Professioneel en eenvoudig een HTML nieuwsbrief maken

Hoe maak je een goede nieuwsbrief? Wat zijn handige tips voor een goede nieuwsbrief?
Hier lees je alles over de nieuwsbrief software van Newsletter2Go, waarna je de nieuwsbrieven praktisch en snel verzendt en evalueert.

Digitale nieuwsbrief maken

Een e-mail nieuwsbrief maken met een professionele nieuwsbrief software is — in tegenstelling tot een gratis nieuwsbrief maken met behulp van Outlook, Word, HTML of InDesign — kinderwerk. Met de moderne nieuwsbrief software van Newsletter2Go kan iedereen op basis van het doe-het-zelf-principe aantrekkelijke, professionele nieuwsbrieven maken.

Om een HTML nieuwsbrief te maken heb je geen programmeerkennis nodig. Ook de installatie of het downloaden van plugins of software is niet nodig.

Doordat je gratis online nieuwsbrieven maakt en de software webgebaseerd is, kun je Newsletter2Go op iedere computer wereldwijd gebruiken. Ook aan een correcte weergave van de nieuwsbrief is gedacht.

Tegenwoordig worden de meeste digitale nieuwsbrieven gemaakt in HTML. Bij HTML nieuwsbrieven maken heb je de mogelijkheid om afbeeldingen en klikbare elementen toe te voegen. In de Newsletter2Go editor vind je meer dan 50 kant-en-klare templates die je zelf met inhoud kunt verrijken. Je heeft hierbij onbeperkte ontwerpvrijheid!

In tegenstelling tot het gratis maken van nieuwsbrieven en deze vervolgens te verzenden via reguliere e-mailprogramma’s, is de server van Newsletter2Go gewhitelistet. Dit zorgt voor een rechtstreekse aflevering in de mailbox van de ontvanger, zonder vooraf op spam te moeten worden gecontroleerd. Met Newsletter2Go kun je dus niet alleen vlot en veilig online nieuwsbrieven maken, maar ook betrouwbaar en snel verzenden.

Begin vandaag nog met zelf een e-mail nieuwsbrief maken

Krachtige e-mailmarketing software met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Gratis aanmelden zonder risico en verplichtingen
Alle unieke functies van de nieuwsbrief tool zelf testen
Maandelijks 1000 gratis e-mails cadeau
Onbeperkt aantal ontvangers in het adresboek

Aanmelden:

Een digitale nieuwsbrief maken in 7 stappen

Wil je een goede nieuwsbrief ontwerpen met behulp van een compatibele nieuwsbrief software?
In onze “Nieuwsbrief creëren”-tutorial leer je in 7 eenvoudige stappen een professionele nieuwsbrief maken.

Nieuwsbrieven verzenden afzenderadres

1. Afzenderinformatie toevoegen

In de eerste stap van het nieuwsbrief ontwerpproces kun je volledig individuele afzenderinformatie toevoegen. Kies voor een eigen afzenderadres en personaliseer het onderwerp en de preheader. Bovendien kun je een alternatief antwoordadres invoeren.

Info: Dankzij de individuele afzender wordt Newsletter2Go nergens in jouw nieuwsbrief vernoemd. De mailings worden vanuit onze beveiligde servers verzonden, maar jij bent de afzender.

De preheader is het tekstvoorbeeld dat aan ontvangers wordt weergegeven in hun e-mail inbox, zoverre de e-mailclient gebruik maakt van een preheader. In de preheader kunnen informatie en ideeën worden ondergebracht die in het onderwerp niet meer passen.

Responsive nieuwsbrief template

2. Template kiezen en individueel aanpassen

De volgende stap is om de daadwerkelijke e-mail nieuwsbrief te maken. Hiervoor kun je één van de 50 templates in de editor selecteren of begin je vanaf nul met een lege mailing. De kwaliteit van de door ons ontworpen nieuwsbrief templates zijn allen responsive. Dit betekent dat ze correct worden weergegeven op elk apparaat. Of de nieuwsbrief nu op een smartphone, tablet of desktop computer wordt bekeken, een responsive nieuwsbrief is geoptimaliseerd voor alle schermformaten.

Natuurlijk kunnen alle templates in de nieuwsbrief aan de hand va het modulaire principe vrij aangepast en geïndividualiseerd worden. Gebruik de gratis editor en vul de verschillende bestaande afbeelding- en tekstblokken. Binnen enkele klikken kun je eenvoudig jouw online nieuwsbrief maken.

Info: Men moet zich aan bepaalde ontwerpregels houden om een correcte nieuwsbrief presentatie te waarborgen. Gelukkig neemt het team van Newsletter2Go deze taak graag op zich, wij creëren op aanvraag een persoonlijke nieuwsbrief template voor je. Met een speciaal geprogrammeerde template heb je ook de mogelijkheid om gebruik van de 1-klik-productovername en de 1-klik-inhoudovername. Client testing helpt om een correcte weergave in verschillende e-mailcliënten te kunnen garanderen.

