Gratis aanmelden Log in

Sms marketing

Sms-campagnes zijn een unieke mogelijkheid om klanten of
direct op hun mobiele telefoon te bereiken. De bulkverzending van
smsjes is ontzettend effectief. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone!
Probeer het zelf uit met onze sms marketing functie.

Wat is sms marketing?

Sms marketing campagnes zijn een ongebruikelijke manier om klanten en prospects rechtstreeks op hun mobiele telefoon te bereiken. De massaverzending van sms is veelbelovend, mobiele telefoons worden namelijk op grote schaal gebruikt. Men kan ervan uitgaan dat bijna iedereen eigenaar is van een eigen mobiele telefoon en dus een sms nieuwsbrief kan ontvangen.

Is sms marketing de moeite waard?

Na de komst van smartphones en een zeer hoge penetratie van mobiel internet, zijn de voorwaarden voor sms marketing veranderd. Vandaag de dag kunnen e-mails ook mobiel vanaf elke locatie en op elk gewenst moment worden opgehaald. Veel voordelen van sms marketing gelden tegenwoordig ook voor e-mailmarketing. E-mail nieuwsbrieven bieden daarbij eigenlijk nog meer voordelen dan sms nieuwsbrieven.

Ons advies: Ook met e-mail nieuwsbrieven bereikt u uw ontvangers effectief onderweg.

Nieuwsbrief sms email verzenden

De voordelen van nieuwsbrieven versus sms

Sms nieuwsbriefMobiele e-mailmarketing
PrijsVanaf 2,7 cent per SMSVanaf 0,05 cent per e-mail
OntwerpAlleen tekst, tekenlimietHTML-design
PersonaliseringMeestal alleen naam en telefoonnummerAlle ontvangersgegevens, bv. uit de online shop
VerzendingTijdgestuurd en wereldwijdTijdgestuurd, wereldwijd, met whitelisting en tot 1 miljoen ontvangers per uur
RapportenGeenOpenratio, klikratio, conversieratio en meer

Het grote deel van alle e-mails zijn mobiel en we zien nog steeds een stijgende lijn in deze trend. Dit betekent dat u effectief mobiele ontvangers met e-mails kunt bereiken. Doordat het gebruik van smartphones tegenwoordig heel gebruikelijk is, bent u als bedrijf niet meer afhankelijk van sms marketing campagnes.

Er zijn veel redenen die aanmoedigen om nieuwsbrieven in plaats van sms campagnes te verzenden. Een van de meest dwingende reden is dat het verzenden van e-mails aanzienlijk goedkoper is dan het verzenden van massa sms nieuwsbrieven.

Voor het verzenden van een sms nieuwsbrief betaal je ongeveer 2,7 cent, terwijl u voor het verzenden van een e-mail slechts ongeveer 0,05 cent betaald. U kunt hierdoor veel meer ontvangers met hetzelfde budget bereiken.

Ontwerpmogelijkheden bij sms campagnes verzending

Naast de gunstigere prijs voor sms marketing, zijn ook de ontwerpmogelijkheden voor e-mails veel uitgebreider. Wanneer u een sms marketing campagne verzendt, zijn uitsluitend de tekst en symbolen uw ontwerpmogelijkheden. Een mobiele e-mail kan dankzij HTML ontwerp volledig naar eigen wens worden samengesteld. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van afbeeldingen, verschillende lettertypen en lettergroottes, links en knoppen. Dankzij het responsive design worden deze e-mails optimaal weergegeven op mobiele apparaten. Met sms marketing software zijn de opties veel beperkter.

Ook wanneer het gaat om branding bieden e-mails betere kansen. Hoewel het in sms marketing mogelijk is om een sms te sturen met afzenderidentificatie, kunt u niet eindeloos variëren. U heeft bij SMS marketing de mogelijkheid om een tot 16-cijferig nummer of maximaal 11 tekens lang woord uit te kiezen. Dit helpt de ontvangers om eenvoudiger hun afzenders te organiseren en toe te wijzen.

Nieuwsbrief editor

In nieuwsbrieven kunnen het onderwerp en de afzenderinstellingen vrij worden ingesteld. Zowel het afzenderadres als de naam van de afzender kunnen worden gekozen. Voor verschillende ontvangersprofielen kunnen de gegevens flexibel worden aangepast. Vergeleken met sms marketing software met afzenderidentificatie is de aanpassing veel eenvoudiger. In sms marketing is er geen onderwerp beschikbaar, maar moet de ontvanger aan de hand van de afzenderidentificatie beslissen of hij of zij de sms wil lezen.

