Nieuwsbrief marketing met Newsletter2Go

Met nieuwsbrief marketing houdt je je klanten altijd op de hoogte rondom de laatste updates en nieuwe producten. Relevante, unieke en effectieve nieuwsbrieven maken wordt met de nieuwsbrief software van Newsletter2Go zeer eenvoudig.

Wat is nieuwsbrief marketing?

Nieuwsbrief marketing of e-mailmarketing, zoals zoekmachine marketing en social media marketing, is een vorm van online marketing. Het marketingkanaal wordt gebruikt om nieuws per e-mail aan klanten door te geven.

Nieuwsbrief marketing werkt in principe hetzelfde als direct marketing in de offline wereld; het is de mailing van reclame materialen. Nieuwsbrief marketing behoort tot een van de breedste en best presterende kanalen.

In nieuwsbrief marketing worden e-mails gestuurd. Vandaag de dag wordt dit meestal gedaan via een nieuwsbrief marketing software en niet via programma’s zoals Outlook (dit zou je enorm veel tijd kosten wanneer je e-mails in bulk wilt versturen). Deze nieuwsbrief tools bieden veel voordelen (die we later in detail zullen bespreken). Bij het verzenden van nieuwsbrieven moet je er echter wel op letten dat voor nieuwsbrief marketing in Nederland bepaalde regels gelden.

Nieuwsbrief editor
Wettelijke eisen van nieuwsbrief marketing
  • Uitdrukkelijke toestemming om nieuwsbrieven te mogen sturen. In Nederland heb je voor nieuwsbrief marketing uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger nodig vóór je eerste nieuwsbrief verzending. Dit doet je aan de hand van een double opt-in e-mail bij de aanmelding.
  • Geen reclame in bevestigingmails. In de automatisch verzonden bevestigingsmails, bijvoorbeeld de e-mails die direct na de nieuwsbrief aanmelding worden verzonden, mag geen reclame aanwezig zijn.
  • Op elk moment de nieuwsbrief kunnen beëindigen. Het afmelden voor de nieuwsbrief moet op elk gewenst moment mogelijk zijn voor de ontvanger.

Nieuwsbrief marketing voordelen

Nieuwsbrief marketing biedt veel voordelen en er zijn veel argumenten vóór het gebruik van het marketingkanaal.

Zo is nieuwsbrief marketing een zeer kosteneffectieve marketing tool. Volgens een studie van ExactTarget beschikt het over een ROI van € 44,25 voor elke geïnvesteerde euro. Dit maakt de marketing nieuwsbrief ongeveer 40 keer effectiever dan social media marketing (Facebook en Twitter samen). Dit is slecht één van de voordelen.

Nieuwsbrief marketing

Andere voordelen van nieuwsbrief marketing

  • Nieuwsbrief marketing bespaar je tijd en geld: E-mail is een zeer snel medium. Met een e-mailmarketing software kun je in zeer korte tijd e-mails maken en in bulk verzenden. Grotere ontvangersgroepen kunnen eenvoudig tegelijkertijd worden bereikt. Hierdoor zijn de kosten veel lager dan bij andere marketingkanalen.
  • Regelmatige lifecycle mailings zijn probleemloos op te zetten: Begeleid je ontvangers aan de hand van meerdere nieuwsbrieven door de diverse klant lifecycles. Met de juiste software kun je deze e-mails compleet automatiseren en op het juiste moment na een bepaalde trigger verzende.
  • Hoge succesratio: De wettelijk verzamelde nieuwsbrief aanmeldingen reageren zo’n 50 keer beter op je merk dan diegene die via een betaalde banner zijn verworven. Veel mensen preferen nog steeds e-mailmarketing als favoriete kanaal om op de hoogte gehouden te worden. E-mailmarketing zorgt dus niet alleen voor duidelijke communicatie, maar ook een hogere succesratio.
  • Analyse mogelijkheid: Als digitaal medium biedt nieuwsbrief marketing ook de mogelijkheid om de statistieken na de verzending te controleren en evalueren. Het voordeel hiervan is dat je succes meetbaar wordt en afzonderlijke statistieken zoals de openratio en conversieratio snel kan worden nagegaan. Dit maakt de optimalisering van de volgende nieuwsbrief erg eenvoudig.
  • Directe resultaten: De meeste ontvangers reageren in de eerste drie dagen op een e-mail. Vaak zijn na de eerste minuten de resultaten al zichtbaar.