Nieuwsbrief editor

3. Afbeeldingen toevoegen en bewerken

Bij een digitale nieuwsbrief maken zijn afbeeldingen een belangrijk element. Deze kunnen in de editor op eenvoudige wijze worden toegevoegd en bewerkt. De afbeeldingen hebben vaak een groot effect op de nieuwsbrief, een foto zegt immers meer dan 1000 woorden. Download de afbeelding in de mediabibliotheek en sleep deze dan naar de juiste positie in de nieuwsbrief. Je begint met een teaserafbeelding, de grote afbeelding bovenaan de nieuwsbrief. Een dergelijke teaser vangt de aandacht van de ontvanger en maakt de nieuwsbrief meer levendig en emotioneel. Het creëren van een nieuwsbrief met aantrekkelijk achtergrond is ook een slimme optie. Je kunt in Newsletter2Go namelijk handig jouw afbeeldingen uploaden.

Uiteraard is het ook mogelijk om de geplakte beelden later te veranderen, om de grootte van afbeeldingen te veranderen en een link toe te voegen. Bovendien kunnen met behulp van een image map verschillende gebieden binnen een afbeelding van verschillende links worden voorzien.

Info: Een call-to-action (klikelement met als doel om actie te ondernemen) in de teaserafbeelding kan een positief effect op de klikratio hebben.
Gratis HTML nieuwsbrief template

4. Tekst toevoegen en bewerken

Ook de nieuwsbrief teksten kunnen eenvoudig bewerkt worden. Je kunt de opmaak veranderen, maar ook één of meer kolommen naar wens toevoegen.

Voor de formattering van de tekst heb je vrijwel alle mogelijkheden die je ook kent van tekstverwerkingsprogramma’s zoals Word tot jouw beschikking. Om de e-mail nieuwsbrief te maken kun je niet alleen het lettertype aanpassen, maar ook de lettergrootte, letterkleur, stijl (vet, cursief, onderstreept, doorgehaald), achtergrondkleur, regelhoogte, regelafstand en uitlijning. Voor de tekst kun je in aanvulling op alle standaard lettertypes ook web fonts gebruiken.

Info: Om de ontvanger persoonlijk aan te spreken (bijvoorbeeld “Geachte mevrouw van der Hert”), bestaat de mogelijkheid om de de tekst te personaliseren. Deze placeholders worden automatisch ingevuld in bij verzending.
1-klik-productovername

5. Producten met één klik toevoegen

Naast tekst en afbeeldingen kun je ook complete producten of de inhoud via jouw webshop systeem of CMS met één klik in de nieuwsbrief integreren. Dit doe je door gebruik te maken van een van de vele integraties en plug-ins voor de meest voorkomende winkel-, CMS- en CRM-systemen en een individueel ontworpen premium template.

Met de 1-klik-productovername neem je met één druk op de knop de productafbeelding, beschrijvende tekst, prijs, korting en link direct over in jouw nieuwsbrief. Met de 1-klik-inhoudovername is het mogelijk om content met één klik te integreren, zoals bijvoorbeeld artikelen uit jouw CMS-systeem.

Een HTML nieuwsbrief maken was nog nooit zo effectief en eenvoudig.

Info: Nog een praktische digitale nieuwsbrief maken tip: De praktische 1-klik-productovername maakt het integreren van producten in de nieuwsbrief super eenvoudig door het één klik systeem. Je hoeft alleen artikelnummer op te geven en alle belangrijke informatie wordt automatisch gekopieerd. Zo stel je complexe productnieuwsbrieven binnen enkele minuten samen.
Individuele aan- en afmeldpagina

6. Afmeldlink, webversie en impressum

Bij een HTML nieuwsbrief maken moet je naast de inhoud en afbeeldingen, ook niet enkele andere belangrijke, verplichte elementen vergeten. Deze omvatten in ieder geval een afmeldlink, een link naar de webversie en eventueel een impressum. Deze informatie wordt, eenmaal in jouw Newsletter2Go account opgeslagen, automatisch in iedere nieuwsbrief geplaatst.

Met behulp van de automatische afmeldlink kunnen ontvangers zich altijd afmelden van de nieuwsbrief. Dit is verplicht in Nederland. Je kunt ook een formulier maken waarin ontvangers de reden voor hun afmelding aanvinken.

Voor ontvangers die mogelijk jouw nieuwsbrief niet kunnen openen, is het belangrijk om een link naar de geautomatiseerde webversie van de nieuwsbrief toe te voegen. Deze door Newsletter2Go automatisch gegenereerde versie van de nieuwsbrief weergeeft jouw nieuwsbrief in een browser.

