Marketing automation in e-mailmarketing

Marketing automation bespaart je een hoop tijd en moeite. Eenmaal geconfigureerde e-mails worden automatisch op basis van gedefinieerde gebeurtenissen verzonden. Zonder handmatig nieuwsbrieven te hoeven versturen, ontvangt iedere contactpersoon precies op het juiste moment een passende e-mail. Dit maakt marketing automation een essentieel onderdeel
van een succesvolle e-mailmarketing strategie.

De complete marketing automation handleiding

In deze handige handleiding in marketing automation leggen we je precies uit wat marketing automation is, hoe je de automatische e-mails voor de verschillende fases in de customer journey kunt inzetten, wat het verschil is tussen e-mail en marketing automation en welke tips je zeker in je eigen strategie moet gebruiken.

Marketing automation trechter

Wat is marketing automation?

De term marketing automation betekent niets minder dan het automatiseren van e-mail campagnes die naar klanten worden gestuurd. Regelmatig klantencontact kan tijdrovend zijn, maar met marketing automation houd je automatisch contact en versterk je hierdoor de klantrelatie. Bestaande leads kunnen met persoonlijke en relevante automatisering e-mail campagnes worden omgezet in klanten.

Marketing automation in Nederland is een technisch proces. De e-mails worden door middel van een marketing automation software opgezet en op het juiste moment automatisch verzonden. Je hoeft hiervoor geen handmatige handelingen te ondernemen. De verzending kan zowel worden geactiveerd door een zogenaamde gedragstrigger, alsook op een vast moment in de customer journey worden verstuurd als een lifecycle mailing. De eerste soort e-mails zijn triggermailings en de tweede soort e-mails zijn lifecycle mailings.

Wat zijn triggermailings?
Dit soort automatische e-mail campagnes worden verzonden aan de hand van een actie van de ontvanger. Voorbeelden zijn een e-mail na de registratie, een aankoop of een reservering.

Wat zijn lifecycle mailings?
Dit soort geautomatiseerde e-mail campagnes worden verzonden op bepaalde, vaste momenten gedurende de customer journey. Voorbeelden zijn een verjaardagse-mail, een reactivatie e-mail na een langere tijd van inactiviteit of een terugwin campagne.

De marketing automation methode

Marketing automatisering begint meestal na het genereren van leads. Dit begint bijvoorbeeld wanneer je een e-mailadres hebt ontvangen. Zodra je een lead hebt, wordt er een gebruikersprofiel aangemaakt in de marketing automation tool.

Afhankelijk van het systeem dat je gebruikt wordt er daarna in real time verdere informatie en gegevens over interacties met websites, e-mails en advertenties opgeslagen. Deze gegevens kunnen dan worden gebruikt om verschillende interacties met de klant op gang te brengen. Deze interacties kun je blijven volgen. Zo kan een goed gestructureerde automation workflow de interactie met de klant in grote mate automatiseren en handig inspelen op diverse gebruikersactiviteiten.

Wat is het verschil tussen normale e-mails en marketing automation?

Marketing automation is onderdeel van e-mailmarketing. In tegenstelling tot klassieke nieuwsbrieven worden marketing automation mails altijd geautomatiseerd en regelmatig verzonden, terwijl een klassieke e-mail slechts af en toe wordt verzonden. Hierdoor verschilt de inhoud van de twee soorten nieuwsbrieven.

Normale, klassieke e-mails: Nieuws, informatie over nieuwe of terugkerende producten, aantrekkelijke aanbiedingen
Marketing automation e-mails: Een klantdialoog die inspeelt op de huidige situatie van de klant

In het onderstaande voorbeeld ziet je hoe het klantcontact er bijvoorbeeld uit kan zien en welke soort e-mails op welk moment kunnen worden verzonden.

Dagen e-mails marketing automation

De verschillende fases van een customer journey

Voor het doeltreffend automatiseren van e-mail campagnes kun je het best rekening houden met de customer journey. Dit zijn de verschillende fases, of ook wel de reis, die de klant aflegt van het eerste moment dat de persoon in aanraking komt met je merk tot de uiteindelijke koop.

In principe wordt de customer journey aangeduid in vier verschillende segmenten:

  1. Verkenningsfase: In deze fase is het belangrijk dat je als bedrijf de aandacht van de geïnteresseerde trekt en ervoor zorgt dat de persoon je service of product ook als optie overweegt
  2. Kennismakingsfase: Wanneer de potentiële klant je eenmaal op zijn of haar radar heeft, geef je ze meer informatie en zorg je ervoor dat de persoon nieuwsgierig wordt naar je verhaal
  3. Koopfase: Wanneer de kennismakingsfase is voltooid en de ontvanger overtuigd is van de toegevoegde waarde van je service of product, kun je overgaan tot een concrete aanbieding die moet resulteren in een conversie.
  4. Retentiefase: Nadat de klant eenmaal iets gekocht heeft, is het belangrijk om deze niet te vergeten. Loyale klanten zorgen niet alleen voor meer vertrouwen en naamsbekendheid, maar ook voor meer conversies in de toekomst. Een klant die al eens wat gekocht heeft en tevreden was met de aankoop, is veel eenvoudiger te overtuigen voor een nieuwe aankoop dan een compleet nieuw persoon.

