Wat zijn de trends voor e-mailmarketing in 2016?

E-mailmarketing trends 2016

De volgende 3 trends zullen de e-mailmarketing van 2016 gaan bepalen

E-mail als marketingtool heeft in de laatste jaren een transformatie doorgemaakt. Het innovatieve, relevante en betrouwbare hulpmiddel heeft zijn kracht te danken aan ontwikkelingen op het gebied van automatisering, personalisering en leverbaarheid. Nieuwsbrieven zijn tegenwoordig veel meer op het individu gericht en voorgoed het imago van advertentie en SPAM achter zich gelaten. Nu is het de uitdaging om e-mails op de toekomst voor te bereiden – op basis van eisen van zowel de markt als de ontvangers. Het is zeker de moeite waard om naar de trends voor e-mailmarketing in 2016 te kijken.

Technische vernieuwingen hebben er voor gezorgd dat het verzenden van nieuwsbrieven ook voor de afzender veel eenvoudiger geworden is. Maar vernieuwingen betekent ook nieuwe voorwaarden. Er wordt bijvoorbeeld meer flexibileit van de afzender gevraagd. En de gebruikersvriendelijkheid van e-mailmarketing software wordt steeds belangrijker.

Ook e-mail zal met zijn tijd mee moeten gaan. Daarom stellen we 3 trends voor die in 2016 die de vooruitgang van de e-mail zullen gaan bepalen.

1. Trend: Mobile First

Wanneer het om internetgebruik gaat, worden mobiele eindapparaten steeds meer de standaard. Aangezien de online-infrastructuur zich nog altijd verbeterd, zal ook het aandeel van eindapparaten toenemen.

Daarom is e-mail ook lang niet meer alleen een desktop-medium. Responsive design is volgend jaar vanzelfsprekend. In het zich voortdurend veranderende e-mail-landschap zou de aandacht van het ontwerp van een mailing moeten verschuiven van desktop naar eindapparaten.

vrouw_mobiele_e-mailmarketing

Dit betekent niet dat de weergave op desktop-apparaten niet belangrijk meer is. Interessant is dat vele op mobiele apparaten gerichte responsive designs vaak ook de leesbaarheid op de desktop verbeteren. De belangrijkste design-strategieën voor mobiele e-mailmarketing zijn:

  1. Voldoende lettergrootte en een leesbare schrijfstijl. Gebruik een font en tekstgrootte van minimaal 12pt.
  2. Genoeg lege ruimtes gebruiken, om verschillende elementen duidelijk optisch te begrenzen.
  3. Call-to-Actions (CTAs) duidelijk, groot en gemakkelijk klikbaar op te stellen. Deze moeten ook met de duim aan te klikken zijn en op een op een mobiel eindapparaat geoptimaliseerde landing page terecht kunnen komen.

Bij de gebruikers bespeuren we een trend waarbij het gaat om snel kunnen sorteren. Ontvangers überhaupt aanzetten tot het openen van de e-mails lijkt steeds moeilijker te worden. Het besluit om een e-mail wel of niet te openen gebeurt namelijk in een fractie van een seconde. De toename in het gebruik van smartwatches heeft hier ook invloed op. Het lijkt erop dat hoe kleiner het scherm, hoe eerder er besloten wordt of een e-mail nog wel op een mobiel apparaat wordt weergegeven. Want hoe kleiner de display, hoe beknopter de informatie. Waar je als afzender de ontvangers altijd nog mee kunt overtuigen zijn: een uniek bericht, betrouwbaarheid en – tijdloos en te vaak onderschat – relevantie.

Meer tips over mobiele optimalisering en responsive design vindt u in de volgende blogbijdrage: in 3 stappen het meeste uit uw mobiele marketing halen.

2. Trend: real-time content

De online communicatie wordt steeds persoonlijker. En e-mails bieden de mogelijkheid ontvangers persoonlijk aan te spreken. De tijd waarin alle ontvangers met dezelfde reclameboodschappen werden overspoeld zijn voorbij.

Inspelen op unieke behoeften, interessen en gewoontes van de ontvangers heeft veel meer effect. Je moet als afzender wel wat flexibiliteit tonen. Om mailings perfect op de ontvanger af te stemmen, zijn gegevens uit verschillende systemen en de user tracking van toepassing. Met deze informatie kunt u relatief goed voorspellen welke ontvangers zich voor welke inhoud zouden kunnen interessen. Personalisatie is natuurlijk niet nieuw, maar is nog niet eerder zo doelgericht ingezet als tegenwoordig.

