Het technische aspect van e-mailmarketing

E-mail tracking technisch

Het trackingsysteem van Newsletter2Go

Newsletter2Go onderscheidt zich niet enkel door een enorm intuïtieve gebruikersinterface, een schaalbaar verzendsysteem en een betrouwbare klantensupport, maar ook doordat we onze klanten na het verzenden van een nieuwsbrief veelomvattende en waardevolle rapporten afleveren.

Zo laten we hen bijvoorbeeld weten hoeveel ontvangers hun nieuwsbrief geopend hebben. We tonen hen ook hoeveel ontvangers op een link klikten en vooral hoeveel kliks de afzonderlijke links behaalden, zodat meteen duidelijk wordt, welke links het relevantst waren voor de ontvangers.

Bovendien kunnen ze onze geotracking gebruiken om te weten te komen waar hun ontvangers zich bevonden om het moment dat ze een nieuwsbrief openden of op een link klikten.

Dat is zeer belangrijk om de geografische verdeling van uw nieuwsbriefontvangers te kennen en vooral ook om deze gegevens te gebruiken voor een lokale ontvangerssegmentering. Zo is het bij een lokale marketingcampagne erg eenvoudig om enkel de ontvangers te selecteren die in Rotterdam wonen.

En hoe functioneert e-mailtracking precies?

Een groot deel van onze klanten is ontzettend enthousiast over de uitgebreide en veelzeggende statistieken, maar enkele zijn ook kritisch en vragen ons hoe dat technisch allemaal mogelijk is. In dit artikel proberen we dat uit te leggen op zo’n manier dat de technische details ook voor de niet-technicus en leek verstaanbaar zijn.

Zo worden openratio en klikratio in #e-mailmarketing technisch gemeten Klik om te Tweeten

Meten van openratio

De openratio van een nieuwsbrief geeft aan hoeveel van de ontvangers, die de nieuwsbrief gekregen hebben, hem effectief openden. Dat betekent dat er zoiets als een “retourkanaal” opgebouwd moet worden tussen de ontvanger en Newsletter2Go bij het openen van de e-mail, zodat we deze open kunnen registreren en opslaan. Om dat te realiseren integreert Newsletter2Go een afbeelding in elke e-mail. Deze afbeelding is zeer klein (ca. 1 x 1 pixel) en bovendien ook transparant, zodat de ontvanger het niet kan zien. Zodra deze afbeelding bij de ontvanger weergegeven wordt en dus door een van onze servers opgevraagd wordt, kunnen wij zien wie de afbeelding opvroeg (wie heeft geopend?), wanneer de afbeelding opgevraagd werd (wanneer werd geopend?) en waar de afbeelding opgevraagd werd (daarover later meer).

Deze gegevens bewaren wij en voegen we zo samen dat ze een unieke openratio (unique open rate) aangeven.

Hierbij nog een belangrijke opmerking: zoals u hierboven kan lezen, wordt de e-mail enkel en alleen geregistreerd wanneer de afbeelding in de nieuwsbrief getoond wordt. Dat wil zeggen dat bij ontvangers die het tonen van afbeeldingen niet toelaten, niet vastgesteld kan worden of ze de nieuwsbrief al dan niet geopend hebben. De openratio geeft dus steeds de onderste grens aan en ligt in de realiteit meestal hoger dan aangegeven.

Een andere technische mogelijkheid voor de tracking van openratio in nieuwsbrieven bestaat niet.

Meten van klikratio

De klikratio geeft aan hoeveel ontvangers, die de nieuwsbrief gekregen hebben, op minstens één link geklikt hebben. Het is ook interessant om te zien, WELKE links het meest aangeklikt werden om hun relevantie vast te stellen. Dat is mogelijk doordat we elke klik op een link registreren en opslaan. Hiervoor hebben we ook een soort “retourkanaal” nodig tussen de ontvanger en Newsletter2Go. Dat realiseert Newsletter2Go door elke link in de nieuwsbrief te herschrijven in een unieke link op een URL (domein) van Newsletter2Go. Deze URL is het zogenaamde “trackingdomein” waarvan we er verschillende hebben en ze zijn opgebouwd volgens het schema n2g01.com, n2g02.com, n2g03.com, etcetera.

