Leadgeneratie in e-mailmarketing; zo pakt u dat aan

Wij leggen u precies uit hoe u nieuwe leads verzamelt en deze met behulp van e-mailmarketing tot loyale klanten omtovert.
Klaar om de challenge aan te gaan?

Dit is uw volledige handleiding voor online leadgeneratie met e-mailmarketing

De belangrijkste technieken om leads te genereren

Maar eerst, wat is lead genereratie?

💡 Leadgeneratie is de term die gebruikt wordt om verschillende marketingactiviteiten te beschrijven die zich richten op het verzamelen van nieuwe contacten, die op hun beurt nieuwe klanten kunnen worden. Lead generatie strategieën hebben als doel om zowel het klantenbestand als de verkoop uit te breiden.

Lead generatie in e-mailmarketing

Welke marketingkanalen zijn goed geschikt voor leadgeneratie?

Er zijn verschillende kanalen voor leadgeneratie. Ze kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: Online en offline.

1⃣ De meest gebruikte kanalen om nieuwe contacten te genereren gedurende de afgelopen jaren zijn sowieso de online kanalen. Met behulp van marketingkanalen zoals SEO en SEA kunt u in zeer korte tijd een zeer groot publiek bereiken. Bovendien zijn ze relatief goedkoop, wanneer u uw targeting goed heeft ingesteld.

2⃣ De verzameling van adressen in het offline kanaal is iets beperkter door de tijdslimieten – de verzending duurt veel langer en de kosten zijn zeer hoog.

Of u kiest voor online of offline kanalen, of een combinatie van beide, hangt af van de communicatie van uw bedrijf en of u een B2B- of B2C-bedrijf heeft.

OnlineOffline
SEO: Het creëren van inhoud op uw website met de juiste zoekwoorden.Deelname aan beurzen, evenementen en conferenties.
SEA: Adverteren via Google Ads.Adverteren op papier per post (bijvoorbeeld flyers).
SMM: Het gebruik van social media en de bijbehorende advertentiemogelijkheden.Telemarketing cold calling.
E-mailmarketing: Nieuwsbrieven die automatisch worden verzonden.Verspreiding van reclamemateriaal met de hand.
Transactionele e-mails

Leads genereren met e-mailmarketing?

Hoewel u natuurlijk ook in uw fysieke winkel een flyer kunt neerleggen waarin u bezoekers motiveert om zich aan te melden voor uw nieuwsbrief, vindt e-mailmarketing leadgeneratie voornamelijk online plaats.

Maar waarom is juist e-mailmarketing zo perfect voor het genereren van nieuwe leads?

  1. De kosten zijn zeer laag (e-mailmarketing heeft de beste ROI).
  2. De contacten kunnen zonder veel moeite worden verworven.
  3. De één op één nieuwsbrieven kunnen zeer effectief en relevant ontworpen worden.
  4. E-mailmarketing is ook zonder voorkennis te gebruiken.
📝 Mocht u offline B2B of B2C leads willen genereren, zorg er dan voor dat u schriftelijke toestemming heeft van de ontvanger om de nieuwsbrief te verzenden. U kunt dit doen door een checkbox onder het e-mailveld te plaatsen met daarnaast de tekst voor het akkoord (net zoals het geval is bij een online aanmeldformulier). Laat de ontvanger daarnaast het akkoord ondertekenen.

Hoe kunt u precies nieuwe klanten werven met e-mailmarketing?

Nu dat u overtuigd bent dat het de moeite waard is om nieuwe leads met e-mailmarketing te werven, leren we u mee kunt beginnen en wat de nodige stappen zijn voor een succesvolle B2C en B2B leadgeneratie. Bent u klaar voor onze de nieuwe klanten werven tips? Deze leadgeneratie topics zullen we behandelen:

1⃣  Aanmeldformulier voor de nieuwsbrief
2⃣  Double opt-in
3⃣  Afmeldingen beheren
4⃣  Gegevensbescherming

Nieuwsbrief aanmeldformulier voor e-mail leads

1⃣
Aanmeldformulieren zijn de eerste stap om nieuwe klanten te werven. Steeds meer bedrijven integreren op hun website een nieuwsbrief aanmeldformulier. Deze kan zowel zijn ontworpen voor B2C of B2B leadgeneratie, dat maakt voor het aanmeldformulier niet uit. Door het formulier slim te plaatsen kunt u bij ieder bezoek potentieel nieuwe e-mailadressen van geïnteresseerden verzamelen en een database met nieuwe leads genereren.

💡 Tip: Houd het aanmeldformulier zo simpel mogelijk. Hoe meer moeite de ontvanger moet doen om zich te registreren, hoe minder animo. Vraag daarom het liefst alleen naar de e-mail van de ontvanger en eventueel de naam.

