Nieuwsbrief onderwerpregel optimaliseren [Update 2019]

onderwerp nieuwsbrief

Je nieuwsbrief onderwerpregel optimaliseren, zo doe je dat in 2019

Het onderwerp is je visitkaartje. De binnenkomer in de mailbox. Als ontvanger moet je er daarom voor zorgen dat je een goede indruk maakt. Het nieuwsbrief onderwerp heeft maar één doel, namelijk: het trekken van de aandacht! En ervoor zorgen dat de ontvanger op je e-mail klikt (zodat je een hoge openratio hebt).

Het wekken van interesse en de ontvanger overtuigen is waar we het nieuwsbrief onderwerp voor moeten optimaliseren.

Helaas heb je hiervoor maar een paar karakters tot je beschikking. De ruimte in het nieuwsbrief onderwerp is gelimiteerd, wat betekent dat je met slechts enkele woorden de lezer moet overtuigen. Daarbij komt dat je waarschijnlijk geen persoonlijke relatie hebt tot de ontvanger, waardoor je met een ijzersterk nieuwsbrief onderwerp moet komen om deze te verleiden.

  • Hoe doen we dit in 2019?
  • Hoe kunnen we het best het nieuwsbrief onderwerp optimaliseren?
  • Welke lengte is precies goed?
  • Werken emoji’s?
  • En hoe zit het met personalisaties?

Zoveel vragen!

In dit artikel duiken we in het nieuwsbrief onderwerp en vertellen we je precies hoe je deze het best optimaliseert. Plus, we geven je handige voorbeelden en sluiten af met mobiele nieuwsbrief onderwerp optimalisatie tips.

Het vinden van het juiste nieuwsbrief onderwerp

Laten we eerst met het slechte nieuws beginnen: voor het samenstellen van het perfecte nieuwsbrief onderwerp is helaas geen one size fits all formule voorhanden. Het nieuwsbrief onderwerp dat je de beste resultaten geeft is voor ieder bedrijf anders.

Daarnaast is er veel verschil tussen de branche waarin je werkzaam bent. Laten we beginnen met B2B versus B2C.

B2B of B2C nieuwsbrief onderwerp optimaliseren?

Het nieuwsbrief onderwerp moet voor beide branches anders geoptimaliseerd worden. B2B onderwerpen zijn vaak informatiever en serieuzer, terwijl B2C onderwerpen kunnen worden versierd met emoji’s, grappige woordspelingen of experimentele personalisaties. In de B2C branche heb je veel meer mogelijkheden om nieuwe trends uit te proberen. Voor het B2B nieuwsbrief onderwerp moet je vaak wat meer ingetogen te werk gaan.

B2B VS B2C nieuwsbrief onderwerp optimalisatie

Wie is de doelgroep?

B2B en B2C dus, maar ook de branche is belangrijk bij het kiezen van een goed nieuwsbrief onderwerp. Heb je een modezaak of verkoop je verzekeringen? De manier waarop je je nieuwsbrief onderwerp (en de lay-out van de nieuwsbrief) ontwerpt verschilt enorm.

In mijn mailbox zie ik bijvoorbeeld veel speelse nieuwsbrief onderwerpen (veelal met emoji’s) voorbij komen van online shops. Enkele voorbeelden:

AfzenderNieuwsbrief onderwerp
HEMAeen jaar 10% extra gelukskorting bij HEMA
Coolblue ツ🎄 Vroeg pieken? Bekijk de leukste kerstcadeaus
Ace & Tateoh crap! It’s December
LoaviesFriday is calling.. 📞
albelli📷 Wat een plaatje! Leg je mooiste herinneringen vast
Shoeby🍁 Alleen deze week: 20% korting op alle winterjassen!

Welk onderwerp voor welk soort e-mail?

