Ontspannen e-mailmarketing met de feestdagen [e-mailmarketing met kerst 2/3]

Maak met e-mailmarketing van kerst uw eigen kado

Nog drie weken en dan is het zover. De kerstdagen. En die wilt u natuurlijk graag ontspannen doorbrengen met uw naasten zonder aan uw mailings te moeten denken. Welkom bij deel twee van onze blogserie “e-mailmarketing met kerst”, met wederom 5 tips om ontspannen de kerst tegemoet te treden. Om te beginnen, worden er na 15 december nauwelijks nog kerstverkopen gedaan via e-commerce. Dit ligt aan de levertijden, want de klanten willen natuurlijk alle kado’s op tijd in huis hebben.Dat betekent niet dat u vanaf half december niets meer van u hoeft te laten horen. Tijdens de feestdagen heeft u de kans, van onderwerpen die gemakkelijk over het hoofd gezien worden uw voordeel te maken.

Tijdens de kerstdagen willen zowel u als uw klanten een ontspannen en gezellige tijd met naasten doorbrengen. Voor e-mailmarketing lijken de kerstdagen daarom vaak een beetje een onrustige tijd. Maar in dit blog laten we zien hoe u toch grip kunt krijgen op uw mailings tijdens de kerst, zonder dat u de hele tijd achter uw computer hoeft door te brengen.

Een goede voorbereiding en een duidelijk plan maakt alles een stuk gemakkelijker:

Ontspannen e-mailmarketing tijdens de feestdagen

U kunt voor uw klanten aanwezig zijn, zonder constant beschikbaar te zijn. Bovendien kunt u dit jaar veel leren voor het volgende jaar. Op welke dagen zijn uw klanten bijvoorbeeld überhaupt actief? Lezen ze eigenlijk wel e-mails tijdens de kerstdagen? Op welke aanbiedingen wordt ingegaan en welke producten zijn populair?

In het kort:

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk. Stel geautomatiseerde mailings op, die verzonden worden, ook wanneer u er niet bent.
  2. Wees helder over uw bereikbaarheid. Wanneer u vooraf uw bereikbaarheid duidelijk mededeelt, zullen klanten niet if minder snel onaangenaam verrast zijn.
  3. Verlies uw klanten niet uit het oog. Verzendt winkelwagen-reminder en product-aanbevelingen voor de windowshoppers.
  4. Een extra korting voor de late kiezers. Overtuig klanten met een coupon en haal er met een last-minute korting dezelfde voordeel uit als detailhandels.
  5. Verzamel data voor het volgende jaar. Het succes van d nieuwsbrief meten en documenteren, om het volgende jaar de meest succesvolle maatregelen te kunnen treffen.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Om met uw ontvangers in contact te blijven, verdienen geautomatiseerde mailings de prioriteit. Deze kunt u gemakkelijk vooraf opstellen. Stel de nieuwsbrief zodanig op, dat u eenvoudig kunt reageren op de acties van de contacten. Bedenk welke acties u wilt triggeren tijdens de feestdagen en plan aan de hand daarvan de geautomatiseerde e-mails.

Het doel is, dat u uw ontvangers ook tijdens de kerstdagen het gevoel geeft, dat ze goed geïnformeerd zijn, zonder dat u daar de hele tijd mee bezig moet zijn. Voorbeelden van momenten om (geautomatiseerd) te mailen:

  • bij een bestelling uw contacten informeren over verzendtijden
  • coupon codes versturen om een eventueel vertraagde bestellingverloop goed te maken
  • de kerstwensen geven aan nieuwe ontvangers

Ook normale mailings kunnen eenvoudig van te voren opgesteld worden. Bijvoorbeeld wanneer u op eerste kerstdag uw ontvangers een fijne kerst wilt wensen, kunt u dat van tevoren aangeven bij het opstellen van de e-mail. Zo hoeft u geen kostbare kerttijd op te offeren.

2. Wees helder over uw bereikbaarheid

Vermijd geïrriteerde klanten, door van te voren helder te communiceren wanneer en hoe u bereikbaar bent. Het juiste moment voor een e-mail hierover is vlak voor de feestdagen. Geef duidelijk aan wanneer uw support weer bereikbaar is en via welke kanalen vragen worden beantwoord. Mocht er een nood-support zijn, vergeet dat dan zeker niet te vermelden.

