Zo gebruik je emoji’s in e-mailmarketing

Emojis e-mail marketing

5 Q&A’s over hoe je emoji’s het best in e-mailmarketing gebruikt

Emoji’s – ook wel bekend als emoticons – begonnen als een manier om op een speelse wijze over en weer te schrijven. In 2018 hebben ze hun weg gevonden in de canonieke literatuur, speelfilms, hoogwaardige woordenboeken en de harten van menig marketeer.

Volgens een artikel van AdWeek groeide het emoji gebruik in marketing 775% jaar-over-jaar in 2016.

Sindsdien leeft de emoji-rage voort. Twee jaar later gebruiken we met z’n allen nog meer emoji’s. Naarmate de woordenschat van de emoji zich uitbreidt, groeit ook de liefde van de online marketeer voor de emoji-taal. Medium berichtte eerder dat het gemiddelde aantal emojis dat in e-mail en push notifications wordt gebruikt zich tussen 2017 en 2018 van 1.22 tot 2.23 verdubbelde.

Duidelijk. De vraag is niet zozeer “Moet ik emoji’s gebruiken?” maar eerder “Hoe kan ik het beste emoji’s gebruiken?”

Of je nu een emoji wizard bent 🧙 of een complete newbie in emoji marketing 👶, dit artikel helpt je om je emoji marketing te verbeteren.

1️⃣ Wat zegt onderzoek? Hebben emoji’s echt effect op e-mailmarketing statistieken?

Misschien gebruik je al emoji’s, niet alleen in je WhatsApp berichten maar ook in je e-mailcampagnes.

Of misschien ben je nog niet helemaal overtuigd. Emoji’s in marketing, echt? Je vraagt je af: Is dit iets wat ik ook moet doen of worden mijn nieuwsbrieven hierdoor te informeel? En zullen mijn marketingresultaten echt verbeteren?

Wat zegt de wetenschap? Is deze trend je tijd als marketeer waard?

Veel mensen beweren dat emoji’s in onderwerpregels of de preheader de openratio kunnen verbeteren. Veel e-mailmarketingbedrijven hebben hun gegevens bestudeerd om te bepalen of emoji’s echt zo krachtig zijn als wij willen dat ze zijn.

Maar, zoals een artikel van Econsultancy aangeeft: “Natuurlijke (d.w.z. ongestructureerde) gegevens vertellen niet het hele verhaal,” omdat de resultaten niet altijd herhaalbaar zijn.

Wat precies het hele verhaal is?

De datawetenschappers die het Econsultancy artikel hebben geschreven, hebben een zeer wetenschappelijke studie* uitgevoerd. Zij stelden vast dat 60% van de tijd, emoji’s een effect hebben op de openratio. En een emoji kan “één van de twee dingen” doen:

  • “Het maakt een slechte onderwerpregel erger”
  • “Of het maakt een goede onderwerpregel beter”

Deze beweringen betekenen dat wanneer je zogenaamde “clickbait”, oftewel misleidende, e-mailonderwerpregels schrijft en er een emoji ingooit, 60% van de tijd de ontvangers je e-mail minder snel zullen openen dan wanneer je geen emoji had gebruikt. MAAR, wanneer je een goede onderwerpregel schrijft, dan zal een emoji 60% van de tijd de kans vergroten dat je ontvangers de e-mail openen.

Kortom: Emoji’s voldoen zowel aan de hype als de kritiek. Als alles om eromheen goed is uitgevoerd, zijn ze de cherry on top, maar als alles om eromheen slecht uitgevoerd is, dan zullen ze weinig effect hebben.

* Opmerking: Deze studie werd uitgevoerd in het Engels op een groep van 470.000 klanten van een e-commerce site, daarom kunnen de uitkomsten variëren voor andere talen zoals Nederlands. Plus, de resultaten variëren ook voor andere industrieën.

🧙 Magische emoji tip

Een echte emoji wizard weet wat werkt voor de eigen doelgroep.

Voer nauwkeurige A/B-tests uit om te zien hoe je ontvangers reageren op emoji’s. Documenteer je hypothese en bevindingen. Voer deze tests vervolgens opnieuw uit om er zeker van te zijn dat deze resultaten herhaalbaar zijn, voordat je conclusies trekt.

2️⃣ Hoe gebruik ik emoji’s in e-mailmarketing?

Je weet nu dat emoji’s je openratio kunnen verbeteren of verslechteren.

Hoe kun je het best emoji’s gebruiken in de onderwerpregel en preheader?

