Deel II: Het verhaal van Manuel en e-mailmarketing voor gevorderden

E-mailmarketing voor gevorderden

E-mailmarketing voor gevorderden – Prestaties effectief verhogen

U kent ondertussen onze fotografie apparatuur handelaar Manuel. Nadat hij zijn eerste nieuwsbrief heeft verzonden en zich heeft verdiept in e-mailmarketing, laten we u nu zien hoe Manuel zijn prestaties heeft verbeterd. Vandaag tonen we u tips en tricks voor e-mailmarketing voor gevorderden.

De eerste ontvangersgroepen

In de laatste drie maanden is Manuel druk bezig geweest met het verzamelen van e-mailadressen. Ondertussen heeft hij al meer dan 5000 nieuwe abonnees op zijn lijst staan. Dat zijn er behoorlijk veel! Om niet dezelfde e-mail naar al zijn 5000 ontvangers te verzenden, wil Manuel verschillende ontvangersgroepen aanmaken. Niet alle ontvangers zijn namelijk gelijk en hebben dezelfde interesses. Manuel heeft vanaf het begin naar de interesses en preferenties van zijn ontvangers gevraagd en kan met deze informatie nu specifieke groepen aanmaken. Hij besluit het kenmerk “Favoriet fotografie merk” te gebruiken en groepen voor de drie meest geliefde merken aan te maken. Alle overige contacten worden in één algemene groep geplaatst. Op deze manier kan Manuel een nieuwsbrief met bijvoorbeeld Canon of Nikon producten maken.

Manuel e-mailmarketing voor gevorderden

“Hoe kan ik het best mijn nieuwsbrief ontwerpen?”

Gepersonaliseerde nieuwsbrief voor diverse doelgroepen

Zijn eerste mailing voor de gepersonaliseerde ontvangersgroepen is een speciale aanbieding. Manuel wil zijn ontvangers 15% korting aanbieden op de aankoop van een lens. Om elke ontvanger precies te adresseren wil hij in zijn nieuwsbrief een individuele nieuwsbriefbouwsteen voor elke groep integreren. Deze bouwsteen veranderd afhankelijk van de lezer en de bijbehorende preferenties. Zo veranderd de afbeelding naar de desbetreffende fabrikant en wordt daaronder een korte tekst met de fabrikantenreferentie weergeven. Voor de algemene groep wordt een specifiek geselecteerd aanbod getoond.

De meeste klanten zijn eindgebruikers en dus stelt Manuel de verzending in voor donderdagavond om acht uur ’s avonds, dit is wanneer de meeste klanten online zijn. Op dit tijdstip werkt de doelgroep namelijk niet meer. Manuel hoopt hiermee dus ook op een hoge openratio.

Door rapporten uw publiek leren kennen

Gedurende de komende weken houdt Manuel de ontwikkeling van zijn mailings nauwlettend in de gaten. Met behulp van multivariabele clustering analyseert Manuel het succes van zijn mailings op een bijzonder gedetailleerde manier. Hij vergelijkt de resultaten van de individuele groepen en kan zo precies achterhalen bij welke groep iedere mailing het beste aankwam.

Manuel ontdekt na het bestuderen van de realtime rapporten dat zijn mailing door mannelijke lezers tussen de 35 en 50 jaar bovengemiddeld geopend wordt. Zo’n 86% van alle conversies is door deze specifieke groep gemaakt. Op de clickmap ziet Manuel dat de meeste lezers direct via de productafbeelding in de online shop terecht zijn gekomen. Daarnaast ziet Manuel op de clickmap ook in welke producten de lezers minder geïnteresseerd waren.

Van manuele mailing naar automatisering

Geleidelijk ontwikkelt Manuel zijn e-mailmarketing vaardigheden en probeert hij steeds meer nieuwe functies uit. Hij ontdekt dat zogenaamde marketing automatisering meer klantenbinding en verkoop belooft. Manuel besluit daarom om geautomatiseerde e-mails voor verschillende gelegenheden op te zetten. Zijn eerste mailing is de verjaardagsmail. Deze wordt dagelijks verzonden naar de klanten die op die dag hun verjaardag vieren. Manuel wenst de ontvanger een fijne verjaardag en geeft ze een klein cadeautje, namelijk een gratis wegwerpcamera bij hun volgende bestelling.

Om de perfecte mailing te maken zet Manuel van tevoren een A/B-test op. Hiermee kan Manuel diverse onderwerpen testen om te zien welk onderwerp tot de hoogste openratio leidt. Het eerste onderwerp bevat de zin “Fijne verjaardag”, terwijl het andere onderwerp persoonlijker is en de naam van de ontvanger bevat. Na de test ontdekt Manuel dat het tweede onderwerp, “Je verjaardagscadeau, meneer Jansen”, het meest succesvol is. Zijn toekomstige verjaardagsmail zal daarom dit onderwerp bevatten.

De grote expansie: fotografie-apparatuur.nl goes international

E-mailmarketing heeft ervoor gezorgd dat Manuel niet alleen zijn winkel kon behouden, maar ook dat zijn omzet met zo’n 300% is gegroeid de afgelopen maanden. Hoewel Manuel het voorheen enkel van anderen had gehoord, heeft hij nu ook zelf ondervonden dat nieuwsbrief marketing een zeer winstgevend en efficiënt marketingkanaal is.

Manuel heeft na een tijdje zelfs andere medewerkers aangenomen voor de verzending van producten, klantenservice en marketing. Hierdoor heeft Manuel meer tijd voor een spannend nieuw plan, namelijk een expansie naar het buitenland. Hoe Manuel dit precies gaat doen leest u volgende week in deel III van deze serie…

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.