Voor wie is nieuwsbrief marketing geschikt?

Over het algemeen geldt voor iedere onderneming dat deze op het Internet goed vindbaar en zichtbaar moet zijn. Nieuwsbrief marketing kan een efficiënte weg zijn om met je klanten te communiceren en deze, in het beste geval, over te halen om een bestelling te voldoen.

Voor online shops

Online shops profiteren bijzonder van een goed ontworpen nieuwsbrief strategie. Vooral in de e-commerce wereld helpt het om regelmatig relevante e-mails te verzenden en hiermee de klantenbinding te verbeteren.
[Meer informatie]

Voor het MKB

Ook voor dit soort ondernemingen kan nieuwsbrief marketing een zeer goede tool zijn. Vergelijkbaar als bij online shops ondersteunt e-mailmarketing je bij het informeren van je klanten en kun je ze met de juiste strategie in de juiste richting sturen.
[Meer informatie]

Voor grote ondernemingen

Vooral in grote ondernemingen is het vaak van belang om ontvangers zo snel mogelijk te kunnen updaten. Het medium e-mail is hiervoor perfect geschikt. Met weinig moeite kan een bericht in korte tijd naar duizenden personen worden verstuurd.
[Meer informatie]

Voor online marketing agenturen

Online marketing agenturen kunnen nieuwsbrief marketing zeer goed gebruiken om eigen klanten te informeren of het product aan te bieden als software en klanten te stimuleren om hun conversies te verhogen met dit marketing kanaal.
[Meer informatie]

Voor verenigingen

In de tijd van smartphones en tablets kan het ook voor verenigingen handig zijn om nieuwe communicatiepaden uit te proberen. Helemaal omdat met deze methode informatie snel naar veel leden kan worden verzonden. Laat iedereen bijvoorbeeld binnen een mum van tijd weten over aankomende toernooien, evenementen of clubfeesten.
[Meer informatie]

Newsletter2Go zelf uitproberen? Maak een gratis account aan

Wanneer nieuwsbrief marketing gebruiken?

Lifecycle Newsletters

Het korte antwoord: Nieuwsbrief marketing is altijd een slimme optie. Met nieuwsbrieven blijf je eenvoudig in contact met je ontvangers en laat je een positieve indruk achter. Het bedrijf of merk wordt onhouden, wat zorgt voor betere brand recognition.

De mogelijkheden voor nieuwsbrieven zijn eindeloos. Nieuwsbrief marketing is zowel voor het winnen van nieuwe klanten als bij het behouden en reactiveren van bestaande klanten een zeer goede strategie.

Scenario 1.

Je hebt een eigen webwinkel en wilt meer klanten verzamelen?

Probeer eens om in aanvulling op de bestelling ook een nieuwsbrief aan te bieden. Veel ontvangers staan open voor het ontvangen van meer informatie. Je kunt dan bijvoorbeeld in ruil voor een aanmelding voor de nieuwsbrief een waardebon aanbieden. Elke nieuwsbrief abonnee kan hierdoor uitgroeien tot een potentiële koper, helemaal met de juiste nieuwsbrief marketing strategie.

Echter, heb je wel schriftelijke toestemming nodig voordat je een nieuwsbrief mag verzenden. Om dit te garanderen kun je gebruik maken van de double opt-in methode. Hierbij moet de ontvanger middels een bevestigingslink de nieuwsbrief eerst bevestigen voordat deze je e-mails daadwerkelijk kan ontvangen.

Nieuwsbrief marketing is niet alleen voor nieuwe, maar ook voor bestaande klanten één van de meest effectieve middelen om succesvol te zijn. Product nieuwsbrieven aan eigen klanten kunnen zelf bij lage interactie toch tot conversies zorgen. Hierdoor heb je relatief lage kosten en maak je toch op een effectieve manier nieuwe sales.

Scenario 2.

Je hebt al kennis op het gebied online marketing?

Mocht je al voorkennis hebben in online marketing, dan is het waarschijnlijk voor je een fluitje van een cent om met onze software te werken. Meld je gratis aan probeer onze nieuwsbrief marketing software zelf uit. Je zult zien dat je binnen enkele uren de software compleet onder de knie hebt.

