E-mailmarketing is simpel wanneer u het eenmaal onder de knie heeft. In deze e-mailmarketing handleiding nemen we u mee op sleeptouw!
Het e-mail proces met een nieuwsbrief software bestaat uit enkele stappen, namelijk het verzamelen en importeren van contacten, het maken en verzenden van de nieuwsbrief en tenslotte het evalueren van de resultaten.
Op deze pagina tonen we kort de basis van e-mailmarketing, in de tabbladen hierboven gaan we dieper in op de 8 stappen waarmee u een doorgewinterde e-mailmarketeer wordt.
Zonder contacten is het lastig om een nieuwsbrief te verzenden. Om contacten te verzamelen gebruikt u een aanmeldformulier.
Hoe voert u vervolgens de verzamelde contacten in onze software in?
Het maken en verzenden van een eerste nieuwsbrief is altijd spannend! Eigenlijk is het veel simpeler dan u denkt.
Een nieuwsbrief maken bestaat uit de volgende stappen:
➜ Wat moet worden overwogen bij het ontwerpen van de lay-out?
➜ Wat moet worden overwogen bij het gebruik van afbeeldingen?
➜ Hoe kan ik de preheader gebruiken?
➜ Welke lettertypen en -grootten worden aanbevolen?
➜ Bestaat de functie om hyperlinks voor tekst en afbeeldingen in te stellen?
➜ Kan ik een test nieuwsbrief verzenden voordat ik de werkelijke nieuwsbrief verzendt?
➜ Waarom landt mijn e-mail in de spambox of wordt deze niet correct geleverd?
Mailing maken
Templates
Bouwstenen
Personalisaties
De nieuwsbrief is verzonden, maar hoe weet u of deze succesvol was? Onze realtime rapporten laten dit zien!
Maar welke statistieken zijn belangrijk?
Wat is eigenlijk het doel van de nieuwsbrief? Wilt u bijvoorbeeld;
Uw goal bepaalt de basis van de nieuwsbrief en de zogenaamde CTA (call to action). Bedenk ook met wie u zult samenwerken en hoe de e-mailmarketing campagne aan de grotere doelen bijdragen. Formuleer dan een SMART goal, zodat u later beter uw succes kunt meten.
Vraag… |
Wat is het doel van de e-mailcampagne? |
Wat voor actie moet de nieuwsbrief bij ontvangers triggeren? |
Wat is de belangrijkste CTA (call to action) in de nieuwsbrief? |
Welke andere afdelingen zijn bij het nieuwsbrief proces betrokken? |
Maak de nieuwsbrieven daadwerkelijk relevant voor de lezer.
Waarom zal de ontvanger zich op uw nieuwsbrief verheugen? Hoe kunt u ze de e-mail om de e-mail te openen? Wat voor relevantie heeft de nieuwsbrief?
Plaats u hierbij altijd in de schoenen van de ontvanger en ga bij iedere nieuwsbrief na wat voor toegevoegde waarde de content heeft.
Vraag… |
Waarom is onze nieuwsbrief beter dan die van de concurrent? |
Waarom moet een specifieke ontvanger(sgroep) deze e-mail ontvangen? |
Waarom is de nieuwsbrief voor de ontvanger interessant? |
Waarom moet de ontvanger op de CTA klikken? (wat is het voordeel) |
Nu dat het doel van de nieuwsbrief duidelijk is, is de volgende stap om de juiste ontvangers te kiezen.
U kunt het gehele adresboek kiezen, maar ook nieuwe ontvangersgroepen aanmaken. Wellicht vereist uw doel dat de ontvanger een bepaalde leeftijd of geslacht heeft? Of kunt u de inhoud beter aanpassen wanneer alle ontvangers in de groep in dezelfde stad wonen?
De mogelijkheden zijn eindeloos. Wij raden aan om creatief met ontvangersgroepen aan de slag te gaan zodat u de meest relevante nieuwsbrief voor iedere groep kunt samenstellen.
