Gratis aanmelden Log in
Home » Newsletter2Go blog » Nieuwsbrief personaliseren

Nieuwsbrief personaliseren

12/04/2016

Gepersonaliseerde e-mail Newsletter2Go

Maak uw e-mails persoonlijker: nieuwsbrieven personaliseren doet u zo

De inboxen van uw ontvangers worden dagelijks overspoeld met nieuwe e-mails. Het is daarom een uitdaging om u te onderscheiden van de rest. De kunst is om erachter te komen waarmee uw nieuwsbrief zich van de andere e-mails onderscheidt.

De ironie is dat juist het succes van e-mailmarketing en de vele voordelen het moeilijk maken voor e-mailmarketeers om zich te onderscheiden. Iedereen vraagt de aandacht, waardoor het soms lijkt alsof het helemaal geen zin heeft om een e-mailcampagne te starten. Of toch wel?

Wat is de reden waarom sommige e-mails worden verwijderd of genegeerd? En vooral: wat kunt u er aan doen?

Ontvangers zijn al die onpersoonlijke, adverterende e-mails eigenlijk meer dan zat. Spam is uit, maar de meeste ontvangers zitten wel te wachten op inhoudelijke e-mails die relevant voor hen zijn.

Oftwel: gepersonaliseerde inhoud die is afgestemd op hun interesses en behoeften. Om een sterke relatie op te bouwen met uw klant, en hem of haar ervan te overtuigen dat uw producten waardevol zijn, zult u zich wel moeten onderscheiden van de rest.

Hoe u dit doet? Het sleutelwoord is hier nieuwsbrieven personaliseren.

Een persoonlijke tint aan de e-mail is waar het geheim ligt. Het maakt de ontvanger nieuwsgierig en leidt zo tot meer opens en kliks. En meer opens leidt weer tot meer interactie van de ontvanger met uw onderneming.

Maar hoe kunt u de nieuwsbrief personaliseren? We hebben een aantal tips voor u samengesteld waarmee het heel gemakkelijk is om uw nieuwsbrieven persoonlijk te maken, zodat u een hogere open- en klikratio kunt bereiken.

Een unieke nieuwsbrief personalisatie groet loont zich

Elke e-mailmarketeer heeft zich wel eens afgevraagd hoe de ontvangers te begroeten. Er is helaas geen eenduidig antwoord op deze vraag. Maar over het algemeen is het beter om ontvangers bij het groeten persoonlijk aan te spreken.

Dit betekent voor de nieuwsbrief personalisatie dat u de klanten aanspreekt en hierbij alle informatie die men beschikbaar heeft over de ontvanger gebruikt. Wanneer iemand zich aanmeldt voor uw nieuwsbrief kunt u bij de registratie vragen naar zijn of haar naam.

Alle contacten moeten het gevoel hebben dat ze persoonlijk worden aangesproken en dat ze niet slechts een van de velen zijn. U wilt hen geven waar ze op zitten te wachten: relevante informatie. Nieuwsbrief personalisatie helpt hierbij.

Wees concreet! Het is daarom aan te raden om een algemene en saaie aanhef zoals ‘Beste klant’ te vermijden. Dit is soms noodzakelijk wanneer u echt geen informatie heeft over de persoon.

Mensen vinden het fijn om hun naam te zien. Het is natuurlijk ook een woord waar we mee opgroeien en is daarom een deel van onze identiteit. Gebruiken van de voornaam, met name voor B2C is daarom de sleutel tot succes. Wanneer u geen voornaam heeft van de ontvanger, kan ‘Beste meneer/mevrouw’ gevolgd door de achternaam natuurlijk altijd en dat is geen probleem. Wanneer u echter ook geen achternaam weet van de ontvanger, kunt u voor een informele e-mail bijvoorbeeld een nieuwsbrief personalisatie als ‘Hoi!’ of ‘Goedemorgen!’ in plaats van ‘Beste klant’ proberen.

Als marketeer bent u al bekend met uw doelgroep en de beste manier om met hen te communiceren. Belangrijk is dat uw overall marketingstrategie ook terug te vinden is in uw e-mailmarketingstrategie.

Het is aan te raden consistent te blijven met de aanspreekstijl. Zorg er daarom voor dat u niet in een advertentie een heel technische en zakelijke stijl aanhoudt en vervolgens met de nieuwsbrief de ontvangers informeel aanspreekt. Kies eén soort stemgeluid en houdt die aan in al uw communicatie met uw klanten. In combinatie met een gepersonaliseerde groet zullen uw ontvangers eerder bereid zijn om uw nieuwsbrief te openen.

