Jongeren bereiken met e-mailmarketing

Jongeren emailmarketing

De voornaamste reden dat jongeren lid worden van een e-mailnieuwsbrief is de korting die ze op de eerstvolgende bestelling krijgen. Maar hoe houdt u ze vervolgens geïnteresseerd en betrokken bij uw nieuwsbrief en dus bij uw bedrijf? Voor AdWolves onderzocht ik deze case en in deze blog geef ik u een paar tips over hoe u jongeren kunt raken en binden met e-mailmarketing.

Het belang van reality

Jongeren houden van reality. Ze volgen vloggers, bloggers, Instagrammers en livestreams. Alles wat het echte leven is of lijkt houden ze nauwkeurig in de gaten. Het gevoel dat iets een kijkje achter de schermen is trekt jongeren aan. De jeugd gebruikt het internet als één grote realityshow. Als ondernemer is het belangrijk om op dat gevoel aan te sluiten tijdens de gehele fase van de customer journey. Van het display adverteren tot de e-mailmarketing, met de persoonlijke communicatie die u met elkaar hebt, kunt u ze die reality geven.
Denk aan de reality in uw bedrijf. Hoe wordt iets gemaakt? Waar komt het vandaan? Hoe ziet uw kantoor of fabriek eruit? Hoe drinkt u uw koffie? Zaken waarvan u misschien denkt dat de consument het niet zoveel interesseert, dát zijn juist de dingen die de aandacht van de jeugd trekt.

Vertaal dit in bijvoorbeeld uw nieuwsbrief door er eens écht een persoonlijke touch aan te geven. Doe eens gek en maak gewoon eens een foto van uw koffie, quote de leukste grap die u deze week op uw kantoor heeft gehoord. Wees niet bang om iets van de alledaagse zaken in uw bedrijf te laten zien als u jongeren probeert te binden.

Speel in op emotie

Jongeren zijn door al die nieuwe hormonen waar ze mee te maken krijgen een stuk emotioneler dan andere doelgroepen. Daarnaast hebben ze nog geen goed werkende rem op al die emoties. U kunt zich waarschijnlijk wel voorstellen dat u van dit gegeven goed gebruik kunt maken als ondernemer. U moet alleen nog wel ontdekken waarmee u de jeugd nu precies emotioneel kunt raken.

De jongeren van tegenwoordig maken zich druk om de wereld om zich heen. Het milieu, dieren de toekomst van de wereld in het algemeen. Naast alle puber emoties zoals voor de eerste keer verliefd worden is er nog zat om zich druk om te maken en emotioneel geraakt te worden. Wat je vaak ziet bij jongeren van nu is dat zich zich veel zorgen maken om de toekomst en vooral op zoek zijn naar een geluksgevoel. Aan de ene kant willen ze zich juist zorgen maken om alles om zich heen, maar aan de andere kant werkt het heel bevredigend wanneer ze even een geluksmomentje in het hier en nu ervaren. Op het populaire Instagram vindt je dan ook een mix van activistische vegan quotes en aan de andere kant allerlei wijsheden over ‘positive vibes’. Kijk welke invalshoek het beste bij uw bedrijf past.

Creëer een online community

Het community gevoel verschilt een beetje op welke leeftijdscategorie u zich wilt richten. Jonge pubers willen graag ergens bij horen, terwijl jongeren vanaf een jaar of vijftien zich juist ergens vanaf willen zetten. Wat nog altijd het beste lijkt te werken is het creëren van een subcultuur of het gevoel van een ‘eigen’ online community. De jongeren horen dan ergens bij en hebben tegelijkertijd toch het gevoel zich af te zetten van de massa.

Creëer in het persoonlijke contact via de e-mailmarketing een groepsgevoel. Gebruik termen als ‘wij’ en ‘ons’ en houdt het informeel. Geef ze het gevoel alsof ze een appje in een groepschat ontvangen in plaats van een reclamemail van het zoveelste bedrijf waar ze niks om geven.

Maar alleen zomaar ergens bijhoren is niet genoeg. De jongeren moeten wel voordeel halen uit de community, anders zijn ze snel uitgekeken. Zorg dat ze informatie krijgen die ze anders mislopen. En nog belangrijker een korting of speciaal product.

It’s all about the looks

En dan misschien nog wel het allerbelangrijkste voor jongeren: Hoe ziet het eruit?
Hierbij geldt; wat u ook doet, maak uw email smartphone vriendelijk. Ziet het er niet goed uit als het op een mobieltje geopend worden, duurt het laden van de plaatjes te lang, is de tekst niet leesbaar, dan is uw mailtje al weggeklikt voor er nog een letter gelezen is. Een aantal dingen waar u op kunt letten zijn:

  • Gebruik een korte boodschap in de onderwerpregel. Op een smartphone worden maximaal 40 tekens weergegeven in de onderwerpregel.
  • Houdt het sowieso kort, ook de mail zelf. Alleen al omdat jongeren zich niet zo lang concentreren op het lezen van een tekst, maar ook omdat het op een smartphone te veel scrollen is als de mail te lang is. Probeer niet teveel onderwerpen in één mail aan te snijden, maar houdt het bij één duidelijk verhaal of bijvoorbeeld drie korte boodschappen.
  • Daarnaast is het belangrijk een groot lettertype te gebruiken. In ieder geval zo groot dat er niet ingezoomd hoeft te worden om het te kunnen lezen. Denk aan lettertypes vanaf dertien pixels.
  • Gebruik grote, duidelijke buttons en vermijdt tekstlinks.
  • Gebruik niet teveel afbeeldingen en GIFs, zodat de mail snel volledig geladen is.

Conclusie

Jongeren van nu zijn veel op het internet te vinden. Het lezen van mails is niet hun favoriete activiteit, daarom is een kort en krachtige boodschap belangrijk. Wanneer deze in de juiste layout en snelheid opent op de smartphone, maakt u de meeste kans van slagen. Jongeren zijn zich erg bewust van hun omgeving en willen dan ook zien hoe het ‘er echt aan toe gaat’. Jongeren zijn emotioneel snel te raken, het is goed om als bedrijf te ontdekken op welke emotie u in kunt spelen.

Dit blog is geschreven door Samantha van der Spek, in opdracht van AdWolves.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.