Voor het onderwerp heb je, net als bij het schrijven van elke soort online marketing content, zelf de keuze hoe je precies je boodschap wilt formuleren. Er zijn tal van tactieken die je kunt gebruiken. Methodes zoals het gebruiken van een actieve schrijfstijl en het stellen van vragen gelden ook voor het nieuwsbrief onderwerp.

Wat alle onderwerpen gemeen hebben is dat ze interesse moeten wekken en de ontvanger moeten aanspreken.

Download onze uitgebreide whitepaper met 400 nieuwsbrief onderwerp voorbeelden.

Hoe je dit kunt doen?

  • Gebruik urgentie: Wanneer het aanbod slechts tijdelijk beschikbaar is kun je de ontvanger beter aanmoedigen om actie te ondernemen
  • Houd het mysterieus: Spannende thrillers maken je nieuwsgierig omdat je vanaf het begin niet alle informatie hebt. Zo werkt het met e-mails ook. Geef in het onderwerp nog niet alles prijs, maar maak de lezer nieuwsgierig om meer te weten te komen.
  • Overtuig met korting: Minder betalen vinden we altijd fijn. Een indrukwekkende korting in het onderwerp kan de lezer over de streep halen om een aankoop te doen.
  • Verplaats je in de lezer: Een veelgebruikte techniek is om direct een probleem van de lezer in het onderwerp te bespreken. “Mijn mobiel abonnement loopt bijna af, wat is de goedkoopste optie?” kan tot een directe klik leiden wanneer de ontvanger inderdaad dit probleem heeft.
  • Social proof: Dit is een andere marketing truc die nog steeds goed werkt. “146 leden hebben zich al aangemeld, waar wacht jij op?” geeft aan dat anderen er vertrouwen in hebben. Ook het noemen van bekende namen helpt hierbij (maar alleen wanneer in beide gevallen het ook echt waar is).
Hoe ziet een goed nieuwsbrief onderwerp eruit?

In een notendop, dit zijn de elementen van een nieuwsbrief onderwerp:

  • Kies voor de juiste lengte (maximaal 73 karakters)
  • Plaats de belangrijkste informatie aan het begin
  • Communiceer duidelijk waar de e-mail over gaat
  • Plaats in de nieuwsbrief wat het onderwerp beloofd
  • Bied persoonlijke aanbiedingen (tijdelijk en met concrete kortingsgetallen)
  • A/B-test met emoji’s, schrijfwijze en personalisaties

Unicode symbool in nieuwsbrief onderwerp

Hoe lang moet het nieuwsbrief onderwerp zijn?

De lengte van een e-mailmarketing onderwerpregel leidt steeds weer tot discussie. Hoe lang mag het onderwerp zijn, zodat het in de verschillende e-mailclients en op de verschillende eindapparaten volledig wordt getoond?

Niet alleen verschilt het aantal per e-mailclient, ook de constante ontwikkelingen in de technologie dragen bij aan het continu veranderen van het definitieve antwoord.

Met de opkomst van smartwatches en tablets zagen we het nieuwsbrief onderwerp steeds korter worden. Dit is de reden waarom men over het algemeen aanbeveelt om het onderwerp liever korter dan langer te houden.

💡 Onderwerpregel optimaliseren tip
Het woord “Nieuwsbrief” in het onderwerp is meestal pure plaatsverspilling.

Qua lengte is er voor het topic onderwerpregel optimaliseren daarom nog geen echte duidelijkheid.

Wij raden daarom aan, zet het liefst de meest relevante informatie direct vooraan in het nieuwsbrief onderwerp. Een aanbieding voor 10% korting op alle damesschoenen kan op verschillende manieren gecommuniceerd worden, zoals:

  • 10% korting op damesschoenen tot zondag
  • Slechts tot zondag – 10% korting op damesschoenen
  • Damesschoenen gereduceerd – 10% korting tot zondag

Alle nieuwsbrief onderwerpen bevatten in principe dezelfde inhoud. Kort je ze echter in, dan blijft er totaal verschillende informatie over. Denk daarom eerst na over welke informatie je absoluut wilt communiceren.

