E-mail campagneplan 2019

E-mailmarketing campagneplan 2019

Klaar voor een nieuw jaar?

Begin 2019 goed met een doordacht campagneplan. Wie volgend jaar écht succes wil boeken met zijn e-mailcampagnes kan het best zo snel mogelijk beginnen met de planning. Het campagneplan van Newsletter2Go helpt je om iedere maand van 2019 een mooie campagne voor te bereiden.

Op deze pagina vind je campagne ideeën voor de eerste maanden van 2019. Benieuwd naar alle maanden? Download ons uitgebreide e-mail campagneplan, inclusief een overzichtelijke kalender met alle belangrijke data in 2019.

E-mail campagneplan 2019 Januari

Januari | Maansverduisternis

Campagnekalender

Kick-off | 11.01.2019
💌 Countdown

Reminder | 20.01.2019
💌 Actie presenteren

Maansverduisternis | 21.01.2019
💌 Korting tot 03:36 uur

De maansverduisternis is een leuke manier om het jaar eens op een andere manier te starten. Hoe vaak heb je ondertussen al een e-mailcampagne over goede voornemens gestuurd in januari? Op 21 januari vindt dit jaar de maansverduisternis plaats, en deze magische gebeurtenis is ideaal voor het versturen van een reeks e-mails. Denk voordat je start na over de soort actie. De climax van de maansverduisterning vindt plaats op 03:36 uur, en je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je win- of kortingsactie tot dan te laten gelden. Een ongewone tijd voor een ongewone mailing!

E-mailcampagne actieplan

1. Start een mooie campagne gedurende de tijd dat maanmagie in volle gang is. Kondig de actie ruim van tevoren aan (bijvoorbeeld met een countdown op een speciale landingspagina) en stuur een dag voor de actie nogmaals een herinnering.

2. Bedenk een leuke winactie voor de maansverduisternis en verloot onder alle deelnemers een duistere voucher.

3. Interactief spel: Integreer in je mailingserie steeds een aantal maan-icoontjes welke de lezer moet vinden. De lezer moet alle maan-icoontjes verzamelen, optellen en na de laatste mailing het juiste antwoord insturen. De winnaar wint dan bijvoorbeeld een cadeautje.

E-mail campagneplan 2019 Valentijnsdag

Februari | Valentijnsdag

Campagnekalender

Wedstrijd | 01.02.2019
💌 Liefdesgedicht

Laatste kans | 13.02.2019
💌 Speciale aanbieding

Valentijnsdag | 14.02.2019
💌 Liefdesboodschap

Valentijnsdag is de grote dag der liefde. Vooral verliefde stellen gebruiken deze dag om een romantische date night in te plannen. Hoewel de dag vaak als cheesy wordt bestempeld, is het toch een geliefde feestdag, vooral onder millennials. Volgens onderzoeksbureau Motivaction viert gemiddeld 40 procent van de mensen geboren tussen 1980 en 2000 de dag van de liefde. Ook werd er gemiddeld zo’n 55 euro in 2017 aan cadeaus gespendeerd.

Een e-mailcampagne past mooi bij de feestdag. Niet alleen voor het promoten van romantische producten, maar ook om je lezer te bedanken.

Vergeet de Valentijncampagne niet te segmenteren. Gebruik het geslacht en bijvoorbeeld de leeftijd en locatie om de best passende aanbevelingen te definiëren. Vergeet niet om gratis retourzending aan te bieden en maak je klanten extra gelukkig met een cadeau inpakservice.

E-mailcampagne actieplan

1. Wie schrijf het mooiste liefdesgedicht? Organiseer een wedstrijd voor verliefde lezers en motiveer ze om een gedicht te pennen. Onder de deelnemers kan bijvoorbeeld een luxe wellness weekend worden weggegeven.

2. Liefde gaat door de maag! Stuur lezers de lekkerste recepten voor een romantische avond en verloot een diner bij kaarslicht voor twee.

3. Stuur aan je meest loyale klanten een bedankje met Valentijnsdag om ze in de spotlight te zetten. Als extra bonus kun je een kortingsvoucher geven.

E-mail campagneplan 2019 Vrouwendag

Maart | Vrouwendag

Campagnekalender

Voor Vrouwendag | 01.03.2019
💌 Aankondiging actie

Vrouwendag | 08.03.2019
💌 Inspiratie en erkenning

Na Vrouwendag | 12.03.2019
💌 Samenvatting resultaten

Internationale Vrouwendag vindt ieder jaar op 8 maart plaats. De krachtige dag werd voor het eerst in 1911 in Zwitserland, Denemarken, Duitsland en Oostenrijk gevierd, maar is nu ook een internationaal erkende dag om vrouwen in de spotlight te zetten, prestaties te erkennen en kloven tussen de verschillende seksen te dichten.

