Zo handelt u bij en vermijdt u nieuwsbrief fouten

Nieuwsbrief fouten blog

Voorzorgsmaatregelen tegen fouten in de nieuwsbrief

Nieuwsbrieven kunnen voor flink wat stress zorgen, vooral wanneer u net na de verzending ontdekt dat er een fout in de nieuwsbrief staat. Zodra men op de verzendbutton heeft geklikt, kan de nieuwsbrief verzending niet meer ongedaan worden gemaakt. Alle ontvangers zullen nu uw fout ontvangen. Daarom wordt het zeer aangeraden om fouten in de nieuwsbrief zo goed mogelijk te vermijden.

Wanneer het op een nieuwsbrief fouten aankomt, wordt het in eerste instantie aangeraden om kalm te blijven. Wanneer u in paniek raakt hebben uw ontvangers hier niets aan. In plaats daarvan moet men analyseren en rustig proberen te beslissen wat in de desbetreffende situatie het best kan worden gedaan. Wie wordt beïnvloed door het probleem? Wat is er precies gebeurd? Kan het probleem worden gereproduceerd en uitgesloten in de toekomst?

Om verdere fouten in de toekomst te voorkomen, laten we in dit artikel zien waardoor veelvoorkomende nieuwsbrief fouten worden veroorzaakt en hoe deze kunnen worden vermijdt. We geven u tevens oplossing voor nieuwsbrief fouten.

De verkeerde ontvangers ontvangen de nieuwsbrief

Vooral wanneer de ontvangers met de hand worden gesorteerd en geselecteerd kan het foutenpercentage erg hoog zijn. Bij het verzenden via een eigen e-mailaccount is in het bijzonder de kans op een onvoorziene fout erg groot. Zo kunt u bijvoorbeeld per ongeluk de ontvangers met behulp van de CC-functie in plaats van de BCC-functie toevoegen, waardoor elke ontvanger kan zien wie de nieuwsbrief heeft ontvangen.

Om dergelijke risico’s te vermijden en de gegevensbescherming te waarborgen, moet u absoluut gebruik maken van een professionele nieuwsbrief software. Het feit dat de andere ontvangers de volledige mailing lijst kunnen zien, is een fout die u simpelweg niet kunt maken. Bovendien kunnen met een nieuwsbrief tool de ontvangers worden gesorteerd en direct geselecteerd op criteria. Wanneer de kenmerken niet automatisch worden geregistreerd, moet u meer tijd besteden aan de verzending en de onderverdeling van de ontvangers in de juiste segmenten.

De nieuwsbrief komt terug

Wanneer u een nieuwsbrief via een eigen e-mailaccount probeert te verzenden, kan de afleverratio erg laag uitvallen. U heeft hier dan te maken met een groot aantal bounces. Dit probleem kan gelukkig aanzienlijk worden verminderd door gebruik te maken van een professionele verzendinfrastructuur. Deze verhoogt de afleverratio naar e-mailadressen wereldwijd en zorgt zo voor een lage bounceratio.

Een groot deel van de bounces kan ook optreden wanneer u een lange tijd geen nieuwsbrief heeft verzonden. Sinds de laatste verzending kunnen namelijk veel e-mailadressen inactief zijn geworden. De hoge bounceratio ontstaat dan, omdat deze e-mailadressen niet langer toegankelijk zijn. Newsletter2Go zorgt er automatisch voor niet langer bereikbare adressen automatisch uit de lijst worden gefilterd en op inactief worden gezet.

Spam alarm

Wanneer u veel last heeft van spam klachten, moet u controleren of u uw e-mails echt alleen naar nieuwsbriefabonnees heeft verzonden. Alleen ontvangers die zich expliciet hebben aangemeld voor de nieuwsbrief dienen de nieuwsbrief te ontvangen. Het afmeldproces moet tevens vlekkeloos en zonder obstakels uit kunnen worden gevoerd.

Wanneer u zeker weet dat alle ontvangers toestemming hebben gegeven om de nieuwsbrief te ontvangen en de nieuwsbrief eindigt nog steeds in de spamfolder, dan kunt u zich verdiepen in whitelisting. U maakt bij deze verzendmethode gebruik van gewhitelistete verzendservers. Deze servers zorgen ervoor dat de nieuwsbrief direct in de inbox wordt geleverd. Ook extra authenticatiemethoden zoals Sender ID, SPF en DMARC kunnen de afleverratio verbeteren en de spamratio verminderen.

Niemand leest de nieuwsbrief

Wanneer de nieuwsbrief niet wordt gelezen, hoewel deze wel correct wordt ontvangen, is er waarschijnlijk een gebrek aan relevantie voor de ontvanger. De belangrijkste indicator om antwoord te geven op de vraag of de nieuwsbrief relevant is voor de lezers, is de openratio. Wanneer de e-mail niet in de spamfolder, maar de inbox is geland, is de onderwerpregel de belangrijkste factor of de e-mail wel of niet geopend wordt. De ontvanger moet in één oogopslag kunnen zien wat er in de nieuwsbrief zal worden besproken.

Met behulp van A/B-testen kunt u de openratio optimaliseren. Met deze testmethode kunt u verschillende versies van de onderwerpregel verzenden. De beste variant wordt dan automatisch verzonden naar alle geselecteerde ontvangers.