Een van de grootste nadelen van sms marketing is waarschijnlijk het tekenlimiet. Een sms-bericht mag slechts 160 tekens lang zijn. Alternatief kunnen de berichten uit meerdere sms’jes bestaan. Zo kunnen in principe wel langere berichten verzonden worden, maar door de onderbreking wordt de leesbaarheid vermindert. In sms marketing kan het daarbij een uitdaging zijn dat men afhankelijk is van het geduld van de ontvanger. Wil deze wel meerdere sms’jes lezen of zelfs wachten op de volgende sms? In een e-mail worden deze tekens geëlimineerd. Hoewel het aantal tekens in het onderwerp en de preheader het liefst binnen een bepaalde limiet moet blijven om volledige leesbaar op smartphones te kunnen garanderen, zijn er geen beperkingen.

Nieuwsbrieven verzenden gepersonaliseerde verzending

De relevantie van nieuwsbrieven kan worden verhoogd door de ontvangers persoonlijk aan te spreken. Dit is bij sms marketing oplossingen vrijwel niet het geval, doordat u slechts het telefoonnummer van de ontvanger ter beschikking heeft. Wanneer u geluk heeft, weet u ook de naam en het geslacht van de ontvanger. Aanmeldingen voor nieuwsbrieven bevatten daarentegen aanzienlijk meer gegevens. In aanvulling op het e-mailadres, heeft u vaak ook toegang tot andere gegevens, bijvoorbeeld door uw bestaande CRM en e-commerce systemen. Op deze manier wordt de e-mail duidelijk gepersonaliseerder, bijvoorbeeld door uw nieuwsbriefinhoud op de woonplaats van de ontvanger af te stemmen of populaire producten aan de hand van zijn of haar interesses aan te bieden.

Met behulp van een sms marketing oplossing bereikt u de ontvanger natuurlijk veel sneller dan wanneer u elke sms handmatig verzendt. Een mobiele nieuwsbrief wint echter wanneer het op snelheid aankomt. In korte tijd kunnen veel meer ontvangers worden bereikt dan wanneer u gebruik maakt van een mobiel netwerk. De aflevercapaciteit van een professionele nieuwsbrief software bedraagt tot wel 1.000.000 ontvangers per uur.

Naast de snelle verzending hoeft u zich over de aandacht van een mobiele nieuwsbrief ook geen zorgen te maken. Verzonden sms campagnes werden populair, omdat ze onderweg op een smartphone ontvangen en bekeken konden worden. De ontvanger werd direct gewekt wanneer de sms nieuwsbrief geleverd was. Echter, kunnen bij mobiele e-mails ook push notificaties worden geactiveerd. Deze zorgen voor een pop-up melding op de telefoon, waardoor het voor de ontvanger duidelijk is dat een nieuwe mobiele nieuwsbrief op hen staat te wachten.

Hoe de massaverzending van sms functioneert

Bij sms marketing is wereldwijde SMS levering mogelijk. Dit gaat gepaard met een hogere prijs, omdat telkens een andere technologie in diverse landen nodig is voor de verzending. Aangezien mobiele nieuwsbrieven via het internet worden verzonden, wordt de verzender niet opgescheept met extra kosten, zelfs niet bij wereldwijde verzending. Uw ontvangers kunnen dus overal zijn op het moment dat ze de nieuwsbrief openen.

Mogelijkheden voor automatische sms verzending

Sms marketing oplossing bieden het voordeel dat u de berichten niet handmatig hoeft te verzenden. In plaats daarvan kunt u de tijd zo instellen zoals gewenst. Vervolgens vindt dan een automatische sms-transmissie op de gewenste tijd plaats. Een mobiele nieuwsbrief kan ook worden ingepland, maar biedt als extra voordeel betere marketing automation mogelijkheden. In aanvulling op geautomatiseerde follow-up mails, zijn ook lifecycle mailings, seriemailings en autoresponders mogelijk. Wanneer u effectief wilt inspelen op de gehele levenscyclus van de klant, zijn e-mail nieuwsbrieven een betere optie.

lifecycle-mailings

Laatste tips voor sms marketing

Mocht u toch nog niet overtuigd zijn dat e-mail nieuwsbrieven meer voordelen bieden dan sms nieuwsbrieven, volgt hier nog een laatste sms marketing tip. De meetbaarheid van de resultaten van uw verzonden sms campagne is in vergelijking met e-mail nieuwsbrieven moeilijk te verkrijgen. Bij e-mail nieuwsbrieven worden automatisch alle belangrijke indicatoren gemeten en in realtime tracking rapporten voorbereidt. U kunt bijvoorbeeld precies zien hoeveel ontvangers uw nieuwsbrief hebben geopend, waar er geklikt is en wat er gekocht is. Bij sms marketing is dit helaas niet mogelijk.