Kies er zelf voor wat voor campagne het best bij je merk en boodschap past. Sommige merken gaan minder diepgaand in op Internationale Vrouwendag en houden het luchtig met promoties voor dameskleding, sieraden en accesoires. Andere bedrijven proberen hun steentje aan de algemene ontwikkelingsgang bij te dragen door geld in te zamelen voor meisjes en vrouwen in derdewereldlanden of met behulp van social media hashtags een movement met een belangrijke boodschap te starten.

E-mailcampagne actieplan

1. Stuur een inspirerende e-mail met bijvoorbeeld sterke films of boeken met krachtige vrouwelijke hoofdrolspeelsters.

2. Geef de lezer nieuwe inzichten door portretten van vrouwen en hun rechten wereldwijd uit te lichten, veel vrouwen hebben het namelijk niet zo luxe als dat wij het in Nederland hebben.

3. Organiseer een meet-up speciaal voor vrouwen of geef tips in je e-mail over bijvoorbeeld carrière, relaties, solo reizen, mode of het leven van je beste zelf.

E-mail campagneplan 2019 Pasen

April | Pasen

Campagnekalender

Voor Pasen | 12.04.2019
💌 Eieren zoeken

Witte Donderdag | 18.04.2019
💌 Speciale aanbieding

Paasmaandag | 22.04.2019
💌 Winnaar bekend maken

Chocolade eieren, geverfde eieren, decoratie eieren aan paastakken; Pasen staat volledig in het teken van eieren en de zoektocht ernaar. De goede vrijdag net voor het weekend in combinatie met tweede Paasdag betekent voor velen lang weekend. De meeste scholen sluiten tevens voor een week hun deuren en luidden de voorjaarsvakantie in. Dit zorgt voor een breed scala aan e-mailmarketing campagne mogelijkheden.

Kies voor je e-mailcampagne voor een klassieke eieren zoektocht of een interactief spel. Door de creatieve flair van de twee feestdagen worden do it yourself knutselprojecten ook goed ontvangen. Voor de vrije dagen kun je ook tips voor een weekendje weg of last-minute reizen naar de zon promoten. Tenslotte worden recepten voor een uitgebreide paasbrunch ook altijd goed ontvangen.

E-mailcampagne actieplan

1. Nieuwsbrief promotie voor in-store paaseieren zoeken. Nodig je lezers uit om naar je fysieke winkel te komen en daar paaseieren te zoeken. Degenen met een bepaald aantal eieren kunnen vervolgens een bijzonder cadeautje, korting of een gratis abonnement winnen.

2. Paasbrunch iemand? Als je een restaurant bent of eten verkoopt kun je je nieuwsbrief in het teken van lekkernijen zetten. Vraag lezers om hun favoriete brunchrecept in te sturen en stuur voor Pasen een nieuwsbrief waarin de ingestuurde recepten met jouw producten worden getoond — zo maak je de lezer onderdeel van je e-mail.

E-mail campagneplan 2019 Bevrijdingsdag

Mei | Bevrijdingsdag

Campagnekalender

Voor Bevrijdingsdag | 02.05.2019
💌 Aankondiging actie

Bevrijdingsdag | 05.05.2019
💌 Overzicht evenementen

Bevrijdingsdag vindt jaarlijks op 5 mei, een dag na de Dodenherdenking, plaats. Op deze dag vieren we het einde van de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding van Nederland in 1945.

In Nederland staat Bevrijdingsdag vooral in het teken van goede muziek. In veertien steden worden ieder jaar weer de bevrijdingsfestivals georganiseerd. Bekende Nederlandse bands, de zogenaamde Ambassadeurs van de Vrijheid, betreden de bühne en zorgen voor een feestelijke stemming door heel Nederland. E-mailmarketeers kunnen dit saamhorigheidsgevoel in de nieuwsbrief doorvoeren. Ook de eerste stralen zonneschijn en het lentegevoel past goed bij de e-mailcampagne voor Bevrijdingsdag.

E-mailcampagne actieplan

1. Stel lezers de vraag “Wat betekent vrijheid voor jou?” en bedenk een campagne rond de antwoorden. Bevrijdingsdag e-mails zijn een goede manier om een dialoog met de lezer aan te gaan.

2. Bied lezers een overzicht van de verschillende evenementen en promoot daarbij producten die handig van pas kunnen komen (zoals kleding afhankelijk van het weer of goede wandelschoenen). Hierbij kun je handig gebruik maken van de locatie van de ontvanger en diverse segmenten maken.

E-mail campagneplan 2019 Festival

Juni | Festivalseizoen

Campagnekalender

Festival tickets | 25.05.2019
💌 Begin aankondiging actie

Begin festivals | 01.06.2019
💌 Promoties en winacties

De Nederlandse zomer is ieder jaar weer een feestje. Met festivals als Pinkpop, Lowlands, North Sea Jazz, Pitch, Woo Hah en Appelsap kan jong en oud bijna wekelijks van live optredens genieten. Velen verheugen zich op het festivalseizoen, hoewel weinig niet-muziek-gerelateerde bedrijven van de activiteiten gebruik maken om een campagne op te zetten. Dit terwijl je met festivals alle kanten op kunt! Denk bijvoorbeeld aan festival producten zoals barbecues, speakerboxen, zonnebrillen, wegwerpcamera’s en outfits in de kleurige tinten.

