Gratis aanmelden Log in

Zo wordt kerst-e-mailmarketing heel gemakkelijk [deel 1/3]

Hoe u zich kunt voorbereiden op de kerst: 5 tips

Kerst is voor veel nieuwsbrief-verzenders de belangrijkste tijd van het jaar, als het om verkoop gaat. Vooral webwinkels halen een aanzienlijk deel van hun jaarlijkse omzet uit de toeloop naar kerst. En met e-mailmarketing stijgt de verkoop nog meer. Maar ook voor niet-commerciële afzenders zoals verenigingen en NGO’s, is een goede voorbereiding op de feestdagen belangrijk. Het is de perfecte gelegenheid om contacten te bedanken voor de steun van het afgelopen jaar en ze een mooie tijd te wensen. Onder het motto naastenliefde, is kerst bij uitstek de tijd waarin meer donaties worden gedaan.

Van de kerstaankopen gebruik maken betekent niet dat u met kerst aan uw bureau gekluisterd hoeft te zitten. Een goede voorbereiding is het halve werk, en die begint al weken voor de feestdagen. De meeste kado’s worden in november al besteld en de kerstmarkten starten ook elk jaar eerder. Voor u het weet is het zo ver!

Kerst e-mailmarketing

Voordat kerst begonnen is, moeten de goederen al onderweg zijn en gelukwensen al verstuurd, of klaar staan om verzonden te worden.

In deze bijdrage laten we u zien hoe u uw e-mailmarketing kunt voorbereiden, zodat u, zodra de kerst is aangebroken, niks meer hoeft te doen. Hieronder een korte samenvatting van 5 gouden tips:

  1. Een plan maken. Doelen stellen en hier in een bepaald tijdruim alle tijd voor vrij maken. Probeer dit voor 15 december.
  2. Contactlijsten opruimen. Door middel van het versturen van reactiveringsmails, om weer de aandacht te trekken van inactieve contacten, en oude contacten eventueel te verwijderen.
  3. Op tijd een kerst-nieuwsbrief-template bestellen. Maak hierbij gebruik van nieuwe technische snufjes.
  4. Een creatieve inhoud opstellen. Geen standaarde-mail, maar neem er de tijd voor echt een bijzondere en aantrekkelijke nieuwsbrief te maken.
  5. Producten in lijstjes verpakken. Bied uw ontvangers iets meer dan slechts reclame door middel van bijvoorbeeld een top 5 van kado’s voor oma.

1. Een plan voor kerst-e-mailmarketing

Als eerste komt een goede planning. Want slechts met een helder doel voor ogen, kan men iets bereiken. Stel specifieke doelen voor uw onderneming en bedenk welke acties nodig zijn om deze te bereiken. Bijvoorbeeld, een stijging van de omzet tijdens de periode voor kerst of het vergroten van het netwerk.

Nadat u de acties voor uw kerst-e-mailmarketing onder elkaar heeft gezet, moeten deze natuurlijk uitgevoerd worden. En het is aan te raden hier op tijd mee te beginnen om twee redenen. Ten eerste heeft u dan genoeg tijd voor uitgebreide A/B tests. Ten tweede kunt u aangeven de nieuwsbrief vlak voor kerst te verzenden, waardoor u er geen omkijken meer naar heeft.

Het is de moeite waard om even terug te blikken op de voorjaarsverkoop. Welke producten waren geliefd? Welke campagne werkte goed en wat was een geschikte tijd om de e-mail te verzenden? Al deze ervaringen zijn handig om in het achterhoofd te houden wanneer u zich voorbereidt op de kerstcampagne.

Heel belangrijk is de timing van het versturen van de nieuwsbrief. Die hangt af van het doel van de campagne. Wanneer u uw product wilt promoten, zult u zeker het gehele kerstseizoen hiervoor moeten gebruiken.

Voór 15 december worden de meeste kado’s besteld. Tot dan moet u dus uw campagne al gedaan hebben.

2. Contactlijsten opruimen

Om uw ontvangerslijsten te actualiseren hoeft u gelukkig niet elke ontvanger éen voor éen na te gaan. Wanneer u regelmatig met Newsletter2Go nieuwsbrieven verstuurt, is uw lijst altijd actueel dankzij ‘bouncemanagement’ en ‘ontvangerssynchronisatie’. Onbereikbare contacten worden automatisch in de lijst gemarkeerd en ontvangen in de toekomst geen e-mails meer van u. Dit verbetert op den duur aanzienlijk uw afleverratio.

Contactenlijst e-mailmarketing kerstmis

Ook wanneer u weinig nieuwsbrieven verstuurt, is het aan te raden om u met kerst toch even naar uw contactlijst te kijken. Het is namelijk wel zo handig om uw geïnvesteerde budget zo effectief mogelijk in te zetten. Denk bijvoorbeeld eens aan het versturen van reactiveringsmails bij het opruimen van uw contactlijsten. Een reactiveringsmail kan zonder veel moeite opgesteld worden en bereikt altijd alleen de ontvangers, die sinds lange tijd neit meer met u in contact zijn geweest.

U kunt bijvoorbeeld een e-mail opstellen die aan alle contacten verstuurd wordt, die langer dan 3 maanden inactief zijn. Wanneer u dit heeft aangegeven, checkt het systeem dagelijks welke contacten hieraan voldoen. Het zou kunnen dat er de eerste keer veel ‘bounces’ optrede. Wees gerust, dit is normaal en zorgt ervoor dat uw contactlijst dan wel krimpt, maar de kwaliteit verbetert.

