De meest complete e-mailmarketing handleiding

Alles wat je moet weten over e-mailmarketing

Wat is e-mailmarketing? Wat zijn de laatste trends? Hoe maak je een goede e-mailmarketing strategie? Wat zijn do’s en don’ts? E-mailmarketing is een breed topic, maar geen zorgen. Op deze pagina lees je alle belangrijke informatie rondom e-mailmarketing. Duik nu in de verschillende e-mailmarketing thema’s:

Helpsectie Newsletter2Go

Wat is e-mailmarketing?

Wat is de e-mailmarketing betekenis?

E-mailmarketing is een moderne vorm van direct marketing. Informatieve of verkoopmails worden naar bestaande ontvangers verzonden met als doel om de verkoopcijfers en de klantenbinding op lange termijn te verhogen.

In tegenstelling tot klassieke massamarketing, geniet direct marketing van de zekerheid van gesementeerde doelgroepen, waarin ontvangers eenvoudig opgedeeld kunnen worden in diverse groepen (bv. naar geslacht, leeftijd en koopgedrag).

Daarbij geldt het volgende principe: hoe meer informatie bekend is over de ontvangers, hoe preciezer de doelgroepen gesegmenteerd kunnen worden. Door de ontvangerssegmentatie kun je je ontvangers veel individueler aanspreken. Bij direct marketing bepaalt een persoonlijke aanspreking het succes. Zo is een eigenaar van een bedrijf niet geïnteresseerd in de laatste make-up trends, maar wel in nieuw uitgekomen boeken over online marketing. Je e-mailmarketing strategie moet zich naar een zo specifiek mogelijke doelgroep richten.

Met e-mailmarketing campagnes kun je aandacht op je producten vestigen, maar ook actief verkopen en bestaande kopers alert te maken op bijvoorbeeld nieuwe of teruggekeerde producten in je assortiment.

Conclusie: E-mailmarketing campagnes zijn efficiënter, sneller, meetbaarder en mobieler dan de traditionele brieven. Links naar producten en websites kunnen eenvoudig worden ingebouwd, waardoor de ontvanger direct in je webshop terecht komt. Het enige wat bij digitale post ontbreekt, is het fysieke contact.

Wat zijn de belangrijkste e-mailmarketing voordelen?

E-mailmarketing is een digitale vorm van direct marketing. Het verzenden van brieven per post of per telefoon contacten onderhouden behoort ook tot direct marketing, hoewel deze e-mailmarketing strategieën veel duurder zijn. Ter vergelijking: een brief versturen kost, afhankelijk van het gewicht, tussen de 36 en 101 cent. Een e-mail daarentegen kost slechts 0,03 tot 0,06 cent. Het verschil in prijs is aanzienlijk, vandaar dat veel marketeers tegenwoordig voor de voordelen van e-mailmarketing kiezen.

Een ander e-mailmarketing voordeel is dat het succes stukken preciezer en effectiever gemeten kan worden. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel ontvangers de nieuwsbrief hebben geopend, waar geklikt is en hoeveel producten er verkocht zijn. Bij een offline mailing zijn deze gegevens slechts ongeveer correct en enkel te verhalen na een dure klantenbevraging.

Bovendien kun je e-mailmarketing op grote schaal uitvoeren. Het kost zeer weinig moeite om binnen enkele minuten een e-mailcampagne te ontwerpen en naar een paar miljoen ontvangers te verzenden. Per post zou dit een stuk langer duren, alleen al door wanneer je het printproces rekent. Met e-mailmarketing kan snel worden ingespeeld op verschillende gebeurtenissen, om zo het marketingpotentieel volledig te benutten.

Een ander belangrijk e-mailmarketing voordeel is dat de e-mails in hoge mate gepersonaliseerd kunnen worden. In de software van een professionele e-mailmarketing aanbieder zijn deze personaliseringen vrijwel altijd geautomatiseerd. Gepersonaliseerde inhoud leidt vaak tot een groter nieuwsbrief succes. Een traditionele brief kan alleen thuis uit de brievenbus gehaald, geopend en gelezen worden, terwijl e-mails bijna overal gelezen kunnen worden.

Hoe werkt e-mailmarketing?

De basisvoorwaarde voor e-mailmarketing is het hebben van een adressenbestand dat up-to-date en zo goed mogelijk onderhouden is. Met onderhouden bedoelen we dat de e-mailadressen wettelijk verkregen zijn (Double opt-in registratie voor een nieuwsbrief) en dat de adressen regelmatig gebruikt worden, zodat inactieve of verwijderde e-mailadressen uitgesorteerd worden. Ontdek meer over automatisch bouncemanagement)

Top functies voor professionele e-mailmarketing

E-mailmarketing functies voor diverse branches

E-commerce:

  • Unieke 1-klik-productovername
  • Installatie zonder voorkennis
  • Verbinding met shopsysteem via API
  • Uitgebreide plug-ins voor shop-, CRM- en CMS-systemen

Agenturen:

  • Effectieve nieuwsbrieven namens klanten verzenden
  • Overzichtelijk beheer van klantenaccounts
  • Betrouwbare partner
  • Whitelabel mogelijkheid

MKB:

  • Op maat gemaakte, professionele e-mailcampagnes
  • Software direct zonder installatie gebruiken
  • Het klantencontact automatiseren

Grote ondernemingen:

  • Marketing automation opties
  • Tot 1 miljoen e-mails per uur verzenden
  • Gebruikersbeheer in de Newsletter2Go app
  • Medewerkers kunnen in een team nieuwsbrieven maken

Ontwikkelaars:

  • Verzendinfrastructuur direct aan shopsysteem koppelen
  • Krachtige REST API
  • Realtime rapporten na elke nieuwsbrief verzending

Zelfstandigen:

  • Hoogwaardig en compleet nieuwsbrief software pakket
  • Adresboeken voor al je verschillende klanten
  • Gratis test nieuwsbrieven verzenden
  • Continue updates en nieuwe functies

Verenigingen:

  • Leden of sponsores professionele e-mails sturen
  • Bestaande contacten met enkele muisklikken importeren
  • Nieuwe ontvangers verzamelen met aanmeldformulieren
  • Tot 1000 e-mails gratis per maand verzenden

Waarom Newsletter2Go perfect is voor professionele e-mailmarketing

Er zijn tal van nieuwsbrief softwares beschikbaar, dus waarom zou je eigenlijk voor Newsletter2Go kiezen? De reden is simpel, namelijk omdat wij het meest complete nieuwsbrief software momenteel op de markt aanbieden.

Bij Newsletter2Go heeft je toegang tot meer dan 95 functies, waaronder enkele exclusieve functies die je nergens anders tegen zult komen. Hieronder verstaan we onder andere de 1-klik-productovername, de 1-klik-inhoudovername en de credit payback functie. De eerste twee functies helpen je enorm veel tijd besparen bij het maken van je nieuwsbrief, aangezien je met een enkele muisklik producten en nieuwe blogartikelen in je nieuwsbrief kunt overnamen. De tweede e-mailmarketing functie is onze wereldprimeur. Bij ons krijgt je namelijk e-mailcredits terug wanneer je e-mailmarketing prestaties bovengemiddeld zijn. Je hoeft hier niets anders voor te doen dan effectieve e-mails samen te stellen. Wij laten je automatisch weten wanneer je e-mails extra goed hebben gepresteerd en je met credits beloond wordt.

Naast de talrijke functies is een ander groot voordeel van Newsletter2Go de marketing automation functie, waarmee je automatisch e-mails kunt verzenden. Marketing automation is de nieuwe trend in e-mailmarketing en niet zonder reden; wanneer je hier gebruik van maakt zult je al snel zien dat je e-mailmarketing prestaties aanzienlijk stijgen.

Tenslotte betaald je voor het gebruik van onze software een eerlijke prijs. Onze prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend, waardoor je altijd weet dat je niet teveel betaald.

Overige tips voor een effectieve e-mailmarketing strategie

E-mailmarketing strategie: Een adressenbestand opbouwen

Aan het begin van de eerste e-mailmarketing campagne vraagt je zich waarschijnlijk af hoe je een duurzaam adressenbestand kan opbouwen. Hieronder vindt je enkele e-mailmarketing tips omtrent het genereren van een goed functionerend, betrouwbaar adressenbestand:

  • Plaats een nieuwsbrief aanmeldformulier op je website (Newsletter2Go heeft een formulier generator)
  • Promoot je nieuwsbrieven tijdens het verkoopsproces
  • Organiseer spelletjes om adressen te verkrijgen (op je eigen of Facebook fanpagina)
  • Adressen kopen wordt afgeraden, omdat er geen garantie bestaat dat deze ontvangers interesse hebben in je product

Waarvoor kan een e-mailmarketing campagne gebruikt worden?

Met e-mailmarketing, kunnen bestaande klanten en geïnteresseerden rechtstreeks aangeschreven worden. Zo kan een nieuw procuct of een lopende korting gepromoot worden. Door zogeheten ‘lifecycle mailings‘ op een slimme manier in te zetten, verloopt het aanwerven van klanten efficiënter.

De ontvangers krijgen bij deze e-mailmarketing strategie geen massamail, maar een individuele e-mail die afhangt van bepaalde kenmerken (bijvoorbeeld de laatste aankoop of het laatste contact met je bedrijf).

Zo ben je er zeker van dat de ontvangers de e-mail met de juiste inhoud op het juiste tijdstip ontvangen en dat de relevantie en de kans op een aankoop bijzonder hoog zijn. Met de e-mailmarketing software van Newsletter2Go maakt je binnen een handomdraai deze functionele lifecycle en triggermails.

E-mailmarketing tips: 10 must-do’s

1. Besteed aandacht aan hoge afleverratio:

Gebruik gecertificeerde e-mailmarketing software (zoals Newsletter2Go) zodat je e-mails niet gecontroleerd worden op spam, maar rechtstreeks in de inbox van de ontvanger belanden. Dit verhoogt de afleverratio aanzienlijk. Let hiervoor op het logo van de Certified Senders Alliance of Return Path. Newsletter2Go is partner van beide organisaties en garandeerd door deze samenwerking een afleverratio van meer dan 99%.

