Wat u van uw nieuwsbrief afmeldingen kunt leren

Nieuwsbrief afmeldingen

Het beste van uw nieuwsbrief afmeldingen maken

Nieuwsbrief afmeldingen zijn onvermijdelijk in e-mailmarketing. Natuurlijk is het vervelend om te zien dat uw nieuwsbrief ontvanger geen interesse meer heeft in uw content. Echter is het om juridische redenen verplicht om uw ontvangers de mogelijkheid te geven om zich voor de nieuwsbrief af te melden. Onder geen beding zijn nieuwsbrief afmeldingen echter een “worst case” scenario. U kunt namelijk nieuwe inzichten uit de afmeldingen verkrijgen die u in de toekomst zullen helpen om uw e-mailmarketing strategie nog beter te optimaliseren.

Waarom een nieuwsbrief afmelding niet het einde van uw e-mailmarketing is

Zoals u kon lezen in ons eerdere blogartikel zijn nieuwsbrief afmeldingen aanzienlijk meer gewenst dan spam markeringen. Spam heeft een zeer negatieve invloed op uw reputatie en afleverratio. Hoe meer ontvangers uw nieuwsbrief als spam markeren, hoe sterker uw verzendreputatie daalt en hoe minder contactpersonen kunnen worden gecontacteerd. Het opnieuw opbouwen van uw reputatie duurt lang en is omslachtig. Daarom moet u alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat uw ontvangers uw nieuwsbrief als een serieuze e-mail herkennen en op de afmeldlink drukken mocht de content niet aansluiten op hun interesses.

Voor uw nieuwsbrief is het beter wanneer ongeïnteresseerde ontvangers zichzelf afmelden dan wanneer ze uw e-mails ongelezen verwijderen. Het verhoogt de kwaliteit van uw ontvangerslijst en verlaagt tegelijkertijd uw kosten. Elke ontvanger die uw e-mails negeert of verwijdert zal u geld kosten. Melden dit soort ontvangers zich direct af van de nieuwsbrief, dan is dit uiteindelijk gunstiger voor u.

Om de bovenstaande redenen moet het voor uw ontvanger geen probleem zijn om zich voor de nieuwsbrief af te melden. Maak het afmelden dus niet onnodig lastig, hopend dat hierdoor het percentage afmeldingen verminderd wordt. De afmeldlink moet in plaats daarvan eenvoudig en duidelijk zichtbaar geplaatst worden. De afmeldingsproces moet daarnaast niet meer dan twee klikken in beslag nemen en duidelijk laten zien waarnaar de link leidt. Jaag uw ontvangers niet op hun zenuwen door ze eerst in te laten loggen of de afmelding te moeten bevestigen.

De meest voorkomende redenen voor nieuwsbrief afmeldingen

De detectie van redenen waarom ontvangers zich voor de nieuwsbrief afmelden kan zeer nuttig zijn. Verzamelt u voor iedere afmelding de afmeldreden, dan geeft dit u later aanwijzingen voor mogelijke patronen en een hint van het eventuele probleem van uw nieuwsbrief. U kunt met deze resultaten terugkomende fouten herkennen en zo uw nieuwsbrief optimaliseren met betrekking tot de eisen van de ontvanger. Enkele van de meest voorkomende redenen voor de nieuwsbrief afmelding zijn onder andere:

  • Geen interesse of behoefte meer: ​​Vaak veranderen de belangen van de ontvangers of is er een andere reden waarom de content niet meer aansluit op de behoefte van de lezer. In een B2B-nieuwsbrief kan de ontvanger bijvoorbeeld het bedrijf hebben verlaten. Tot op zekere hoogte zijn dit soort afmeldingen normaal en is er weinig aan te doen. Controleer echter wel of het niets te maken heeft met uw nieuwsbrief zelf. Een plotselinge stijging in het afmeldpercentage kan aantonen dat uw content is veranderd en inderdaad minder interessant of relevant is geworden.
  • Nieuwsbrief wordt te vaak verzonden: Over het algemeen schrikt een hoog e-mailvolume de ontvanger af. Een zeer frequente nieuwsbrief zal bij veel ontvangers al snel als irritant overkomen. De verzendfrequentie moet dus zeker serieus genomen worden. Stuur alleen nieuwsbrieven wanneer u uw ontvangers kunt voorzien van relevante content. Al uw ontvangers hebben zeer verschillende voorkeuren, waardoor u het beste aan de ontvanger kunt overlaten hoe vaak ze de nieuwsbrief willen ontvangen.
  • Inhoud niet relevant: De nieuwsbrief moet worden afgestemd op de specifieke belangen van de begunstigden om effectief te zijn. Met een enkele algemene nieuwsbrief aan alle ontvangers, is het onmogelijk om in te gaan op individuele verschillen. Wie geen tijd heeft om de belangen van de begunstigden in acht te nemen, moet om deze reden rekening houden met een hoge afmeldratio. Daarom kunt u het beste uw ontvangers segmenteren op basis van bestaande ontvangerskenmerken, zoals geslacht of leeftijdsgroep. U kunt ontvangers al diverse nieuwsbrieven tijdens de aanmelding aanbieden, zodat de kans op een latere afmelding aanzienlijk kleiner is.
  • Mailbox te vol: Hier kunt u heel weinig te doen. Echter, is het wel mogelijk om door middel van zeer relevante e-mails uw lezer te overtuigen om ruimte te maken voor uw nieuwsbrief in de mailbox. Wanneer uw nieuwsbrief echt aansluit op de individuele smaak van de ontvanger, zal deze niet als storend of overbodig worden gezien.

Vraag advies aan uw ontvangers

De meest eenvoudige manier om achter de afmeldreden te komen is om een enquête te maken die u insluit op de afmeldpagina. Naar deze pagina worden ontvangers automatisch doorgestuurd na de afmelding. U biedt hiermee de ontvanger de mogelijkheid om feedback te geven. Het opgeven van een afmeldreden moet echter niet verplicht zijn, om het afmeldproces zo eenvoudig en snel mogelijk te houden.

Naast een leeg veld voor gedetailleerde feedback, bieden we u hieronder ook enkele andere afmeldredenen die afwijken van de standaard afmeldredenen zoals diegenen die hierboven vernoemd staan. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrief afmeldingen als:

  • De aanbiedingen bevallen me niet: Deze reden in het bijzonder voor e-commerce handelaars handige feedback om te achterhalen. De meerderheid van de ontvangers die zich aanmelden voor een nieuwsbrief doen dit om kortingen of andere voordelen te bemachtigen. Als deze verwachtingen niet worden waargemaakt, verliest de ontvanger zijn interesse. Een aanzienlijk deel van de ontvangers meld zich om deze reden af.
  • Ik ben geen klant of lid: Wanneer u in het bijzonder exclusieve promoties voor leden of vaste klanten aanbiedt, dan kunt u ervan uitgaan dat dit vaak de reden van de afmelding is. Na beëindiging van een lidmaatschap kan een nieuwsbrief voor niet-leden oninteressant zijn. Een manier om de betreffende ontvanger niet helemaal te verliezen, kan een alternatieve nieuwsbrief een oplossing zijn. Deze kunt u bijvoorbeeld als suggestie aanprijzen wanneer de ontvanger zich voor de nieuwsbrief wilt afmelden.

Het is onmogelijk om alle nieuwsbrief afmeldingen te vermijden. Iedere ontvanger heeft zijn eigen reden en dikwijls hebben bijvoorbeeld persoonlijke omstandigheden met de afmelding te maken. Hier heeft u met uw nieuwsbrief geen invloed op. Hoe beter u uw nieuwsbrief optimaliseert en hoe meer afmeldingen u ontvangt, hoe sneller u leert wat wel en niet voor uw nieuwsbrief werkt. De meest effectieve e-mailmarketing strategie is om uw nieuwsbrieven aan kleinere, maar zeer doelgerichte en geïnteresseerde klantencirkel te sturen.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.