29 branches en meer dan 360 miljoen e-mails…
Onze databank is gebaseerd op ongeveer 360 miljoen e-mails die onze klanten uit 29 verschillende branches tussen 30 juni 2017 en 30 juni 2018 hebben verzonden. Bij de evaluatie keken we naar mailings die naar minstens 20 en maximaal 30.000 ontvangers werden verzonden, om test e-mails uit te sluiten en de waarden zo nauwkeurig mogelijk te berekenen.
Dit jaar keken we bij de open- en klikratio ook naar de verzendmaand, om te analyseren hoe de statistieken zich in de loop van het jaar in verschillende bedrijfstakken hebben ontwikkelt.
De gemiddelde waarden alle branches samen
Van 30 juni 2017 tot 30 juni 2018 opende meer dan een kwart van de ontvangers een mailing. Het branche overschrijdende openpercentage* bedraagt 26,56%. De klikratio* is 4,11%, wat betekent dat 4,11% van alle ontvangers op een link of knop in de mailing heeft geklikt.
De branche overschrijdende click through rate (CTR)* is 15,38%. De CTR is niet van toepassing op alle ontvangers van een mailing, maar alleen op het aantal openers. Oftewel: hoeveel „openers“ klikten op een link in een mailing?
Het percentage mislukte leveringen (bounceratio) in alle sectoren bedraagt 3,37%.
Het afmeldpercentage* bedraagt 0,54%.
Welke branches komen als winnaar uit de bus?
Openratio
🏆 De branche foto & video pronkt ook dit jaar weer met de hoogste openratio.
😢 E-commerce heeft zich in vergelijking met vorig jaar sterk verbeterd, hoewel de branche nog steeds de laagste openratio van alle branches vertoont.
Klikratio
🏆 De hoogste klikratio vinden we dit jaar terug in de branche hobby’s.
😢 De branche computer & elektronica nog wel wat optimalisatie gebruiken, hier ligt de klikratio bij slechts 2,26%. Vorig jaar kwam de branche verzekeringen het laatst binnen.
Click through rate
🏆 De CTR heeft dit jaar een branchegemiddelde van 15,38%. In de branche media & uitgeverijen is dit percentage zo’n 8% hoger.
😢 De schoonheidssector is helaas nog niet zo ervaren met motiverende call to actions, hier ligt de CTR zo’n 6% onder het totale branchegemiddelde.
Afmeldratio
🏆 De lage afmeldratio van 0,12% mag worden toegewezen aan de branche pers.
😢 In de branche onroerend goed zijn ontvangers minder tevreden met de e-mailcampagnes, hier is de afmeldratio het hoogst.
Bounceratio
🏆 De branche pers heeft dit jaar niet alleen de laagste afmeldratio, maar ook de laagste bounce ratio — op de voet gevolgd door de e-commerce sector. Dat e-commerce het hier zo goed doet, komt waarschijnlijk doordat veel nieuwsbrief ontvangers tegelijkertijd klant zijn (of waren). De kans op onjuiste e-mailadressen in de distributielijst is daardoor zeer klein.
😢 De hoogste afmeldratio zien we in de branche bouw, met zo’n 6,28%.
In totaal 15 branches overschreden dit jaar het gemiddelde van 16,56% wat de openratio betreft. Verder liggen 13 branches boven het gemiddelde klikpercentage, hebben 16 branches een betere gemiddelde bounce ratio en overschrijden maar liefst 18 branches de gemiddelde afmeldratio. Met name e-commerce heeft een slechte open- en klikratio. Dit is echter niet omdat voor dit soort bedrijven e-mailmarketing niet relevant is. Integendeel, bij het analyseren stelden we vast dat de contactlijsten juist bijzonder veel ontvangers bevatten. De optimalisatiemogelijkheden zijn alleen nog zeer groot.