Waar plaatst u het aanmeldformulier?
Aanmeldformulieren zijn de sleutel tot een omvangrijke e-maillijst, maar alleen dan wanneer ze goed zichtbaar zijn voor uw website bezoekers. Voor nuchtere Nederlandse begrippen wellicht lastig te geloven, maar voor aanmeldformulieren geldt “des te meer, des te beter”.

Aanmeldformulieren kunnen met een nieuwsbrief software eenvoudig als pop-up worden aangemaakt. Wees creatief met de CTA (denk verder dan “Aanmelden”) en gebruik niet meer dan twee tekstvelden. Ieder extra veld kan de conversieratio met 50% verlagen.

💡 Tip: Test varianten voor de CTA-button en gebruik in plaats van “Aanmelden” bijvoorbeeld;

  1. Ik wil het gratis [ebook]
  2. Ontvang exclusieve updates
  3. Start de mini-cursus
  4. Toegang tot de members-only club

💡 Tip: Ontwerp een bedankpagina waar, via een video of met screenshots, wordt getoond hoe de lezer je e-mailadres kan whitelisten, zodat toekomstige e-mails de spamfolder ontwijken. Wees niet bang om de nieuwsbrief aanmeldformulieren prominent op uw website te plaatsen, het liefst in de kleuren van uw website zodat lezers duidelijk zien dat de pop-up tot de website behoort en geen spam is. Test formulieren met afbeeldingen, dit kan het aanmeld percentage namelijk positief beïnvloeden.

Verschillende soorten pop-up nieuwsbrief aanmeldformulieren

  • Timed box: Deze lightbox pop-up komt na enkele seconden tevoorschijn. Aanbevolen wordt zo’n 7-10 seconden zodat de lezers eerst de website kunnen waarnemen
  • Scroll box: Deze pop-up verschijnt vaak linksonderin op de pagina wanneer de ontvanger een bepaald percentage naar is onder gescrold
  • Exit intent pop-up: Deze pop-up verschijnt wanneer de ontvanger aanstalten maakt om de website te verlaten
  • Slider box: Deze slider boxes ontpoppen zich vaak rechts onderin in de vorm van een nieuwsbrief aanmeldformulier, live chat of klantenonderzoek
  • Two button pop-ups: Bij dit soort ja/nee pop-ups geeft u de lezer de controle om tussen twee opties te kiezen (en kun je ze tegelijkertijd in de juiste richting sturen met een strategische CTA tekst voor de “nee” optie). De keuze kan de conversieratio tot wel 5x verhogen
  • Welcome mat: Deze full screen pop-up is een creatie van SumoMe en vult het gehele scherm. De welkomstboodschap kan door de lezer worden ontweken door naar beneden te scrollen

Whitepaper: 0-1000: Definitief stappenplan voor een killer e-maillijst

De whitepaper geeft een introductie in influencer marketing en laat professionele bloggers en influencers zien hoe een goede e-mailmarketing strategie wordt uitgevoerd. In eenvoudige, heldere stappen wordt uitgelegd hoe professionals e-mailmarketing opzetten, leads genereren en welke stappen er daarna precies moeten worden ondernomen.

Download de whitepaper hier.

Double opt-in en wettelijke vereisten in leadgeneratie

2⃣
De double opt-in methode wordt aangeraden om spam aanmeldingen, hoge e-mail verzendkosten en bounces en een lage open- en klikratio te voorkomen. Na de aanmelding wordt automatisch een activeringslink verstuurd om het e-mailadres te verifiëren. Deze DOI e-mails hebben een aanzienlijk hogere openratio dan normale nieuwsbrieven.

De double opt-in is een procedure waarbij de ontvanger wordt gevraagd in te stemmen met de ontvangst van de nieuwsbrief door zijn e-mailadres te bevestigen. Sinds de inwerkingtreding van de EU AVG heeft u expliciete toestemming van de ontvanger nodig voor de B2C of B2B leadgeneratie. Met het DOI-proces ontvangt u deze toestemming van de ontvangers en verzamelt u wettelijk beveiligde e-mailadressen.

Na de activering is het ideaal om direct een welkomstmail te sturen. Deze e-mail biedt u de mogelijkheid om nieuwe ontvangers een introductie te geven met behulp van artikelen of video’s, uw social media kanalen te delen, ontvangers persoonlijk te begroeten door bijvoorbeeld een bericht van de CEO in te voegen, of over andere interessante topics.

💡 Tip: Maak de bevestigingsbutton opvallend, zodat deze eenvoudig kan worden herkend. Dit doet u met een contrasterende kleur en door voldoende witte ruimte rondom de button in te voegen.

Hoe zet ik een leadgenererende DOI-mail op bij Newsletter2Go?

