Fattoria Sarda brengt Sardijnse vakantiesfeer direct in e-mailinbox

Fattoria Sarda klantverhaal

Klantverhaal: Hoe Fattoria Sarda met salesnieuwsbrieven reislust opwekt

Newsletter2Go wordt vaak gebruikt door kleine en middelgrote online shops die met weinig inspanning en kosten toch een effectieve nieuwsbrief willen verzenden. Een van dit soort bedrijven is Fattoria Sarda. De online shop gebruikt sinds oktober 2011 Newsletter2Go voor het verzenden van hun nieuwsbrieven. Met toewijding en aandacht voor detail voorziet de shop hun ontvangers wekelijks van typische Sardijnse content.

Het bedrijf komt voort uit een passie voor Sardijnse specialiteiten. Nadat een voormalige stagiaire uit Sardinië delicatessen van haar woonplaats had meegebracht, waren de eigenaren zo overtuigd dat ze zich professioneel gingen bezighouden met de import en scheepvaart van Sardijnse specialiteiten. Het bereik van Fattoria Sarda kan vandaag de dag eenvoudig concurreren met een goed gevulde broodjeszaak in Italië. Dit is deels te danken aan de effectieve e-mailmarketing. Hoewel de nieuwsbrieven in eerste instantie slechts sporadisch handmatig werden verzonden, bijvoorbeeld wanneer er nieuwe producten of speciale aanbiedingen in de shop aanwezig waren, verzendt Fattoria Sarda nu al ruim vijf jaar met de praktische software van Newsletter2Go regelmatig nieuwsbrieven.

Het recept voor succes: weet wat uw klanten interesseert

De nieuwsbrief wordt momenteel naar veertienhonderd abonnees verzonden. Elke week komen hier nieuwe ontvangers bij. De aanmelding voor de nieuwsbrief vindt vooral plaats tijdens het afrekenen in de online shop en in de begeleidende blog. Het culinaire rijkdom van Sardinië is in de nieuwsbrief prominent aanwezig, omdat de winkeleigenaren weten waar hun klanten in geïnteresseerd zijn. Sardijnse recepten, televisieverslagen op het Spaanse eiland, promotionele codes en nieuwe deals behoren tot de meest populaire onderwerpen van de nieuwsbrief.

Elke nieuwsbrief bevat een seizoensgebonden recept, aangepast aan het huidige assortiment. Daarnaast zijn ook regelmatig televisietips, ideeën voor nieuwe en ambachtelijke producten, vouchers en productabonnementen inbegrepen. Rond de feestdagen worden de levertijden en doorlooptijden voor bepaalde, bijvoorbeeld koelproducten, gecommuniceerd. Aan het einde van de nieuwsbrief worden de meest populaire productcategorieën wederom vermeld.

De nieuwsbrief inhoud wordt zeer goed ontvangen bij de nieuwsbriefabonnees. Velen van hen zijn in Sardinië op vakantie geweest en genieten van de culinaire herinneringen. Doordat in Duitsland, waar Fattoria Sarda gevestigd is, veel Sardiniërs en over het algemeen Italianen wonen, heeft de nieuwsbrief een groot bereik. Daarbij komen ook de B2B-contacten, zoals cateraars en bedrijven werkzaam in de gastronomische branche.

Klantverhaal Sardijnse fijnkost

Nieuwsbrieven genieten van de hoogste ROI

E-mailmarketing is bij Fattoria Sarda onderdeel van een uitgekiende marketing mix. De kracht ligt in het klantenbehoud en de transformatie van enkele kopers in terugkerende klanten met een hoog potentieel. De nieuwsbrief wordt gebruikt in combinatie met Social Media Marketing (Facebook en Pinterest), Google Merchants, Display Network Remarketing en Facebook Remarketing. Van alle kanalen heeft e-mailmarketing de laagste kosten per conversie. Het verspreiden van de nieuwsbrief is gunstig en de ROI is drie tot vier keer hoger dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van koude contacten in andere mediakanalen.

