Home »  Functies » Ontvangers beheren » Automatisch nieuwsbrief afmeldmanagement

Automatisch nieuwsbrief afmeldmanagement

Willen nieuwsbrief lezers zich afmelden? Laat ons dit automatisch voor je regelen!

1. Gratis nieuwsbrief afmeldmanagement
2. Automatische afmeldlink in iedere e-mail
3. Zelf je afmeldformulier ontwerpen
4. Automatische nieuwsbrief afmeldingen (eenmaal uitgeschreven, ontvangt de persoon geen e-mails meer)
5. Geheel in overeenstemming met de AVG-wet

Nieuwsbrief afmeldmanagement

Eenvoudig nieuwsbrief afmeldingen beheren

Natuurlijk hoef je niet gebruik te maken van een nieuwsbrief software om je ontvangers te beheren en professionele e-mails te verzenden. Programma’s als Gmail en Hotmail zijn gratis, maar hoe beheer je hier je ontvangers? Moeten ontvangers je mailen wanneer ze zich willen afmelden voor de nieuwsbrief? Houd je dit dan zelf bij in een Excel document?

Bespaar jezelf de moeite. Gebruik Newsletter2Go en het wordt allemaal voor je geregeld.

Afmeldlinks werken in principe hetzelfde als soft en hard bounces and blacklist domeinen. Al deze e-mailadressen worden in een inactieve lijst verzameld en van de nieuwsbrief verzending uitgesloten.

Een afmeldlink in iedere nieuwsbrief

Natuurlijk mag je commerciële e-mails sturen, zolang je toestemming hebt. En, zolang je het voor de ontvanger eenvoudig maakt om zich van de nieuwsbrief af te melden. Dit doe je door in iedere e-mail een afmeldlink in te voegen. Doorgaans staat deze helemaal onderaan, in de footer.

Bij Newsletter2Go vind je in iedere nieuwsbrief template al een kant-en-klare afmeldlink die automatisch functioneert nadat de e-mail is verzonden (dus nog niet in de testmail die je naar jezelf of collega’s verstuurt). Mis je de link? Typ dan je tekst — bijvoorbeeld “nieuwsbrief afmelden — selecteer, klik op link toevoegen en kies vervolgens afmeldlink. Je hebt dan de keuze tussen:

  • Afmelden voor het huidige adresboek
  • Afmelden voor het alle adresboeken

Maak je gebruik van afzonderlijke adresboeken? Dan kun je er ook voor kiezen dat wanneer een ontvanger zich afmeldt, deze geen enkele van je nieuwsbrieven meer ontvangt.

Stel, je bent een agentuur en verstuurt nieuwsbrieven voor 2 winkels. Voor zowel winkel A als winkel B is de ontvanger op de nieuwsbrief geabonneerd.

Kies je voor de optie “afmelden voor het huidige adresboek” en de ontvanger klikt in de nieuwsbrief van winkel A op de afmeldlink? Dan ontvangt deze voortaan nog wel de nieuwsbrief van winkel B.

Hoe werken nieuwsbrief afmeldlinks?

Simpel.

Wanneer een ontvanger op de link klikt wordt er automatisch een update doorgevoerd. De zojuist actieve ontvanger, wordt nu naar een inactieve lijst verplaatst. Je adresboek telt een ontvanger minder, de lijst met ontvangers die je niet meer mag contacteren telt een ontvanger meer. Op deze manier worden afgemelde ontvangers nooit meer per ongeluk toch gemaild. Dit wil je vermijden, omdat je anders door de afgemelde ontvanger kan worden aangeklaagd (en die rekeningen wil je liever niet op je bureau zien belanden).

Bounce- en afmeldratio

Nieuwsbrief afmeldingen via een speciale afmeldpagina?

Een speciale afmeldpagina, waarom heb ik die nodig? Glad you ask!

Wanneer je gebruik maakt van een afmeldpagina ziet dit er niet alleen professioneler uit, maar heb je ook de mogelijkheid om meer te weten te komen over de ontvangers.

Op de afmeldpagina kun je bijvoorbeeld vragen waarom de lezer zich afmeldt voor de nieuwsbrief. Is dit omdat…

  • De inhoud niet relevant (meer) is
  • De nieuwsbrief te vaak verzonden wordt
  • De ontvanger de aanmelding niet kan herinneren
  • Privacy redenen

Door deze antwoorden te verzamelen krijg je een beter inzicht in waar het mis gaat met je nieuwsbrief en wat je kunt verbeteren. Zorg ervoor dat deze vraag optioneel is, de ontvanger moet zich idealerwijze met 1 druk op de knop hebben afgemeld. Eventuele verdere stappen kunnen als storend ervaren worden, plus, het is niet geheel in lijn met de AVG-wet.

Wil je geen saaie afmeldpagina, maar een speciaal ontworpen pagina die in 1 lijn staat met je website en e-mailontwerp? Voor de brand recognition wordt aangeraden om alle formulieren in dezelfde stijl te ontwerpen, zodat de lezer altijd je merk herkent. Dit verbetert de user experience.

Ons designteam maakt graag zo’n speciale afmeldpagina voor je. Klik hier voor meer informatie.

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.