Voor iedere fase is een ander soort marketing automation e-mail van toepassing. Ontvangers die zich in de eerste fase bevinden willen niet direct een sales e-mail ontvangen en bij de retentiefase doet je er goed aan om de ontvangers nogmaals te segmenteren en daadwerkelijk passende producten aan te bieden, gebaseerd op de vorige conversie(s).

Voordat je je e-mail marketing automation campagnes creëert is het dus belangrijk om je ontvangers op te delen in groepen en vervolgens nogmaals op ontvangerskenmerken te sorteren. Hierdoor kun je het best inspelen op de interesses en het gedrag van je nieuwsbrief lezers.

Waarvoor wordt marketing automation in B2B en B2C gebruikt?

Marketing automation is in Nederland een belangrijk onderdeel in e-mailmarketing en een zeer functionele strategie om conversies te verhogen en een relatie op te bouwen met je klanten. Wat de e-mails zo relevant maakt is de betrekking op de huidige persoonlijke situatie van de ontvanger. Door de uitstekende timing genieten dit soort e-mails vaak van een hogere open- en interactie ratio dan klassieke nieuwsbrieven.

E-mail marketing automation voor B2B bereikt op de lange termijn met weinig inspanning uitstekende resultaten. Met een uitgekiend marketing automation systeem is de kans groot dat je e-mails volop aangeklikt worden en er in de inhoud op links geklikt wordt. De openratio kan in sommige gevallen zelfs twee keer zo hoog zijn dan bij normale nieuwsbrieven. De verzending gebeurt pas wanneer de ingediende parameters zijn ingesteld.

Voorbeeld Marketing Automation

Voor de aflevering van automatische e-mail campagnes moet je een aantal voorwaarden instellen, hoewel je een hoop flexibele opties ter beschikking heeft. De triggers kunnen aan de hand van ontvangerskenmerken naar wens worden ingesteld. Op deze manier kunnen e-mails naar aanleiding van de klantactiviteit, het koopgedrag of bijvoorbeeld de verjaardag worden verstuurd.

Een ander voordeel van B2C en B2B marketing automation is de sterke aanpasbaarheid. Hoewel de e-mails automatisch worden verzonden, kunnen ze tot in de puntjes worden geperfectioneerd. Tijdens de verzending voegt de marketing automation tool automatisch de juiste informatie toe. Door de perfecte timing en de individuele inhoud hebben de e-mails een zeer hoge mate van individualiteit.

Marketing automation B2B en B2C campagnes zijn dus erg relevant en bruikbaar wanneer je wilt investeren in lange-termijn klantcontact. Daarom is het gebruik van B2C en B2B marketing automation tools in principe de moeite waard voor iedereen die marketing mailings verzendt.

De belangrijkste e-mail automation campagnes

De mogelijkheden zijn eindeloos voor het automatiseren van e-mailcampagnes. Afhankelijk van de beschikbare gegevens kun je zo creatief zijn als je wilt. Voor vrijwel ieder moment en iedere situatie is er wel een geschikte automation e-mail te creëren.

De belangrijkste marketing e-mail automation campagnes

Welkomstmail

Welkomstmailing

Een welkomstmailing wordt verstuurd naar alle ontvangers die zich voor je nieuwsbrief hebben ingeschreven. De mailing is een essentieel onderdeel van een onboarding series. In de regel wordt de mailing direct na bevestiging van het abonnement op de nieuwsbrief verstuurd (dus na het voltooien van de double opt-in). Met een welkomstmailing kun je direct contact leggen met de ontvanger.

Verjaardagsmail

Verjaardagsmailing

Verjaardagsmailings zijn bijzonder populair bij zowel ontvangers als afzenders. Ze zijn een uitstekende manier om je ontvangers een persoonlijk geschenk te geven. De opzet is zeer eenvoudig, omdat de geboortedatum al in de meeste online shops en CRM-systemen beschikbaar is en direct in het marketingautomatiseringssysteem kan worden overgezet.

Jubileumsmail

Jubileumsmailing

Jubilea zijn een andere reden om contact op te nemen met klanten door middel van een marketing automation e-mail. Dit kan bijvoorbeeld het eenjarig jubileum zijn, een jaar nadat de klant zijn eerste aankoop heeft gedaan. Met een jubileummailing trek je de aandacht en zorg je ervoor dat de klant je herinnert.