2. Optimaliseer je afzendergegevens:

Met de afzendergegevens, bestaande uit afzendernaam en onderwerpregel, moet je de ontvangers ervan overtuigen om de e-mail te openen. Dit is voor ieder bedrijf anders, maar door creatief en atypisch uit de hoek te komen kunt zeker openingen triggeren. Om je ultieme e-mailmarketing strategie te testen, kun je gebruik maken van A/B-testmails. In de nieuwsbrief software van Newsletter2Go kun je tot negen nieuwsbrieven testen.

3. Het juiste tijdstip:

Controleer of je ontvangers eindgebruikers (B2C) of handelaars (B2B) zijn. De vuistregel is: voor B2C maandag- of zondagochtend/avond, voor B2B maandag of vrijdagochtend. Het juiste moment om je nieuwsbrief te verzenden is wanneer de ontvangers online zijn. Test je mailings daarom op verschillende tijdstippen en vergelijk de openratio van je e-mailcampagnes.

4. Breedte van de nieuwsbrief:

Let op de maximaal toegestane afmetingen van je nieuwsbrief. De breedte mag niet meer dan 600 pixels in beslag nemen om horizontaal scrollen te voorkomen.

5. Above the fold:

Belangrijke informatie moet in het bovenste deel van je nieuwsbrief staan, in de eerste 300 tot 500 pixels. Alleen dan is de informatie op het eerste gezicht zichtbaar zonder te moeten scrollen.

6. Juiste weergave:

Zorg er bij het maken van je nieuwsbrief voor dat de nieuwsbrief in alle verschillende e-mailclienten juist weergegeven wordt. Bij Newsletter2Go heeft je de mogelijkheid om de weergave in meer dan 30 e-mailclienten te testen. Zo kun je er zeker van zijn dat je nieuwsbrief overal juist wordt weergegeven.

7. Relevante, geschikte inhoud:

Gebruik passende afbeeldingen en gekleurde buttons die in het oog springen.
Hierdoor leidt je de aandacht naar de juiste elementen, bijvoorbeeld buttons met een zogenaamde ‘click to action’, die je ontvangers aanspoort om actie te ondernemen.

8. Mobiel geoptimaliseerde nieuwsbrief:

Momenteel worden meer dan 50% van de nieuwsbrieven geopend op mobiele apparaten, het is daarom een absolute must om een responsive design te gebruiken. Dit garandeert een correcte leesbaarheid op smartphones en tablets.

9. Lifecycle mailings:

Met lifecycle mailings kunt u, afhankelijk van het levensritme van je klanten, de juiste e-mails op het juiste tijdstip naar de juiste ontvanger verzenden. Op deze manier kun je gelijktijdig je omzet en klantentevredenheid laten stijgen. Met de software van Newsletter2Go is het een fluitje van een cent om lifecycle campagnes op te zetten.

10. Test, evalueer en optimaliseer:

Wanneer je je nieuwsbrief met Newsletter2Go verzendt, worden de belangrijkste cijfers automatisch geëvalueerd na iedere verzending. Deze kun je in realtime opvragen. Met behulp van deze gegevens kun je het succes van je e-mailmarketingcampagne meten en verbeteren.

De belangrijkste e-mailmarketing kernwaarden

➜ Afleverratio: Gebruik een gecertificeerde e-mailmarketing software. Hierdoor verhoogt je de afleverratio en weet je zeker dat je e-mails direct in de inbox van de ontvanger belanden. Controleer de certificaties en ga na of de software provider gebruik maakt van een gewhiteliste server. Een afleverratio van meer dan 99% mag je van een betrouwbare nieuwsbrief software provider rustig verwachten.

Openratio: Optimaliser de afzendernaam en onderwepregel. Daarnaast is ook het verzendtijdstip belangrijk en heeft deze invloed op de openratio.

➜ Klikratio: Besteed voldoende aandacht aan presentatie en inhoud. Maak je nieuwsbrief individueel en zo doelgericht mogelijk door personalisatiemogelijkheden en afgestemde afbeeldingen. Controleer daarnaast altijd de spelling, of de CTA-buttons voldoende opvallen en of de nieuwsbrief er overzichtelijk en opgeruimd uitziet.

Conversieratio: Houd altijd de conversieratio in je achterhoofd, wanneer je aan je nieuwsbrieven werkt. Met onze 1-klik-productovername functie voegt je met één klik producten in je nieuwsbrief toe en stelt je binnen enkele minuten een productnieuwsbrief samen. Naast een goede representatie van de producten in de nieuwsbrief, moet je ook voor de verzending je landingspagina opruimen en foutieve producten recategoriseren.

Laatste nieuws en trends voor je e-mailmarketing strategie

Lees meer e-mailmarketing tips, nieuws en trends in onze blog.

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.