Home » Nieuwsbrief marketing

Nieuwsbrief marketing met Newsletter2Go

Met nieuwsbrief marketing houdt u uw klanten altijd op de hoogte rondom de laatste updates en nieuwe producten. Relevante, unieke en effectieve nieuwsbrieven maken wordt met de nieuwsbrief software van Newsletter2Go zeer eenvoudig.

Nieuwsbrief marketing definitie: Wat is nieuwsbrief marketing?

Nieuwsbrief marketing of e-mailmarketing, zoals zoekmachine marketing en social media marketing is een vorm van online marketing. Het marketingkanaal wordt gebruikt om nieuws per e-mail aan klanten door te geven. Nieuwsbrief marketing werkt in principe hetzelfde als direct marketing in de offline wereld; het is de mailing van reclame materialen. Nieuwsbrief marketing behoort tot een van de breedste en best presterende kanalen.

In nieuwsbrief marketing worden e-mails gestuurd. Vandaag de dag wordt dit meestal gedaan via een nieuwsbrief marketing software en niet op programma’s zoals Outlook. Dit biedt veel voordelen, die later in detail zullen worden beschreven. Bij het verzenden van nieuwsbrieven moet u er echter wel op letten dat voor nieuwsbrief marketing in Nederland bepaalde regels gelden.

Wettelijke eisen:
  • Uitdrukkelijke toestemming om nieuwsbrieven te mogen sturen. In Nederland heeft u voor nieuwsbrief marketing uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger nodig vóór uw eerste nieuwsbrief verzending. Dit doet u aan de hand van een double opt-in e-mail bij de aanmelding.
  • Geen reclame in bevestigingmails. In de automatisch verzonden bevestigingsmails, bijvoorbeeld de e-mails die direct na de nieuwsbrief aanmelding worden verzonden, mag geen reclame aanwezig zijn.
  • Op elk moment de nieuwsbrief kunnen beëindigen. Het afmelden voor de nieuwsbrief moet op elk gewenst moment mogelijk zijn voor de ontvanger.
Design driehoek

Nieuwsbrief marketing voordelen

Nieuwsbrief marketing biedt veel voordelen en duidelijke argumenten vóór het gebruik van het marketingkanaal.

Voornamelijk nieuwsbrief marketing is een zeer kosteneffectieve marketing tool. Volgens een studie van ExactTarget beschikt het over een ROI van € 44,25 voor elke geïnvesteerde euro. Dit maakt de marketing nieuwsbrief ongeveer 40 keer effectiever dan social media marketing (Facebook en Twitter samen).

Nieuwsbrief marketing
  • Nieuwsbrief marketing bespaart u tijd en geld: E-mail is een zeer snel medium. Met een e-mailmarketing software kunt in zeer korte tijd e-mails maken en in bulk verzenden. Grotere ontvangersgroepen kunnen eenvoudig tegelijkertijd worden bereikt. Hierdoor zijn de kosten veel lager dan bij andere marketingkanalen.
  • Regelmatige lifecycle mailings zijn probleemloos op te zetten: Begeleid uw ontvangers aan de hand van meerdere nieuwsbrieven door de diverse klant lifecycles. Met de juiste software kunt u deze e-mails compleet automatiseren en op het juiste moment na een bepaalde trigger verzende.
  • Hoge succesratio: De wettelijk verzamelde nieuwsbrief aanmeldingen reageren zo’n 50 keer beter op uw merk dan diegene die via een betaalde banner zijn verworven. Veel mensen preferen nog steeds e-mailmarketing als favoriete kanaal om op de hoogte gehouden te worden. E-mailmarketing zorgt dus niet alleen voor duidelijke communicatie, maar ook een hogere succesratio.
  • Analyse mogelijkheid: Als digitaal medium biedt nieuwsbrief marketing ook de mogelijkheid om de statistieken na de verzending te controleren en evalueren. Het voordeel hiervan is dat uw succes meetbaar wordt en afzonderlijke statistieken zoals de openratio en conversieratio snel kan worden nagegaan. Dit maakt de optimalisering van de volgende nieuwsbrief erg eenvoudig. s Medium bietet Newsletter-Marketing einen Rückkanal.
  • Directe resultaten: De meeste ontvangers reageren in de eerste drie dagen op een e-mail. Vaak zijn na de eerste menuten de resultaten al zichtbaar.

Voor wie is nieuwsbrief marketing geschikt?

