Zo slaagt u erin uw nieuwsbrief ontvangers te reactiveren

Reactivatie-mail

Waarom bestaande e-mailontvangers reactiveren een must is

U kunt er in het algemeen van uitgaan dat alle personen die ingeschreven staan op uw nieuwsbrief, ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in uw nieuwsbrieven. Helemaal wanneer een double opt-in aanmeldproces is gebruikt, is niemand door toeval in de mailingslijst terecht gekomen.

U zou daarom denken dat het grootste deel van uw nieuwsbrief abonnees graag leest wat u te vertellen heeft.

Echter is in werkelijkheid meestal slechts een gedeelte van uw ontvangerslijst actief.

Sommigen openen uw nieuwsbrief, maar klikken verder niet op links, anderen doen niet eens de moeite om uw nieuwsbrief te openen.

Ontvangers die lange tijd geen interactie met uw verstuurde nieuwsbrieven vertonen, worden als inactief aangeduidt. Na verloop van tijd wordt dit percentage inactieve ontvangers voor de meeste bedrijven steeds hoger.

Tijd om hier verandering in aan te brengen!

Waarom reactivatie-mails?

Elk e-mailadres in uw mailinglijst is waardevol, omdat het betekent dat u dit contact direct kunt bereiken en potentieel uw omzet kunt verhogen. Het winnen van nieuwe nieuwsbrief contacten is relatief duur en ingewikkeld, sinds niet-abonnees eerst nog overgehaald moeten worden om zich aan te melden voor uw nieuwsbrief. Daarnaast heeft u uitdrukkelijke toestemming nodig, voordat u echt uw nieuwsbrieven mag verzenden.

Vandaar dat het terugwinnen van inactieve contacten de meest ideale strategie is. Gelukkig is dit niet eens zo ingewikkeld als dat u zou denken. De ontvangers zijn namelijk nog niet afgemeld voor uw nieuwsbrief. Het enige wat u moet doen, is de inactieve personen overtuigen van uw nieuwsbrief om deze weer met plezier te openen en lezen.

Zo maakt u een succesvolle reactivatie-mail

Zoals voor elke e-mailmarketing campagne heeft u voor het reactiveren van nieuwsbriefabonnees ook een goede strategie nodig.

Ten eerste is het belangrijk om erachter te komen wat de oorzaak is dat de ontvanger uw nieuwsbrief niet langer meer opent. Ga hierbij na waarom de ontvanger in het verleden heeft overwogen om zich aan te melden. Was degene wellicht op zoek naar coupons, aanbiedingen of speciale inhoud die ze enkel in het begin van het abonnement ontvingen?

Soms kan het al helpen om dergelijke inhoud meer te verzenden, om zo de openratio te verhogen.

Om ervoor te zorgen dat uw reactivatie-mail het juiste effect heeft, moet deze mail zich onderscheiden van uw gebruikelijke mailings. Dit doet u door onder andere de volgende strategieën.

1. Nieuwigheden

Wat nieuw is, is meestal ook het meest interessant. Heeft u nieuwe producten in het assortiment, is uw website geactualiseerd of heeft u aantrekkelijke voordelen voor uw klanten? Dit zijn allen goede redenen om een mailing met de aankondiging van het nieuws te verzenden.

2. Onderwerp

Gebruik een speciaal onderwerp. Het onderwerp is een van de belangrijkste factoren wanneer u uw openratio wilt verbeteren, het is immers het eerste wat de e-mailontvanger ziet. Om de aandacht te winnen, kunt u bijvoorbeeld werken met Unicode-symbolen, een persoonlijke aanhef of een ongewoon kort of lang onderwerp. Wees voorzichtig met overduidelijke reactivatie-onderwerpen, zoals “We missen je”. Dit kan ook fungeren als afschrikmiddel. Laat uw adressenlijst liever weten wat u ze te bieden heeft.

