Gratis aanmelden Log in
Home » Newsletter2Go blog » Onderwerpregel optimaliseren: lengte, inhoud en preheader

Onderwerpregel optimaliseren: lengte, inhoud en preheader

09/12/2016

onderwerp nieuwsbrief

Zo kunt u de onderwerpregel optimaliseren

In e-mailmarketing is het onzettend belangijk om het juiste onderwerp te kiezen voor uw nieuwsbrief. Dit is, samen met de preheader, de enige inhoud die al zichtbaar is nog voordat de nieuwsbrief geopend wordt.

Het doel van de onderwerpregel is om de ontvangers te stimuleren om de nieuwsbrief te openen. Klik om te Tweeten

Een goede onderwerpregel in uw e-mails is dan ook de basisvoorwaarde voor succesvolle e-mailmarketing. De nieuwsbrief onderwerpregel bepaald voor een groot deel of er überhaupt een goede klikratio en hoge conversieratio behaald kunnen worden.

Het probleem waar echter veel mensen bij het optimaliseren van de onderwerpregel tegenaan lopen is de beperkte ruimte voorzien.

Met slechts weinig woorden moet men de ontvanger een goede reden geven om de nieuwsbrief te openen. Men vergeet snel dat de ontvanger, in tegenstelling tot de verzender, nog geen relatie heeft met de inhoud en het onderwerp voor hem (bijna) het enige inzicht geeft.

Ongeacht hoe goed de inhoud is, enkel een goede e-mail onderwerpregel kan de relevantie overdragen. In enkele seconden beslist de ontvanger of de nieuwsbrief wel of niet geopend zal worden. Precies een goede e-mail onderwerpregel vinden, is dus een kunst op zich. In dit artikel tonen we hoe u succesvol de nieuwsbrief onderwerpregel kan optimaliseren.

Hoe ziet een goede onderwerpregel voor e-mails eruit?

De belangrijkste punten om rekening mee te houden bij het maken van het onderwerp van uw nieuwsbrief zijn de lengte, inhoud en de positionering van de inhoud. Vaak hoort men dat hoe korter het onderwerp is, hoe beter. Toch is duidelijkheid en het vooraan plaatsen van de belangrijkste inhoud, nog belangrijker dan een korte lengte. Het toverwoord luidt relevantie.

Bij het optimaliseren van de onderwerpregel moet de boodschap van de nieuwsbrief zo vroeg mogelijk duidelijk worden gemaakt. Zet daarom de belangijkste informatie aan het begin. Als er dan een deel van de het nieuwsbrief onderwerp wordt afgesneden, omdat deze te lang is, komt de boodschap toch nog over.

Checklist: Onderwerpregel nieuwsbrief optimaliseren
Belangrijkste inhoud eerst
Lengte (lees: aantal tekens) in het oog houden
Nieuwsbrief bevat, wat onderwerp beloofd
Kortingen en waardebons met concrete getallen
Spamregels respecteren
Persoonlijke aanbiedingen
Tijdelijke aanbiedingen

Zo maakt u een creatief, aantrekkelijk nieuwsbrief onderwerp

Een creatief, aantrekkelijk onderwerp van uw nieuwsbrief wordt over het algemeen vaker gelezen, maar toch wordt het aangeraden creativiteit te bewaren voor in de nieuwsbrief zelf.

In het nieuwsbrief onderwerp beschrijft men het beste zo duidelijk mogelijk waarover het in de e-mail gaat. Men kan er vanuit gaan dat een nieuwsbrief eerder geopend wordt, wanneer in het onderwerp de inhoud van de nieuwsbrief reeds duidelijk wordt gemaakt. Daarbij moet ook op lange termijn worden gedacht: wanneer er in de e-mail wordt nagekomen wat het onderwerp beloofd heeft, zal de volgende e-mail ook sneller geopend worden.

Dit betekent niet dat u om de onderwerpregel te optimaliseren deze saai moet maken. Het gaat erom dat de nieuwsbrief aan de verwachtingen voldoet, die de e-mailmarketing onderwerpregel schept. Staat er in het onderwerp bijvoorbeeld ‘Exclusieve aanbiedingen’ of ‘Geheime tips’, dan moeten deze in elk geval terug te vinden zijn in de e-mail.