Vraag… |
Wie moet de nieuwsbrief ontvangen? |
Wat zijn de karakteristieken van de ontvanger? Zijn er patronen zoals geslacht, leeftijd of interesses? |
Hoe kan ik de ontvangers het beste in groepen verdelen? |
Wat voor content, schrijfstijl, afbeeldingen past het best bij de ontvangersgroep? |
Tenslotte is de vraag, hoe meet ik het succes van de nieuwsbrief? Onze realtime rapporten geven u de statistieken, u bekijkt de resultaten en ontdekt wat u aan uw volgende nieuwsbrief kunt verbeteren.
Door middel van A/B-testen komt u erachter welke nieuwsbrief variant beter presteert. Des te meer nieuwsbrieven u verstuurt, des te beter u uw ontvangers leert kennen.
Vraag… |
Hoe meet ik het succes van de nieuwsbrief? |
Wat vertellen de statistieken mij over de sterke/zwakke kanten van de nieuwsbrief? |
Hoe optimaliseer ik de nieuwsbrief aan de hand van de resultaten? |
Wat voor A/B-testen kan ik implementeren? |
Voor aanmeldformulieren geldt; hoe meer moeite de ontvanger moet doen, hoe minder animo. Vraag daarom enkel naar de e-mail en eventueel de naam. Ieder extra veld kan de conversieratio met 50% verlagen.
Plaats dan het aanmeldformulier prominent (meermaals) op de website. Optioneel kunt u formulieren met afbeeldingen en verschillende CTA’s testen. Aanmeldformulieren kunnen met Newsletter2Go ook als pop-up worden ontworpen.
Waar kunt u het aanmeldformulier plaatsen?
➜ Hoe kan ik het aanmeldformulier gebruiken, insluiten en aanpassen?
➜ Kunnen verplichte velden in het aanmeldformulier worden gedefinieerd?
➜ Kan ik meerdere aanmeldformulieren gebruiken?
➜ Hoe werkt het importeren van nieuwsbrief contacten?
➜ Ik wil individuele ontvangers in het adresboek aanpassen. Hoe doet ik dit het eenvoudigst?
Bij de double opt-in methode wordt na de aanmelding automatisch een activeringslink verstuurd om het e-mailadres te verifiëren.
Na de activering is het ideaal om direct een welkomstmail te sturen. Deze e-mail biedt u de mogelijkheid om nieuwe ontvangers een introductie te geven met behulp van artikelen of video’s. U kunt in deze e-mail ook uw social media kanalen delen, ontvangers persoonlijk begroeten of andere interessante topics delen.
Wees niet bang om de nieuwsbrief aanmeldformulieren prominent op de website te plaatsen. Test formulieren met afbeeldingen, dit kan het aanmeld percentage positief beïnvloeden.
Hoe zet u het double opt-in proces op?
➜ Benieuwd hoe u uw eerste 1000 contacten verzameld?
De lezer wordt aan de hand genomen en leert in de whitepaper bewezen strategieën kennen die kunnen worden gebruikt om de e-maillijst van 0 naar 1000 aanmeldingen, en veel meer, te groeien.
Term | Uitleg |
Double opt-in | Een rechtszeker aanmeldproces met meerdere stappen. Elke nieuwsbrief aanmelder moet na het opgeven van het e-mailadres nogmaals de toestemming om e-mails te ontvangen bevestigen. Dit gaat via een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat de aanmelder op deze link heeft geklikt, kan hij of zij de nieuwsbrief ontvangen. Naast toestemming dient het proces ook voor het beschermen van misbruik van e-mailadressen. |
Welkomstmail | Een welkomstmail wordt automatisch verstuurd zodra een ontvanger zich heeft aangemeld. Met deze e-mail kan de afzender direct vanaf het begin een relatie met de klant opbouwen. |
Call-to-Action | Een Call-to-Action is een oproep tot actie. Meestal is dit een button met een korte tekst – bv. ‘Cursus starten’ of ‘Gratis registreren’. Het doel is dat de ontvanger hier op klikt. De boodschap voor de call-to-action moet zo specifiek mogelijk zijn. |
U kunt voor de verzending het hele adresboek kiezen, maar ook ontvangerssegmenten samenstellen voor meer doelgerichte nieuwsbrieven.