3. Afzender

Vooral wanneer u normalerwijze de nieuwsbrieven met uw bedrijfsnaam als afzendernaam verzendt, kan het helpen om de afzender persoonlijker te maken. Bouw een persoonlijke relatie met uw ontvangers op, door een merkambassadeur te gebruiken. Verzend e-mails voortaan onder de afzendernaam “Naam persoon van bedrijf XYZ”, in plaats van alleen de bedrijfsnaam te gebruiken.

4. Enquête

Vraag direct via een enquête naar de wensen en belangen van uw ontvangers, om er zo achter te komen wat ze echt interesseert. Zo weet u in de toekomst veel beter wat voor inhoud uw e-mailontvangers echt willen lezen.

5. Afleverfrequentie

Wanneer u dagelijks nieuwsbrieven verzendt, experimenteer dan met korte pauzes om nieuwe aandacht te trekken. Wanneer u juist sporadisch nieuwsbrieven verzendt, kunt u testen of de openratio zich verhoogt wanneer u regelmatiger nieuwsbrieven verzendt.

6. A/B-testing

Test verschillende afzendernamen en onderwerpregels om erachter te komen waar uw ontvangers het beste op reageren.

Na verzending van de reactivatie-mail is het belangrijk om gedetailleerd uw succes te controleren. Hiervoor kijkt u naar de openratio en click-through-rate van de campagne. Als alleen al een deel van de ontvangers gereactiveerd is, is dit een groot succes. Bij Newsletter2Go heeft u ook de mogelijkheid om rapporten te segmenteren, zodat u precies kunt zien bij welke ontvangers in de campagne de reactivatie succesvol was.

Hoe u een reactivatie-mail opstelt

Newsletter2Go biedt verschillende opties die u kunt gebruiken om een reactivatie-mail te verzenden.

Zo kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van een ontvangersbeoordeling. Onze software evalueert automatisch iedere gereactiveerde nieuwsbriefabonnee op basis van activiteit en schaalt ze daarna in, op een schaal van 1 tot 5, waarbij 1 betekent dat de nieuwsbriefabonnee vrijwel geen interactie met uw nieuwsbrief vertoond.

Daarnaast kunt u ook handmatig alle inactieve ontvangers binnen een bepaald tijdsbestek segmenteren. Hiervoor kunt u zowel de openingen als de kliks raadplegen en de ontvangers selecteren die in de laatste 3, 6 of 12 maanden geen actie hebben ondernomen. Het aantal kliks geldt hierbij als een meer betrouwbare indicatie. Als een contact namelijk de afbeeldingen in de e-mail niet standaard weergeeft, kan de openratio niet worden gemeten. Door de klikratio te raadplegen, sluit u meetfouten uit.

Wanneer u de inactieve ontvangers heeft gefilterd, kunt u een automatische reactivatie-mail opzetten. Hoe dit werkt, leest u in dit blogartikel.

Conclusie

Zelfs met een succesvolle reactivatie-mail campagne zal het waarschijnlijk niet lukken om 100% van de ontvangers terug te winnen.

Als de te reactiveren ontvanger zelfs na meerdere pogingen en experimenten niet reageert, kan het nuttig zijn om de reactivatie ontvanger af te melden voor de nieuwsbrief. In dit geval profiteert u van een kleinere, maar doelgerichtere lijst met actieve ontvangers. Hiermee bespaart u geld en verzamelt u meer zinvolle statistieken.

Bovendien zorgt een groot deel reactieve nieuwsbriefabonnees voor een betere reputatie, waardoor uw nieuwsbrieven beter presteren.

Wanneer u de software van Newsletter2Go gebruikt, krijgt u voor bovengemiddeld presterende nieuwsbrieven zelfs geld terug, dankzij onze unieke credit payback service.

Wanneer u geen inactieve ontvangers wilt afmelden, kunt u de contacten uiteraard ook in de mailinglijst op actief laten staan. U weet namelijk nooit wanneer u op een dag een nieuwsbrief over een specifiek onderwerp verzendt waarin de reactivatie ontvanger wel geïnteresseerd is.

Gebruik bij deze strategie regelmatig reactivatie-mails, om de kans op een hoger percentage reactivatie ontvangers te verhogen.

Welke reactivatiestrategie werkt voor u het beste?

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.