Een goed voorbeeld zijn de real-time gegenereerde productaanbevelingen. Deze zijn gebaseerd op het werkelijke gedrag van individuen. Zo kunt u behalve op algemene voorkeuren ook op actuele gebeurtenissen inspelen. Webwinkelklanten worden bijvoorbeeld herinnerd aan artikelen in de winkelwagen. Of ze krijgen een overzicht toegestuurd met producten die andere klanten met gelijke interesses gekocht hebben. De tijdsfactor van deze informatie maakt de inhoud relevanter voor de klanten, wat ook de kans vergroot dat zij iets zullen kopen.

Realtime-content

Een voorbeeld voor real-time content zijn winkelwagen reminders. Deze worden verstuurd, zodra een klant zijn winkelwagen verlaat zonder zijn of haar aankoop af te ronden. Naast de producten in de winkelwagen, kunt u bijvoorbeeld ook de laatst bekeken producten van andere klanten laten zien. Doordat deze gebeurtenis (het vullen van de winkelwagen) kort in het verleden ligt, is de tijdrelevantie van zo#n e-mail hoog.

3. Trend: gekoppelde systemen

Er zijn ondertussen e-commerce- en marketingtools of systemen voor elke behoefte. Vaak komen deze van kleinere, gespecialiseerde dienstverleners. Omdat elke tool zijn eigen doeleinde heeft komt hun kracht pas naar voren wanneer ze gecombineerd worden. Er is een tendens van het koppelen van verschillende systemen aan de hand van plug-ins.
Op deze manier kan men een eigen samenstelling maken van gekoppelde systemen, dat uitkomst biedt voor die specifieke onderneming. Zo hoeft men niet meer van slechts eén (vaak ook dure) kant-en-klare tool afhankelijk te zijn. Met behulp van dt soort integraties kan ook e-mailmarketing software voor veel verschillende doeleinden ingezet worden. Met verschillende koppelingen kan men zich veel beter aanpassen op specifieke behoeftes.

E-mailmarketing voor e-commerce-handelaren:

Voor online handelaars is een e-mailmarketing plug-in interessant omdat de al bestaande klanten-databank met het e-mailadresboek kan worden gesynchroniseerd. Bovendien kunnen producten uit de webwinkel met de 1-klik-productovername van Newsletter2Go direct in de nieuwsbrief overgenomen worden. De plug-in kan de tijd die nodig is voor het opstellen van de nieuwsbrief verkorten, omdat er helemaal geen handmatige uploading van ontvangers en producten meer nodig is. Bovendien worden de gegevens automatisch geactualiseerd.

E-mailmarketing voor serviceproviders:

Serviceproviders kunnen per integratie bijvoorbeeld de klantgegevens uit uw CRM systeem met een e-mailadresboek synchroniseren. Tegelijkertijd wordt in de CRM gemeld wanneer een contact een e-mail gekregen heeft. Deze heroverdracht van informatie maakt een betere en nauwkeurigere klantenservice mogelijk. Omdat er ook ontvangerskenmerken en groepen uit de CRM overgenomen kunnen worden, kunnen de klanten doelgerichter worden aangesproken.

E-mailmarketing voor bloggers:

Ook kan het versturen van nieuwsbrieven de moeite zijn voor bloggers. Er kan bijvoorbeeld een samenvatting worden gestuurd van actuele blogs naar alle lezers. Om ontvangers speciaal voor de nieuwsbrief te winnen, kunnen bloggers overwegen exclusieve inhoud alleen via de nieuwsbrief te versturen.

De blog-inhoud kan bovendien ook met een plug-in gemakkelijk in de e-mails overgenomen worden – zowel met tekst, afbeeldingen en links. Dat betekent dat content-nieuwsbrieven heel snel uit bestaande inhoud samengesteld kunnen worden. Door ontvangerssegmentatie al bij de aanmelding te laten beginnen, kunnen verschillende nieuwsgroepen heel gemakkelijk onderhouden worden.

Ook handig is de mogelijk om bloginhoud over te nemen in de nieuwsbrief met de 1-klik-inhoudovername. Deze mailings kunnen binnen enkele minuten worden gemaakt.

Hoe de e-mailmarketing zich in de toekomst ontwikkelen mag, u kunt er in ieder geval zeker van zijn dat u met Newsletter2Go altijd up-to-date bent!

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.