Emoji’s werken als een extra beetje kleur dat het oog scherpstelt te midden van de vervaging van de inbox. Je kunt ze zo ook in de mailings zelf gebruiken. Maar pas op voor teveel emojis.

De 4 basisregels voor het gebruik van emoji’s:

  • Gebruik relevante emoji’s. Probeer geen boodschappen te verkopen met een emoji zoals deze 👾.
  • Gebruik herkenbare emojis. Als je contacten eerst de emoji moeten ontcijferen, dan heb je ze al verloren.
  • Emojis in marketing zijn accenten. Gebruik ze om de aandacht te vestigen, te onderstrepen en om de aandacht te vestigen op de verkoopteksten – niet om de lezer ervan af te leiden.
  • Laat de dubbelzinnige emojis over aan mensen die doelbewust verwarrende berichten maken.

Gebruik emojis om je boodschap aan te vullen, niet om deze compleet te maken (net zoals de preview tekst). De e-mail inhoud en onderwerpregel moeten begrijpelijk zijn met en zonder emoji’s. Lees verder om te leren waarom…

Emoji voorbeelden:

👎 FLOP
Heb je het laatste 📖 van 🏆-winnende auteur N.K. Jemisin al 📕?

👍 TOP
📖 Heb je het laatste boek van de bekroonde auteur N.K. Jemisin al gelezen?

Goede emoji’s voor marketing

  • 👍 Duim omhoog, goed gedaan!
  • 💯 Bonuspunten!
  • 👀 Neem een kijkje!
  • 🕯 Voor verjaardagen of feestdagen
  • 💡 Informatie of Eureka moment
  • ✔ Check, ziet er goed uit!
  • 📈 Meer verkoop
  • ⚡ Bliksemsnelle sale

Emoji’s om te vermijden

  • 🌫 Kikker? Duif? Iets wits?
  • 🌑 Verbrand koekje, de maan of een chocoladegolfbal?
  • 📛 Naamschild? Geen toegang teken?
  • 🤽 Water polo of een selfie in het zwembad?
  • 🧠 Hersenen? Roze marshmallow? Ham?
  • 📹 In dit iPhone tijdperk weten nog weinig hoe een videocamera er vroeger uit zag.
🧙 Magische emoji tip

Wanneer je eenmaal de basis onder de knie hebt, probeer dan deze tips:

1. Zorg voor een vrolijke noot. Bijvoorbeeld: Black Friday Madness 🤪

2. Kies een ongebruikelijke emoji. Bijvoorbeeld: ⚫ Pre-Black Friday Deals!

3. Gebruik ook emoji’s voor moeilijke emoties. Emoji’s kunnen slecht nieuws verzachten. Bijvoorbeeld: Nieuwe kosten 💔

3️⃣ Waarom zien emoji’s er soms verschillend uit?

Emoji’s zijn er in alle soorten en maten. En dan hebben we het niet alleen over de 1156 emoji’s die momenteel beschikbaar zijn met de release van de elfde versie van UTF-8 emojis.

Emoji’s worden verschillend weergegeven, afhankelijk van waar je ze bekijkt. Iedere OS, app en browser hebben een eigen versie van elke emoji. Bijvoorbeeld, de populaire “speak-no-evil” aap kan als een van de apen hieronder verschijnen.

Emoji apen weergave

En ja, dat is inderdaad een leeg vakje helemaal rechts. Helaas ondersteunen sommige apps, waaronder sommige e-mailclients, helemaal geen emoji’s. In dit geval verschijnt er in plaats van een schattig kleurrijk icoontje, een klein vierkantje of een vraagteken op je scherm.

Dit is het risico dat je neemt bij het gebruik van emoji’s. Het kan zijn dat ze niet precies zo in de inboxen van je ontvangers aankomen als dat je wilt.

Wil je alle weergavemogelijkheden van je favoriete emoji bekijken? Kijk dan op emojipedia.

🧙 Magische emoji tip

Emoji fragmentatie is de technische term voor wanneer dezelfde emoji op verschillende platforms verschillend wordt weergegeven.

Bepaalde emoji’s zijn zo gefragmenteerd dat ze ernstige miscommunicatie kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld, de emoji die nu bekend staat als de vrouw die danst 💃 veroorzaakte vroeger veel verwarring. Ze was een vrouw op Apple apparaten, een bobbel in Google en een jongen op Samsung apparaten.

Meer leren? Hier lees je de geschiedenis van emoji fragmentatie.

4️⃣ Wat kan ik doen om weergavefouten te vermijden?

