Newsletter2Go: een succesverhaal

Newsletter2Go teamfoto

Van tweekoppig software project naar sterk groeiende, digitale onderneming

Newsletter2Go heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. In slechts 4 jaar tijd kon het Berlijnse bedrijf zich tot een van de toonaangevende software dienstverleners voor e-mailmarketing in Duitsland ontwikkelen. Een positie die ze tot op de dag van vandaag behouden hebben.

De cijfers spreken voor zich: in de afgelopen 3 jaar is de Newsletter2Go gegroeid van 30 naar 60 medewerkers en van 40.000 naar meer dan 185.000 klanten.

Tijd om een kijkje achter de schermen te nemen en te ontdekken hoe deze groei tot stand is gekomen…

Zo begon het avontuur

In het begin kregen de twee oprichters — Christoph Beuck en Steffen Schebesta — de opdracht voor een project. Een klein Berlijns bedrijf gaf het duo de taak om een desktopgebaseerde nieuwsbrief software te programmeren.

Kort na de voltooiing van het project kwam het idee voor een heuse nieuwsbrief tool naar voren. De oprichters begonnen vlijtig met het ontwikkelen van een webgebaseerde nieuwsbrief software, die onafhankelijk van de locatie en het gebruikte apparaat gebruikt kon worden.

Niet veel later, in 2011, was Newsletter2Go GmbH een feit.

In 2013 werd het team uitgebreid met een Maximilian Modl, die de marketing voor het product in de DACH regio op zich nam.

Het doel was duidelijk: een software ontwikkelen waarbij gebruiksvriendelijkheid op de voorgrond staat.

De drie musketiers overtuigden klanten persoonlijk om hun zelf ontwikkelde software te testen. In de beginjaren deed het trio bijna al het werk zelf — van het contacteren van koude leads tot het antwoorden van supportaanvragen (en dat vanuit een kantoorruimte van 30m²).

De lange werkdagen van 9 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds en nachtelijke programmeersessies wierpen dag na dag steeds meer hun vruchten af. Het avontuur ging gepaard met pieken en dalen, maar geleidelijk maakte steeds meer mensen kennis met de voordelen van Newsletter2Go.

🙌 2011: Een klein project dat resulteert in een geregistreerde onderneming
Newsletter2Go kantoor berlijn

Positieve ontwikkelingen en feedback

De geïnvesteerde tijd en moeite werd na enkele jaren duidelijk zichtbaar.

Newsletter2Go groeide op alle gebieden sterk en vanaf 2014 voegden zich iedere maand weer tot twee nieuwe medewerkers aan het team toe. Vandaag de dag ondersteunen deze medewerkers nog steeds het bedrijf in hun missie om marktleider te worden.

Het oude kantoor werd te klein en een nieuw pand werd in het sjieke West-Berlijn gevonden, direct in een zijstraat van het alombekende Kürfurstendamm (de Berlijnse Champs-Élysées).

De prestaties van het Newsletter2Go team en de zich steeds verbeterende software werd in verschillende testrapporten (vetalio, c’t Magazin, E-Mail Tooltester) bevestigd. Bovendien behaalde het bedrijf meerdere malen de top 30 snelstgroeiende digitale ondernemingen (een ranking van het online magazine Gründerszene).

🙌 2014: Benoemd tot een van de snelst groeiende digitale ondernemingen

Verdere ontwikkelingen van de software

Nadat de basis was gelegd en de software over de meest belangrijke functies beschikte, was het tijd om de software verder te ontwikkelen. De grote vraag was echter: hoe kan Newsletter2Go nog meer gebruiksvriendelijkheid garanderen?

Het antwoord hierop was onder andere nieuwe plug-ins met andere systemen, zoals WordPress, Drupal en PrestaShop. Dit stelde ontvangers direct in staat om hun contacten simpel te synchroniseren en up to date te houden.

Het IT-team ontwikkelde de 1-klik-overname functies, die zowel voor producten als CMS content werkten. Hiermee konden gebruikers met 1 klik direct content ui het webshop of CMS systeem in de nieuwsbrief plaatsen. Handig en tijdbesparend!

Ook werden de aflevertijden steeds geoptimaliseerd en daardoor sneller, plus ontving Newsletter2Go de officiële ISIPP-certificatie.

🙌 2015: Continue ontwikkeling van nieuwe, gebruiksvriendelijke functies

Relaunch van de software

Hoe meer mensen de software begonnen te gebruiken, hoe meer feedback van klanten er binnen kwam. Deze beoordelingen werden gecombineerd met de ervaringen van de daarvoorgaande jaren, wat leidde tot de relaunch van de software in april 2016.

Dit was één van de de grootste mijlpalen!

Het gehele team werkte samen om de compleet nieuwe app te lanceren (de versie die u momenteel gebruikt).

Daarnaast wilde Newsletter2Go een concept ontwikkelen om goede e-mailmarketing prestaties onder klanten aan te moedigen. Dit werd de credit payback functie.

Wanneer de prestaties van de verstuurde nieuwsbrieven bovengemiddeld waren, ging het credit payback systeem van kracht. Dit betekent dat klanten credits terugbetaald kregen wanneer hun open- en klikpercentages bovengemiddeld goed waren (in vergelijking met andere bedrijven werkzaam in dezelfde branche).

Sindsdien werden er iedere maand nieuwe functies toegevoegd. Personalisaties van buttons, tekst en gehele bouwstenen, slimme automation opties, social media buttons, voucher pools en onze laatste grote update: het gratis gebruik van meer dan 550.000 zonder copyright.

🙌 2016: De release van de nieuwe, beter bedienbare app

Newsletter2Go na de intrede van de AVG wet

Ook op het gebied van gegevensbescherming heeft Newsletter2Go in 2015 voor het eerst een belangrijke mijlpaal bereikt. De TÜV Rheinland kwam langs voor de jaarlijkse keuring en besloot dat het databeveiligingsmanagement bij Newsletter2Go waterdicht en helemaal in orde is. Sindsdien is het bedrijf ieder jaar opnieuw voor deze keuring geslaagd.

Na de intrede van de AVG-privacywet kan Newsletter2Go ook nog steeds garanderen dat er nauwkeurig en veilig met de gegevens van klanten omgegaan wordt. Door de genomen maatregelen wordt er voldaan aan alle noodzakelijke richtlijnen met betrekking tot de EU AVG wet, zodat de software volledig legaal is.

Gebruikers vertrouwen hiermee op een veilige gegevensoverdracht naar servers in Duitsland (waar de wet rondom gegevensbescherming zeer streng is).

🙌 2018: Succesvolle doorvoer van de nieuwe EU AVG maatregelen
Newsletter2Go kantoor berlijn

En nu? (hint: nog meer mooie momenten)

De klanttevredenheid groeide naar een stabiele 99%. In 2015 werd de internationale handel uitgebreid en werden de Engelse, Nederlandse en Franstalige markten toegevoegd. Om al deze klanten te helpen hun eigen e-mailmarketing succes te bereiken, werden er continu interessante blogartikelen, whitepapers en hulpartikelen en video’s aan de kennisbank toegevoegd.

Vandaag de dag maken meer dan 185.000 klanten uit meer dan 50 landen actief gebruik van Newsletter2Go.

Plus, het bedrijf was genoodzaakt om nogmaals te verhuizen naar een groter kantoorpand zodat iedere werknemer comfortabel kan werken en nog meer talentvolle personen deel kunnen nemen aan de indrukwekkende groei.

🙌 Momenteel: Meer dan 185.000 tevreden klanten wereldwijd

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.