Het maken van groepen in Newsletter2Go
Iedere e-mailcampagne maakt u in 5 stappen.
Personaliseren
➜ Hoe kan ik de preheader gebruiken?
➜ Hoe personaliseer ik de aanhef van de nieuwsbrief?
➜ Zijn er meerdere personalisaties in één nieuwsbrief mogelijk?
Nieuwsbrief ontwerpen
➜ Wat moet worden overwogen bij het gebruik van afbeeldingen?
➜ Welke lettertypen en -grootten worden aanbevolen?
➜ Hoe kan ik een tekst of afbeelding in de editor verticaal of horizontaal uitgelijnd krijgen?
➜ Hoe kan ik bijlagen aan de nieuwsbrief toevoegen?
➜ Kan ik een test nieuwsbrief verzenden voordat ik de werkelijke nieuwsbrief verzendt?
Links
➜ Hoe plaats ik een ankerlink?
➜ Bestaat de functie om hyperlinks voor tekst en afbeeldingen in te stellen?
➜ Hoe kan ik een automatische afmeldlink invoegen?
➜ Wat betekent de functie Links in stap 5 van de nieuwsbrief creatie?
Term | Uitleg |
Preheader | De preheader wordt door veel e-mailclients als aanvullend tekstdeel naast het onderwerp in de inbox getoond. Deze wordt automatisch ingevuld met de eerste tekst in de nieuwsbrief wanneer de preheader niet ingesteld wordt. Bij Newsletter2Go kunt u de preheader zelf instellen. |
Personalisatie | Het individueel aanspreken van de ontvanger. In nieuwsbrieven gaat dit meestal door middel van het onderwerp, de aanhef of de afbeeldingen. Met behulp van placeholders wordt individuele informatie (zoals bijvoorbeeld de naam) direct uit het gegevensbestand gehaald en in de nieuwsbrief geplaatst. |
Responsive design | Het doel van responsive design is om op zoveel mogelijk eindapparaten een zo gebruikersvriendelijke, correcte weergave en bedienbaarheid te bereiken. Dit geldt voor desktop, smartphones en tablets. |
Template | Dit is een nieuwsbrief sjabloon. Het maakt het opstellen van een e-mail veel eenvoudiger aangezien de layout en formattering al vastliggen. Alleen de inhoud moet worden toegevoegd. Bij Newsletter2Go kunt u ook een template later programmeren. |
Wanneer u de ontvangers(groepen) heeft geselecteerd, het onderwerp en de afzenderinformatie heeft ingevoerd, een template heeft gekozen en de nieuwsbrief in de editor heeft ontworpen en gepersonaliseerd, is het tijd voor de verzending.
Bij Newsletter2Go controleert u voor de verzending de volgende punten
➜ Wat is een A/B-splittest?
➜ Wat is een phishing e-mail en hoe kan ik een phishing waarschuwing voorkomen?
➜ Hoe werkt de Newsletter2Go spamtest?
➜ Waarom landt mijn e-mail in de spambox of wordt deze niet correct geleverd?
➜ Is het mogelijk om een e-mailclient test uit te voeren?
➜ Kan ik de verzending van een mailing annuleren?
➜ Wat veranderd er precies wanneer de EU-AVG actief is?
Download onze uitgebreide handleiding en leer de AVG optimaal te begrijpen en door te voeren. In onze whitepaper hebben we de belangrijkste inhoud van de basisverordening gegevensbescherming helder en beknopt uitgewerkt. – hiermee voorkomt u boetes die op kunnen lopen tot wel 20 miljoen euro.