In 2014 zette Fattoria Sarda hun shopsysteem om in een mobiel compatibele oplossing en daarom zocht de shop tevens een juridisch beveiligde e-mailmarketing tool. Een koppeling met shopsysteem Shopify elimineert sinds het gebruik van Newsletter2Go het handmatige onderhoud van mailinglijsten. De content voor de nieuwsbrieven kan veel sneller worden verzameld en geïntegreerd. Newsletter2Go overtuigde de culinaire shop ten eerste door de eenvoudige integratie met Shopify en ten tweede door de hoge gegevensbeveiliging.

Met Newsletter2Go op weg naar succes

Met name de realtime rapporten helpen het team van Fattoria Sarda bij de optimalisatie van het nieuwsbriefsucces.

“We zien precies welke thema’s onze ontvangers op welk tijdstip hebben aangesproken, waardoor we nog beter aan hun eisen kunnen voldoen. Vaak bevestigen de superieure open-, klik- en conversieratio onze finetuning aanpassingen. We durfden het zelfs aan om de overgang van een maandelijkse naar een wekelijkse nieuwsbrief te maken, ook al zijn we slechts een kleine speler met een beheerst assortiment en kunnen we daarom onze ontvangers niet van een breed scala aan onderwerpen voorzien.”

Daarnaast is de online shop ook enthousiast over het eenvoudige ontvangersbeheer. Verschillende groepen, zoals nieuwe contacten, eenmalige kopers en vaste klanten, kunnen afzonderlijk worden aangemaakt. De criteria van het shopsysteem kan hierbij handig worden ingezet. De snelle e-mailtemplates vereenvoudigen de creatie van mailings op basis van het marketingplan van Fattoria Sarda. Vooral de gestructureerde selectie van templates en het bouwsteensysteem maken het werken met Newsletter2Go comfortabel en flexibel.

Sinds het gebruik van Newsletter2Go heeft de e-mail marketing van Fattoria Sarda zich zeer positief ontwikkeld. De afleverratio is bijna 100% en de nieuwsbrieven beschikken over zeer goede open- en klikratio’s. Ondanks de inmiddels verviervoudigde verzendfrequentie zijn de afmeldingen zeer laag gebleven. Zelfs met de conversieratio is, afhankelijk van de inhoud van de nieuwsbrief, goed tot zeer goed. In de meeste succesvolle nieuwsbrief van 2016 werd een afleverratio van 99,9%, een openratio van 27,2% en een CTR van 7,7% bereikt, wat aanzienlijk hoog is in de e-commerce industrie.

Door de efficiënte marketing aan bestaande klanten kon Fattoria Sarda zelfs het assortiment uitbreiden. Er wordt nu ook verse vis verzonden, wat vooral door het grote vertrouwen van bestaande klanten rendabel is. Deze klanten worden het best via overtuigende e-mailnieuwsbrieven aangesproken. Online shop bezoekers worden weliswaar in groten getale via andere kanalen zoals Google Shopping aangetrokken, maar de aankoopkoers is beduidend lager bij deze nieuwe contacten.

Over Fattoria Sarda

Fattoria Sarda is een besloten vennootschap, gevestigd in Meerbusch in de buurt van Düsseldorf. Het bedrijf is voornamelijk actief in de import en rechtstreekse verkoop van hoogwaardige mediterrane gerechten uit Sardinië. De specialiteit van Sardinië? Het eiland is bekend om zijn unieke, authentieke keuken. Fattoria Sarda brengt de lokale specialiteiten en cultuur naar voornamelijk Duitsland, maar ook Nederland en andere Europese buurlanden.

De nieuwsbrief is onderdeel van groot aantal service activiteiten. Klanten zijn tevreden door de snelle verzending en toegevoegde waarden, zoals seizoensgebonden, regionale Sardijnse recepten, recente blogartikelen en speciaal ontworpen evenementen zoals kooklessen. De kooklessen worden gegeven door bekende koks als Sascha Basler en Vadim Vl Popov.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.