De juiste manier om vaders en moeders per e-mail te bedanken

Moederdag emailcampagne

De dag die we nu kennen als Moederdag werd omstreeks 1914 in de Verenigde Staten een feit. Voor deze tijd waren er al diverse dagen georganiseerd om moeders in het zonnetje te zetten, maar pas vanaf dat moment werd de tweede zondag van mei door president Woodrow Wilson als officiële feestdag benoemd. Dit jaar valt Moederdag in Nederland op 13 mei.

In Nederland vieren we vanaf 1937 ook Vaderdag. De toenmalige Nederlandse Bond van Herenmodedetaillisten luidden deze dag in als nationale dag voor de vaders en sindsdien vindt Vaderdag op elke derde zondag van juni plaats. In 2018 is de datum voor Vaderdag 17 juni.

Beide feestdagen zijn een goed moment voor een speciale nieuwsbrief. Hoe u deze samenstelt leest u in dit artikel.

Nieuwsbrief campagnes voor moeder- en vaderdag

Het lenteseizoen brengt niet alleen een frisse wind na een lange koude winter met zich mee, maar staat voor veel retailers ook in het teken van twee conversieverhogende dagen, namelijk Vader- en Moederdag.

Online bloemisten, juweliers, parfumeries en chocolade manufacturen zien in aanloop naar Moederdag vrijwel altijd een piek in de online sales.

Op Vaderdag zijn vooral stropdassen, aftershave en gadgets populair.

Naast cadeaus worden er ook volop kaarten verstuurd. Na Kerst en Valentijnsdag, zijn vader- en moederdag de twee gelegenheden waarop de meeste kaarten verzonden worden.

Wanneer u als bedrijf niet inspeelt op deze dagen, kunt u een groot aantal conversies mislopen.

Een nieuwsbrief campagne helpt om op een snelle, goedkope manier cadeautips te verspreiden. Een goede tijd om uw Vader- of Moederdag nieuwsbrief te versturen is ongeveer twee tot drie weken voor de feestdagen. Zo hebben uw ontvangers voldoende tijd om hun cadeaus te plannen en tijdig te bestellen.

Uw ontvangers segmenteren

De feestdagen liggen ongeveer een maand van elkaar vandaan. U kunt er daarom voor kiezen om op beide dagen een nieuwsbrief campagne te versturen, of slechts voor één dag te kiezen. Dit is uiteraard ook afhankelijk van de producten of acties die u kunt aanbieden.

Zorg ervoor dat u alleen dan een Vader- of Moederdagcampagne verzendt wanneer de content voor de lezer relevant is – een Vaderdag of Moederdag campagne is niet voor ieder bedrijf passend.

Zoals bij iedere nieuwsbrief campagne wordt aangeraden, doet u er ook hier goed aan om de ontvangers te segmenteren. Dit zorgt voor een persoonlijke aanpak.

U kunt door de segmentatie op maakt gemaakte nieuwsbrieven verzenden. Door diverse ontvangerskenmerken in acht te nemen heeft u de mogelijkheid om de nieuwsbrief inhoud meer persoonlijk samen te stellen.

Wanneer u de ontvanger segmenteert kunt u verschillende productaanbevelingen naar diverse groepen versturen. Hiermee heeft u een betere kans om passende producten te presenteren en zo uw nieuwsbrief sales te verhogen.

Moederdag campagne

De nieuwsbrief inhoud opmaken

Welke cadeaus of kortingen wilt u aanbieden? Wat voor producten zijn geschikt voor moederdag? Wat voor speciale aanbiedingen kunnen aantrekkelijk zijn?

Een nieuwsbrief kan worden gebruikt om producten aan te bieden, alsmede om tips voor activiteiten te geven. Afhankelijk van het weer zijn outdoor activiteiten of bijvoorbeeld lekkere recepten of restauranttips ook leuk om te verzenden. Een draagbare barbecue voor het park, een picknickkleed of bijhorende spelletjes – de kans is groot dat u ook iets passends in uw assortiment heeft.

Ideëen voor het onderwerp

De onderwerpregel is het eerste wat de ontvanger van uw nieuwsbrief ziet en maakt direct duidelijk waar de mailing over gaat.

Een wedstrijd, speciale aanbiedingen op Vaderdag of Moederdag of tijdelijke acties – aan de hand van het onderwerp kan de ontvanger direct bepalen hoe relevant de mailing voor hem of haar is.

Houd de onderwerpregel zo kort mogelijk en neem maximaal 60 tekens in beslag. Dit zorgt ervoor dat het onderwerp volledig op elk mobiel apparaat wordt weergegeven.

Een gepersonaliseerd onderwerp helpt om de openratio te verhogen. Als de ontvanger zijn of haar naam in het onderwerp leest, heeft deze het gevoel dat de inhoud van de nieuwsbrief persoonlijk is aangepast. Hierdoor verhoogt u de kans tot een opening.

Om meer op te vallen kunt u ❤ symbolen ★ toevoegen aan uw onderwerpregel. Wees hier echter wel subtiel mee, teveel emojis in een onderwerp kan ervoor zorgen dat uw e-mail als spam wordt gemarkeerd.

De juiste lay-out kiezen

De nieuwsbrief lay-out voor Moederdag en Vaderdag kan het best op de ontvanger worden aangepast. De Moederdag nieuwsbrief heeft over het algemeen een zachter kleurschema en maakt gebruik van frisse pastelkleuren. Lentekleuren geven de nieuwsbrief een frisse look, denk aan roze, geel of groen.

Om de lezer op emotioneel niveau aan te spreken kunt u afbeeldingen van bloemen, gezinnen of vaders/moeders invoegen. Vaak voelen we ons meer aangetrokken tot afbeeldingen met personen.

Tenslotte: de nieuwsbrief op spam testen

Om er zeker van te zijn dat uw mailing aan alle criteria voldoet om niet in de spamfolder terecht te komen, kunt u uw mailing vooraf testen. Wanneer u gebruik maakt van ons STANDARD pakket kunt u voor iedere mailing een spamtest uitvoeren. Hierbij wordt uw mailing automatisch gecontroleerd op de belangrijkste en meest voorkomende spamcriteria.

Na de analyse ontvangt u informatie over de individuele problemen die zich bij een evaluatie kunnen hebben voorgedaan. Indien nodig kunt u deze tips gebruiken om uw mailing te optimaliseren voordat u de campagne naar uw ontvangers verstuurd. De spamtest voor de nieuwsbrief kan zo vaak als gewenst worden uitgevoerd.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.