Home » Functies » Nieuwsbrieven verzenden » Multivariabele nieuwsbrief A/B-testen

Multivariabele A/B-testen

Beschikbaar in het Standard en Pro pakket

Direct bruikbare inzichten winnen met effectieve multivariabele A/B-testen.

1. Effectief: ontdek met enkele mailings wat ontvangers écht interesseert
2. Snel: test tot 9 varianten in één mailing
3. Simpel: creëer de varianten, stel de testperiode in en verzend automatisch de beste mailing

A-B test functie

Verzend met nieuwsbrief A/B-testen altijd de beste variant

Verzend je regelmatig e-mails, maar zie je het aantal conversies niet echt toenemen? Vind je het lastig om te achterhalen wat je ontvangers écht in hun nieuwsbrief willen lezen? Het is ontzettend frustrerend om moeite in je e-mails te stoppen, zonder dat het zijn vruchten afwerpt.

Gelukkig maak je bij Newsletter2Go gebruik van slimme multivariabele A/B-testen.

Met A/B-testen verspil je geen tijd en leer je met iedere verzonden e-mail steeds beter wat ontvangers interesseert. De direct bruikbare inzichten helpen je om de e-mails continu nauwkeuriger op de wensen van de ontvanger aan te passen

Met A/B-testen weet je zo wat wel en niet werkt

Het nieuwsbrief programma van Newsletter2Go maakt het mogelijk om diverse elementen van je mailing te A/B-testen.

  • Onderwerp
  • Afzendernaam
  • Preheader
  • Verzendtijdstip
  • Afbeeldingen
  • Call to action buttons
  • Kleurschema
  • Lay-out structuur
  • Aantal links in e-mail
  • Social buttons design
  • Aantal woorden in e-mail
  • Schrijfstijl

De lijst is eindeloos. Het onderwerp is het meest gebruikte element voor multivariabele nieuwsbrief A/B-testen, maar wanneer je je e-commerce nieuwsbrief tot in detail wilt optimaliseren kun je bijvoorbeeld ook de kleur van buttons of het effect van afbeeldingen testen. Wellicht klikken ontvangers eerder op een afbeelding met een model die het product toont, dan een afbeelding van een afzonderlijk product.

Multivariabele A/B-testen zijn de snelste en meest effectieve manier om erachter te komen waar je ontvangers warm van lopen.

AB test email maken

Ben jij klaar om je e-mailmarketing strategie serieus te nemen?

Test, optimaliseer en bekijk hoe je conversies continu toenemen!

Een effectieve A/B-test begint met een doel

Een A/B-test begint altijd met een doel. Hoe kun je namelijk achterhalen of de test geslaagd is wanneer je van tevoren niet hebt nagedacht over het doel?

Bedenk voor het opzetten van de A/B-test wat je wilt bereiken. Ligt de open rate nu bij 20% en wil je voor iedere mailing minimaal een open rate van 25% bereiken? Uitdaging aanvaard! Wat kunnen we testen?

  • Afzender: werkt de naam van een medewerker beter dan alleen de bedrijfsnaam?
  • Emoji’s: springt het nieuwsbrief onderwerp meer in het oog wanneer je gebruik maakt van emoji’s?
  • Korting: zijn ontvangers eerder geneigd de e-mail te openen wanneer een kortingspercentage in het onderwerp vermeldt staat?
  • Urgentie: voelt de lezer zich eerder genoodzaakt om de e-mail te openen wanneer “alleen vandaag” of “48u sale” in het onderwerp vermeldt staat?
  • Lengte: lang of kort? Wat is de ideale lengte van het onderwerp voor jouw doelgroep?
  • Tekst: heeft het gebruik van bepaalde woorden invloed op de open rate?

Wanneer je het doel van de multivariabele A/B-test en de varianten hebt vastgesteld, is het tijd om de A/B-test te implementeren.

💡 Benieuwd hoe je tot in detail een A/B-test opzet? Lees ons blogartikel, waarin we je stap voor stap uitleggen hoe je de het perfecte nieuwsbrief A/B-testproces opzet.

Zo zet je een A/B-test op met Newsletter2Go

Met onze nieuwsbrief software heb je zelf in de hand wat een omvang van de A/B-test is. Door het multivariabele aspect — ofwel er zijn meerdere varianten mogelijk — kun je tot 9 verschillende combinaties per nieuwsbrief A/B-test instellen.

Vervolgens wordt elke variant naar een groep verstuurt. De omvang van de groep stel je zelf in en worden door middel van steekproeven uitgevoerd, zodat een betrouwbare test gegarandeerd wordt.

Tenslotte stel je de periode tussen de A/B-test en de verzending van de winnende mailing in. In de testperiode worden de varianten naar de verschillende groepen verstuurt, vervolgens wordt de winnaar gekozen en hierna wordt automatisch de uiteindelijke variant naar de rest van de ontvangers verstuurd die niet in de testgroep aanwezig waren.

Om voldoende gegevens te kunnen verzamelen stel je het best een periode van minimaal 24 uur voor de A/B-test in. Maak de periode niet te lang, de nieuwsbrief prestaties zijn namelijk sterk afhankelijk van het verzendtijdstip.

1. Onderwerpvarianten invoeren

Onderwerp AB test

2. Onderwerpen testen

Onderwerp AB test
💡 Tip: werk bij multivariabele A/B-testen met grote ontvangersgroepen om een zinvol resultaat te bereiken. Zorg er ook voor dat je slechts één variabel element per nieuwsbrief test. Het is geen goed idee om twee totaal verschillende varianten tegen elkaar te testen, je weet dan namelijk niet wat uiteindelijk het verschil maakte.

Wat zijn belangrijke statistieken bij een A/B-test?

Bij het analyseren van een A/B-test is het belangrijk om te kijken naar de:

  • Omvang iedere testgroep
  • Variabele (1 per test)

Welke statistieken in je rapport nuttig zijn is afhankelijk van het doel van de A/B-test. Welk doel heb je vooraf gedefinieerd?

Stel je hebt als doel om te testen welke sales e-mail beter converteert. Natuurlijk zijn de open- en klikratio goed om te bekijken, maar het aantal uiteindelijke conversies is doorslaggevend voor je conclusie. Zo kan het best voorkomen dat de e-mailversie die beter converteert bijvoorbeeld een lagere CTR heeft.

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.