Persoonsgegevens – de digitale valuta van vandaag

Persoonsgegevens digitale betaling

Betalen met gegevens – een hoge prijs of een noodzakelijk kwaad?

Met de AVG en de nieuwe besluiten inzake gegevensbescherming komt het onderwerp “Betalen met gegevens” steeds meer in de belangstelling te staan. Maar wat is de waarde van gegevens en welke gegevens zijn eigenlijk waardevol? Hoe veranderen gegevens in betaalmethoden en wat betekent dit voor bedrijven en e-mailmarketing?

Waar komt het grote belang van gegevens vandaan?

Met gegevens moeten spaarzaam omgegaan worden. Hoe meer gegevens en vooral ook hoe meer persoonlijke gegevens beschikbaar zijn, hoe meer persoonlijke marketing- en reclameactiviteiten kunnen worden ontworpen.

Enerzijds doelgroepspecifiek, anderzijds ook individueel op maat gemaakt. Als een social media platform bijvoorbeeld gegevens van individuen verzamelt, kan het deze gebruiken om reclame op zijn platform uit te spelen – bijvoorbeeld met reclame functies voor bedrijven. Het platform gebruikt vervolgens de opbrengst van deze reclameactiviteiten om zichzelf te financieren.

De economische efficiëntie van gegevens

Persoonlijke gegevens zoals een e-mailadres, naam of zelfs leeftijd en geslacht zijn zeer economisch. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om voor specifieke personen reclame op maat te maken. De meeste consumenten zijn eerder verleidt door reclame die aansluit bij hun wensen en interesses, dan met producten en diensten die helemaal geen toegevoegde waarde bieden.

Dit is waarom persoonlijke gegevens bijdragen aan winstgevende marketing. Als de desbetreffende gegevens worden ingezet om doelgericht te adverteren naar potentiële kopers, dan betekent dit voor bedrijven efficiëntere reclame, minder bereik verlies en financiële besparingen.

Gegevens worden daarnaast steeds belangrijker omdat ze kunnen worden gemonetariseerd. De klantvriendelijkheid en individualisering, evenals de personalisering van het aanbod zorgt voor een veel hogere conversieratio. Gegevens zijn op twee manieren economisch, zowel in de kosten als in klantvriendelijkheid. De klantvriendelijkheid verhoogt de emotionele band met een merk of bedrijf. Wie voelt zich begrepen door een bedrijf, kan sneller worden overtuigd om om een aankoop te voltooien en voelt zich persoonlijker verbonden met de aanbieder.

“Gratis” is niet iets dat wordt betaald met gegevens

Uiteraard hebben termen als gratis of kosteloos gebruikers altijd aangemoedigd om een bepaalde actie uit te voeren. Dit omvat het downloaden van een whitepaper en het verstrekken van het vereiste e-mailadres.

Hoewel het voor dergelijke leadgeneratie maatregelen niet langer is toegestaan om “gratis” te communiceren, zijn er nog steeds manieren om whitepapers, checklists en dergelijke uit te wisselen voor contactgegevens. Dit heet ook wel koppeling.

Het doel van een koppeling is bijvoorbeeld om diensten, winacties of whitepapers “gratis” te publiceren, dat wil zeggen, zonder betaling. Door koppeling genereren bedrijven leads en monetariseren ze de data die ze ontvangen via advertenties. Met de AVG is koppeling echter alleen onder bepaalde omstandigheden toegestaan.

De koppeling moet als ruiltransactie concreet en transparant worden gecommuniceerd. Geïnteresseerden moeten duidelijk kunnen zien dat zij zich abonneren op een nieuwsbrief, waarvoor zij bijvoorbeeld een whitepaper ontvangen. Het is bijzonder belangrijk om uw lead magnets, zoals webinars of checklists, niet gratis te adverteren wanneer de voorwaarde dat een abonnement op de nieuwsbrief hieraan gebonden is. Abonneren op de nieuwsbrief betekent dat er gegevens worden verzameld, die op hun beurt worden beschouwd als een betaalmiddel voor de lead magnets.

Conclusie

Gegevens zijn waardevol, dat is iets wat er elke dag duidelijker wordt. Veel mensen zijn zich echter nog niet bewust van hun werkelijke waarde. Verordeningen voor gegevensbescherming zoals de AVG zullen dan ook met name in de toekomst een betere bescherming van persoonsgegevens bieden.

Dit heeft soms negatieve gevolgen voor bedrijven, met name bedrijven die actief zijn op het internet. Eén ding geldt vooral in de toekomst: het werkelijke doel en de mogelijke koppelingen moeten voortaan open en duidelijk gecommuniceerd worden.

Wat er verder nog meer in acht worden genomen? U leest het op onze speciale AVG pagina.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.