Gratis aanmelden Log in

Zo helpt e-mailmarketing het MKB beter presteren

Waarom e-mailmarketing het MKB beter helpt dan ieder ander marketingkanaal

Deze vraag is met drie goede, bewezen redenen te beargumenteren. E-mailmarketing is voor het MKB ideaal, omdat de klant direct en persoonlijk benaderd kan worden. Ook de oneindige personalisatiemogelijkheden zijn uniek en zeer belangrijk in e-mailmarketing. Er kan direct op de interesses en voorgaande aankopen van de klant worden ingespeeld door gepersonaliseerde berichten te versturen. Hiermee kunt u de klant nog doeltreffender overhalen om gebruik te maken van uw service of product.

Over welke andere redenen we het hebben?

  1. Iedereen beschikt over een inbox: Door de grote hype rondom social media, vergeten veel bedrijven dat er ook tal van mensen zijn die niet geen social media account hebben of deze actief gebruiken. Uit de wereldwijd 3,42 biljoen Internet gebruikers, hebben slechts 1,79 biljoen een Facebook account, terwijl 4,35 biljoen mensen over een e-mailaccount beschikken.
  2. Veel minder kosten dan betaalde advertenties: Een advertentie op Google kost je vaak enkele euro’s per klik, in tegenstelling tot het lage bedrag wat je voor een e-mail spendeert. Daarnaast kun je in e-mailmarketing ook erg handig campagnes inplannen en automatiseren, waardoor de inspanning ongeveer net zoveel moeite kost in vergelijking met betaalde advertenties.
  3. Een indrukwekkende ROI: Door de lage kosten en hoge mate van interactie en dus conversies, is de ROI in e-mailmarketing enorm aantrekkelijk voor het MKB. Waarom? Nieuwsbrieven kunnen veel persoonlijker en doelgerichter worden verzonden dan bijvoorbeeld betaalde advertenties op social media. Daarnaast heeft u een hogere kans dat uw e-mail geopend en aandachtig gelezen wordt, dan dat uw advertentie opvalt en hier volledige aandacht aan besteed wordt.

E-mailmarketing als winstgever en nieuwe klantrelatie manager

Is SEA een winstgevend kanaal? Als u het goed doet, ja.

Kan SEA ook gebruikt worden om klantrelaties te onderhouden en zo meer winst te behalen? Helaas niet.

E-mailmarketing voor het MKB kan daarentegen aan beide wensen voldoen. Het enige wat u hiervoor hoeft te doen, is te leren wat voor soort nieuwsbrieven voor uw klanten het meest aantrekkelijk zijn. Met iedere e-mail leert u uw klant beter kennen. U leert waar ze klikken, welke aankopen ze doen en wat onderwerpen het best bij hun interesses passen. Door regelmatig e-mails te sturen onderhoud u relaties, wint u het vertrouwen van de klant, bouwt u een relatie en laat u systematisch de waarde zien. Door de klant mee aan de hand te nemen en door het aankoopproces te leiden, heeft u veel meer kans dat de gewenste actie wordt ondernomen dan wanneer u de klant probeert over te halen met een advertentie.

Hoe u e-mailmarketing voor het MKB gebruikt? U leeft het in de onderstaande stappen.

1. Maak van website bezoekers klanten

U heeft waarschijnlijk een groot aantal dagelijkse bezoekers op uw website. Een groot deel van deze bezoekers zal blij zijn om een aankoop te doen, maar heeft net dat extra zetje nodig. Voor deze klanten is e-mailmarketing de uitkomst.

Om website bezoekers uit te nodigen om uw nieuwsbrief te ontvangen kunt u een aanmeldformulier op uw website plaatsen. Met Newsletter2Go maakt u een professioneel formulier binnen enkele minuten in uw account. U ontvangt dan automatisch de embedcode om het formulier op de gewenste plek op uw website in te sluiten. Acties als een welkomst kortingcode helpen klanten om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Nadat u nieuwe e-mailadressen heeft verzameld is het belangrijk om ze direct een e-mail te sturen. Stel bijvoorbeeld een automatische welkomstmail in en stuur deze direct nadat de aanmelding voltooid is. Verzend daarna regelmatig e-mails. Denk van tevoren goed na over de juiste strategie voor u bedrijf. Over het algemeen geldt; start met informatieve e-mails en geef de klant korting of cadeaus, pas nadat u de relatie heeft opgebouwd kunt u meer commerciële e-mails verzenden en de klant verleiden tot een aankoop.

