Hiep hiep hoera! Newsletter2Go is jarig, tijd voor een terugblik

Newsletter2Go jarig

Newsletter2Go werd vandaag 7 jaar geleden opgericht

Newsletter2Go viert vandaag het zevenjarig bestaan! We kijken terug op de afgelopen zeven mooie en succesvolle jaren en kijken uit naar de interessante toekomst die voor ons ligt.

Deze speciale gelegenheid leek ons een goed moment om onze oprichters, Steffen Schebesta en Christoph Beuck, alsmede CMO Maximilian Modl, enkele vragen over zichzelf en het bedrijf te laten beantwoorden. Leest u mee?

Allereerst: Happy Birthday! Newsletter2Go bestaat vandaag zeven jaar, althans volgens het handelsregister. In 2009 dachten jullie, Steffen en Christoph, echter al aan een joint venture. Zouden jullie negen jaar geleden gedacht hebben dat je hier vandaag zou staan en een succesvol bedrijf zou runnen?

Steffen Schebesta:
Eigenlijk ja, maar negen jaar geleden had ik nog geen idee van de dimensies en uitdagingen. Op dat moment was het me echter vrij duidelijk dat ik een bedrijf wilde starten. Het was een beetje geluk, veel hard werken, een open oor voor onze klanten, veel gezond verstand en natuurlijk een geweldig team dat ons altijd naar voren bracht.

Christoph Beuck:
Het opzetten van een bedrijf brengt altijd enorme risico’s met zich mee. Het is daarom in het begin erg moeilijk om te beoordelen hoe succesvol de onderneming zal zijn. Omdat we echter een zeer goed business model hadden en onze gebruikers altijd centraal stelden in onze activiteiten, was ik er natuurlijk van overtuigd dat we met Newsletter2Go veel zouden bereiken.

Max, jij bent in 2013 bij het bedrijf in dienst getreden en staat sindsdien als CMO aan het hoofd van de marketingafdeling. Waarom besloot je op dat moment om je bij Newsletter2Go aan te sluiten?

Maximilian Modl:
Oorspronkelijk ontmoette ik Steffen en Christoph op een evenement genaamd “Business & Bier”. Ik had toen nog mijn eigen bedrijf en verhuisde naar hetzelfde kantoorgebouw. We kenden elkaar dus al goed. Toen het avontuur van mijn vorige stichting ten einde liep, benaderden de twee mij en vroegen of ik me bij Newsletter2Go wilde aansluiten om de marketing op te bouwen en de groei van het bedrijf te stimuleren. Newsletter2Go was toen nog relatief klein en er was nog veel te doen. Het klonk als een spannende uitdaging met veel potentieel – dat is precies wat ik wilde doen.

Vorig jaar nam het aantal medewerkers toe tot 58 medewerkers. Ook het aantal klanten groeit gestaag. Wat is er de afgelopen jaren veranderd? Welke mijlpalen konden jullie vieren en wat waren de grootste uitdagingen?

Steffen Schebesta:
Ik kan me nog herinneren hoe we voor het eerst het 1 miljoen e-mailpakket verkochten en voor het eerst een vijfcijferige omzet per maand behaalden. Toen ik mijn vrienden erover vertelde, waren ze allemaal erg onder de indruk. Achteraf gezien was het niet zo indrukwekkend, maar voor het eerst liet het me echt zien wat er überhaupt mogelijk is en dat ons bedrijfsidee schaalbaar is.

Onze grootste uitdaging in de loop der jaren was zonder twijfel onze groei en de daaruit voortvloeiende veranderingen in rollen, taken en verantwoordelijkheden (ofwel change management). Dat was niet gemakkelijk, maar in de tussentijd hebben we goede oplossingen gevonden en het geheel goed onder de knie gekregen.

Christoph Beuck:
Een zeer belangrijke mijlpaal was zeker de lancering van de nieuwe versie van Newsletter2Go in april 2016, die ons in staat stelde om al onze ervaring uit voorgaande jaren en vooral de vele klantenfeedbacks te gebruiken en een echt goede e-mailmarketing software te creëren waarmee onze klanten eenvoudig professionele e-mailmarketingcampagnes kunnen lanceren. We zijn altijd blij dat we onze klanten nog beter kunnen helpen.

Maximilian Modl:
Ten eerste is succes niet alleen voor ons drieën, maar voor het hele team. Hoewel we op dat moment niet de eerste waren die de markt voor e-mailmarketing betraden, slaagden we er toch in om ons te verdedigen tegen de bestaande concurrentie. In veel opzichten zijn we vandaag al de nummer één en hebben we de concurrentie achter ons gelaten. En dankzij ons geweldige team is het alleen maar een kwestie van tijd voordat we de concurrentie in alle andere opzichten domineren.

Het is geweldig dat Newsletter2Go zo’n succes is, dat klanten en medewerkers tevreden zijn en dat er een continue ontwikkeling plaatsvindt. Echter, acchteraf gezien, is er iets dat je anders zou doen?

