Het stappenplan voor een goede B2B nieuwsbrief strategie

Newsletter2Go B2B nieuwsbrief

In de gereedschapskoffer van een B2B business moeten niet alleen de nodige gereedschappen voor de desbetreffende branche aanwezig zijn. Vooral in de marketingbranche is een goed gevulde toolbox een must. Met name nieuwsbrief marketing is voor B2B marketeers een erg nuttige skill om te hebben. Met nieuwsbrieven kunnen bedrijven namelijk klanten persoonlijk aanspreken en door middel van specifieke groepen doelgericht aanbiedingen en informatie toesturen.

Maar hoe maak u eigenlijk een goede nieuwsbrief voor zakelijke klanten? En vooral; wanneer en hoe vaak verzendt u de nieuwsbrief? E-mailmarketing wordt met de volgende tips een eitje. Megan van Newsletter2Go legt precies uit hoe een correcte nieuwsbrief wordt samengesteld.

Serieus, exclusief en aantrekkelijk – overtuig de lezer met uw kennis

Bij nieuwsbrieven in het B2B-bereik is het voornamelijk belangrijk dat uw e-mails een meerwaarde voor de ontvanger bieden. Overbodige informatie kan worden geschrapt en alleen datgene wat belangrijk en relevant is mag blijven. Onder het motto “Less is more” verzendt u het liefst doelgerichte e-mails met specifieke informatie.

Exclusieve inhoud die niet via social media of op de website zelf kan worden gevonden zorgt ervoor dat klanten uitkijken naar de nieuwsbrief. U komt hiermee tevens over als een serieuze partner. Dit is belangrijk omdat B2B partners zeer specifiek zijn in het selecteren welke e-mail wel en niet wordt geopend. Bombardeer uw partner daarom niet met nieuwe aanbiedingen of kortingen direct na het boeken van de eerste service, maar overtuig de partner met uw kennis en bouw een band op. Een persoonlijke relatie resulteert veel sneller in een aankoop en maakt een langdurige samenwerking mogelijk.

E-mailcampagnes voor B2B maken – kleine stappen, grote resultaten

Eenvoudigweg een nieuwsbrief in elkaar zetten is een snelle methode, maar niet de beste methode. U kunt beter voor iedere nieuwsbrief een nauwkeurig plan bedenken, die zowel uw doelen en een thema in het oog houdt.

Hieronder vindt u een stap-voor-stap handleiding:

1. Langdurige doelen vastleggen
Bedenk nauwkeurig hoe u de e-mailcampagnes voor B2B in uw marketingstrategie wilt invoegen. Wat voor doelen wilt u bereiken en wat moet het resultaat van de afzonderlijke nieuwsbrieven zijn? Doelen zijn bijvoorbeeld het versterken van het merk of de klantenbinding, maar ook het verhogen van sales of het veranderen van uw reputatie om een nieuwe doelgroep te bereiken.

2. Een leidend thema bedenken
Definieer een leidend thema in de B2B nieuwsbrief. Is dit bijvoorbeeld de klantenbinding verhogen, schrijf dan inhoud die zich volledig op de klant richt. Conversie en omzet doelen gaan gepaard met speciale aanbiedingen die enkel in de B2B nieuwsbrief voorhanden zijn.

3. Doeltreffende onderwerpregel formuleren
Een goed onderwerp is krachtig en aantrekkelijk om meer te ontdekken. Voor iedere branche en doelgroep werken echter andere onderwerpen, voer daarom zoveel mogelijk A/B-testen uit om de best passende onderwerpsregel voor uw e-mails te vinden. Ook emoticons kunnen invloed hebben op de openingsratio.

4. Een samenhangende spreekwijze
Wat voor schrijfstijl en taal u gebruikt hangt af van de doelgroep en het thema van uw nieuwsbrief. Zo kunt u bijvoorbeeld een verhaal emotioneel, informerend of overtuigend vertellen. Dit beïnvloedt de inhoud; emotionele teksten gebruiken veel beschrijvende woorden, terwijl overtuigende teksten juist kort en direct zijn. Naast het letten op de schrijfwijze is het ook aan te raden om een corporate language te ontwikkelen, zodat er een samenhang ontstaat tussen de diverse marketingkanalen.

5. Afbeeldingen maken de e-mail af
Het is daarom aan te raden om afbeelding strategisch in de B2B nieuwsbrief te plaatsen. Afbeeldingen moeten het concept complimenteren, de structuur definiëren en de inhoud versterken. Let daarbij op de hoge kwaliteit van de afbeeldingen en de authenticiteit. Ingesloten afbeeldingen moeten niet te groot zijn, hierdoor wordt uw e-mail namelijk te groot en het risico op spam verhoogd.