Een mogelijkheid om onderwerpregels te optimaliseren en aantrekkelijker te maken, is het aanprijzen van kortingen of waardebonnen. Deze moeten beslist verbonden zijn met getallen en daardoor tastbaar gemaakt worden. Wanneer de lezer niet onmiddelijk een voordeel ontdekt, heeft het onderwerp zijn uitwerking gemist.

Bovendien moet men er ook voor oppassen, niet het slachtoffer van spamfilters te worden. Spambegrippen en andere uitlokkers van spam zijn onder andere het gebruik van hoofdletters of te veel speciale tekens.

Meer over spam en blacklists in e-mailmarketing leest u in dit artikel.

Om de ontvangers nog meer aan te sporen om de nieuwbrief te openen, kunnen tijdelijke aanbiedingen gebruikt worden.

Een voorbeeld zou kunnen zijn: ‘Waardebon van €20, slechts tot woensdag’ of iets persoonlijker ‘Uw waardebon van € 20, geldig tot woensdag’.

Omdat het niet eenvoudig is om op basis van vermoedens en veronderstellingen de effectieve reactie van de doelgroep in te schatten, loont het zich om meerdere varianten te testen met een A/B-test. Zo kunnen verschillende varianten van de het nieuwsbrief onderwerp vergeleken en aansluitend geoptimaliseerd worden. De ontvangers krijgen automatisch de variant met de beste openratio.

Meer over A/B-testen in e-mailmarketing leest u hier.

Hoe lang moet het nieuwsbrief onderwerp zijn?

De lengte van een e-mailmarketing onderwerpregel leidt steeds weer tot discussie. Hoe lang mag het onderwerp zijn, zodat het in de verschillende e-mailclients en op de verschillende eindapparaten volledig getoond wordt?

Technische ontwikkelingen zoals smartwatches en tables zorgen ervoor dat de lengte van het onderwerp steeds beperkter wordt. Steeds opnieuw leest men dat het onderwerp daarom zo kort mogelijk moet zijn. Toch zijn het niet de nieuwsbrieven met een extreem kort nieuwsbrief onderwerp die de hoogste leescijfers behalen: een studie van ReturnPath toont aan, dat de openratio bij een nieuwsbrief header van 61 à 70 tekens het hoogst is (ReturnPath, 2015).

Qua lengte is er voor het topic onderwerpregel optimaliseren daarom nog geen echte duidelijkheid.

Hoe kan men deze voorwaarden met elkaar verzoenen?

Het korte antwoord: wanneer men de relevante informatie vooraan in het nieuwsbrief onderwerp plaatst. Een aanbieding voor 10% korting op alle damesschoenen kan op verschillende manieren gecommuniceerd worden, naargelang wat meer relevant is voor de lezer:

  • 10% korting op damesschoenen tot zondag
  • Slechts tot zondag – 10% korting op damesschoenen
  • Damesschoenen gereduceerd – 10% korting tot zondag

De drie nieuwsbrief onderwerpen bevatten in principe dezelfde inhoud. Kort men ze echter in, blijft er totaal verschillende informatie over. Men moet er dus goed over nadenken, wat het belangrijkste is.

Onderwerpregel optimaliseren tip: Het woord „Nieuwsbrief“ in het onderwerp is meestal pure plaatsverspilling.

Overzicht: maximale lengte van het nieuwsbrief onderwerp

Het is belangrijk om diverse e-mailclients bij het optimaliseren van de onderwerpregel in acht te nemen. Verschillende webmail clients zoals Google Mail of web.de of mailprogramma’s zoals Outlook of Thunderbird laten een verschillende lengte toe voor het onderwerp van een nieuwsbrief. Een actueel overzicht over de maximale lengte van onderwerpregels vindt u hier:

Maximaal aantal tekens
Google Mail70
Outlook73
Thunderbird66
iPhone41 verticaal 64 horizontaal
Apple Watch16
Android27-30 verticaal 46-62 horizontaal

Welke vormgevingsmogelijkheden zijn er voor het onderwerp van de nieuwsbrief?

Er zijn natuurlijk minder mogelijkheden om de nieuwsbrief header vorm te geven dan de inhoud van de eigenlijke nieuwsbrief. Men kan geen HTML-formateringen of afbeeldingen gebruiken, maar moet zich concentreren op de tekst. Dat betekent echter niet, dat men helemaal niets kan doen met het onderwerp.

Er zijn nochtans enkele mogelijkheden om de onderwerpregel er beter te doen uitzien.