Term | Uitleg |
Hard & soft bounce | Een bounce is een automatische foutmelding wanneer een e-mail niet afgeleverd kan worden. Bij een hard bounce is de oorzaak een permanente fout, bv. wanneer het e-mailadres niet meer bestaat. Soft bounces komen voor wanneer een e-mail door tijdelijke problemen niet kan worden afgeleverd. Bv. wanneer de inbox vol is. Adressen die mailings met soft bounces terugsturen, kunnen later alsnog bereikbaar zijn. |
A/B-test | Meerdere varianten van een mailing worden tegen elkaar getest. Afhankelijk van de ratio die u instelt, ontvangt het ene deel van de ontvangers versie A en het andere versie B. De succesvolste variant wordt vervolgens naar het overige percentage ontvangers gestuurd. |
Bijlage | Een e-mail kan meerdere bijlagen bevatten – het wordt echter niet aangeraden, omdat het een negatieve invloed kan hebben op de afleverratio (criterium voor spam). Daarnaast duurt het laden van de e-mail doorgaans langert, plus kan niet worden gemeten hoe vaak de bijlage geopend is. Wij raden daarom aan om een link naar de bijlage in de nieuwsbrief zelf te plaatsen. |
Phishing | Dit betekent de poging om met valse e-mails aan gegevens van internetgebruikers te komen. Deze ‘identiteitsdiefstal’ wordt voorkomen door een Afzender Authentifactieproces zoals DKIM of SPF te gebruiken. Phishing e-mails belanden dan direct in de spamfolder. |
Whitelist | De whitelist is de tegenhanger van de blacklist. Het is als het ware een ‘goede lijst’, die e-mailadressen of IP-adressen bevat van personen of ondernemingen, die als betrouwbaar gelden. Afzenders die op de whitelist staan kunnen e-mails direct in de inbox van de ontvanger afleveren. De afleverratio stijgt dan aanzienlijk, omdat er geen risico heerst om er door de spamfilter uit te worden geselecteerd. |
E-mail automation betekent het automatiseren van processen, ofwel het programmeren van e-mails zodat ze op basis van bepaalde criteria worden verzonden. Geautomatiseerde e-mails worden één keer aangemaakt en daarna automatisch verzonden zodra de gevraagde criteria overeenkomen met de ontvanger. Deze criteria zijn bijvoorbeeld op basis van gedrag, voorgaande aankopen, een aanmelding of het annuleren van een aankoop (triggermailing) vastgesteld. Andere criteria varianten zijn gebaseerd op tijd, zoals een verjaardagsmailing of langere inactiviteit op de website (lifecycle mailing). Kenmerkend voor automation e-mailcampagnes zijn de zeer goede open-, klik- en conversieratio.
Met Newsletter2Go maakt u een automation e-mail door op “Nieuwe mailing” en dan op één van de mailingsoorten onder “Automatische verzending” te klikken. Kies dan uit:
Deze mailing wordt verstuurd naar alle contactpersonen die zich via een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief aanmelden, nadat ze op de bevestigingslink in de double opt-in mail hebben geklikt. Het doel van de e-mail is om de ontvanger bewust te laten bevestigen dat deze in de toekomst nieuwsbrieven op het desbetreffende e-mailadres wilt ontvangen.
Vanuit juridisch oogpunt mag er geen reclame in de double opt-in e-mail wordt geplaatst.
In de double opt-in mail kunt u de details van de overeenkomst vermelden, zoals de verzendfrequentie, nieuwsbrief topics en afmeldmogelijkheden. Dit voorkomt toekomstige problemen en weergeeft de voorwaarden van de nieuwsbrief transparanter.
