Zo vergroot u het rendement van uw online marketing strategie

Online marketing rendement verhogen

Bent u verantwoordelijk voor de online marketing? Dan weet u als geen ander dat het lastig kan zijn om te bepalen in welke online marketingactiviteiten u het beste kunt investeren. Moet u bijvoorbeeld kiezen voor SEO, SEA, Facebook adverteren of toch e-mailmarketing? Onze tip: waarom kiezen voor losstaande onderdelen, als u met een combinatie het rendement flink kunt verhogen?

Denk niet in losse onderdelen

Het rendement van een online marketing strategie wordt veel groter als u meerdere onderdelen met elkaar combineert. Zo kan bijvoorbeeld SEO in combinatie met SEA, e-mailmarketing en Facebook adverteren enorm effectief zijn. We verduidelijken dit met een voorbeeld.

Een voorbeeld van een effectieve online marketing strategie

Stel, u bent een financieel dienstverlener. U verkoopt onder andere hypotheken, verzekeringen en verzorgt ook belastingaangiftes. Daarbij richt u zich met name op starters, omdat u weet dat als u bijvoorbeeld de eerste hypotheek goed verzorgd, de kans zeer groot is dat u ook de volgende hypotheek mag verzorgen. Op basis van deze gegevens, zou de online marketing strategie er als volgt uit kunnen zien:

Het doel

Een strategie bevat meestal meerdere doelen, maar in dit voorbeeld gaan we voor het gemak uit van één doel. Het belangrijkste doel op de website van de financieel dienstverlener, is om zoveel mogelijk afspraken in te plannen voor een gratis hypotheekadviesgesprek.

SEO

Met de SEO richt u zich op zoektermen zoals: ‘startershypotheek’, ‘eerste hypotheek afsluiten’ en ‘hoeveel hypotheek kan ik krijgen als starter’. Het is de bedoeling om na een jaar goed vindbaar te zijn op deze zoektermen.

SEA

Omdat SEO pas op langere termijn resultaat oplevert, zet u SEA in om op korte termijn potentiële klanten via Google te bereiken. U richt zich daarbij onder andere op dezelfde zoektermen als met SEO. Echter, u steekt uw advertenties breed in, zodat u goed inzicht krijgt in het zoekgedrag van uw doelgroep en de advertenties daarop kunt aanpassen.

Facebook adverteren

U bent zich ervan bewust dat een deel van uw potentiële klanten rondloopt met het idee om een eerste hypotheek af te sluiten, maar nog niet actief in Google naar informatie zoekt. Daarom zet u Facebook adverteren in om toch in contact te kunnen komen met deze groep potentiële klanten. De advertentie linkt bijvoorbeeld naar een pagina op uw website waarop u de bezoekers informeert over welke hypotheekvormen er zijn. Vervolgens sluit u de pagina af met een formulier voor de aanvraag van een gratis adviesgesprek.

E-mail

Een deel van de websitebezoekers die via SEO, SEA en Facebook adverteren op uw site terechtkomt, is nog niet toe aan het inplannen van een gratis adviesgesprek en wilt zich eerst verder inlezen. Die bezoekers wilt u niet verliezen. Daarom maakt u een e-book over de 10 belangrijkste aandachtspunten bij het afsluiten van een eerste hypotheek. In ruil voor hun e-mailadres kunnen de bezoekers het e-book downloaden.

Nadat de bezoekers het e-book hebben gedownload, wilt u top of mind blijven. Daarom stuurt u in de week, nadat een bezoeker het e-book heeft gedownload, een aantal e-mailberichten met andere relevante informatie over het afsluiten van een eerste hypotheek. U verwijst daarbij naar blogartikelen op uw website, waarin de informatie uitgebreid is uitgewerkt. In de blogartikelen linkt u naar het aanmeldformulier voor een gratis adviesgesprek.

De kracht van een effectieve online marketing strategie

Het gegeven voorbeeld van een effectieve online marketing strategie, maakt duidelijk dat losse onderdelen van online marketing op zichzelf best effectief kunnen zijn, maar in combinatie veel meer kunnen opleveren. Ze versterken elkaar en zorgen er bovendien voor dat u potentiële klanten bereikt die zich in verschillende fases van het koopproces bevinden. Daardoor kunt u met uw doelgroep in contact komen, voordat ze überhaupt van uw concurrenten hebben gehoord!

Online marketing rendement persona

Nog een laatste tip: werk met persona’s

Hoe goed uw online marketing strategie ook is uitgedacht, als uw marketinguitingen niet binnenkomen bij uw doelgroep, dan kan het rendement alsnog tegenvallen. Het is daarom belangrijk om met zogenoemde persona’s te werken. Een persona is een schets van uw ideale klant, waarin u hem in detail beschrijft. Denk aan zaken zoals opleidingsniveau, geslacht, hobby’s, leeftijd en of de klant wel of geen kinderen heeft.

Ook beschrijft u waar uw klant ’s nachts wakker van ligt (zakelijk gezien) en hoe hij graag communiceert. Door zijn ‘problemen’ op een passende wijze te communiceren, geeft u uw klant al snel het gevoel dat u hem begrijpt. Daardoor is de kans dat uw boodschap bij uw potentiële klanten binnenkomt een stuk groter, dan wanneer u zonder persona’s werkt.

Een voorbeeld van een persona

Stel dat uw ideale klant een facility manager is en u een persona wilt schetsen om uw communicatie daarop af te kunnen stemmen. De persona zou er dan in hoofdlijnen als volgt uit kunnen zien:

    • Geslacht: man
    • Leeftijd: > 35 jaar
    • Opleidingsniveau: HBO
    • Praat met ‘je’
    • Heeft een hekel aan poespas
    • Is to the point
    • Wilt graag één aanspreekpunt bij leveranciers
    • Moet door de dynamiek in zijn organisatie regelmatig zaken last minute regelen

Op basis van de bovenstaande opsomming is het belangrijk dat uw communicatie to the point is. Lange websiteteksten en e-mailberichten zullen niet gewaardeerd worden. Plaats liever opsommingen bij uw (korte) teksten, met daarin de USP’s van uw bedrijf. USP’s die de facility manager als prettig zal ervaren, zijn onder andere dat u met één aanspreekpunt werkt en dat u buiten kantoortijden ook bereikbaar bent om last minute zaken te regelen.

Online marketing zelf doen of uitbesteden?

Een goed uitgewerkte persona en een doordachte online marketing strategie, vormen samen een ijzersterke combinatie voor online succes. Maar met een goed plan bent u er nog niet. U moet immers over voldoende kennis beschikken om de strategie uit te kunnen voeren. Heeft u die kennis niet? Dan is het aan te raden om een full service online marketing bureau in te schakelen die het werk voor u uit handen neemt. Online marketing is immers een vak. Het zou zonde zijn als uw investering niet de resultaten opleverde die u vooraf voor ogen had, omdat het u aan bepaalde kennis ontbrak.

Als u slechts op een enkel onderdeel van online marketing geen kennis in huis heeft, dan kunt er ook voor kiezen om alleen dat onderdeel aan een specialist uit te besteden. Zo zijn er bijvoorbeeld SEO specialisten die u kunt inhuren om de SEO te doen. Zo weet u in ieder geval zeker dat het onderdeel waarop het u aan kennis ontbreekt goed wordt uitgevoerd.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.