Ook wanneer u het bericht als info-bericht stuurt, zorgt u er dan wel voor dat het bij de rest van uw e-mailcommunicatie past. Laat zien dat uw contacten waardevol voor u zijn en steek wat tijd in de vormgeving, ook van dit bericht. Dit is prettig voor de lezers.

Mocht u op internationaal niveau werken, vergeet dan niet dat verschillende landen verschillende feestdagen hebben. Wanneer nodig kunt u dan een aangepast bericht sturen. In Europa zijn de kerstdagen meestal gewoon vrije dagen. In Rusland bijvoorbeeld wordt kerst soms pas in januari gevierd. Houd hier rekening mee wanneer nodig.

3. Verlies uw klanten niet uit het oog

Rond deze tijd, de maand voor kerst, is het handig om uw ontvangers veel aandacht te geven. In deze tijd besteden zij meer vrije tijd om wat te surfen door webwinkels, op zoek naar geschikte producten. En let er op: na de kerstdagen zijn de kerstaankopen nog niet voorbij! Verwacht aankopen die men doet na de feestdagen. Meestal gaat het dan om producten die zij niet met kerst nodig hebben maar wel tijdens de periode voor kerst hebben gezien. Door na de kerst te bestellen vermijden ze eventuele vertraagde aflevertijden.

Pak deze kans: zorg ervoor, dat deze klanten de producten die zij hebben gezien niet vergeten. Probeer hen zo te motiveren, dat ze niet alleen ‘windowshoppen’ maar ook daadwerkelijk een product kopen. Gebruik bijvoorbeeld productaanbevelingen (‘Andere klanten kochten ook…’) en e-mails waarin de winkelwagen wordt afgerekend. Deze e-mails kunt u gemakkelijk nog voor de feestdagen opstellen en dan automatisch versturen, waarbij de aanbevelingen en reminders voor elke ontvanger dynamisch gegeneraliseerd kunnen worden.

4. Een extra korting voor de late kiezers

Vergeet niet uw klanten die coupons gekregen hebben met kerst. Dit is een waardevol voordeel voor de e-commerce handelaar. Tijdens de feestdagen kunnen coupons in de winkels niet ingewisseld worden. De mensen met een coupon kijken daardoor vaker op internet naar producten. Gebruik dit voordeel en overtuig deze groep met extra korting en andere triggers (bijvoorbeeld voor oud- en nieuw).

Het is dus niet meteen afgelopen met de aankopen zodra kerst voorbij is. De kerstdagen betekent veel shoppen, maar dus ook veel ruilen en retourneren. Houd hier rekening mee.

Wanneer u ná de kerst een actie met korting heeft, geeft u dan duidelijk aan dat deze te onderscheiden van de aanbiedingen van voór de kerst. Dit is belangrijk omdat klanten anders zouden kunnen denken dat de actie al verlopen is. Dat zou zonde zijn. Maak dus geheel nieuwe campagnes voor na de kerst, zodat de late kopers weten waar ze aan toe zijn.

5. Verzamel data voor het volgende jaar

Meten is weten. De statistieken van deze kerst kan voor u heel bruikbaar zijn voor de kerst van volgend jaar. Om het succes te meten is een gedetaillieerde tracking van uw mailings onmisbaar.

Om in het nieuww jaar het beste uit uw e-mailmarketing te halen, is het natuurlijk belangrijk eerst de resultaten van dit jaar te bekijken om te ontdekken wat het succesvolste was. De openingsratio, klikratio en conversieratio van uw nieuwsbrief kunnen u veel zeggen. Hier kunt u zien op welk moment de meeste e-mails geopend werden en welke de grootste omzet hebben gemaakt. Welke aanbiedingen bijzonder veel aandacht hebben gekregen en welke uiteindelijk zijn gekocht. Probeer tijdens de kerstshoppings uw statistieken te verhogen, zodat u pas later met de evaluatie bezig hoeft te zijn en de resultaten kunt beoordelen.

Veel succes met de voorbereidingen. Volgende week het laatste deel van deze serie “e-mailmarketing met kerst”.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.