Gastblog – Waarom nieuwsbrieven versturen in de zomer écht een goed idee is

Nieuwsbrieven versturen in de zomer

Het is zomer en de kans is groot dat ook bij u de komkommertijd is toegeslagen. Mensen zijn op vakantie, een aantal bedrijven is dicht. Misschien dat uw contentcreatie ook wel op een laag pitje staat op het moment. Maar waarom eigenlijk? Want de zomer is een hele interessante periode om juist wél uw content hoog in het vaandel te houden.

Lianne van contentmarketingbureau Alles is Content geeft u 5 redenen waarom nieuwsbrieven versturen in de zomer een goed idee is.

1. U valt op in een ‘lege’ mailbox

De kans is groot dat u denkt: waarom zou ik een nieuwsbrief versturen als iedereen in de vakantiemodus zit? En dat is precies wat uw concurrenten ook denken. Daarom is het slim om juist wél een nieuwsbrief te versturen. U valt immers op in die bijna lege mailboxen van uw doelgroep. Bovendien is het natuurlijk niet altijd zo dat iedereen weg is. Er zijn genoeg mensen die nog aan het werk zijn, en ook in de zomer hebben we nu eenmaal producten nodig.

2. Mensen zijn in de vakantiemodus

En dat betekent dat men in een goede bui is. Als de zon schijnt en we in de vakantiemodus zijn, zijn we nu eenmaal vrolijker dan wanneer het regent en koud is. Wanneer uw boodschap dan bij de klant aankomt, reageert deze misschien veel positiever dan wanneer u in de wintermaanden diezelfde klant met dezelfde boodschap bereikt. Deze zomerperiode is dus dé manier om bijvoorbeeld een nieuw product aan te prijzen. Zo blijft u ook in deze tijd van het jaar on top of mind. Daarnaast hebben mensen uiteraard meer tijd om hun social kanalen te checken en hun mail te lezen.

3. Tijd om te experimenteren

Waarschijnlijk heeft ook uw bedrijf te maken met een rustige periode. Neem de tijd die u ‘overheeft’ eens voor het uitproberen van nieuwe dingen. Vindt u dat u te weinig tijd besteedt aan A/B-testen vanwege tijdsgebrek? Nu is de tijd om daar volop mee aan de slag te gaan. Bent u zelf ook dicht deze zomer, maar wilt u toch profiteren van de voordelen van een ’s zomerse nieuwsbrief? Dan kunt u net als veel andere bedrijven uw contentmarketing uitbesteden aan een extern bureau.

4. Houd de onderwerpen luchtig

De zomer is dé periode waarin de meeste mensen zich vooral niet te veel willen bezighouden met zware onderwerpen of grote aankopen. Houd de onderwerpen in uw nieuwsbrieven daarom luchtig en sluit bijvoorbeeld aan op de actualiteit en de zomer. Motiveer klanten van een webshop met sportartikelen met een inspirerende quote, of maak de klanten die uw nieuwe matras kochten blij met slaaptips voor de warme nachten.

5. Tijd voor een actie

De zomer is de perfecte tijd om een aanbieding te introduceren. Vooral wanneer u producten of diensten aanbiedt die aansluiten op het seizoen, is de kans groot dat het gaat werken. Zoals eerder gezegd zijn consumenten over het algemeen in een betere stemming, dus de kans dat ze gebruikmaken van de actie is iets groter. Gebruik ook andere kanalen. Het warme weer weerhoudt mensen er echt niet van om ook op social media te kijken. Het is dus een ideale manier om uw actie onder de aandacht te brengen. Zorg er wel voor dat u de actie al van tevoren aankondigt, zodat u mensen die daadwerkelijk op vakantie gaan en daar juist wat minder vaak of helemaal niet hun mail checken, er op tijd op kunt attenderen. Bent u bang dat uw doelgroep wellicht niet in de aankoopstemming zal zijn? Introduceer dan na de zomer een interessante actie. Door de mensen er in de zomer al op te wijzen, zullen ze geïnteresseerd raken. Als ze dan na de zomer weer fris en fruitig aan het werk zijn, zullen ze eerder van de aanbieding gebruik gaan maken.

Lianne Alles is Content
Deze gastblog is geschreven door Lianne Brunken, content marketeer bij Alles is Content. Hier houdt ze zich bezig met contentcreatie voor zzp’ers en mkb’ers, van strategie tot social media.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.