U kunt niet volledig voorkomen dat er fouten in de weergave optreden. Soms gebeurt het met nieuwere emoji’s, andere keren gebeurt het met verouderde e-mailclients. Sommige e-mailclients tonen helemaal geen emoji’s.

De oplossing? Om alle emoji-kennis te verzamelen voordat je zelf met je strategie begint.

Hoe?

Ten eerste, leer over emoji’s. Naast het gebruik van emojipedia, kun je deze lijst van alle emoji’s die momenteel beschikbaar zijn raadplegen.

Merk ook op dat sommige van de nieuwere emoji’s, zoals de man met rood haar (zie hieronder), zullen verschijnen zonder het haar in een webbrowser, maar met haar op een Mac.

Emoji man met rode haren

Ten tweede: test de preview. Op deze manier weet je hoe je emoji e-mail eruit ziet op verschillende apparaten.

Onze nieuwsbrief client testing laat je zien hoe je mailing eruit zien op verschillende e-mailclients. Ook kun je jezelf testmailings sturen en deze op verschillende besturingssystemen/e-mailclients bekijken.

Zodra je weet hoe je emoji’s verschijnen, kun je beslissen of het risico de moeite waard is. Als de e-mail er goed uitziet in de meeste grote e-mailclients, of als ze er goed uitzien in clients waarvan je weet dat je ontvangers deze het meest gebruiken, dan is het de moeite waard om het risico te nemen. Als een emoji echter niet goed wordt weergegeven in bijvoorbeeld Gmail of Outlook, heroverweeg dan je emoji’s.

Let op: Oudere systemen en e-mailclients veroorzaken vaak de grootste problemen, meestal omdat ze geen updates meer ontvangen. Let vooral op voor oudere Outlook clients. Ook Android 5.0 (of ouder) en Blackberry zijn systemen die problemen zullen hebben met emoji weergave.

Nogmaals, het kennen van je doelgroep is de sleutel tot goede emoji e-mailmarketing.

Zijn je abonnees tech freaks die om middernacht in de rij staan voor de nieuwste iPhone? Dan zullen ze waarschijnlijk alle emoji’s correct zien door de up-to-date programma’s die ze gebruiken. Maar wanneer je abonnees niet veel besteedbaar inkomen hebben en/of niet emotioneel zijn geïnvesteerd in technologie, dan kun je beter voorbereid zijn op de mogelijkheid dat ze verouderde apparaten gebruiken.

🧙 Magische emoji tip

Het kan nuttig zijn om een paar apparaten op kantoor te hebben liggen, zodat je ze kunt gebruiken voor de testen. Of betaal voor onze handige e-mail client testing.

5️⃣ Hoe voeg ik in Newsletter2Go emoji’s aan mijn e-mailcampagnes toe?

Bij ons is het gemakkelijk om emoji’s toe te voegen aan je Newsletter2Go campagnes.

Je kunt emoji’s toevoegen aan elke tekstbouwsteen, maar ook aan de onderwerpregel, afzendernaam en preview tekst.

Kies je emoji uit de bestaande emojicatalogus en voeg deze met één klik toe.

Emoji invoegen nieuwsbrief

Als je de emoji die je zoekt niet kunt vinden in de catalogus van onze software, dan kun je emoji’s vanaf een andere bron knippen en vervolgens plakken. Kies de gewenste emoji uit een online emojidatabase, zoals de hierboven gekoppelde emojidatabase, en plak de emoji op de gewenste plek.

Conclusie

Emoji’s toevoegen aan je e-mailcampagnes kan een positief effect hebben op je e-mail statistieken, mits je de emoji’s op de juiste manier gebruikt. Dit betekent: leg de focus op een goed onderwerp en aantrekkelijke inhoud en gebruik de emoji’s als aanvulling.

Wees oordeelkundig over hoeveel emoji’s je gebruikt en zorg ervoor dat de tonaliteit overeenkomt. Zorg voor gepaste emoji’s die bij de tekst passen. Denk na over de emojis vanuit het standpunt van de ontvanger en ga op zoek naar degenen die het best bij je doelgroep passen.

Zorg er ook voor dat de tekst opzichzelfstaand sterk genoeg is. Wanneer de tekst slecht is, zal een emoji hier weinig aan kunnen redden.

Met behulp van A/B-testen komt je er snel genoeg achter of emoji’s voor je e-mails wel of niet werken. Werken ze wel? Test dan welke emoji’s het beste effect hebben en of sommigen meer geliefd zijn dan anderen.

Maar, bovenal, test de weergave van de emoji’s voordat je op verzenden drukt!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.