Ovrer het algemeen geldt voor iedere onderneming dat deze op het Internet goed vindbaar en zichtbaar moet zijn. Nieuwsbrief marketing kan een efficiente weg zijn om met uw klanten te communiceren en deze, in het beste geval, over te halen om een bestelling te voldoen.

Voor online shops

Online shops profiteren bijzonder van een goed ontworpen nieuwsbrief strategie. Vooral in de e-commerce wereld helpt het om regelmatig relevante e-mails te verzenden en hiermee de klantenbinding te verbeteren. [Meer informatie]

Voor het MKB

Ook voor dit soort ondernemingen kan nieuwsbrief marketing een zeer goede tool zijn. Vergelijkbaar als bij online shops ondersteunt e-mailmarketing u bij het informeren van uw klanten en kunt u ze met de juiste strategie in de juiste richting sturen. [Meer informatie]

Voor online marketing agenturen

Online marketing agenturen kunnen nieuwsbrief marketing zeer goed gebruiken om eigen klanten te informeren of het product aan te bieden als software en klanten te stimuleren om hun conversies te verhogen met dit marketing kanaal. [Meer informatie]

Voor verenigingen

In de tijd van smartphones en tablets kan het ook voor verenigingen handig zijn om nieuwe communicatiepaden uit te proberen. Helemaal omdat met deze methode informatie snel naar veel leden kan worden verzonden. Laat iedereen bijvoorbeeld binnen een mum van tijd weten over aankomende toernooien, evenementen of clubfeesten. [Verdere informatie]

Voor grote ondernemingen

Vooral in grote ondernemingen is het vaak van belang om ontvangers zo snel mogelijk te kunnen updaten. Het medium e-mail is hiervoor perfect geschikt. Met weinig moeite kan een bericht in korte tijd naar duizenden personen worden verstuurd. [Verdere informatie]

Voor het MKB

Net als bij online marketeers kan ook het MKB profiteren van een goede nieuwsbrief marketing strategie om de klantenbinding te versterken. [Meer informatie]

Op zoek naar een krachtige, innovatieve nieuwsbrief software? Probeer Newsletter2Go gratis en vrijblijvend uit!

Ik accepteer de algemene voorwaarden.
Design driehoek

In welke gevallen moet u nieuwsbrief marketing gebruiken?

Het korte antwoord: Nieuwsbrief marketing is altijd een slimme optie. Met nieuwsbrieven blijft u eenvoudig in contact met uw ontvangers en laat u een positieve indruk achter. Het bedrijf of merk wordt onhouden, wat zorgt voor betere brand recognition.

De mogelijkheden voor nieuwsbrieven zijn eindeloos. Nieuwsbrief marketing is zowel voor het winnen van nieuwe klanten als bij het behouden en reactiveren van bestaande klanten een zeer goede strategie.

Lifecycle Newsletters

U heeft een eigen webwinkel en wilt meer klanten verzamelen?

Probeer eens om in aanvulling op de bestelling ook een nieuwsbrief aan te bieden. Veel ontvangers staan open voor het ontvangen van meer informatie. U kunt dan bijvoorbeeld in ruil voor een aanmelding voor de nieuwsbrief een waardebon aanbieden. Elke nieuwsbrief abonnee kan hierdoor uitgroeien tot een potentiële koper, helemaal met de juiste nieuwsbrief marketing strategie.

Echter, heeft u wel schriftelijke toestemming nodig voordat u een nieuwsbrief mag verzenden. Om dit te garanderen kunt u gebruik maken van de double opt-in methode. Hierbij moet de ontvanger middels een bevestigingslink de nieuwsbrief eerst bevestigen voordat deze uw e-mails daadwerkelijk kan ontvangen.

Nieuwsbrief marketing is niet alleen voor nieuwe, maar ook voor bestaande klanten één van de meest effectieve middelen om succesvol te zijn. Product nieuwsbrieven aan eigen klanten kunnen zelf bij lage interactie toch tot conversies zorgen. Hierdoor heeft u relatief lage kosten en maakt u toch op een effectieve manier nieuwe sales.

U heeft al kennis op het gebied online marketing?

Mocht u al voorkennis hebben in online marketing, dan is het waarschijnlijk voor u een fluitje van een cent om met onze software te werken. Meld u gratis aan probeer onze nieuwsbrief marketing software zelf uit. U zult zien dat u binnen enkele uren de software compleet onder de knie heeft.

Nieuwsbrief marketing is voor u een nieuw begrip?