Voorbeelden van nieuwsbrief personaliseringen voor uw volgende e-mailcampagne

Het kan effectief zijn om met uw begroeting gemeenschappelijke interesses te verbinden. Bijvoorbeeld een begroeting die het gevoel geeft bij een bepaalde groep te horen. Hieronder vindt u er een aantal voorbeelden van:

  • Beste sport-fan
  • Namaste, yogis
  • Hoi, voetbal-fan!
  • Hallo, wereldreiziger
  • Lieve fashionfreaks
  • Goedenmiddag chefs

Gepersonaliseerde nieuwsbrieven beginnen met de onderwerpregel

Het onderwerp van de e-mail is het eerste wat de blik van uw ontvangers vangt. Dit is daarom bepalend of de e-mail geopend wordt of niet. Het onderwerp is heel belangrijk en kan niet saai of nutteloos zijn. Onderwerpregels moeten kort, aantrekkelijk, to the point en persoonlijk zijn.

Ga onnodig veel informatie uit de weg. Vuistregel is dat het onderwerp moet aangeven waar de e-mail overgaat, zonder dat het teveel informatie weggeeft. In de nieuwsbrief personalisatie moet het onderwerp de ontvanger nieuwsgierigheid maken.

Het hoeft bijvoorbeeld helemaal niet nodig te zijn om in het onderwerp de woorden ‘nieuwsbrief’ of de naam van uw onderneming te vermelden. Gebruik de ruimte voor iets beters!

Het is niet nodig om twee keer dezelfde begroeting te gebruiken dus het is wat zonde om zowel in het onderwerp als in de e-mail dezelfde begroeting te gebruiken.

Er zijn trucjes om een persoonlijke benadering te creëren in het onderwerp. Wanneer u voornaamwoorden gebruikt zoals ‘uw’, ‘jouw’ en ‘onze’ spreekt u uw ontvangers direct aan. Op deze manier kunt u bijvoorbeeld gepersonaliseerde nieuwsbrief suggesties geven.

Hier zijn voorbeelden van succesvolle nieuwsbrief personalisatie onderwerpregels:

  • Vragen, waar alleen u het antwoord op weet
  • 20% korting op uw eerste aankoop
  • Jouw mening is waardevol voor ons
  • Onze huurwoningsuggesties voor u
  • Te beste reis deals in jouw regio
  • XX, je gratis training staat klaar
  • XX, we hebben een grote verrassing voor je!

Uw nieuwsbrief personaliseren met een vertrouwde afzendernaam

In plaats van de naam van de onderneming kunt u proberen als afzendernaam een echte persoon op te geven. Uw doel is natuurlijk naamsbekendheid van uw product, maar uw product is geen echt persoon en kan daarom de e-mail geen persoonlijke touch geven. Een combinatie van persoonsnaam en bedrijfsnaam is natuurlijk ook mogelijk (Laura van Leuk Bedrijf). Hierin heeft de e-mail een persoonlijke tint maar vermeldt u ook de bedrijfsnaam.

U kunt laten zien dat er echte mensen achter achter uw product werken. Daarmee verkleint u de afstand tussen u en uw ontvangers, waardoor mensen eerder geneigd zijn naar u te luisteren.

Conclusie: digitale marketing met nieuwsbrief personalisatie

Gepersonaliseerde nieuwsbrieven hebben de volgende functie: ze moeten relevant zijn voor uw contacten, tot interactie leiden, mensen nieuwsgierig maken en van toegevoegde waarde zijn.

Schrijf in een persoonlijke stijl. Probeer met uw klanten te communiceren alsof u hen individueel benadert. Een goede gepersonaliseerde nieuwsbrief maken wordt zo een kunst, met name wanneer u meer dan duizend mensen in uw contactlijst heeft staan.

Het is niet makkelijk, maar de hogere ROI laat zien dat het de moeite waard is om persoonlijke e-mails te versturen.

De beste manier om op een eenvoudige manier uw nieuwsbrieven te personaliseren is door een professionele nieuwsbrief software te gebruiken. Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Newsletter2Go maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke service te kunnen bieden. Als u doorgaat met surfen op de site, gaat u akkoord met de cookies. Akkoord