6. De partner in de goede richting sturen
En wel met een call-to-action! Een concrete vraag om een actie te ondernemen. U kunt de lezer de juiste richting op sturen door bijvoorbeeld een contrasterende button in de e-mail te plaatsen. U kunt ook met pijlen werken of de afbeeldingen zo structureren dat het oog naar de juiste richting wordt geleidt.

7. Op het juiste moment de e-mail verzenden
Vooral bij B2B nieuwsbrieven moet het juiste tijdstip gekozen worden voor de verzending. Het tijdstip is afhankelijk van uw specifieke doelgroep en kan het beste via A/B-testen gevonden worden. U kunt er bijvoorbeeld kunnen kiezen om de e-mail tijdens werkuren te sturen, hoewel niet tijdens de lunchpauze.

Veelgemaakte fouten in B2B nieuwsbrief marketing

Fouten in B2B nieuwsbrieven zijn eerder gemaakt dan men wellicht denkt. Tot de meest voorkomende fouten behoren onder andere veel te lange e-mails, te veel topics tegelijkertijd, vergeten call-to-actions en slechte designs. Deze factoren beïnvloeden niet alleen de leesbaarheid voor de ontvanger, maar kunnen ook de conversieratio verhogen.

Hier moet u in het bijzonder op letten:

1. Meer is niet altijd meer
Dit geldt ook voor B2B nieuwsbrieven. Te veel topics in een nieuwsbrief heeft een overwelmend effect op de lezer en kan ervoor zorgen dat u de rode draad van uw strategie uit het oog verliest.

2. De woorden en lengte tellen mee
Gebruik niet teveel tekst en maakt het eenvoudig voor de lezer om de tekst te consumeren. U kunt graag jargon gebruiken, maar alleen dan wanneer de lezer deze ook zonder de hulp van Google kan begrijpen.

3. Waarom is het zo stil aan de overkant?
Vergeten call-to-actions zorgen ervoor dat er geen actie van de ontvanger verlangt wordt. Een e-mail die bijvoorbeeld nieuwe software aanprijst, moet ook een directe uitnodiging bevatten waar de ontvangers de software uit kunnen proberen.

4. Het doel uit ogen verliezen
Ook een B2B nieuwsbrief moet een doel vervolgen. Dit doel komt naar voren door het design, de inhoud en de schrijfwijze. Zonder doel zijn de rapporten nutteloos, u moet namelijk kunnen controleren wat voor progressie u maakt. Aan de hand van de statistieken ziet u of uw nieuwsbrieven succesvol of niet zijn. Maak daarom vooraf een marketingstrategie voor uw B2B nieuwsbrieven. Een roadmap en heldere KPI’s kunnen hierbij zeer sterk helpen.

5. Design it!
De interessante inhoud, de beste schrijfstijl en een doordachte strategie helpen niets wanneer het ontwerp en de opbouw van uw B2B nieuwsbrief niet aantrekkelijk is. Het design is belangrijk! Gebruik de huisstijl van uw website en houdt de B2B nieuwsbrief helder en overzichtelijk. Zorg voor een goede balans tussen afbeeldingen en tekst en plaats de meest belangrijke informatie bovenaan.

Let op de wettelijke vereisten bij B2B nieuwsbrieven

Hoe mooi ontworpen uw B2B nieuwsbrieven ook zijn, u moet er ook op letten dat ze wettelijk in orde zijn. De regels bestaan er bij e-mailmarketing om nageleefd te worden, niet om gebroken te worden.

Dit kan u namelijk duur komen te staan. Met een double opt-in e-mail zorgt u er altijd voor dat u op een veilige en betrouwbare manier B2B nieuwsbrief ontvangers verzameld. Bij deze methode wordt na iedere aanmelding automatisch een bevestigingsmail gestuurd, waarbij de ontvanger op een link moet klikken om zijn of haar aanmelding te bevestigen. Daarnaast moet er in iedere B2B e-mailcampagne ook een afmeldlink in de e-mail aanwezig zijn, zodat de ontvanger zich op ieder moment kan afmelden.

Met know-how, creativiteit en interessante verhalen de lezer begeleiden

Gebruik deze tips en tricks om een goede B2B nieuwsbrief marketing strategie te creëren, let op de wettelijke vereisten en zorg voor een succesvolle campagne. Met een beetje creativiteit, relevante inhoud en een paar keer oefenen zet u binnen de kortste keren een succesvolle campagne op. Heel veel succes!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.