Ook hier geldt, probeer het eenvoudigweg eens uit. Onze zeer eenvoudig bedienbare editor en het heldere stappenplan laten u precies zien waar u moet starten. U heeft hiervoor geen HTML- of voorkennis nodig. Voor vragen kunt u altijd teruggrijpen op onze uitgebreide helpsectie of een van onze support medewerkers contacteren.

De belangrijkste tip is echter: Gebruik nieuwsbrief marketing! Wanneer u helemaal geen nieuwsbrieven verstuurd mist u een hoop inkomen. Dit geldt voor vrijwel iedere branche.

Design driehoek

De legale termen in nieuwsbrief marketing

Zoals eerder verteld moet men voor het veilig en rechtelijk verzenden van e-mails aan enkele eisen voldoen. Dit geldt zowel voor Nederland als veel andere Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk. In Amerika zijn de regels iets soepeler. In Nederland moet er bijvoorbeeld expliciet toestemming gegeven worden voor het verzenden van reclamemateriaal naar ontvangers. Deze en andere eisen vindt u hieronder.

  • Pas na toestemming er een e-mail verzonden worden
  • Sla de schriftelijke toestemming van de ontvanger op
  • Gebruik bij de nieuwsbrief aanmelding de double opt-in methode. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat er niet ongeluk of opzettelijk misbruik van e-mail adressen wordt gemaakt
  • Zorg ervoor dat u uw contactgegevens in de nieuwsbrief vermeldt
  • Zorg ervoor dat u een afmeldlink in iedere nieuwsbrief de footer verwerkt

Waarom moet ik al die moeite doen? Het niet naleven van deze eisen kan ernstige gevolgen hebben. Een ontvanger krijgt een ongewenste reclame e-mail, maar kan deze nergens aanklagen. Dit soort waarschuwingen kunnen erg duur zijn. Zelfs het eenmalig verzenden van een ongevraagde commerciële e-mail kan resulteren in een waarschuwingsbrief met een waarde van maximaal € 4000.

Wat heb ik nodig voor het gebruik van nieuwsbrief marketing?

  1. Doel vaststellen: Allereerst moet u weten waarvoor u precies nieuwsbrief marrketing wilt gebruiken. Wilt u nieuwe klanten winnen? Wilt u uw een betere lifecycle strategie voor bestaande klanten implementeren? Of wilt u inactieve klanten reactiveren?Ons advies ís om e-mailmarketing voor al deze doelen in te zetten.
  1. Legaal verzamelen van e-mails: Gebruik in ieder geval een double opt-in formulier voor uw website. Dit soort formulieren kunt u in onze app eenvoudig installeren. Meer hierover vindt u in het artikel over aanmeldformulieren eenvoudig optimaliseren
  2. Passende software kiezen: Zodra de eerste e-mailadressen verzameld zijn kunnen de ontvangers daadwerkelijk worden gecontacteerd. De vraag is dan echter, hoe gaat u uw nieuwsbrief verzenden? De beste en meest eenvoudige manier is het gebruik van een moderne nieuwsbrief marketing software. Deze moet eenvoudig te bedienen zijn en naast het maken van kwalitatieve nieuwsbrieven ook veilig van A naar B verzenden en een uitgebreide analyse mogelijk maken.

Voor een goede start in nieuwsbrief marketing gebruikt u deze handige checklist:

Doel(en) vastleggen
E-mailadressen
Passende software
Nieuwsbrief templates
Een startbudget
Tijdperiode
Design driehoek

1. Strategie bedenken

Wilt u uw nieuwsbrief marketing als een waardevol instrument inzetten? Dan is het van essentieel belang om van tevoren een goede strategie te bedenken. De volgende lijst met vragen kan hierbij helpen:

    • Wilt u de mailing zelf ontwerpen of dit door een agentuur laten doen?
    • Wat voor soort mailing wilt u graag verzenden?
      • Double opt-in mailing
      • Welkomstmail
      • Normale nieuwsbrief
      • Productnieuwsbrief
      • Content nieuwsbrief
    • Hoe belangrijk zijn het controleren van succeskenmerken en optimalisatie??
    • Hoeveel tijd wilt u in het maken van de nieuwsbrief steken?
    • Hoe vaak moeten de nieuwsbrieven verstuurd worden?
    • Aan hoeveel ontvangers moet de nieuwsbrief verstuurd worden? Is dit per maand, half jaar?
    • Hoeveel budget wilt u in nieuwsbrief marketing investeren?

