!

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.