Wat is instant marketing en hoe combineert u dit met e-mailmarketing?

Instant marketing nieuwsbrievenInstant marketing nieuwsbrieven

Instant marketing, een term die al vaker in deze tijd gebruikt wordt. Maar wat bedoelt men eigenlijk wanneer er gesproken wordt over instant marketing?

In dit artikel gaan we dieper in over hoe instant marketing zich onderscheidt van e-mailmarketing en hoe u de twee kanalen kunt combineren om de band met uw klanten te versterken.

Wat is instant marketing?

Instant marketing, zoals de naam al doet vermoeden, is een vorm van digitale marketing gebaseerd op de kunst van het “vastleggen van het moment”. We noemen deze term ook wel realtime marketing.

Deze vorm van marketing neemt een evenement dat zojuist heeft plaatsgevonden en verbindt het met een product of dienst die wordt aangeboden door het bedrijf, wat resulteert in een directe reclameactie.

Met dit soort inhakers hebben bedrijven vaak als doel om mee te liften op de hype die momenteel gaande is rondom het topic. Wanneer de inhaker namelijk viraal gaat, zorgt dit voor een enorme boost in online verkeer. Een verleidelijk idee, maar met de komst van social media ook een strategie die lastig te beheersen is.

Carpe diem: de filosofie van instant marketing

Deze vorm van marketing is gebaseerd op het Latijns spreekwoord carpe diem en de mogelijkheid om een evenement te nogmaals te herleven in het publieke domein en te gebruiken ten voordele van uw bedrijf.

Instant marketing Edward Bernays

© Nickolas Muray

Het fenomeen realtime marketing begon in de 19e eeuw, toen PR guru Edward Bernays erin slaagde om vrouwen ook enthousiast te maken over roken. Hoewel rokende vrouwen in die tijd een no go waren, kreeg Bernays dit toch voor elkaar. Hoe? Door sigaretten aan de destijds populaire feministische golf te koppelen.

Bernays promootte sigaretten als zogenaamde “Torches of Freedom” en organiseerde hiervoor een pro roken campagne tijdens de 1929 Easter Sunday parade in New York.

Direct marketing betekent:

  • Het gebruik van een actueel topic of evenement dat bij veel mensen populair is
  • Het verspreiden van een fris, actueel en spontaan beeld van uw merk
  • Rechtstreekse en sympathieke communicatie met het publiek.

Actuele onderwerpen worden vaak ironisch gebruikt en geven een authentiek en vriendelijk beeld van uw bedrijf. Tijd voor enkele voorbeelden om u een beter idee te geven!

Waar u op moet letten bij instant marketing

Instant of realtime marketing is zo eenvoudig nog niet. Belangrijk is om de congruentie (overeenstemming) in acht te nemen.

Met zoveel nieuwe informatie en de snelheid waarmee via social media kan worden gereageerd, zijn er dagelijks tal van kansen om in te haken op een populair nieuwsitem. Echter is niet al het nieuws passend voor ieder bedrijf.

Wanneer u met instant marketing aan de slag gaat, kunt u het beste eerst dicht bij het merk blijven. Doe niet mee aan iedere hype, maar kies om in te haken op nieuws dat daadwerkeljk iets met uw merk te maken heeft. Zorg ervoor dat uw adverentie past bij de verwachtingen van het publiek.

HEMA is er altijd als de kippen bij

HEMA heeft instant marketing inmiddles goed onder de knie. Over de jaren heen heeft de keten al enkele hilarische Tweets de wereld in gestuurd. Bijvoorbeeld:

Heineken is van alle markten thuis

Ook Heineken zit niet stil. Zij zijn er met instant marketing altijd vlug bij, bijvoorbeeld met Valentijnsdag, de Olympische Spelen, Prinsjesdag en diverse festivals.

Het WNF knutselt er ook op los

Hoewel wellicht niet verwacht, ook het Wereld Natuur Fonds haakt af en toe in op populaire topics.

Kanalen voor instant marketing

Als spontane marketingactie zijn sociale media, zoals Facebook en Twitter, de meest gebruikte kanalen, ook omdat ze het publiek in staat stellen om content op een eenvoudige manier te delen en viraal te maken. Een ander goed hulpmiddel om uw real-time marketing pogingen te delen en hiermee al uw klanten te bereiken is e-mailmarketing.

Real-time marketing en e-mailmarketing: het verschil

E-mailmarketing

E-mailmarketing is het verzenden van nieuwsbrieven aan klanten met informatie over producten of diensten, kortingen en aanbiedingen en nog veel meer. Met deze acties versterkt het bedrijf zijn band met klanten en vestigt het ook zijn eigen merk. De nieuwsbrief is aanpasbaar en stelt u in staat om verschillende content toe te voegen, waaronder multimedia. Het is een echt effectief middel om klanten te behouden en conversies te genereren.

Real-time marketing

Real-time marketing is gebaseerd op het “carpe diem” principe en biedt de mogelijkheid om evenementen in het publieke domein vast te leggen en te gebruiken om het eigen product of merk te sponsoren. Inhoud moet onmiddellijk worden gereageerd en de content via meerdere sociale kanalen worden gedeeld. Bovendien kan dit soort reclame niet worden “gerecycled” en – als het evenement waarop het is gebaseerd wordt ingehaald door een meer actueel evenement – verliest het al snel zijn effect.

Het combineren van e-mailmarketing en instant marketing

De resultaten van instant marketing kunnen ook via nieuwsbrieven worden gedeeld. Zo kunt u de afbeeldingen in de nieuwsbrief delen en hiermee een glimlach op de gezichten van uw klanten toveren.

Ook is het een goed idee is om de geest van instant marketing te gebruiken om de inhoud van uw nieuwsbrieven te creëren:

  • Neem bijvoorbeeld actuele onderwerpen op in het onderwerp van uw e-mail, om de nieuwsgierigheid van lezers op te wekken
  • Plaats in de tekst verwijzingen naar gebeurtenissen die bekend zijn bij het publiek

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.