Inactieve ontvangers, krijgen dan een reactiveringsmail, met bijvoorbeeld een mooi aanbod. Als zij interesse hebben en op het aanbod ingaan, tellen ze weer als actieve ontvangers mee.

De periode voor kerst is bovendien een goede gelegenheid meer ontvangers te verzamelen. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld uw klanten een speciale korting te geven wanneer zij zich aanmelden voor uw nieuwsbrief. U kunt zowel met deze trigger uw omzet direct doen stijgen, als meerdere aanbiedingen in dezelfde nieuwsbrief te plaatsen.

3. Op tijd een kerst-nieuwsbrief-template bestellen

Uw kerst-nieuwsbrief kan niet de deur uit zonder een aantrekkelijke kerst-layout. Ook dit jaar stellen wij weer leuke templates ter beschikking, die u met uw favoriete design en inhoud kunt opmaken.

Het is de moeite waard om een geschikte template te laten ontwerpen die in design en functionaliteit overeenkomt met uw webwinkel of website. Het verhoogt de mate van herkenning bij uw ontvangers. En hoe beter uw kerst-nieuwsbrief bij uw algehele presentatie past, hoe meer vertrouwen u zult geven aan uw contacten.

Bovendien zou u de nieuwste technologische ontwikkelingen in de gaten kunnen houden, voor een optimale nieuwsbrief. Met behulp van speciale blokken kan de inhoud nu beter aangesloten worden op individuele ontvangers als daarvoor. Met name de integratie van een ‘recommendation engine’ in uw nieuwsbrief is innovatief! Deze krijgt informatie uit uw webwinkel over activiteiten van de klanten. Aan de hand hiervan worden er aanbevelingen voor producten gedaan die rechtstreeks in de nieuwsbrief getoond worden.

Nieuwsbrief templates

Uit ervaring weten we, dat veel van onze klanten rond kerst individuele e-mails versturen. Wanneer u een premium-template met extra functies nodig heeft, denkt u er dan op tijd aan deze te bestellen. Zo kunnen wij u garanderen dat u uw template op tijd ontvangt, zodat u nog tijd overhoudt, deze in te vullen.

4. Een creatieve inhoud opstellen

Ga niet voor de standaard kerstwens. Begin liever zo vroeg mogelijk met brainstormen en bedenk op welke manieren u uw doel het beste kunt bereiken.

Ideëen voor webwinkels:

  • Adventskalender: elke dag een geselecteerd productaanbod (met goede korting), dat slechts voor 24 uur geldig is.
  • Omgekeerde adventskalender: op 1 december wordt een e-mail verstuurd met 24 aanbiedingen. Elke dag verloopt een aanbod, om zo de tijdsdruk te verhogen.
  • De kerstman spelen: elke tiende bestelling wordt voor niks weggegeven. U zult zien dat dit het aantal bestellingen vergroot en daarmee de omzet doet stijgen.

Ideëen voor dienstverleners:

  • Doe-mee-actie: betrek uw klanten met een motto („hoe viert u kerst?”, „uw favoriete kerst-campagne“).
  • Gewoon bedanken: bedank uw klanten voor de trouwe samenwerking van het afgelopen jaar met een e-mail en een kadootje.

Ideëen voor NGO’s:

  • Donatie als kerstkado: verzamel extra donaties door donatiecoupons aan te bieden, als alternatief voor materiële kado’s.
  • Limiet aan het goede doel geven: met kerst moet er een bepaald donatiebedrag opgehaald zijn. In een wekelijkse e-mail wordt de stand doorgegeven.
  • Donaties verhogen: alle donaties die binnen een bepaalde tijd zijn gedaan worden door een sponsor met een percentage verhoogd.

Verdere tips voor e-mailcampagnes met kerst vindt u in onze whitepaper: E-mailmarketing tips voor kerstmis

5. Producten in lijstjes verpakken

Uw nieuwsbrief wordt nog positiever ontvangen wanneer het echt iets meer te bieden heeft dan slechts reclame. In plaats van alleen met aanbiedingen te strooien, loont het om even na te denken over een juiste manier om de producten te presenteren.

Wat goed werkt is een lijstje met kado-ideëen voor een bepaalde groep personen, bijvoorbeeld de meest favoriete moedergeschenken, de mooiste kado’s voor opa, of uw beste vriendin. Met zulke lijstjes kunt u zowel uw producten aanbieden als de ontvangers een pleziertje: u geeft hen een bron inpspiratie tijdens het uitzoeken van het juiste kado. Ideaal gezien geven zij ook direct een bestelling door. Let wel op dat u zich hoofdzakelijk richt op de behoeftes van de ontvangers en minder op het adverteren.

Productlijsten kerstmis e-mailmarketing

Naast kado-lijstjes zijn er nog meer manieren om op de ontvangers informatie te geven waar zij iets aan hebben. Bijvoorbeeld – in tijdschriften nog altijd populaire – kookrecepten met eigen producten. Let er op dat de inhoud die u verspreid ook echt relevant is voor de ontvangers. Hiermee bereikt het aanbod de juiste persoon.

Met deze tips kunt u ontspannen en goed voorbereid de kersttijd tegemoet gaan! Maar blijf er nog even bij: in het volgende blogartikel laten we zien hoe u met weinig moeite uw e-mailmarketing ook tijdens de feestdagen kunt onderhouden. In het daaropvolgende nog wat belangrijke punten voor na de feestdagen.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.