Zodat u uw nieuwsbrief marketing succesvol kunt implementeren moet u ervoor zorgen dat al uw eisen door een nieuwsbrief software kunnen worden omgezet in realiteit. Wanneer u voor het gebruik van een partner kiest, let er dan op dat u een betrouwbare metgezel kiest. Echter raden wij u aan om zelf uw nieuwsbrief marketing te beheren. Waarom? Omdat het stukken eenvoudiger is dan dat u denkt. Wanneer de strategie eenmaal bedacht en opgezet is, is het slechts een kwestie van ontvangers verzamelen en nieuwsbrieven verzenden. Dit is met de juiste voorbereiding en implementaties een eenvoudige opgave. Plus, door het DIY-principe bespaart u ontzettend veel geld.

Design driehoek

2. Kies een nieuwsbrief marketing software

Wanneer u ervoor kiest om uw nieuwsbrief marketing zelf onder handen te nemen, dan moet u eerst een goede nieuwsbrief software kiezen.

Over welke eigenschappen beschikt een nieuwsbrief marketing software?

Een goede nieuwsbrief marketing software moet in ieder geval een compleet pakket zijn. Het beste kiest u een software pakket die in ieder geval over de volgende functies beschikt:

Hoeveel kost een goede nieuwsbrief marketing software?

Een goede nieuwsbrief software hoeft eigenlijk niets te kosten. Ten minste, het gebruik van de software zelf moet niet in rekening worden gebracht. Wilt u een nieuwsbrief software die aan alle bovenstaande kenmerken voldoet? Dan kunt u vaak wel set-up of installatiekosten verwachten.

Gelukkig is dit bij Newsletter2Go niet het geval. Het gebruik van de software is niet alleen gratis, ook komen er geen startkosten bij kijken. U betaalt bij Newsletter2Go alleen voor de e-mails die u daadwerkelijk verstuurd. Echter, krijgt u iedere maand 1000 gratis e-mails die u op onze kosten mag verzenden. Informatie over de tarieven voor e-mails vindt u op onze kostenpagina.

Nieuwsbrief marketing software vergelijkingstabel

Om u te helpen bij het kiezen van een passende nieuwsbrief marketing software hebben we voor u een overzichtelijke vergelijkingstabel gemaakt.

Newsletter2GoAndere aanbieder
Software omvang:
Software gebruik✓ Compleet gratis gebruiken
Installatie✓ Gratis
Ontvangersbeheer✓ Inclusief
Nieuwsbrief editor✓ Inclusief
Gewhiteliste verzending✓ Inclusief
Tracking en analyses✓ Inclusief
Ondersteunde mailingsoorten
DOI-mailing met formulier editor✓ Inclusief
Welkomstmailing✓ Inclusief
Normale nieuwsbrief✓ Inclusief
Product nieuwsbrief✓ Inclusief(✓)
Content nieuwsbrief✓ Inclusief(✓)
Bediening en benodigde kennis
HTML-kennis✓ Geen(✓)
Programmeerkennis✓ Geen✓ Geen
Eenvoudig bedienbare editor met bouwstenenprincipe✓ Inclusief(✓)
Eenvoudig ontvangersbeheer✓ Inclusief(✓)
Dynamische, automatisch onderhouden groepen✓ Inclusief(✓)
Verzending inplannen✓ Inclusief
Geautomatiseerde mailings (Follow-up, lifecycle, etc.)✓ Inclusief(✓)
Shop-, CRM- en CMS integraties voor eenvoudige gegevensuitwisseling✓ Inclusief(✓)
Analyse & tracking
Analyse tools✓ Inclusief(✓)
Standaard KPI’s (open- en klikratio, etc.)✓ Inclusief(✓)
GEO-tracking✓ Inclusief
Conversietracking✓ Inclusief(✓)
Clickmap✓ Inclusief(✓)
Export van rapporten✓ Inclusief(✓)
Google Analytics integratie✓ Inclusief(✓)
Verzending, kosten en betaalmodel
1000 maandelijkse e-mails✓ Inclusief
Gewhiteliste verzending✓ Inclusief(✓)
Betaalmodel:Prepaid/abonnement modelPrepaid/abonnement model
E-mailcredits: individuele groottes te bestellen✓ Mogelijk
Abonnement: op maandelijkse basis✓ Mogelijk3-12 maanden

Overtuigd? Maak dan vandaag nog uw gratis account aan.

Ik accepteer de algemene voorwaarden.
Design driehoek

3. Integratie van de software en het maken van de eerste mailing

Heeft u de juiste software gekozen en wilt u beginnen met het maken van uw nieuwsbrieven? De volgende stappen laten u zien hoe u uw eerste mailings maakt.