Eerst en vooral kan men een heleboel Unicode symbolen in de nieuwsbrief header invoegen. Als deze zorgvuldig uitgekozen worden en passen bij het onderwerp en de inhoud van de e-mail, kunnen deze bijzonder doeltreffend zijn.

Ten tweede kunnen er placeholders voor personalisaties ingebouwd worden om de onderwerpregel te optimaliseren. Zo kunnen ontvangers doelgericht en zeer persoonlijk aangesproken worden.

Wanneer men ervoor kiest personaliseringen te gebruiken, moet men er op letten, dit enkel te doen in combinatie met persoonlijke inhoud. Bijvoorbeeld persoonlijk relevante gelegenheidsmails of nieuwsbrieven met individuele aanbiedingen.

Anderzijds kunnen personaliseringen ook een omgekeerd effect hebben. De meeste ontvangers weten hoe eenvoudig het is om een nieuwsbrief onderwerpregel te personaliseren. Ze zullen snel doorhebben dat u aan de hand van personalisaties probeert hen een onpersoonlijke reclame mail te verkopen als individueel. In zulke gevallen kan men beter geen personalisaties gebruiken.

Meer over het gebruiken van succesvolle personalisaties vindt u hier.
Nieuwsbrieven verzenden preheader

Welk belang heeft de preheader?

De preheader is een tekstregel die in sommige e-mailclients en webmails getoond wordt als uitbreiding op het onderwerp. Daar kan men een korte samenvatting of bijkomende informatie schrijven, waarvoor geen plaats meer was in het onderwerp of die er thematisch niet bij hoorde. Wanneer men geen preheader ingeeft, selecteren sommige programma’s automatisch bepaalde delen uit de mailing, bijvoorbeeld de verwijzing naar de webversie. Bovendien kan de preheader zeer praktisch zijn, vooral wanneer niet alle belangrijke gegevens in het begin van het onderwerp pasten. Ook wanneer de preheader eventueel afgesneden wordt, heeft men door de combinatie van de beide tekstvelden de mogelijkheid om meer inhoud toe te voegen.

Meer over de preheader functie vindt u hier.

Maximale lengte preheader

Maximaal aantal tekens
Google Mail97
Outlook255
iPhone81 verticaal 137 horizontaal
iPad87

In de tabel rechts ziet u welke clients en programma’s de preheader al dan niet weergeven.

Waar wordt de preheader getoond?

ProviderPreheader getoond?
web.deNee
gmx.deNee
gmail.comJa
yahoo.deJa
aol.deNee
freenet.deNee
outlook.comNee
t-online.deJa
ThunderbirdNee
AndroidJa
iOsJa
OutlookJa

De onderwerpregel optimaliseren in mobiele e-mailmarketing

Sinds 2015 wordt meer dan de helft van alle e-mails geopend en gelezen op mobiele eindapparaten. De grootste beperking voor het onderwerp van een nieuwsbrief: er is nog minder plaats beschikbaar.

De onderwerpregels worden zeer kort afgesneden en naargelang toestel en app op een verschillend aantal tekens. De voorwaarde is met weinig plaats overtuigend over te komen en ook bij verschillende weergaven verstaanbaar te blijven.

Bij smartphones en vooral bij smartwatches is het belangrijk de eerste tekens van het onderwerp uit te denken in combinatie met de eerste tekens van de preheader.

Wie hier rekening mee houdt en de checklist om nieuwsbrief onderwerpregels te optimaliseren in het achterhoofd houdt, kan zeker zijn van hoge openratio.

Conclusie

Zoals u ziet is de onderwerpregel in uw nieuwsbrief optimaliseren geen eenvoudige klus, maar wel een haalbare. Test diverse nieuwsbrief onderwerpen en vindt uit welke variant voor u de beste resultaten weergeeft. Naast het optimatliseren van de nieuwsbrief onderwerpregel vindt u in onze blog ook vele andere handige artikelen voor meer e-mailmarketing succes.

Zoekt u naar meer mogelijkheden om uw e-mails te optimaliseren? Een premium template met responsive design garandeert de optimale weergave van uw nieuwsbrief op elk eindapparaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Newsletter2Go maakt gebruik van cookies zodat je onze site optimaal kunt gebruiken. Meer hierover lees je in het privacybeleid. Ik ga akkoord.