Zo kunt u effectief spamklachten verminderen

Blog spam vermijden

Waarom nieuwsbrief abonnees e-mails als spam raporteren

E-mailmarketing is een zeer belangrijk kanaal om speciale producten of aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Het biedt ook een eenvoudige manier om regelmatig contact met klanten te onderhouden en een stabiele klantrelatie op te bouwen. Stuurt u regelmatig professionele nieuwsbrieven, dan blijft u in het geheugen van de ontvangers. In het meest ideale geval inspireren uw nieuwsbrieven en laat u geregeld wat van u horen door gebruikt te maken van geautomatiseerde mailings.

Zelfs wanneer u veel moeite steekt in de personalisatie en relevantie van de nieuwsbrief, kan het voorkomen dat klanten uw nieuwsbrieven niet lezen. Bijvoorbeeld omdat de nieuwsbrief in de spamfolder terecht is gekomen, omdat het onderwerp niet tot een opening overtuigd of omdat de lezer uw e-mail als spam rappoteert. Het laatste geval is de meest ongelukkige uitkomst, vandaar dat we u in dit artikel uitleggen hoe u kunt voorkomen dat abonnees uw e-mail als spam rapporteren.

Waarom spam e-mails moeten worden vermeden

Voor succesvolle e-mailmarketing is het belangrijk dat klanten vertrouwen in u hebben. Dit vertrouwen is gebaseerd op de ernst die u in uw e-mails uitdraagt. Als het vertrouwen en daarmee de interesse in uw bedrijf verloren gaat, kan het gebeuren dat uw nieuwsbrieven als spam worden gemeld. Dit kan op lange termijn negatieve gevolgen hebben voor uw bedrijf.

Marketeers zijn voortdurend verbaasd hoeveel spamklachten hun e-mails veroorzaken. Het probleem is dat wanneer veel ontvangers over spam klagen, er grote problemen met de aflevering kunnen ontstaan. In het ergste geval komt uw server terecht op een zogenaamde blacklist. Dit is slecht voor uw IP-reputatie, omdat uw IP-adres dan geblokkeerd wordt en alle e-mails verzonden vanaf het desbetreffende e-mailadres niet meer zullen worden bezorgd.

De belangrijkste redenen voor spamklachten

Spamklachten zijn het gevolg van verschillende redenen. Of een e-mail spam is, hangt niet alleen af van de spamfilter, maar ook van de nieuwsbrief ontvanger. De klant kijkt niet alleen naar de ernst van de e-mail, maar ook naar de relevantie van de inhoud voor hem of haar persoonlijk. Dit zijn de meest voorkomende redenen voor spamklachten:

  • Contact herinnert zich niet toestemming te hebben gegeven om uw nieuwsbrief te ontvangen of heeft zich per ongeluk geabonneerd
  • Contact heeft zich alleen ingeschreven om iets kopen
  • Contact weet niet van welk bedrijf de nieuwsbrief afkomstig is
  • De e-mail is onveilig
  • Contact ontvangt niet de informatie die hij of zij in de e-mails verwachtte
  • Contact ontvangt teveel nieuwsbrieven
  • De inhoud van de e-mails voldoet niet aan de belangen van de ontvanger
  • Contact is niet langer in de doelgroep opgenomen
  • Contact vindt geen link voor een afmelding
  • Het afmeldproces is te ingewikkeld

Hoe kan worden voorkomen dat e-mails als spam worden gerapporteert?

1. De aanmeldprocedure controleren

Aangezien het niet is toegestaan om uw contactpersonen nieuwsbrieven te versturen zonder uw toestemming, is het raadzaam om eerst het aanmeldproces voor de nieuwsbrief te controleren. U bent aan de veilige kant met een double opt-in proces. De klant ontvangt bij dit proces een e-mail met een bevestigingslink. Pas wanneer u op deze link klikt, wordt de klant toegevoegd aan de adreslijst en ontvangt hij of zij de nieuwsbrief. Controleer of alle abonnees beschikken over een unieke opt-in. In geval van twijfel dient u de e-mailadressen uit de mailinglijst te verwijderen.

