De strategie die wel werkt: het See, Think & Do model

Gastblog headerafbeelding

Elke dag krijgen we massa’s reclameboodschappen voor de kiezen, online zelfs maar liefst 186 per dag! En deze boodschappen moeten allemaal gefilterd worden door onze hersenen. Het moet steeds opvallender, maar hoe valt u nu eigenlijk echt op? Met de juiste content, in de juiste fase en op het juiste touchpoint. Een succesvolle marketingstrategie die wel werkt; het See, Think & Do model.

Conversiegerichte online marketing

Voor veel bedrijven is het streven naar een zo hoog mogelijke conversie hét doel om na te streven; en terecht, want zonder conversie, geen winst. De focus ligt hierbij om de klant door de salesfunnel te leiden naar het hoofddoel, namelijk een conversie. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is de customer journey van de consument. Klanten denken niet in hokjes en aparte saleskanalen en –funnels, daarom dient alles op elkaar ingespeeld en afgestemd te zijn. Dit wordt bereikt door het hanteren van het See, Think & Do model.

Online marketing strategie middels het See, Think & Do model

Wanneer u gebruik maakt van het See, Think & Do model voor het bepalen van uw strategie op het gebied van online marketing, maakt u gebruik van een strategie die aansluit bij de wensen en behoeften van uw klanten. Dit model maakt inzichtelijk hoe u in eerdere fases van de customer journey aanwezig kunt én moet zijn. Dat betekent, niet alleen in de uiteindelijke beslissingsfase waarin de aankoop gedaan wordt, maar in alle fases.

See think en do model

1. See

Branding staat centraal in de See-fase. Deze fase kenmerkt zich door het verkrijgen van (naams)bekendheid. De groep omvat de doelgroep in de breedste zin van het woord, dus iedereen die nu of in de toekomst klant zou kunnen worden. Het doel is om de consument kennis te laten maken met uw merk (branding). In deze fase creëert u ook toekomstig geholpen herinneringen en herkenning in de Think-fase.

2. Think

Oriënterende consumenten en consumenten die een aankoop overwegen behoren tot de Think-fase. Doordat ze een aankoop overwegen zijn ze actief op zoek naar informatie en is de koopintentie hoog. U dient in deze fase zichtbaar te zijn. Bent u er niet, dan wordt uw bedrijf of dienst niet meegenomen in de overweging van de consument en komt u nooit terecht in de volgende fase van het model. Op een toevalstreffer nagelaten. Het budget dat u hebt gespendeerd in de eerdere See-fase kan dan dus als verloren beschouwd worden. Dit is de meest onderschatte fase in de marketingfunnel.

“De Think-face is de meest onderschatte fase in de marketingfunnel.”

3. Do

Dit is, zoals eerder opgemerkt, de fase waarin alles wordt gedaan om de conversie binnen te halen, vaak niet wetende dat de See- en Think-fase van cruciaal belang zijn om überhaupt tot de Do-fase te komen. De bezoeker is bereid een aankoop te doen en u doel is zonder twijfel om dit zo soepel en gemakkelijk mogelijk laten verlopen.

See think en do model

De fases werken als een trechter waarin elke fase cruciaal is voor de volgende.

Juiste content in de juiste fase op het juist touchpoint

Dat is hoe het moet zijn. Hieronder ziet u het STD-model uitgewerkt voor een willekeurig bedrijf en u ziet direct dat er in de customer journey van een klant veel meer touchpoints zijn dan alleen de aankoop.

See think en do model

Wanneer u puur op de Do-fase gefocust bent en via een Brand campagne in Google AdWords ontzettend veel conversies binnen haalt, zou u geneigd zijn deze conversies toe te wijzen aan de desbetreffende campagne. Dit is echter niet juist, de Brand campagne is slechts een spin in het web kijkend naar de customer journey in het STD-model. Om succesvol in te spelen op de fases van het STD-model is het essentieel om de juiste content in de juiste fase op het juist touchpoint te vertonen.

“De juiste content in de juiste fase op het juist touchpoint te vertonen.”

Speciale aandacht naar e-mail marketing

E-mail marketing en de automation campagnes die uit deze fases voortvloeien zijn uiterst krachtig om uw uiteindelijk einddoel te bereiken; conversie. De specifieke inzet van e-mail marketing en de boodschap is daarbij in iedere fase erg divers.

In de See-fase is het zaak om de trechter naar het uiteindelijke doel te vullen met zoveel mogelijk kwalitatieve e-mailadressen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door leadacties waarbij u gratis content weggeeft in ruil voor een e-mailadres. Vervolgens gaat u de e-maillijst segmenteren op bepaalde criteria, zoals bijvoorbeeld welke pagina’s er bezocht zijn, o,m vervolgens specifieke e-mails te versturen met content die ervoor moet zorgen dat prospects uw bedrijf meenemen in hun overweging naar een uiteindelijke conversie.

Hierna volgt de conversie-fase waarin u aanstuurt op conversie. Uw prospects zijn warmgemaakt voor uw product of dienst en het is tijd om ze binnen te halen met bijvoorbeeld aanvullende testimonials en andere USP’s.

Care: e-mail marketing voor Life Time Value

Een fase die nog niet in een adem met See, Think & Do genoemd wordt, maar zeker niet onderschat mag worden is de Care-fase. De doelgroep is inmiddels klant en het is nu zaak deze klanten blijvend aan u te binden en te boeien.

In deze specifieke fase speelt e-mail marketing een belangrijk rol, omdat u vanuit de care fase direct kunt sturen op conversie en de overige twee voorgaande fases vaak kunt overslaan. U gaat zich dus richten op de Life Time Value (LTV) per klant. Waardoor u keer op keer bij iedere volgende conversie een hogere Return On Investment krijgt. De kosten die gemaakt worden bij de acquisitie, worden immers alleen in het begin gemaakt. Een loyale en trouwe klant is per saldo dus veel waard. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten, want trouwe klanten maken ook nog eens minder snel de overstap naar de concurrent.

Zorg er dus voor dat uw klanten na de ondernomen actie in de Do-fase niet afvallen, maar pik ze op en Care! Maak ze ambassadeurs van uw merk of dienst.

See think en do model
Mike Buro 3

Mike van der Horst is Online Marketeer bij Buro 3. Geïnteresseerd in de analyse en interpretatie van data en de psychologie achter online marketing.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.