WhatsApp Business – Contact opnemen met klanten via Messenger?

WhatsApp email marketing

Wat is WhatsApp Business?

WhatsApp Business is de nieuwe Messenger app speciaal ontworpen voor bedrijven. In Duitsland, Indonesië, Italië, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kan de app worden gedownload via de Google Play Store.

Het doel van de app? Om de communicatie met klanten te vereenvoudigen.

Maar wat betekent dit voor bedrijven? Is WhatsApp business het startsein voor WhatsApp marketing?

De voor- en nadelen van WhatsApp Business

Een bijzonder voordeel van WhatsApp Business is natuurlijk;

  • De snelle en eenvoudige interactie met klanten
  • Het gedetailleerde bedrijfsprofiel dat kan worden gecreëerd. Denk aan het adres, de openingstijden en de contactgegevens

Met WhatsApp Business kunnen bedrijven zogenaamde Messaging Tools gebruiken om bepaalde standaardteksten te maken die bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt voor afwezigheids- en welkomstberichten.

Een ander bijzonder kenmerk zijn de auto replies, die u eenvoudig zelf op kunt slaan en indien nodig naar de klant kunt verzenden. Deze zijn geschikt voor vaak verzonden berichten, bijvoorbeeld antwoorden op vragen.

Ondanks de voordelen is WhatsApp Business niet zo aantrekkelijk als dat het lijkt.

Er moet met name aandacht worden besteed aan gegevensbescherming. Wie de app gebruikt, onthult immers zijn gegevens en contactgegevens. Met het gebruik van WhatsApp bevestigt elke gebruiker dat de gegevens van zijn contacten worden doorgegeven aan WhatsApp. Op dit moment is het nog niet duidelijk in hoeverre dit legaal is.

Wat is het verschil met e-mailmarketing?

Berichten op mobiele telefoons en bij WhatsApp worden meestal eerder gelezen dan e-mails. Een snelle blik op de smartphone is voldoende om de belangrijkste informatie te verzamelen.

Berichten bij Whatsapp lijken op sms-berichten: ze zijn meestal korter dan een e-mail en dienen vooral voor de overbrenging van snelle informatie. Eigenlijk ideaal voor bedrijven.

Toch zijn er een aantal nadelen ten opzichte van e-mails die WhatsApp Business met zich meebrengt.

Een van de opvallendste nadelen is het ontwerp. Er zijn geen verschillende nieuwsbrief templates beschikbaar voor verschillende gelegenheden en doeleinden die de berichten individualiseren.

De personalisatie kan niet worden geautomatiseerd en automatische berichten zijn slechts in beperkte mate mogelijk. Hierdoor is het niet zo eenvoudig om uw complete e-mailcampagne met WhatsApp te plannen.

WhatsApp Business heeft daarnaast ook geen productintegraties beschikbaar. Waar veel e-mailmarketing software toepassingen het werk vereenvoudigen en u producten en teksten met één klik kunt implementeren, moet WhatsApp handmatig worden bediend.

De wettelijke vereisten waar u op moet letten

Gegevensbescherming is een gevoelige kwestie bij WhatsApp Business.

Vooral in de landen van de Europese Unie mag hier niet losjes mee omgegaan worden. Daarom is het gebruik van WhatsApp Business in de EU een uitdaging. Het probleem is dat bedrijven die Messenger gebruiken WhatsApp toegang geven tot hun adresboeken. Op deze manier worden alle contacten die Messenger niet gebruiken gesynchroniseerd — dat wil zeggen, alle contacten die zich in het telefoonboek van het mobiele apparaat bevinden.

Echter, hebben de contactpersonen geen toestemming voor het doorgeven van deze informatie gegeven.

Bovendien moet de toestemming van de gebruikers verkregen worden in overeenstemming met (momenteel) de Wbp en in de toekomst de AVG.

Momenteel is het niet mogelijk om dergelijke toestemming te verkrijgen via de Messenger. De gegevens en toestemming voor het gebruik van commerciële communicatie moet daarom afzonderlijk worden verkregen.

Het is nog niet bekend of WhatsApp Business in de toekomst andere gebruiksvoorwaarden en eisen rondom privacy zal invoeren.

Conclusie

WhatsApp Business is een goede manier om snel met klanten te communiceren, maar het is belangrijk om aandacht te besteden aan privacy.

In Nederland zijn de eisen op het gebied van gegevensbescherming hoog en met de komst van de AVG wordt dit alleen maar versterkt.

Wanneer WhatsApp Business ook in Nederland uitrolt moet daarom eerst worden nagegaan of dit daadwerkelijk een wettelijk conforme variant is voor de communicatie met klanten. Op dit moment is dit niet het geval.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.