Scenario 3.

Nieuwsbrief marketing is een nieuw begrip voor je?

Ook hier geldt, probeer het eenvoudigweg eens uit. Onze zeer eenvoudig bedienbare editor en het heldere stappenplan laten je precies zien waar je moet starten. Je hebt hiervoor geen HTML- of voorkennis nodig. Voor vragen kun je altijd teruggrijpen op onze uitgebreide helpsectie of een van onze support medewerkers contacteren.

De belangrijkste tip is echter: Gebruik nieuwsbrief marketing! Wanneer je helemaal geen nieuwsbrieven verstuurd mis je een hoop inkomen. Dit geldt voor vrijwel iedere branche.

De legale termen in nieuwsbrief marketing

Zoals eerder verteld moet men voor het veilig en rechtelijk verzenden van e-mails aan enkele eisen voldoen. Dit geldt zowel voor Nederland als veel andere Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk. In Amerika zijn de regels iets soepeler. In Nederland moet er bijvoorbeeld expliciet toestemming gegeven worden voor het verzenden van reclamemateriaal naar ontvangers. Deze en andere eisen vindt je hieronder.

  • Pas na toestemming er een e-mail verzonden worden
  • Sla de schriftelijke toestemming van de ontvanger op
  • Gebruik bij de nieuwsbrief aanmelding de double opt-in methode. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat er niet ongeluk of opzettelijk misbruik van e-mail adressen wordt gemaakt
  • Zorg ervoor dat je je contactgegevens in de nieuwsbrief vermeldt
  • Zorg ervoor dat je een afmeldlink in iedere nieuwsbrief de footer verwerkt

Waarom moet ik al die moeite doen?

Het niet naleven van deze eisen kan ernstige gevolgen hebben. Een ontvanger krijgt een ongewenste reclame e-mail, maar kan deze nergens aanklagen. Dit soort waarschuwingen kunnen erg duur zijn. Zelfs het eenmalig verzenden van een ongevraagde commerciële e-mail kan resulteren in een waarschuwingsbrief met een waarde van maximaal € 4000.

Wat heb ik nodig voor het gebruik van nieuwsbrief marketing?

1. Doel vaststellen: Allereerst moet je weten waarvoor je precies nieuwsbrief marrketing wilt gebruiken. Wilt je nieuwe klanten winnen? Wilt je je een betere lifecycle strategie voor bestaande klanten implementeren? Of wilt je inactieve klanten reactiveren? Ons advies ís om e-mailmarketing voor al deze doelen in te zetten.

2. Legaal verzamelen van e-mails: Gebruik in ieder geval een double opt-in formulier voor je website. Dit soort formulieren kun je in onze app eenvoudig installeren. Meer hierover vind je in het artikel over aanmeldformulieren eenvoudig optimaliseren.

3. Passende software kiezen: Zodra de eerste e-mailadressen verzameld zijn kunnen de ontvangers daadwerkelijk worden gecontacteerd. De vraag is dan echter, hoe ga je je nieuwsbrief verzenden? De beste en meest eenvoudige manier is het gebruik van een moderne nieuwsbrief marketing software. Deze moet eenvoudig te bedienen zijn en naast het maken van kwalitatieve nieuwsbrieven ook veilig van A naar B verzenden en een uitgebreide analyse mogelijk maken.

Nieuwsbrief marketing checklist

Doel(en) vastleggen
E-mailadressen
Passende software
Nieuwsbrief templates
Een startbudget
Tijdperiode

1. Strategie bedenken

Wil je je nieuwsbrief marketing als een waardevol instrument inzetten? Dan is het van essentieel belang om van tevoren een goede strategie te bedenken.

Stel daarvoor de volgende vragen…

  • Wil je de mailing zelf ontwerpen of dit door een agentuur laten doen?
  • Wat voor soort mailing wilt je graag verzenden?
    • Double opt-in mailing
    • Welkomstmail
    • Normale nieuwsbrief
    • Productnieuwsbrief
    • Content nieuwsbrief
  • Hoe belangrijk zijn het controleren van succeskenmerken en optimalisatie?
  • Hoeveel tijd wilt je in het maken van de nieuwsbrief steken?
  • Hoe vaak moeten de nieuwsbrieven verstuurd worden?
  • Aan hoeveel ontvangers moet de nieuwsbrief verstuurd worden? Is dit per maand, half jaar?
  • Hoeveel budget wilt je in nieuwsbrief marketing investeren?