E-mailcampagne actieplan

1. Wie echt voor enthousiaste fans wilt zorgen organiseert en weggeefactie voor festival tickets. Dit kan voor de jongere doelgroep voor Lowlands zijn, terwijl de oudere generatie warm loopt voor NSJ. Hang er een uitgebreide e-mailcampagne aan, om voor een zo groot mogelijk bereik te zorgen.

2. Verkoop je kleding, schoenen of accessoires? Tijdens het festivalseizoen zijn stijlrapportages en festivaltrends een leuke inhaker om je eigen producten te promoten. Promoot interactie door het publiek te vragen om hun eigen festivaloutfit in te sturen.

3. De zomermaanden zijn al duur genoeg. Waarom stuur je je lezers geen handige budgettips? Vervolgens kun je de e-mail afsluiten met een kortingsvoucher.

E-mail campagneplan 2019 Vakantietijd

Juli | Vakantietijd

Campagnekalender

Wedstrijd | 01.07.2019
💌 Zandkastelen bouwen

Balkonvakantie | 23.07.2019
💌 Tips en tricks

Zomer | 29.07.2019
💌 De beste stranden

De maand juli is het begin van de vakantietijd. Het zomerseizoen is in volle gang en de meeste kinderen hebben lekker vakantie. De supermarktschappen liggen vol met grillsets, parkhangen is weer officieel een begrip en de zwembaden en stranden vullen zich met mensen.

Hoewel we van de zomer houden, is het voor e-mailmarketeers altijd een uitdaging seizoen. Nieuwsbrief lezers bekijken namelijk veel minder vaak hun e-mails. De openratio en interactie neemt af en de zogenaamde zomerdip slaat toe. Hoe kun je toch een creatieve mailing versturen?

E-mailcampagne actieplan

1. Zandkastelenfestijn: Om de zomerdip te doorstaan kun je een winactie opzetten die klanten ook in de zomer kunnen uitvoeren. Laat je lezers prachtige zandkastelen bouwen en vraag ze om hun creaties in te zenden. Winnaars kunnen bijvoorbeeld een maand lang ijs, gratis toegangstickets of een strandpakket winnen.

2. Vakantie op balkon! Niet iedereen beschikt over de luxe van een tuin. Prijs daarom balkon artikelen extra scherp of stuur tips voor een spontaan weekendje weg. Ook decoratie tutorials, recepten voor exotische cocktails en sfeervolle zomerse muziek zijn relevante thema’s in de zomer.

E-mail campagneplan 2019 Back to school

Augustus | Back to school

Campagnekalender

Voor de scholen beginnen | 01.08.2019
💌 Winactie

Back to school | 15.08.2019
💌 Spelletjes ter voorbereiding

Verder leren | 24.08.2019
💌 Scholing voor volwassenen

Midden augustus openen de scholen langzaamaan hun deuren weer. Voor zowel kinderen als volwassenen tijd om weer in de leerstof te duiken. Veel shops promoten met zogenaamde Back to school producten, zoals agenda’s, pennen, kaftpapier, mappen en to-do checklists. Volwassenen kunnen kijken naar online cursussen, bijvoorbeeld voor het leren van een nieuwe taal of skill voor je carrière. Als e-mailmarketeer kun je hierop inspelen met leuke acties en overtuigende e-mailseries om een cursus te promoten.

E-mailcampagne actieplan

1. Geef handige tips voor nieuwe scholieren. Denk bijvoorbeeld aan tips voor het snel kaften van boeken, de beste apps voor meer productiviteit of een introductie in het gebruiken van een bullet journal.

2. Zoek de beste back to school producten bij elkaar en bied deze als pakket met korting aan. Zo verhoog je de verkoop en maak je het voor de scholier eenvoudiger en sneller om alle benodigde producten bij elkaar te zoeken.

3. Stapelkorting! Scholieren hebben tal van spullen nodig. Moedig ze aan om direct een flinke stapel schriften in te slaan door stapelkorting aan te bieden. Of geef bij aankoop van bijvoorbeeld 5 schriften een gratis liniaal cadeau.

4. Motiveer volwassenen om ook iets nieuws te leren. Stel een mailingserie op waarin je gratis lessen van een cursus weggeeft. Zodra de lezer enthousiast wordt en de waarde van je cursus inziet, zal het veel makkelijker zijn om deze te overtuigen om de gehele cursus te kopen.

Benieuwd naar alle campagnes? Download het volledige campagneplan 2019.

Newsletter2Go maakt gebruik van cookies zodat je onze site optimaal kunt gebruiken. Meer hierover lees je in het privacybeleid. Ik ga akkoord.