Vooral omdat uit eigen onderzoek (2018) is gebleken dat korte onderwerpen meer effect hebben dan lange onderwerpen.

Lengte email onderwerp

Overzicht: maximale lengte van het nieuwsbrief onderwerp

Het is belangrijk om diverse e-mailclients bij het optimaliseren van de nieuwsbrief onderwerpregel in acht te nemen.

Verschillende webmail clients, zoals Google Mail en mailprogramma’s zoals Outlook of Thunderbird, laten een verschillende lengte toe voor het onderwerp van een nieuwsbrief.

Hiernaast zie je wat de maximale lengte is voor iedere e-mailclient.

E-mailclientMaximaal aantal tekens
Google Mail70
Outlook73
Thunderbird66
iPhone41 verticaal 64 horizontaal
Apple Watch16
Android27-30 verticaal 46-62 horizontaal
Unicode symbolen in nieuwsbrief onderwerp

Hoe geef ik mijn nieuwsbrief onderwerp mooi vorm?

Uiteraard zijn de opties voor het optimaliseren van het nieuwsbrief onderwerp design erg beperkt. Op een emoji na kun je niet veel veranderen (hoewel dit in de toekomst wel meer gaat worden, bijvoorbeeld zoals we zien in de Gmail mailbox met korting snippets).

Er zijn echter wel een paar mogelijkheden om de onderwerpregel er beter uit te laten zien.

Ten eerste kun je Unicode symbolen in de nieuwsbrief header invoegen (ook wel, emoji’s). Wanneer ze passen bij het onderwerp en de inhoud van de e-mail, kunnen deze bijzonder doeltreffend zijn.

Ten tweede kun je placeholders voor personalisaties in het nieuwsbrief onderwerp inbouwen om zo te optimaliseren. Hiermee maak je het onderwerp voor iedere ontvanger persoonlijk (bijvoorbeeld wanneer je de naam gebruikt).

Het gebruiken van personalisaties om onderwerpen te optimaliseren

Het gebruik van personalsaties kan de openratio van je nieuwsbrief positief beinvloeden, mits je het goed aanpakt. Plaats niet in iedere nieuwsbrief een personalisatie, maar ga hier iets geselecteerder mee om. Zo kun je bijvoorbeeld het best relevante gelegenheidsmails of nieuwsbrieven met individuele aanbiedingen personaliseren.

Personalisaties die misplaatst zijn kunnen namelijk ook een omgekeerd effect hebben. De meeste ontvangers weten hoe eenvoudig het is om een nieuwsbrief onderwerpregel te personaliseren. Ze zullen snel doorhebben dat je door de personalisaties een onpersoonlijke reclame mail wilt verpakken als een individuele boodschap. Dit schaadt je imago en de toekomst van je e-mails.

Bouwsteen personalisering
Meer over het gebruiken van succesvolle personalisaties vind je hier.

Waarvoor heb ik de nieuwsbrief preheader nodig?

De preheader is een tekstregel die in sommige e-mailclients en webmails getoond wordt als uitbreiding op het onderwerp. Hier kun je een korte samenvatting of extra informatie waarvoor geen plaats meer in het onderwerp is neerzetten (of informatie die er thematisch niet bij hoorde).

Wanneer je geen preheader invoert, selecteren e-mailprogramma’s automatisch het bovensteel deel van de mailing, bijvoorbeeld de verwijzing naar de webversie (omdat dit vaak de eerste zin is die bovenaan de e-mail vermeldt staat).

Wij raden het gebruik van de preheader altijd aan, omdat het je meer ruimte geeft om informatie te vermelden. Ook kun je het onderwerp in combinatie met de preheader gebruiken om de informatie in het onderwerp af te maken.

Meer over de preheader functie vind je hier.

Maximale lengte preheader

Maximaal aantal tekens
Google Mail97
Outlook255
iPhone81 verticaal 137 horizontaal
iPad87

In de tabel rechts zie je welke clients en programma’s de preheader al dan niet weergeven.

