4 schrijftips voor een goede nieuwsbrief

Nieuwsbrief schrijftips

Als ondernemer probeert u op allerlei manieren uw ideale klant te bereiken. U bent vast actief op social media en houdt netjes uw website up-to-date. Maar nemen uw klanten daar wel een kijkje?

Om te zorgen dat uw website of socialmediakanalen worden bezocht, kunt u kiezen voor het versturen van een nieuwsbrief. Het is misschien wel een van de makkelijkste manieren om uw klant op de hoogte te houden.

Een goede nieuwsbrief moet aan een aantal zaken voldoen. Zo is het belangrijk dat de digitale post precies aansluit bij uw onderneming. De brief trekt de aandacht van de lezer, is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Verder biedt de mail waardevolle content en staan er in de tekst geen taal- en schrijffouten. Maar foutloos schrijven is niet voor iedere ondernemer vanzelfsprekend. Daarom in dit blog vier tips om het schrijven makkelijk te maken.

1. Schrijf zoals u praat

Vermijd zakelijke en formele taal als dat niet aansluit bij uw imago. Hou het eenvoudig. Doe alsof u het aan iemand anders vertelt, bijvoorbeeld aan de buurvrouw. Dan weet u zeker dat de tekst niet bestaat uit ingewikkelde taal.

2. Schrijf kort en bondig

Schrijven is schrappen. Het is een van de tips die heel makkelijk is te onthouden, maar wel moeilijk uit te voeren. Het is hartstikke vervelend om woorden of zelfs zinnen weg te halen als u uw best heeft gedaan op een tekst. In de journalistiek noemen ze dit schrijfadvies ook wel: kill you darlings. Daarbij schrapt u zelfs datgene waarvan u dacht dat het niet kon worden gemist. Nog een kleine tip: vermijd lange zinnen. Schrap dus het woord ‘en’. Zet gewoon een punt neer.

3. Schrijf uitnodigend

Door uitnodigend te schrijven gaat de lezer over tot actie. En dat begint al bij de titel: het onderwerp van de mail. De lezer krijgt tientallen mailtjes en scant zijn inbox op relevante informatie. Een uitnodigende titel verleidt de ontvanger om het bericht ook daadwerkelijk te openen. Verzin dus een pakkende kop om op te vallen tussen alle andere bedrijven die ook een nieuwsbrief versturen. Als u twijfelt of de titel goed is, vraag uzelf dan af of u een mail met dat onderwerp zou openen.

4. Schrijf foutloos

Er zijn diverse methodes om de tekst te controleren op taal- en schrijffouten. Een van de eenvoudigste manieren: lees de tekst hardop. Als u een tekst voorleest, komt u vanzelf dingen tegen die niet lekker lopen, zoals dubbele of ontbrekende woorden.

Ook kunt u de nieuwsbrief door iemand anders laten controleren voordat u op verzenden klikt. Twijfelt u over de schrijfwijze van een woord? Zoek het op. Het is een kleine moeite om te googelen of u het woord juist hebt geschreven of niet. U kunt ook gebruikmaken van een eindredacteur.

Als u helemaal geen tijd heeft voor het schrijven van een nieuwsbrief, schakel dan een tekstschrijver in. Op die manier kunt u bezig zijn met de dingen waar u goed in bent.

Bent u na het lezen van deze tips toch bang dat klanten niet zitten te wachten op uw nieuwsbrief? Bedenk dan dat de klant zelf kiest of hij zich inschrijft voor uw wekelijkse of maandelijkse update. Als u mensen vraagt of ze interesse hebben en zich willen inschrijven, reageert vast de klant die het beste bij u past.

Bovendien laat u in uw brief zien dat er een afmeldoptie is. Mensen vinden het fijn om te zien dat het eenvoudig is om zich uit te schrijven. Maar met de vier schrijftips zorgt u er natuurlijk voor dat uw mailinglijst blijft groeien!

Dit blog is geschreven door Tekstbureau HoofdletterC, in opdracht van vertaalbureau Textcase.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.