  1. Richt uw account zo op, zoals u deze nodig heeft: Bij Newsletter2Go kunnen heel eenvoudig standaardkenmerken wordne ingesteld voor vaak gebruikte velden zoals de afzendernaam, het afzenderadres of antwoordadres. Dit bespaart u veel tijd bij het maken van de nieuwsbrief.
  2. DOI-formulier maken en insluiten: Gebruikt u al een aanmeldformulier? De meest eenvoudige weg is om nieuwe ontvangers te winnen via een aanmeldformulier die u strategisch op uw website plaatst op verschillende plekken.
  3. Integratie installeren: Een bijzonder praktische manier om ontvangers uit uw e-commerce of CRM-systeem over te nemen is door het inrichten van een integratie of plugin. Dit kunt u met de nieuwsbrief software van Newsletter2Go in enkele stappen doen. Hiermee worden ontvangersgegevens automatisch toegevoegd, gesynchroniseerd en onderhouden.
  4. Eerste ontvangers importeren: Naast de mogelijkheid om ontvangers via een eigen systeem te importeren, kunt u ook gebruik maken van een csv- of excel-tabel.
  5. Groepen aanmaken: Zijn de eerste ontvangers verzameld? Het kan dan erg zinvol zijn om verschillende groepen aan te maken, om zo nog betere nieuwsbrieven te kunnen sturen. U kunt uw nieuwsbrieven dan precies afstemmen op de groepen die u heeft aangemaakt. Groepen maakt u aan de hand van overeenstemmende ontvangerskenmerken, zoals bijvoorbeeld geslacht, laatste aankoop, interesses of locatie. Met dynamische groepen worden de groepen automatisch onderhouden.
  6. Nieuwsbrief template ontwerpen: Na het maken van de ontvangersgroepen kunt u beginnen met de nieuwsbrief. Kies hiervoor bijvoorbeeld een van de 50 voorgedefinieerde nieuwsbrief templates. Deze staan gratis voor u in onze app klaar. U kunt deze lege templates zelf aanpassen met afbeeldingen, tekst en kleuren. Door het simpele bouwsteenprinicipe is uw nieuwsbrief binnen no-time samengesteld.
  7. Eerste nieuwsbrief test verzenden: Om te bekijken of uw nieuwsbrief er precies zo uitziet zoals u in gedachten heeft kunt u een test nieuwsbrief gratis verzenden. In deze e-mail ziet u hoe de e-mail er in uw eigen inbox uitziet. De functie is handig om ofwel zelf de nieuwsbrief te controleren of om feedback van bijvoorbeeld collega’s te verkrijgen. De test nieuwsbrief is tevens een goede manier om de personalisatie te testen.
  8. Eerste nieuwsbrief verzenden: Is de test nieuwsbief naar wens? Dan kunt u nu uw nieuwsbrief aan uw ontvangersgroep of gehele adresboek verzenden. Controleer in de laatste stap van het nieuwsbrief proces of alles in orde is. Ons systeem laat u automatisch zien waar u eventueel problemen moet oplossen. U kunt er ofwel voor kiezen om de nieuwsbrief direct te verzenden of om deze voor een later tijdstip in te plannen.
  9. Uzelf met de tools vertrouwd maken en optimaliseren: Direct na de verzending kunt u gebruik maken van het realtime rapport dat voor de specifieke mailing door onze software automatisch wordt opgezet. Met dit rapport trackt u het succes van uw mailing. Deze statistieken kunt u gebruiken voor het vergelijken van prestaties en het analyseren van optimalisatiemogelijkheden. Aan de hand van de clickmap ziet u precies waar ontvangers geklikt hebben.

Gefeliciteerd! U bent klaargestoomd voor het verzenden van succesvolle e-mails.
Wij wensen u veel succes met uw nieuwsbrief marketing!

Maak gebruik van gratis responsive nieuwsbrief templates, een zeer eenvoudige nieuwsbrief editor,
verzending over een gewhiteliste server en de omvangrijke functies van onze nieuwsbrief software.

Heeft u nog geen vrijblijvende account? Gebruik dan het aanmeldformulier hieronder en meld u gratis aan.

Meld u nu aan en krijgt direct toegang tot alle unieke functies ↴
E-mail:
Wachtwoord:
Herhaal wachtwoord:
Ik accepteer de algemene voorwaarden.

Heeft u een vraag? Neem dan contact op met het Newsletter2Go supportteam.