Info: Gebruik voor de registratie van nieuwe gebruikers onze aanmeldformulier generator. Je kunt hierbij ook bijpassende aan- en afmeldpagina’s bestellen, die geheel aan jouw huisstijl worden aangepast. Hierbij maak je gebruik van jouw eigen ontwerp en lay-out, dit zorgt voor een consistente gebruikerservaring – beginnende bij de registratie.
Nieuwsbrieven verzenden_individuele tijdzones support

7. Online nieuwsbrief verzenden

Wanneer jouw nieuwsbriefontwerp voltooid is, ben je klaar voor de verzending. Om ervoor te zorgen dat niets mis gaat, heeft Newsletter2Go een link controle, spamtest en een gratis testmail functie. Zo kun je zonder extra kosten controleren of alle links correct zijn ingevoerd, er nieuwsbrief spamaanpassingen vereist zijn en of de ingebouwde personalisatie placeholders correct zijn ingevuld.

Ontvangersgegevens beschikbaar?
Met de nieuwsbrief software van Newsletter2Go is het toevoegen van ontvangers een eitje. Ontvangers kunnen gemakkelijk worden geüpload via een Excel- of CSV-bestand. Als alternatief heb je met onze API en interfaces met externe systemen de mogelijkheid om de ontvangersimport en het onderhoud te automatiseren.

Na verzending is voor de verzending
Een van de grote voordelen van nieuwsbrief marketing is het nauwkeurig meten van het succes. Profiteer hiervan en analyseer het succes van jouw nieuwsbrief na elke verzending. Gemeten wordt onder andere de aflever-, open-, klik- en conversieratio. Houdt met Newsletter2Go het overzicht en optimaliseer jouw toekomstige nieuwsbrieven op basis van de bevindingen van voorgaande nieuwsbrieven.

Info: Voor een meerprijs is ook client testing is beschikbaar. Hiermee kan worden gecontroleerd of de gemaakte e-mail nieuwsbrief correct wordt weergegeven in alle populaire e-mailprogramma’s.

Tips & tricks voor online nieuwsbrieven maken

Nieuwsbrief maken tips: de sjablonen en inhoud

  1. Aantrekkelijke mailing: De inhoud en afbeeldingen moeten een aantrekkingskracht voor de ontvanger zijn.
  2. Responsive design: Zorg voor een voor mobiel geoptimaliseerde nieuwsbrief. Tot 50% van alle nieuwsbrieven worden tegenwoordig geopend op mobiele apparaten.
  3. Boven de vouw: Zorg ervoor dat de belangrijkste inhoud zich boven de vouw, dus in het eerst zichtbare gedeelte, begeeft.
  4. Oproep tot actie: Een CTA (als button) in de teaserafbeelding zorgt voor een bijzonder effectieve uitnodiging tot klikken.
  5. Contrasten: De klikbare elementen moeten verschillend zijn en zich duidelijk van de rest van de e-mail onderscheiden.
  6. Kleur: Gebruik passende kleuren. Rood, oranje en geel ogen meer warm en aanlokkend, terwijl blauw, groen, paars en zwart eerder geruststellend werken.
  7. Houd het simpel: Maak de nieuwsbrief niet te overbelast, maar besteed aandacht aan duidelijkheid en een helder overzicht.

Nieuwsbrief maken tips: effectievere e-mailmarketing

  1. Representatiefouten voorkomen: Display problemen kunnen zorgen voor een amateuristische indruk. Daarom is de presentatie uiterst belangrijk. Test met client testing jouw nieuwsbriefweergave of maak gebruik van een premium template.
  2. Inhoud correct weergeven: Alle inhoud moet zichtbaar zijn, zonder horizontaal te hoeven scrollen. Overschrijdt daarom liever niet de breedte van 600 pixels.
  3. Lifecycle mailings: Genereer automatisch verzonden mailings, die gebaseerd zijn op de cyclus van de klant en de juiste content, op het juiste moment, bij de juiste persoon bezorgd.
  4. Plug-ins gebruiken: Bespaar tijd en moeite door de inhoud rechtstreeks vanuit jouw huidige webshop of CMS systeem.
  5. Ontvangerssegment: Om jouw ontvangers beter onder te verdelen op basis van ontvangerscriteria, kun je statische of dynamische groepen gebruiken.
  6. Geheel volgens de wet: jouw nieuwsbrief moet altijd een afmeldlink bevatten en ten minste één link naar de jouw impressum of jouw adres.

Nieuwsgierig geworden na deze nieuwsbrief ontwerptips?

Met Newsletter2Go kun je gratis nieuwsbrieven maken, verzenden en evalueren.
Je stuurt maandelijks tot 1000 e-mails volledig gratis.
Til jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau met Newsletter2Go!

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.