Reactivatiemail

Reactivatiemailing

Bevat je ontvangerslijst veel inactieve contacten die je nieuwsbrief al een tijdje niet meer gelezen hebben? Ook hier helpt e-mailautomatisering. Het reactiveren van bestaande contacten is meestal veel goedkoper en minder tijdrovend dan het winnen van nieuwe contacten. Je kunt bijvoorbeeld een contactroute gebruiken met meerdere herinneringen op bepaalde intervallen. Dergelijke campagnes leiden vaak tot groot succes en een aanzienlijk deel van de lijst kan worden gereactiveerd. Zorg er echter wel voor dat je de herinneringen niet te vroeg of met een te hoge frequentie verstuurd.

E-mail automation tips

  • Maak van tevoren al een aantal diverse templates. Het meeste werk is het ontwerp van de lay-out, terwijl de content vaak vrij snel geschreven is. Wanneer je al een aantal standaard templates in je huisstijl klaar heeft, kun je sneller een nieuwe automation e-mail opstellen.
  • Verzamel zoveel mogelijk informatie over je klanten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je klanten te vragen om je profiel uit te breiden met meer gegevens. Of door de trackingsmogelijkheden uit te breiden, bijvoorbeeld het koopgedrag van de klant. Hoe meer informatie je ter beschikking heeft, hoe beter je je e-mail campagnes kunt automatiseren.
  • Wees creatief met de informatie en personalisatiemogelijkheden. Je kunt niet alleen gebruik maken van de klantgegevens, maar ook informatie als het weer, de geolocatie en andere real-time variabelen. Maak je ontvangers attent op een uitverkoop in de dichtstbijzijnde vestiging of prijs stormparaplu’s aan wanneer je ziet dat een storm op komst is en je verkoopt deze handige accessoires.

Waarom gebruik maken van een marketing automation software?

  1. Ontvangers segmenteren: Zoals je al heeft kunnen lezen is de segmentatie van ontvangers gebaseerd op kenmerken en customer journey enorm belangrijk bij marketing automation. Met Newsletter2Go kun je oneindig veel ontvangerskenmerken per ontvanger toevoegen en door middel van handige groepen naar precies de juiste ontvangers een e-mail sturen.
  2. Tijdbesparende e-mailmarketing automatisering: Bij Newsletter2Go hoeft je enkel eenmalig de ontvangers te segmenteren en je e-mailmarketing automatisering op te te zetten. Wanneer alles is ingesteld worden de e-mails voortaan automatisch door bepaalde triggers of acties verzonden. Je hoeft hiervoor niets te doen.
  3. A/B-testing: Wanneer je diverse onderwerpen, afzendinformatie of zelfs inhoud test kom jeer veel sneller achter wat je ontvangers aantrekt. Met Newsletter2Go kun je automatisch tot 9 varianten op een ontvangerspercentage naar keuze tegen elkaar testen, waarna de winnende versie na afloop naar de overige ontvangers wordt gestuurd.
  4. Interactieve e-mails: De toekomst van marketing automation is veelbelovend. Wanneer je echt over goede e-mailmarketing automatisering wilt beschikken kun je daarom het beste nu al beginnen met gebruik te maken van een marketing automation software. Hier heb je de mogelijkheid interactieve elementen toe te voegen, zoals bijvoorbeeld de handige 1-klik-productovername of productaanbevelingen op basis van voorgaande aankopen. Ook animaties in e-mails worden door nieuwsbrief lezers zeer goed ontvangen.
  5. Realtime rapporten: Na iedere verzending wordt automatisch een realtime rapport bijgehouden waarin precies alle belangrijke kerncijfers weergeven worden. Je ziet wie de e-mail geopend heeft, waar er in de e-mail geklikt is, wie zich van de nieuwsbrief heeft afgemeld en of er conversies hebben plaatsgevonden. Je kunt de rapporten handig vergelijken en downloaden om met collega’s te delen.

Natuurlijk kun je met iedere e-mailclient e-mails verzenden. Om automatisch en echt doeltreffend e-mails te kunnen versturen heb je echter een marketing automation software nodig. Waarom je voor Newsletter2Go moet kiezen leggen we je hier in 5 redenen uit!

💡 In tegenstelling tot het gratis maken van nieuwsbrieven en deze vervolgens te verzenden via reguliere e-mailprogramma’s, is de server van Newsletter2Go gewhitelistet. Dit zorgt voor een rechtstreekse aflevering in de mailbox van de ontvanger, zonder vooraf op spam te moeten worden gecontroleerd. Met Newsletter2Go kun je dus niet alleen vlot en veilig online nieuwsbrieven maken, maar ook betrouwbaar en snel verzenden.

Begin vandaag nog met je eigen e-mail automation

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.