Zodat je je nieuwsbrief marketing succesvol kunt implementeren moet je ervoor zorgen dat al je eisen door een nieuwsbrief software kunnen worden omgezet. Wanneer je voor het gebruik van een partner kiest, let er dan op dat je een betrouwbare metgezel kiest. Echter raden wij je aan om zelf je nieuwsbrief marketing te beheren.

Waarom? Omdat het stukken eenvoudiger is dan dat je denkt!

Wanneer de strategie eenmaal bedacht en opgezet is, is het slechts een kwestie van ontvangers verzamelen en nieuwsbrieven verzenden. Dit is met de juiste voorbereiding en implementaties een eenvoudige opgave. Plus, door het DIY-principe bespaar je ontzettend veel geld.

2. Kies een nieuwsbrief marketing software

Wanneer je ervoor kiest om je nieuwsbrief marketing zelf onder handen te nemen, dan moet je eerst een goede nieuwsbrief software kiezen.

Over welke eigenschappen beschikt een goede nieuwsbrief marketing software?

Een goede nieuwsbrief marketing software moet in ieder geval een compleet pakket zijn. Het beste kies je een software pakket dat in ieder geval over de volgende functies beschikt:

Hoeveel kost een goede nieuwsbrief marketing software?

Een goede nieuwsbrief software hoeft eigenlijk niets te kosten. Ten minste, het gebruik van de software zelf moet niet in rekening worden gebracht. Wil je een nieuwsbrief software die aan alle bovenstaande kenmerken voldoet? Dan kun je vaak wel set-up of installatiekosten verwachten.

Gelukkig is dit bij Newsletter2Go niet het geval. Het gebruik van de software is niet alleen gratis, ook komen er geen startkosten bij kijken. Je betaalt bij Newsletter2Go alleen voor de e-mails die je daadwerkelijk verstuurd. Plus, je krijgt iedere maand 1000 e-mails die je op onze kosten mag verzenden. Informatie over de tarieven voor e-mails vind je op onze kostenpagina.

3. Integratie van de software en het maken van de eerste mailing

Heb je de juiste software gevonden en wil je beginnen met het maken van je nieuwsbrieven? De volgende stappen laten je zien hoe je je eerste mailings maakt.

  1. Richt je account zo op, zoals je deze nodig hebt: Bij Newsletter2Go kunnen heel eenvoudig standaardkenmerken worden ingesteld voor veel gebruikte velden zoals de afzendernaam, het afzenderadres of antwoordadres. Dit bespaart je veel tijd bij het maken van de nieuwsbrief.
  2. DOI-formulier maken en insluiten: Gebruik je al een aanmeldformulier? De meest eenvoudige weg is om nieuwe ontvangers te winnen via een aanmeldformulier die je strategisch op je website plaatst op verschillende plekken.
  3. Integratie installeren: Een bijzonder praktische manier om ontvangers uit je e-commerce of CRM-systeem over te nemen is door het inrichten van een integratie of plugin. Dit kun je met de nieuwsbrief software van Newsletter2Go in enkele stappen doen. Hiermee worden ontvangersgegevens automatisch toegevoegd, gesynchroniseerd en onderhouden.
  4. Eerste ontvangers importeren: Naast de mogelijkheid om ontvangers via een eigen systeem te importeren, kun je ook gebruik maken van een csv- of excel-tabel.
  5. Groepen aanmaken: Zijn de eerste ontvangers verzameld? Het kan dan erg zinvol zijn om verschillende groepen aan te maken, om zo nog betere nieuwsbrieven te kunnen sturen. Je kunt je nieuwsbrieven dan precies afstemmen op de groepen die je hebt aangemaakt. Groepen maakt je aan de hand van overeenstemmende ontvangerskenmerken, zoals bijvoorbeeld geslacht, laatste aankoop, interesses of locatie. Met dynamische groepen worden de groepen automatisch onderhouden.
  6. Nieuwsbrief template ontwerpen: Na het maken van de ontvangersgroepen kun je beginnen met de nieuwsbrief. Kies hiervoor bijvoorbeeld een van de 50 voorgedefinieerde nieuwsbrief templates. Deze staan gratis voor je in onze app klaar. Je kunt deze lege templates zelf aanpassen met afbeeldingen, tekst en kleuren. Door het simpele bouwsteenprinicipe is je nieuwsbrief binnen no-time samengesteld.
  7. Eerste nieuwsbrief test verzenden: Om te bekijken of je nieuwsbrief er precies zo uitziet zoals je in gedachten heeft kun je een test nieuwsbrief gratis verzenden. In deze e-mail ziet je hoe de e-mail er in je eigen inbox uitziet. De functie is handig om ofwel zelf de nieuwsbrief te controleren of om feedback van bijvoorbeeld collega’s te verkrijgen. De test nieuwsbrief is tevens een goede manier om de personalisatie te testen.
  8. Eerste nieuwsbrief verzenden: Is de test nieuwsbief naar wens? Dan kun je nu je nieuwsbrief aan je ontvangersgroep of gehele adresboek verzenden. Controleer in de laatste stap van het nieuwsbrief proces of alles in orde is. Ons systeem laat je automatisch zien waar je eventueel problemen moet oplossen. Je kunt er ofwel voor kiezen om de nieuwsbrief direct te verzenden of om deze voor een later tijdstip in te plannen.
  9. Jezelf met de tools vertrouwd maken en optimaliseren: Direct na de verzending kun je gebruik maken van het realtime rapport dat voor de specifieke mailing door onze software automatisch wordt opgezet. Met dit rapport trackt je het succes van je mailing. Deze statistieken kun je gebruiken voor het vergelijken van prestaties en het analyseren van optimalisatiemogelijkheden. Aan de hand van de clickmap zie je precies waar ontvangers geklikt hebben.