Laten we het volgende voorbeeld eens bekijken:

U voegt in uw nieuwsbrief een link toe naar de pagina http://www.example.org. Bij het verzenden van de nieuwsbrief herschrijven wij de link automatisch en ziet hij er als volgt uit:

example.n2g02.com/l/328950081

Wanneer de ontvanger nu op deze link klikt, komt hij voor een fractie van een seconde terecht op een pagina van ons (n2go02.com) en wordt dan meteen omgeleid naar www.example.org. In de korte tijd dat de ontvanger op onze pagina is, kunnen wij opslaan op welke link geklikt werd (www.example.org), wanneer geklikt werd en wie geklikt heeft. Daarvoor zijn slechts enkele milliseconden nodig. Voor de ontvanger gaat dit proces zo snel dat hij er helemaal niets van merkt dat hij even op een andere pagina was.

Sommige van onze klanten vinden het echter niet zo fijn dat in de nieuwsbrief niet meer de oorspronkelijke link met hun domein staat, maar een link met een domein van Newsletter2Go (bv. n2g02.com). Daarom hebben we de mogelijkheid gecreëerd een eigen trackingdomein aan te geven voor het verzenden van uw nieuwsbrief. Daardoor staat in uw nieuwsbrief niet meer example.n2g02.com, maar bijvoorbeeld example.uwdomein.nl en werkt de linktracking nog steeds. Hoe u uw eigen trackingdomein in e-mailmarketing inricht, leest u hier.

De werking van geotracking

Om een indruk te krijgen, hoe de lokale verdeling van uw ontvangers is, kan u onze geotracking gebruiken. Daarbij ziet u op een wereldkaart verschillende markeringen die aangeven hoeveel ontvangers zich waar bevinden.

Deze informatie bekomen we ook met behulp van de reeds bekende onzichtbare pixels. Wanneer deze pixels door onze server opgevraagd worden, stuurt de opvragende e-mailclient (bijvoorbeeld Outlook of Thunderbird) ons ook het actuele IP-adres van de ontvanger. Dit IP-adres halen we door een wereldwijde IP-Geo-databank en dan kunnen we zeer precies bepalen waar de ontvanger met dit specifieke IP-adres zich bevindt. Deze databank wordt wekelijks geactualiseerd, zodat alle gegevens steeds actueel en correct zijn.

E-mailclients opsporen

Om vast te stellen met welke e-mailclient een ontvanger een e-mail geopend heeft, wordt gebruik gemaakt van de zogeheten ‘user agent-string”, die de ontvanger meestuurt bij het opvragen van de onzichtbare pixels, net als bij geotracking. Deze user agent-string is heel erg cryptisch. Een normale mens zou slechts in beperkte mate in staat zijn de juiste e-mailclient te vinden aan de hand van de user agent-string. Men moet veel ervaring hebben en vele tests doorvoeren om een e-mailclient eenduidig te linken aan een user agent. Dankzij de kennis die we in de voorbije 10 jaar opgebouwd hebben en door voortdurende actualiseringen, zijn we in staat zeer precieze uitspraken te doen over de gebruikte e-mailclients.

Zodat u het zich iets beter voorstellen kan, geef ik u hier enkele voorbeelden:

User agent-stringE-mail client
Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_3 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12F70 Safari/600.1.4iOs iPhone
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/7.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; .NET4.0C; .NET4.0E; AskTbORJ/5.15.14.29495; Microsoft Outlook 14.0.7155; ms-office; MSOffice 14)Desktop Outlook
Outlook-Express/7.0 (MSIE 7.0; Windows NT 6.1; Trident/7.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; .NET4.0C; .NET4.0E; Tablet PC 2.0; GWX:RESERVED; TmstmpExt)Windows Live Mail

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.