  1. Maak een gratis en vrijblijvend account aan bij newsletter software Newsletter2Go.
  2. Na de activering van uw account kunt u een aanmeldformulier ontwerpen dat u op uw website kunt invoegen.
  3. Daarna kunt u de DOI-mail maken en aanpassen. Dit type mailing is al opgeslagen in de software.
  4. Tenslotte koppelt u de DOI-mailing aan het aanmeldformulier. Iedereen die zijn gegevens invult, ontvangt de mailing en bevestigt de inschrijving. U kunt zelf kiezen of deze ontvangers in het algemene adresboek of een specifieke groep worden opgeslagen.

Afmeldingen beheren

3⃣
Bij het genereren van nieuwe leads door een nieuwsbrief aanmelding, is het belangrijk om ook het beheer van de afmeldingen onder controle te hebben. Uw e-mail leads moeten zich te allen tijde kunnen afmelden voor uw nieuwsbrief. Integreer daarom een afmeldlink in uw nieuwsbrief.

Als u een gratis nieuwsbrief template van Newsletter2Go gebruikt, wordt de afmeldlink automatisch in het footerbereik ingevoegd. De ontvanger klikt op de link wanneer deze zich wil afmelden en zal in de toekomst niet meer gecontacteerd worden. Onze nieuwsbrief software slaat deze afmelding automatisch op en de contactpersoon wordt naar een inactieve lijst verplaatst.

Is een nieuwsbrief afmelding en het verliezen van e-mail leads altijd negatief?

Nee, dat ontvangers zich afmelden voor de nieuwsbrief is niet slecht. De ontvanger van uw nieuwsbrief wil zich liever afmelden dan dat uw mailings als spam worden aangegeven, naar de spamfolder worden verplaatst of eenvoudigweg worden verwijderd.

Bij het uitschrijven heeft u de mogelijkheid om naar de redenen te vragen. Met deze kennis kunt u uw mailings anaylseren en aanpassen. Meestal zijn er enkele veelvoorkomende redenen waarom ontvangers zich afmelden voor de nieuwsbrief (bv. te vaak verzonden of niet relevant). Het is belangrijk om te weten welke redenen van toepassing zijn op uw nieuwsbrief.

Gegevensbescherming in e-mailmarketing leadgeneratie

4⃣
Na de intrede van de EU AVG privacywet moet u zich ervan bewust zijn dat u moet voldoen aan een aantal vereisten inzake gegevensbescherming.

  • Freebies of goodies zoals whitepapers kunnen niet als gratis worden gepromoot, omdat de geïnteresseerde met zijn gegevens “betaalt” voor de inschrijving op de nieuwsbrief.
  • Geef duidelijk aan dat de ontvanger zich abonneert op een nieuwsbrief.
  • Geef precies aan welke inhoud u via de nieuwsbrief naar de ontvanger gaat sturen.
  • Vermeld altijd een link naar uw privacyverklaring in de footer.
  • De ontvanger moet zich te allen tijde kunnen afmelden voor de nieuwsbrief (bij nieuwsbrief templates van Newsletter2Go is standaard een afmeldlink in de footer aanwezig).de afmeldlink in de nieuwsbrief.

5 tips voor succesvolle leadgeneratie

  1. Ken de doelgroep: Voordat u een leadgeneratiecampagne start, bestudeert u de doelgroep. Met deze kennis kunt u uw strategie beter aanpakken en een passende e-mailcampagne opzetten.
  2. Selecteer uw marketingkanalen: Nu dat u uw doelgroep en kunt u beter het juiste online en/of offline kanaal kiezen. Hoe meer kanalen u opneemt, hoe meer e-mail leads kunnen worden gegenereerd.
  3. Definieer het budget: Zo kunt u beter vaststellen hoeveel u kunt besteden aan de diverse kanalen.
  4. Wees spaarzaam: Vraag zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens op en u zult meer leads genereren.
  5. Wees relevant: Verbind de inschrijving op de nieuwsbrief aan relevante inhoud of aanbiedingen.

Ontvangersprofiel Newsletter2Go

Zelf aan de slag met online leadgeneratie in e-mailmarketing

  1. Maak een vrijblijvend en gratis account aan bij Newsletter2Go
  2. Maak eerst een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief, dat vervolgens kan worden geïntegreerd op uw website en sociale netwerken zoals Facebook.
  3. Een DOI-mailing is vereist om te voldoen aan de AVG eisen. Gebruikers bevestigen hiermee actief de ontvangst van de nieuwsbrief en de vermelding van hun e-mailadres.
  4. Denk bij iedere mailing eraan de u een afmeldlink in de footer plaatst, zodat ontvangers die uw mailings niet langer nodig hebben, zich af kunnen melden.
  5. Analyseer de afmeldratio van iedere mailing en maak gebruik van afmeldredenen.  U leert uw doelgroep beter kennen en heeft de mogelijkheid om uw strategie voortdurend te optimaliseren.

Klaar voor uw eigen online leadgeneratie?

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.