Meer klanten winnen met lead marketing

Leadmarketing klanten winnen

Meer klanten nodig? Heb je deze techniek al geprobeerd…

Heb je een goede marketingboodschap die je wilt verspreiden?

Je kunt nog zo’n goed verhaal hebben, maar wanneer je niemand hebt die luistert is het succes waarschijnlijk zeer klein. Daarom moet je de juiste personen vinden die je verhaal interessant zullen vinden.

Hoe vind je deze mensen in het grote wereldwijde web? En hoe zorg je ervoor dat ze interesse blijven houden in je boodschap?

Heb je al weleens gedacht aan lead marketing?

Met dit soort marketing gaat de aandacht vooral uit naar potentiële klanten die al interesse in je product of service hebben getoond. De kans dat deze mensen uiteindelijk is veel groter, omdat ze al hebben aangegeven dat je service of product aantrekkelijk is.

Hoe lead marketing precies werkt en hoe jij het voor jouw bedrijf in kan zetten, leggen we in dit artikel uit.

Wat is lead marketing?

Lead marketing is de algemene term voor marketingmaatregelen met als doel het verzamelen van gegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in je aanbod (en deze mensen uiteindelijk als klant winnen). De eerste stap wordt ook wel leadgeneratie genoemd, en de verwerking van de gegevens is leadmanagement. De succesvolle transformatie van een lead naar een koper heet een conversie.

Hoe werkt lead marketing precies?

De digitale markt wordt sterk beïnvloed door inbound marketing, vandaar dat leads zo’n belangrijke rol spelen. Internetgebruikers zijn actieve marktdeelnemers die specifiek op zoek zijn naar inhoud die hen interesseert. De uitdaging voor de aanbieders is om vindbaar en toegankelijk te zijn voor geïnteresseerden. Alle marketingmaatregelen die je als bedrijf neemt om dit doel te bereiken maken deel uit van leadmarketing.

Leadgeneratie verwijst naar elke maatregel waarbij het gedrag van de gebruiker gegevens genereren die de interesse aantonen. De eenvoudigste vorm van een lead is een website bezoek, bijvoorbeeld na een klik op een advertentiebanner. Als een bepaald percentage bezoekers van de website iets koopt, kan het bedrijf berekenen hoeveel een lead (een bezoek) waard is. Dit bepaalt dan hoeveel er betaald wordt voor een lead (bijvoorbeeld als onderdeel van een affiliate programma op pay-per-lead basis).

Een bezoek aan de website geeft echter niet veel informatie over de gebruiker. Daarom maakt leadgeneratie vaak gebruik van online formulieren om ten minste de namen en e-mailadressen vast te leggen. Om deze gegevens te verkrijgen, bieden bedrijven vaak een aantrekkelijk cadeautje aan, bijvoorbeeld een gratis e-book, een deelname aan een webinar of een kortingsvoucher.

nieuwsbrief verzenden functie-overzicht

Leadgeneratie met behulp van e-mailmarketing

E-mailmarketing is de belangrijkste manier om met eerder gewonnen leads in contact te blijven. Door zogenaamde “lead magnets” te gebruiken worden gebruikers en geïnteresseerden aangemoedigd om hun e-mailadres in te voeren in ruil voor bijvoorbeeld een whitepaper of kortingsbon. Op deze manier kunnen bedrijven de contactgegevens van potentiële klanten verzamelen.

Welke rol speelt lead generatie in e-mailmarketing?

Na de leadgeneratie is het doel van leadmarketing om de nieuwe contacten te overtuigen om uiteindelijk een aankoop te doen. E-mailmarketing is hiervoor een top middel om met contacten een gesprek aan te gaan. Dit komt vooral door de verschillende voordelen die e-mailmarketing biedt:

  • Gebruikers publiceren eerder hun e-mailadressen dan telefoonnummers en postadressen.
  • Nieuwsbrieven en andere e-mails kunnen tegen lage kosten worden geproduceerd en verstuurd.
  • E-mailmarketing biedt grote ontwerpvrijheid en flexibiliteit.
  • Met een e-mailcampagne kunnen de reacties van de ontvangers nauwkeurig worden geëvalueerd. Dit maakt een continue optimalisatie van de campagne mogelijk.