Mochten deze maatregelen geen resultaten bereiken, moet u zich afvragen of de nieuwsbrief überhaupt voor de ontvanger interessant is. Misschien is het onderwerp van de nieuwsbrief niet correct gecommuniceerd tijdens de aanmelding of heeft de ontvanger zich om een bepaalde reden aangemeld, bijvoorbeeld om mee te doen aan de wedstrijd of gebruik te maken van een kortingscode.

De links werken niet

Het kan al snel gebeurden dat links als gevolg van typefouten of kopieer- en plakblunders niet goed functioneren. Daarom moet men eigenlijk altijd een testnieuwsbrief per e-mail verzenden, waarin u alle links zelf nogmaals kunt aanklikken en controleren. Check hierbij of de links werken en naar de juiste landingspagina verwijzen. In de nieuwsbrief software van Newsletter2Go kunt u vooraf een testnieuwsbrief naar uzelf of collega’s verzenden.

De personalisering is foutief ingevoerd

Een mislukte personalisatie laat een goede indruk achter, omdat daardoor de ontvanger zich persoonlijk benaderd voelt. Daarom moet men voorzichtig zijn bij het gebruik maken van personalisatie placeholders. Door middel van een preview mode of testnieuwsbrief moet worden nagegaan of in de formule de variabelen correct worden toegevoegd en of een geschikte back-up is ingevoerd, indien de formule niet correct werkt. De backup vervangt de personalisatie, indien er geen ontvangersgegevens voor de personalisatie beschikbaar zijn vanwege een gebrek aan data.

Het beste is om niet te proberen om een ​​gepersonaliseerde formule zelf te schrijven. Het is veel eenvoudiger om gebruik te maken van een ​​generator. De formule die de generator maakt, wordt volledig gecreëerd in de juiste syntax voor software.

De nieuwsbrief is niet op mobiele apparaten leesbaar

U heeft veel werk gestoken in het ontwerp van uw nieuwsbrief en elk detail zorgvuldig ontworpen, maar toch wordt de mailing op uw smartphone allesbehalve goed weergeven. Is dat u ooit overkomen? Mobiele display fouten kunnen vanaf het begin af aan worden voorkomen door gebruik te maken van een nieuwsbrief template met responsive design.

De nieuwsbrief past zich hierdoor automatisch aan het betreffende apparaat waarop deze wordt geopend aan. De aanpassingen omvatten het aantal kolommen, het beeldformaat en de tekstgrootte. In Newsletter2Go kunt u ook de wel en niet weergeven bouwstenen voor de mobiele versie zelf aanpassen.

Wil voor het verzenden extra zeker zijn van uw nieuwsbrief? Onze e-mail checklist zal u helpen om alle punten te overwegen en geen fouten over het hoofd te zien.

Wat te doen wanneer u een foutieve nieuwsbrief verzendt?

Wanneer blijkt dat er onverhoopt toch een fout in de nieuwsbrief is geslopen, moet u eerst proberen om de verzending te stoppen. De volgende stap is om erachter te komen welke ontvangers worden beïnvloed door de fout. Is de nieuwsbrief fout ernstig, dan moet u contact met de desbetreffende ontvangers opnemen en uw excuses aanbieden. Onaangetaste ontvangers hoeven niet worden gecontacteerd, hierdoor vestigt u onnodige aandacht op de fout.

Een persoonlijk, eerlijk excuses zal bij veel ontvangers zonder problemen worden aanvaard. Het verlies van ontvangers kan meestal worden vermeden wanneer een fout slechts eenmaal, als uitzondering plaatsvindt.

Hoe een ideale verontschuldiging is:

  • Snel: Hoe meer tijd tussen de fout en excuses plaatsvindt, hoe meer vragen er ontstaan en hoe meer vertrouwen u zult verliezen.
  • Uniek: Het moet in eerste instantie duidelijk zijn dat het excuus in verband staat met de zojuist verzonden onjuiste e-mail.
  • Aantrekkelijk: Bied uw ontvangers een kleine gift om, bijvoorbeeld een kortingsvoucher, om de pijn te verzachten.

Noodsituaties die na de verzending kunnen worden gecorrigeerd

1. Onjuiste afbeelding in de nieuwsbrief
De afbeeldingen in de nieuwsbrief worden meestal online gehost en worden vanaf een online server geladen wanneer de e-mail wordt geopend. Daarom kunnen de afbeeldingen, als het absoluut noodzakelijk is, ook na de verzending nog worden vervangen. Aan de link naar de afbeeldingen wordt dan de nieuwe gewenste afbeelding gekoppeld. Door de complexiteit van deze methode, moet deze mogelijkheid alleen gebruikt worden in absolute noodgevallen.

2. Verkeerde link in de nieuwsbrief opgenomen
De links in de nieuwsbrief worden, wanneer u een nieuwsbrief software gebruikt, over een speciaal trackingdomein geleidt. Deze koppeling maakt het volgen van de nieuwsbrief kliks mogelijk. In geval van nood, kan de link na het verzenden van de e-mail worden veranderd en aan een andere landingspagina worden gekoppeld. Wel wordt aangeraden om net zoals bij de afbeeldingen, alleen de link te vervangen wanneer dit absoluut noodzakelijk is.

U kunt er beter voor zorgen dat alle afbeeldingen en links vooraf in een testnieuwsbrief grondig worden gecontroleerd. Zolang de nieuwsbrief nog niet is verzonden, kunnen al deze veranderingen heel eenvoudig worden uitgevoerd. Dit maakt het sturen van een nieuwsbrief met fouten veel onwaarschijnlijker.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.