2. Groei uw klantencirkel, zonder dat u een website heeft

Wanneer u aan e-mailmarketing als MKB heeft u hoogstwaarschijnlijk een website, maar zelfs wanneer dit niet het geval is dan kunt u alsnog e-mailadressen verzamelen en e-mails verzenden.

Zo kunt u bijvoorbeeld nieuwsbrieven verzenden en daarin links naar uw social media accounts plaatsen. U kunt uw klanten aanmoedigen om de nieuwsbrief met hun vrienden of familie te delen. Wanneer uw website nog even op zich laat wachten, kunt u altijd een tijdelijke landingspagina samenstellen waarin u de klant over uw bedrijf verteld en het aanmeldformulier insluit. Hierdoor heeft u al een goede basis op het moment dat uw website gelanceerd wordt.

3. Delen voor brand awareness

Een mooi ontworpen nieuwsbrief met informatieve content of een aantrekkelijke aanbieding heeft de potentie om gedeeld te worden. Dit kan ook graag in de nieuwsbrief zelf worden vermeldt. Wanneer uw klanten uw nieuwsbrief op social media of met familie of vrienden delen, verhoogd dit de brand awareness.

4. Het effectief verhogen van website verkeer

Hoewel het wat tijd in beslag neemt om te kunnen leren wat de beste verzendtijd voor uw bedrijf is, moet u, nadat u de beste verzendtijd heeft gevonden, ernaar streven om op een regelmatige basis nieuwsbrieven te verzenden. Wees bewust van de links die u in de nieuwsbrieven integreert. Idealiter wilt u dat ze terugleiden naar uw website.

Wanneer u nieuwe producten in uw assortiment wilt promoten, kunt u het beste niet alleen afbeeldingen, maar ook een beknopte productbeschrijving invoeren. Heeft u als doel om uw lezers te stimuleren tot een aankoop? Dan is het vaak belangrijk om tijd en moeite in de content en het ontwerp van uw nieuwsbrief te steken. Denk aan individuele productaanbevelingen of artikelen die bij de interesses van de diverse lezers passen.

U kunt met Newsletter2Go tijd besparen door gebruik te maken van de 1-klik-overname functie voor producten en inhoud. Hiermee voegt u met één klik producten of inhoud toe aan uw nieuwsbrief. Met deze handige functie in uw toolset hoeft u zich geen zorgen te maken over het kopiëren, plakken en opmaken van de inhoud.

5. Werk aan klantloyaliteit en advocacy

Succesvolle e-mailmarketing voor het MKB is voornamelijk een kwestie van regelmatig, consequent e-mails verzenden en aan de hand van de rapporten bepalen wat wel en niet werkt. U past dan de e-mails aan, maakt de ontvangersegmenten nog nauwkeuriger, verzendt de e-mail en bekijkt daarna hoe de resultaten zijn.

Wanneer u het ontwerpen en verzenden van e-mails eenmaal onder de knie heeft, is het ook belangrijk om te werken aan de loyaliteit van uw klanten en uw naamsbekendheid.

Veel bedrijven gebruik de nieuwsbrieven voor het delen van nieuws en het aankondigen van uitverkoopperiodes en nieuwe aanwinsten in het assortiment. Waarom wisselt u dit niet af met bijvoorbeeld klantenverhalen of -prestaties? Of laat u beoordelingen van tevreden klanten zien. Door uw klanten in de nieuwsbrief te betrekken, voelen ze zich meer gewaardeerd en dat creëert een band. Wanneer u een evenement heeft georganiseerd, vergeet dan niet om daarna een follow-up e-mail met heldere, deelbare afbeeldingen te verzenden.

Ook social media kunt u in uw voordeel gebruiken. Wanneer een klant een bijzonder positieve beoordeling achterlaat of u een probleem vakkundig en goed heeft opgelost, dan loont het zich om dit in de nieuwsbrief te delen. Zo leren andere mensen uw bedrijf beter kennen. Uiteraard moet u de personen in kwestie wel eerst om goedkeuring vragen, hoewel de meerderheid van de klanten het waarschijnlijk geen probleem vindt om in de spotlight te staan.

Conclusie

Zoals u kunt zien is e-mailmarketing een gunstig marketingkanaal waarmee u de winstgevendheid van uw bedrijf zeer effectief kunt stimuleren. U kunt een scala aan tools gebruiken om uw nieuwsbrieven mee te optimaliseren en zo uw klant zeer direct aan te spreken.

Heeft u na het lezen van deze blog vragen over uw e-mailmarketing? Laat dan gerust een reactie achter!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.