Door de flexibiliteit van e-mailmarketing kun je met behulp van marketing automation naar diverse doelgroepen aanbiedingen en informatie op maat sturen.

Je spreekt hierbij de doelgroep precies in de juiste fase van het klanttraject aan. Wanneer een klant zich bijvoorbeeld in de eerste fase bevindt en alleen op zoek is naar informatie over het product, kan een gratis introductiewebinar of een relevante pdf-download een aantrekkelijke lead magnet zijn.

Het proces na de leadgeneratie wordt ook wel “Lead Nurturing” genoemd (het warm maken van de lead).

Voorbeelden van goede lead generatie

Leadmarketing heeft al lang geleden de digitale reclamemarkt veroverd, ook al kom je het principe op het internet onder verschillende soorten namen tegen. Voorbeelden zijn gelukkig overal te vinden, dus aan inspiratie voor je eigen leadgeneratie kom je niets tekort. In dit artikel laten we je drie van de meest voorkomende lead generatie methodes zien.

👉 Voorbeeld 1: Leadmarketing met Facebook

Hoewel Facebook in populariteit afneemt, is het nog steeds een zeer groot social media platform. Facebook advertenties werken voor veel bedrijven nog steeds erg goed. De mogelijkheden voor adverteerders zijn zeer specifiek, doordat je de advertenties op zeer nauwkeurige kenmerken en interesses kunt afstemmen.

Facebook gebruikt “Vind ik leuk”-informatie, commentaren, abonnementen en andere gebruikersinformatie om aanknopingspunten te maken. Deze verzamelde informatie kan vervolgens worden gebruikt om advertenties doelgericht te targeten en zo de juiste doelgroep te kunnen bereiken.

👉 Voorbeeld 2: Leads generen met Amazon

Vrijwel iedereen kent de suggestiefunctie van het grote postorderbedrijf Amazon: “Gebruikers die X kochten waren ook geïnteresseerd in …”. Dit behoort ook tot lead marketing. Wanneer een persoon een boek koopt, wordt deze informatie opgeslagen en krijg je na deze aankoop suggesties te zien op basis van eerdere aankopen of klikgedrag op de website. Amazon gebruikt dit principe voor zeer veel artikelen en zorgt er zo voor dat je als klant terugkeert naar de webshop.

👉 Voorbeeld 3: Leadgeneratie met shopping clubs

Al jaren draaien online shopping clubs zoals Brands4friends of de Franse pionier Vente Privee een miljoenen omzet. Dit soort websites promoten leadmarketing en tonen tegelijkertijd het potentieel van e-mail. Ze verkopen uitsluitend aan gekwalificeerde leads, namelijk aan personen die zich eerder hebben geregistreerd. De clubs informeren hun leden na de registratie regelmatig via nieuwsbrieven over de laatste aanbiedingen, die vaak beperkt zijn in de tijd. In dit leadgeneratie model is de nieuwsbrief soms een groter verkoopkanaal dan de website zelf.

Conclusie: Het juiste publiek met lead marketing bereiken

Lead marketing is de logische reactie op het feit dat slechts een klein deel van de consumenten aanspreekbaar is voor een bepaald aanbod. Het budget voor reclame en marketing wordt met deze methode efficiënter gebruikt doordat de communicatie beter op de juiste doelgroep wordt gericht.

Wat we bedoelen met de juiste doelgroep? Dit betreft mensen die interesse in een aankoop hebben of dit met de juiste marketingboodschappen kunnen gaan hebben. Dankzij web analytics wordt informatie over gebruikers verzameld, welke vervolgens kan worden ingezet voor een lead marketing strategie. Hoe meer informatie bekend is, des te gerichter kan de marketing boodschap worden overgebracht.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.