Voor deze e-mail maakt u eerst een double opt-in mail, dan een aanmeldformulier en vervolgens de welkomstmail – deze drie elementen moet altijd gekoppeld zijn.
Hoe ontwerpen?
De DOI-mailing vindt u onder “Mailings” en dan “Automatische verzending”. In de editor kunt u het e-mailontwerp naar wens aanpassen. Het is belangrijk dat u een DOI-link toevoegt, zodat de nieuwsbrief aanmelding kan worden afgerond.
Nadat u een double opt-in mail heeft gemaakt, kunt u aansluitend een welkomstmail maken. Deze wordt automatisch verzonden na een succesvolle aanmelding. In de eerste stap van het ontwerpproces koppelt u het bijbehorende aanmeldformulier, vervolgens maakt u de welkomstmailing zoals gewend in de editor.
Een verjaardagsmailing wordt automatisch verzonden op een door u gekozen tijdstip naar iedere ontvanger die zijn of haar verjaardag viert. U kunt in de verjaardagsmail bijvoorbeeld een kortingscode, gratis verzending of een cadeautje promoten.
Service mailings, die door een bepaald gebruikersgedrag getriggerd en automatisch verzonden worden, definiëert men als transactie-mails. Hierbij horen bijvoorbeeld bestellingen, facturen en boekings- of aanmeldbevestigingen.
Bij transactionele e-mails integreert u ons verzendsysteem in uw software door gebruik te maken van onze REST-API. Voor de installatie kunt u het best uw IT-contactpersoon inschakelen. Gedetailleerde documentatie over transactionele mailings vindt u hier.
De verschillende jaarlijkse gelegenheden die uw klant als nieuwsbrief ontvanger doorloopt bieden u de kans om de klantenrelatie te versterken. Deze aanleidingen kunnen bijvoorbeeld de eerste aankoop zijn of het wel of niet openen van een voorgaande e-mail. Met een e-mailserie stelt u precies in wanneer ontvangers specifieke e-mails automatisch moeten ontvangen.
De resultaten van uw e-mailmarketing campagne vertellen u precies wat in uw nieuwsbrief succesvol was en waar u verbeterpunten aan kunt brengen. Onze realtime rapporten bevatten waardevolle informatie over de geolocatie, gebruikte apparaten, e-mailclients, conversies en toont een handige clickmap.
In uw dashboard kunt voor elke afzonderlijke nieuwsbrief precies de statistieken inzien en deze als pdf- of csv-bestand exporteren.
De belangrijkste statistieken:
➜ Hoe presteren uw nieuwsbrieven t.o.v. concurrenten in dezelfde branche?
Ieder jaar analyseren we de belangrijkste KPI’s van miljoenen mailings en vergelijken we de resultaten per branche.
Het instellen van de DKIM en Sender ID is optioneel, maar raadzaam. Door uw e-mailberichten als het ware te “ondertekenen” kan uw afzendadres worden geverifieerd, wat zorgt voor een hogere afleverratio.
Het proces DomainKeys Identified Mail (DKIM) werd ontwikkeld door Yahoo en Cisco en wordt gebruikt om e-mails te controleren op hun authenticiteit. Het proces herkent neppe afzenderadressen en kan zo spamberichten filteren en het risico op phishing verlagen.
De Sender-ID is een domeinnaamauthenticatiestandaard voor een afzender gebaseerd op SPF. In tegenstelling tot SPF controleert de Sender-ID ook het afzenderadres in de header (verschillend van het zichtbare afzenderadres).
➜ DNS instellen voor hosting provider Antagonist
➜ DNS instellen voor hosting provider Versio
➜ DNS instellen voor hosting provider bhosted
➜ DNS instellen voor hosting provider Namecheap
➜ DNS instellen voor hosting provider GoDaddy
➜ DNS instellen voor hosting provider Bluehost
➜ DNS instellen voor hosting provider Domeinwinkel
➜ DNS instellen voor hosting provider HostGator