E-mailmarketing artificial intelligence: 4 redenen om vandaag nog te beginnen

E-mailmarketing artificial intelligence

Soms wordt e-mailmarketing als oubollig gezien.

Het groot aantal diverse e-mailprogramma’s en de bijbehorende weergaveproblemen spelen hierbij een grote rol. Hierdoor ontwikkelt e-mailmarketing zich niet in dezelfde snelvaart als social media platformen zoals Facebook en Instagram. In e-mails kunt u de ontvanger persoonlijk aanspreken, maar niet met behulp van bijvoorbeeld live video’s.

Echter zien we dit jaar een duidelijke en interessante trend ontwikkelen, namelijk artificial intelligence in e-mailmarketing.

Artifical Intelligence, een algoritme dat leert op basis van de verzamelde big data. Een zogenaamd machine learning systeem dat marketing automation verlicht en het mogelijk maakt om interacties met miljoenen ontvangers toch stuk voor stuk een persoonlijk tintje te geven.

Het gebruik van AI in e-mails kan e-mailmarketing naar een hoger niveau tillen. Met artificial intelligence zouden in de toekomst functies als ingesloten video’s, live content en in-mail transacties realiteit kunnen worden.

Benieuwd hoe artificial intelligence e-mailmarketing verder kan verbeteren? Lees dan verder…

1. Artificial Intelligence voor betere gebruikersinzichten

Het gebruik van een algoritme om het gedrag van gebruikers te studeren gebeurt al jaren. Echter niet zo zeer in e-mailmarketing.

Stelt u zich echter voor dat u het gedrag van de gebruiker op uw website analyseert, om vervolgens de perfect passende e-mail te kunnen ontwerpen.

Een “machine learning” algoritme verzamelt dit soort big data, controleert het en analyseert trends, gedrag, engagement, metadata en andere semantische analyses. Hoeveel artikelen leest de gebruiker op uw website? Welke pagina’s worden het meest bezocht? Wanneer en hoe vaak bezoekt de gebruiker de website? En hoe lang blijft hij/zij tijdens zo’n sessie? Wanneer was de laatste aankoop?

Allen vragen die, wanneer met artificial intelligence gecombineerd, uw helpen om de gebruiker veel beter te kunnen begrijpen.

2. E-mailmarketing artificial Intelligence voor hogere openratio’s

Hoe voelt u zich wanneer u ‘s ochtends op weg naar werk, nog voor uw eerste koffie, wordt aangesproken door een straatverkoper die zijn product wil promoten?

De kans is groot dat u de verkoper geen enkele seconde van uw tijd gunt.

Met e-mails werkt dit precies hetzelfde. De openratio is sterk afhankelijk van de relevantie van de e-mail op dat desbetreffende moment. De timing van uw e-mail is dus cruciaal.

Met artificial intelligence in e-mail marketing automation kunt u het gebruikersgedrag tracken en deze informatie gebruiken om precies op het juiste moment uw e-mail te sturen. Bijvoorbeeld dan wanneer de gebruiker online is en tijd heeft, of op het moment dat de koper zich in de fase van de customer journey bevindt.

3. AI en gepersonaliseerde product aanbevelingen in e-mails

Productaanbevelingen direct in uw e-mailbox. Artificial intelligence maakt dit soort personalisering mogelijk.

Waarom het werkt?

Zalando heeft Zalon, een personal shopper service waar een stylist outfits voor u uitzoekt en toestuurt. DIY-receptboxen als Hello Fresh en Marley Spoon worden in Nederland steeds populairder. Oftewel; mensen ontvangen graag passende producten direct in hun mail- of brievenbus.

Echter is het manueel uitzoeken van gepersonaliseerde producten voor al uw nieuwsbrief ontvangers een onmogelijke opgave. Hier komt artificial intelligence zeer goed van pas. Het AI algoritme verzamelt de best passende producten gebaseerd op gegevens als voorgaande aankopen, activiteiten, bezochte pagina’s, opgeslagen producten en meer gegevens.

Productaanbevelingen kunnen, wanneer de items goed gekozen worden en er voldoende data beschikbaar is, de openratio en uiteindelijke verkoop zeer sterk verhogen.

4. Marketing automation in AI verhoogt de creativiteit

Stelt u zich voor een gepersonaliseerde e-mail naar elk van uw 2000 nieuwsbrief ontvangers sturen? Niet alleen de aanhef, maar ook de inhoud en diverse elementen in de nieuwsbrief moeten hierbij uniek zijn.

Klinkt als enorm veel werk?

Dat is het namelijk ook.
Marketing automation en e-mailmarketing artificial intelligence gaan hand in hand. Het is dé manier om uw e-mailmarketing te segmenteren en schalen. Gepersonaliseerde e-mails in bulk verzenden wordt een fluitje van een cent.

Doordat AI in e-mailmarketing het manuele werk uit handen neemt, blijft er veel meer tijd over voor creativiteit. U kunt uw tijd steken in het segmenteren van ontvangers en het controleren en optimaliseren van de AI resultaten.

Conclusie

Wanneer u nu al de termen marketing automation, e-mail personalisering en e-mailmarketing artificial intelligence aan uw vocabulaire toevoegt en daadwerkelijk begint uit te voeren, dan bent u in de toekomst uw concurrentie altijd een stapje voor.

Artificial intelligence in e-mailmarketing zorgt voor versnelde resultaten, relevantere e-mails en een creatiever en productiever team.

Denkt u eraan om artificial intelligence in e-mailmarketing te gaan gebruiken?

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.