Nieuwsbrief marketing software vergelijkingstabel

Newsletter2GoAndere aanbieder
Software omvang:
Software gebruik✓ Compleet gratis gebruiken
Installatie✓ Gratis
Ontvangersbeheer✓ Inclusief
Nieuwsbrief editor✓ Inclusief
Gewhiteliste verzending✓ Inclusief
Tracking en analyses✓ Inclusief
Ondersteunde mailingsoorten
DOI-mailing met formulier editor✓ Inclusief
Welkomstmailing✓ Inclusief
Normale nieuwsbrief✓ Inclusief
Product nieuwsbrief✓ Inclusief(✓)
Content nieuwsbrief✓ Inclusief(✓)
Bediening en benodigde kennis
HTML-kennis✓ Geen(✓)
Programmeerkennis✓ Geen✓ Geen
Eenvoudig bedienbare editor met bouwstenenprincipe✓ Inclusief(✓)
Eenvoudig ontvangersbeheer✓ Inclusief(✓)
Dynamische, automatisch onderhouden groepen✓ Inclusief(✓)
Verzending inplannen✓ Inclusief
Geautomatiseerde mailings (Follow-up, lifecycle, etc.)✓ Inclusief(✓)
Shop-, CRM- en CMS integraties voor eenvoudige gegevensuitwisseling✓ Inclusief(✓)
Analyse & tracking
Analyse tools✓ Inclusief(✓)
Standaard KPI’s (open- en klikratio, etc.)✓ Inclusief(✓)
GEO-tracking✓ Inclusief
Conversietracking✓ Inclusief(✓)
Clickmap✓ Inclusief(✓)
Export van rapporten✓ Inclusief(✓)
Google Analytics integratie✓ Inclusief(✓)
Verzending, kosten en betaalmodel
1000 maandelijkse e-mails✓ Inclusief
Gewhiteliste verzending✓ Inclusief(✓)
Betaalmodel:Prepaid/abonnement modelPrepaid/abonnement model
E-mailcredits: individuele groottes te bestellen✓ Mogelijk
Abonnement: op maandelijkse basis✓ Mogelijk3-12 maanden

Gefeliciteerd!

Je bent klaargestoomd voor het verzenden van succesvolle e-mails. Wij wensen je veel succes met je nieuwsbrief marketing! Maak gebruik van gratis responsive nieuwsbrief templates, een zeer eenvoudige nieuwsbrief editor, verzending over een gewhiteliste server en de omvangrijke functies van onze nieuwsbrief software. Test Newsletter2Go zelf en meld je gratis aan.

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.