Steffen Schebesta:
Ja, als ik de kennis van vandaag had, zou ik veel dingen anders hebben gedaan. Maar op het moment dat we begonnen (nog steeds tijdens onze studies) hadden we weinig ervaring en weinig idee van wat ons werkelijk te wachten stond. Ik denk dat we veel goed werk hebben verricht, en de ervaring die we hebben opgedaan – zij het niet allemaal eenvoudig – is veel waard.

Christoph Beuck:
Ik denk dat we intuïtief veel dingen goed hebben gedaan. Eén punt is voor mij echter vooral belangrijk: we hebben ons altijd gericht op de gebruiker van Newsletter2Go en hebben altijd zo gehandeld dat aan hun eisen en behoeften wordt voldaan. Dit is de enige manier om een duurzaam goed product te ontwikkelen dat uiteindelijk succesvol zal zijn.

Maximilian Modl:
We nemen beslissingen, enerzijds met de nodige pragmatisme en anderzijds met het doel om het beste voor iedereen te bereiken. Dit lijkt tot nu toe uitstekend te werken.

Zijn er ooit momenten geweest waarop je dacht dat het leuk zou zijn om iets anders te doen? Heb je ooit spijt gehad van de beslissing om Newsletter2Go te starten?

Steffen Schebesta:
Ik heb sinds onze oprichting veel geleerd en leer nog steeds elke dag iets nieuws , dus ik heb van het besluit nooit spijt gehad.

Christoph Beuck:
Omdat Newsletter2Go zo snel verandert, is elke dag altijd nieuw en brengt het nieuwe uitdagingen met zich mee. Het wordt dus nooit saai. Ik kan me geen ander avontuur voorstellen.

Maximilian Modl:
Absoluut niet!

Steffen schebesta

Steffen Schebesta

Christoph beuck

Christoph Beuck

Maximilian modl

Maximilian Modl

Als je toenmaals Newsletter2Go niet had opgericht, wat zou je dan vandaag voor werk doen?

Steffen Schebesta:
Mijn vader stelde voor dat ik medicijnen zou gaan studeren. Ik solliciteerde er voor en kreeg een plaats aan de universiteit. Gelukkig besloot ik om industriële engineering te studeren en werd ik ondernemer.

Christoph Beuck:
Aangezien ik mijn bachelordiploma met een zogenaamde “Onderwijsmogelijkheid” heb afgerond, zou ik nu waarschijnlijk leraar informatica en Duits zijn. Maar met de oprichting van Newsletter2Go besloot ik de potentiële onderwijsfunctie te staken en concentreerde ik me op pure computerwetenschap.

Maximilian Modl:
Omdat mijn vader en broer advocaten zijn, was het voor mij vanzelfsprekend om advocaat te worden. Uiteindelijk besloot ik voor het onbekende te gaan en sloeg ik een heel andere weg in. Het was mij al vrij vroeg duidelijk dat ik ondernemer wilde worden.

Off-topic: welke beroemde persoonlijkheid – levend of dood – zou je willen ontmoeten en waarom?

Steffen Schebesta:
Ik zou met Elon Musk in zijn raket naar Mars vliegen, dan in een tijdmachine gaan zitten en met Albert Einstein een biertje drinken.

Christoph Beuck:
Ik wil Nolan Bushnell graag ontmoeten. Als uitvinder van het eerste computerspel (pong) en succesvol ondernemer was hij altijd een inspiratiebron voor mij.

Maximilian Modl:
Ik wil graag kennismaken met de twee Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin en ze vragen wanneer men van plan is om het menselijk brein rechtstreeks met het internet te verbinden. Dat zou veel handmatig typwerk besparen.

Tot slot nog een klassieke vraag: waar zie je Newsletter2Go over 5 jaar?

Steffen Schebesta:
Ons doel is altijd geweest om kleine en middelgrote ondernemingen te helpen succesvol zaken te doen. Vanaf het allereerste begin was onze software ontworpen om eenvoudig in gebruik te zijn, geen voorafgaande kennis nodig te hebben en een goede prijs-prestatieverhouding aan te bieden. Dit is precies wat we de komende 5 jaar nog verder zullen intensiveren om onze leidende positie in e-mailmarketing verder uit te breiden. Het product zal er waarschijnlijk anders uitzien en andere functies bieden, maar de visie blijft hetzelfde: om onze klanten te helpen succesvol hun doelen te bereiken.

Christoph Beuck:
We zullen onze succesvolle koers voortzetten, het product verbeteren en onze klanten helpen succesvol e-mailmarketing te doen. Het is echter nog maar de vraag of naast e-mail ook andere kanalen belangrijk zijn voor onze klanten in 5 jaar tijd. We kijken er nu al naar uit om onze klanten dat ook te kunnen bieden, als het hen helpt om hun succes te optimaliseren.

Maximilian Modl:
Ik zie ons in 5 jaar tijd als de Duitse en Europese marktleider voor professionele customer marketing en een van de topwerkgevers. Wij zullen ook in de toekomst onze klanten de beste, eenvoudigste en meest innovatieve software blijven bieden voor succesvolle klantcommunicatie.

Newsletter2Go taart

Graag maken we van deze gelegenheid gebruik om onze klanten en medewerkers te bedanken voor het geweldige werk en de prachtige jaren. We kijken uit naar de komende jaren met nieuwe uitdagingen en doelstellingen!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.