Waar wordt de preheader getoond?

ProviderPreheader getoond?
web.deNee
gmx.deNee
gmail.comJa
yahoo.deJa
aol.deNee
freenet.deNee
outlook.comNee
t-online.deJa
ThunderbirdNee
AndroidJa
iOsJa
OutlookJa
AB-test nieuwsbrief emailmarketing

A/B-tests voor het vinden van jouw perfecte nieuwsbrief onderwerp

Wil je een hogere openratio? Ben je benieuwd naar wat voor onderwerp je ontvangers echt tot actie aanspoort? Met een A/B-test kom je dit te weten! Met iedere verzonden e-mail kun je het onderwerp testen om te zien welke variant beter werkt.

Een goed onderwerp weet de aandacht van de ontvanger te vestigen en ervoor te zorgen dat de ontvanger zich aangetrokken voelt om de mailing te openen. Om de openratio te optimaliseren kun je bijvoorbeeld de volgende elementen afzonderlijk testen:

  • Onderwerp
  • Afzendernaam
  • Preheader
  • Verzendtijdstip
Meer over A/B-testen in e-mailmarketing vind je hier.

Spamregels voor het nieuwsbrief onderwerp

Wanner je nieuwsbrief onderwerp spammerig overkomt zal deze niet geopend worden, of in het ergste geval niet eens in de inbox van de ontvanger terecht komen. Wanneer kan je nieuwsbrief onderwerp als spam worden geclassificeerd?

Bijvoorbeeld wanneer je ENKEL HOOFDLETTERS GEBRUIKT. Niet alleen lijkt het alsof je schreeuwt, het is ook een rode vlag voor spamfilters.

Vermijd ook opdringerigheid bij het opstellen van je e-mail, ook wanneer dit verleidelijk is. Uitdrukkingen zoals “Nu toeslaan” en “Voor het te laat is” kunnen gebruikt worden, maar spaarzaam. Wanneer je deze termen gebruikt, laat een grote hoeveelheid uitroeptekens dan altijd achterwege (niet meer dan één).

Ook het vermelden van geld of krediet kan een spamtrigger zijn. De woorden ‘inkomen’, ‘geld’, ‘contant’, ‘gratis’, ‘kopen’ en munteenheden zoals € en $ kunnen de aandacht van spamfilters trekken. Begrippen die in verband staan met kredieten en leningen, zorgen ervoor dat je sneller op een blacklist komt te staan.

Vergeet niet dat spamfilters geautomatiseerd zijn en hierdoor niet kunnen herkennen op welke manier bepaalde woorden in een e-mail gebruikt worden. Typische spamwoorden en -uitdrukkingen zoals ‘marketing’, ‘aanbieding’, ‘gegarandeerd’ en ‘hier klikken’ kun je het best zo min mogelijk gebruiken, evenals 18+ zaken, geneesmiddelen op voorschrift en thema’s in de sector casino’s en games.

Meer over spam en afleverbaarheid in e-mailmarketing lees je in dit artikel.

Mobiele nieuwsbrief onderwerp optimalisatie

Meer dan de helft van alle e-mails wordt op mobiele apparaten geopend en gelezen, en dit percentage neemt alleen maar toe. Hoewel e-mails nu vrijwel overal gelezen kunnen worden, is de grootste beperking voor het onderwerp van een nieuwsbrief dat er minder ruimte beschikbaar is.

De onderwerpregels worden zeer kort afgesneden en afhankelijk van het toestel of de app heb je een verschillend aantal tekens beschikbaar. Het doel is dus om met zo weinig mogelijk plaats de lezer te overtuigen en ook bij verschillende weergaven verstaanbaar te blijven.

Bij smartphones, en vooral bij smartwatches, is het belangrijk om de eerste woorden van het onderwerp af te stemmen op de eerste woorden in de preheader.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.