Ook dient u te controleren of uw website de nodige informatie en links bevat naar het huidige privacybeleid. Weet de abonnee op welke e-mails hij/zij zich inschrijft en hoe vaak hij/zij nieuwsbrieven ontvangt?

Als uw klanten van tevoren weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze zich aanmelden, zal het risico op spamklachten aanzienlijk worden verminderd.

2. De afmeldprocedure zo eenvoudig mogelijk maken

Als een klant niet meer geïnteresseerd is in uw e-mails, zal diegene direct op zoek gaan naar de link voor de afmelding. Als het moeilijk is om deze link te vinden, zal de abonnee gefrustreerd zijn en waarschijnlijk op de spam-knop klikken. Zorg er dus voor dat u in elke e-mail een opt-out-link invoegt. Deze link moet duidelijk zichtbaar zijn zodat abonnees zich eenvoudig kunnen afmelden zodra ze niet meer geïnteresseerd zijn in uw nieuwsbrief.

Vergeet niet: Unsubscribe is altijd beter dan een spamklacht.

3. Ontwerp van de nieuwsbrief

Het eerste wat wordt gezien wanneer een e-mail binnenkomt is de onderwerpregel. Daarom moet hieraan bijzondere aandacht worden besteed. U heeft slechts enkele seconden de tijd om de klant te overtuigen en hem/haar de e-mail te laten openen. In dit artikel vindt u een aantal belangrijke tips om ervoor te zorgen dat u de best mogelijke onderwerpregel verzendt.

Wanneer de onderwerpregel al twijfelachtig is, bijvoorbeeld door hoofdletters of atypische leestekens, zal de geïnteresseerde de e-mail niet openen en direct in de spamfolder verplaatsen.

Vermijd in het algemeen twijfelachtige woorden en zinnen! Hieronder vallen termen als “Klik hier”,”Krijg nu toegang” en “Alleen vandaag nog beschikbaar”. Zelfs het gebruik van meer dan één uitroepteken (!!!!!!!!!!!!) is zeer dubieus en laat geen goede indruk achter op uw potentiële klanten.

Ontwerp uw nieuwsbrieven in uw huisstijl, zodat de ontvangers in één oogopslag kunnen zien wie de e-mail heeft verstuurd. Wat afbeeldingen betreft, moet u voorzichtig zijn: overbelast de nieuwsbrief niet met teveel afbeeldingen. Hierdoor laadt de e-mail zeer langzaam, wat tot frustratie bij de geïnteresseerden leidt.

4. Via beveiligde server verzenden

Spamfilters besteden veel aandacht aan de servers waarop uw e-mails worden verzonden. Daarom is het raadzaam om uw e-mails via beveiligde servers te versturen. De eenvoudigste manier is het gebruik van een professionele nieuwsbrief software. De servers zijn bij de meeste e-mailproviders al bekend en staan vermeld op een whitelist. Het voordeel voor u: Uw IP-reputatie is zeer goed en uw nieuwsbrieven worden direct naar de mailbox doorgestuurd zonder spamcontrole. Hiermee wordt een leveringspercentage van meer dan 99% bereikt.

Om succesvol te zijn in e-mailmarketing, mogen uw e-mails niet als spam worden gemeld. Spam e-mails zijn niet alleen nieuwsbrieven die door spamfilters worden onderschept. Ook mailings die door klanten als verstorend worden ervaren, worden als spam gerapporteerd. Daarom moet u speciale waarde hechten aan het ontwerp van uw nieuwsbrieven en de aandacht van uw klanten trekken door middel van creatieve nieuwsbrieven. Het aan- en afmeldsproces moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Begin vandaag nog met het sturen van spannende en vooral relevante content en overlaadt u abonnees niet met teveel en oninteressante e-mails.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.