Manuel en nieuwsbrief marketing – Introductie

E-mailmarketing Intro

Een verhaal over ideeën, succes en e-mailmarketing

In de komende drie korte verhalen stellen we aan u Manuel voor. Manuel handelt in fotografie apparatuur en staat aan het begin van zijn grote e-mailmarketing avontuur. Ga met ons mee op pad en leer waarom Manuel ervoor heeft gekozen om nieuwsbrief marketing te gebruiken. Na deze introductie duiken we in de drie verschillende fases, namelijk beginner, gevorderde en expert nieuwsbrief marketing.

Het begin van het eind, of toch niet?

Voordat digitalisering een integraal onderdeel van het dagelijks leven was, kochten mensen veel meer producten in fysieke winkels. Gedurende deze tijd opende Manuel zijn eerste speciaalzaak in fotografie apparatuur. Zijn avontuur begon als een succes. De winkel trok veel bezoekers en het ging Manuel voor de wind. Zijn fotografiezaak bevondt zich op een uitstekende locatie, direct in het centrum van een middelgrote stad. Manuel kende zijn klantenbestand en door een mix van nieuwe en terugkerende klanten kon hij altijd goed van de verkoop rondkomen.

Tot op een dag zijn winkel plotseling een stuk minder goed bezocht werd. Niet één dag, maar vijf dagen, zes weken. De periode leek steeds langer aan te houden. Het publiek dat binnenkwam was vaak enkel geinteresseerd in de vitrine, maar maakte zelden aanstalten om het product daadwerkelijk te kopen. Nadat maand na maand de omzet steeds sterker afnam, begon Manuel zich zorgen te maken over de toekomst van zijn bedrijf. De winkeleigenaar was genoodzaakt om zich in de online wereld te verdiepen en zijn verkoop online uit te breiden.

E-mailmarketing Intro Manuel

“Wanneer mijn klanten niet meer naar mij toe komen, moet ik ze zelf bereiken!”

Op een zonnige zaterdag besloot Manuel zijn winkel te sluiten en de rest van de dag thuis te besteden. “Als mijn klanten niet meer naar de winkel komen, dan moet ik ervoor zorgen dat ik naar hun bereik!” dacht Manuel op weg naar huis. Hij besloot die middag om een website en bijbehorende online winkel op te zetten. Echter, een online winkel brengt niet uit zichzelf het gewenste succes. De verkoop zag er, zelfs nadat Manuel enkele producten online had gezet en reclame voor zijn site had gemaakt, nog steeds somber uit.

Manuel zag zijn dromen over een rooskleurige toekomst al bijna in rook opgaan, tot hij op een nietsvermoedende dinsdagochtend een Eureka moment had. Toen hij in zijn e-mailinbox de ongelezen e-mails checkte, bedacht hij zich ineens “Hey, dit is precies de communicatie die mijn bedrijf kan redden”. Het werkt voor andere bedrijven, waarom zou het niet voor mij werken? Vol enthousiasme begon Manuel aan zijn plan…

Hoe Manuels communicatiestrategie tot stand kwam

Manuel begon met het ontwikkelen van een concept voor zijn digitale aanwezigheid. Hij creëerde kwaliteit blogartikelen over fotografie voor zijn blog. Op Facebook en Twitter maakte hij een bedrijfsprofiel om zo regelmatig interessante fotografie artikelen, nieuwe releases en advies/tips voor producten te kunnen delen. Hierdoor werden de eerste contacten gelegd en won Manuel beetje bij beetje meer volgers en fans.

Hoeveel moeite de fotografie fanaat echter ook in zijn digitale strategie stak, de verkopen waren nog niet terug op het niveau van vroeger. Manuel was desondanks wel geïnspireerd en gemotiveerd door al zijn kleine successen van de afgelopen maanden en besloot om zijn klanten via e-mail te contacteren. Van een vriend hoorde hij namelijk dat nieuwsbrieven hem enorm hadden geholpen, plus hij las zelf graag de nieuwsbrieven van andere bedrijven.

Benieuwd naar Manuels volgende stappen? Hoe de winkeleigenaar precies zijn omzet met e-mailmarketing verhoogd en uiteindelijk weer net zoveel verkopen als voorheen maakt? Volgende week publiceren we deel twee van Manuels verhaal!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.