Home » Newsletter2Go blog » De 7 belangrijkste voordelen van e-mailmarketing

De 7 belangrijkste voordelen van e-mailmarketing

13/12/2018

7 voordelen email marketing

Voor beginners: Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is in principe niets meer dan direct marketing, maar dan conventioneel online. De doelstellingen zijn hetzelfde. E-mailmarketing wordt ook gebruikt om ontvangers te informeren, aanbiedingen te versturen, nieuwe klanten te genereren en de klantenbinding te versterken.

Waarom abonneren mensen zich op nieuwsbrieven?

Geïnteresseerden abonneren zich voornamelijk op nieuwsbrieven om de laatste nieuwtjes, aanbiedingen of kortingen te ontvangen.

Veel lezers gaan zelf niet actief op zoek naar de nieuwsbrief aanmelding, maar kunnen worden overgehaald wanneer er iets tegenover het achterlaten van hun data staat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zogenaamde freebies zoals whitepapers of webinars over een interessant topic. Wanneer een registratie voor de nieuwsbrief nodig is, maar de lezer weet dat ze een relevant “cadeautje” krijgen, is de kans op een aanmelding veel groter.

De registratie voor uw nieuwsbrief is daarom voornamelijk gebaseerd op interesse in producten of verdere informatie.

Maar hoe kunnen website bezoekers zich voor uw nieuwsbrief aanmelden?

  1. Plaats een aanmeldformulier op uw website in de header, footer, als popup of op een aparte landingspagina.
  2. Integreer het aanmeldformulier op uw social media kanalen (als link of via Facebook als ingesloten formulier).
  3. Wanneer u gebruik maakt van een nieuwsbrief software worden de nieuwe aanmeldingen (en afmeldingen) automatisch bijgehouden. Dit zorgt voor vrijwel geen handmatige inspanning voor u.

Waarom nieuwsbrieven zich optimaal in uw marketingplan integreren

E-mailmarketing maakt deel uit van de perfecte marketingmix. Wanneer lezers zich inschrijven op een nieuwsbrief tonen ze hun eerste interesse. Het enige wat u hoeft te doen is hierop in te spelen en de aandacht van de lezer te behouden.

Omdat e-mailmarketing een zeer goedkoop kanaal is, kunt u uw ontvangers vaker bereiken dan via direct mail. U moet er echter wel rekening mee houden dat een te hoge verzendfrequentie hinderlijk kan zijn. Bouw in het begin uw verzendfrequentie langzaam op en bekijk hoe de afmeldratio zich ontwikkeld. Blijft deze stabiel? Dan kunt u de verzendfrequentie behouden of zelfs verhogen. Ziet u dat steeds meer mensen zich afmelden? Dan verzend u waarschijnlijk te vaak een nieuwsbrief en zien uw lezers de waarde hier niet van in.

Het is raadzaam om altijd uw ontvangers in groepen op de delen en geselecteerde inhoud op maat te versturen (bijvoorbeeld aangepast aan het geslacht, de leeftijd of de woonplaats). Exclusiviteit in de nieuwsbrief verhoogt de interesse van uw ontvangers en zorgt ervoor dat ze met plezier uw mailings ontvangen.

De 7 belangrijkste voordelen van e-mailmarketing in een overzicht

1⃣  Zeer lage kosten

Zoals gezegd zijn e-mails niet duur. Een van de grootste voordelen van e-mailmarketing is dat de kosten in het niet vallen in vergelijking met gedrukte reclame of dure betaalde advertenties. De verzending van een nieuwsbrief kost tussen 0,0006 en 0,01 euro. Dit maakt het een stuk goedkoper dan een brief, die tussen de 0,36 en 0,101 euro kost om te versturen.

2⃣ Succes door een hoge ROI en optimale meetbaarheid

De ROI (return on investment) heeft een factor van 38, wat e-mailmarketing tot een zeer interessant verkoopkanaal maakt. Dankzij realtime rapporten kunt u uw succes ook direct meten. In tegenstelling tot gedrukte reclame kunt u via e-mailmarketing op elk moment zien hoeveel mensen uw mailings hebben ontvangen en uiteindelijk geopend. De rapporten registreren de lever-, open- en klikpercentages. Het gedetailleerde overzicht toont u alle belangrijke kerncijfers in één oogopslag.

3⃣ Waterdichte gegevensbescherming

De meeste nieuwsbrief tools, zoals Newsletter2Go, voldoen aan de AVG-norm. Dit betekent dat ze voldoen aan de EU-richtlijnen voor gegevensbescherming. De aanmeldformulieren zijn gekoppeld aan een double opt-in mailing, die het genereren van een wettelijk veilig adres garandeert. Hiermee geeft de ontvanger toestemming voor de nieuwsbrief en kunt u dit als verzender ook eenvoudig bewijzen. Een geïntegreerde afmeldlink stelt de ontvanger in staat om zich te allen tijde uit te kunnen schrijven voor de nieuwsbrief.

4⃣ Efficiëntie dankzij automatisering

In de meeste nieuwsbrief programma’s kunt u handig processen automatiseren. Wanneer iemand zich abonneert op de nieuwsbrief, wordt de abonnee automatisch opgenomen in een adresboek en ontvangt degene een double opt-in mailing. Als een ontvanger op de bevestigingslink in de mailing klikt, bevestigt deze de ontvangst van de nieuwsbrief.

Lifecycle campagnes kunnen ook met behulp van automatisering worden gemaakt. Dit geeft u de mogelijkheid om uw ontvangers op weg naar belangrijke evenementen te begeleiden en om de Customer Lifetime Value (CLV) te verhogen. U bepaalt de tijden waarop de nieuwsbrieven moeten worden verzonden.

Automatisering gaat verder dan alleen het automatisch feliciteren van klanten op hun verjaardag. Het omvat ook het automatisch versturen van upselling mailings, vouchermailings of reactivatiemailings naar een groot aantal ontvangers tegelijkertijd. Het betekent echter vooral tijdsbesparing en minder werk voor uw medewerkers, zodat ze meer tijd hebben om aan andere taken te wijden.

5⃣ Personalisaties

Een groot voordeel van e-mailmarketing in vergelijking met analoge marketing is de eenovudig in te voeren personalisatie. U heeft de mogelijkheid om uw ontvangers persoonlijk en individueel aan te spreken. U kunt elk deel van de nieuwsbrief personaliseren, of het nu de onderwerpregel, een foto, de begroeting of de call to action (CTA) is.

6⃣ Nieuw idee? Test het!

U heeft een nieuw idee en weet niet goed hoe dit precies bij uw ontvangers in de smaak zal vallen? Test het met een A/B-test. Plaats in variant A bijvoorbeeld uw nieuwe idee voor een nieuwe headerafbeelding, terwijl u in variant B de afbeelding integreert die u normaal gesproken zou gebruiken. Stel vervolgens in naar hoeveel procent van het totale aantal ontvangers de testversies moeten worden verzonden. Na een door u te bepalen tijd wordt dan vervolgens de winnaarsmail naar de resterende ontvangers gestuurd.

7⃣ Altijd goed bereikbaar

Een ander groot voordeel van e-mailmarketing is dat u uw e-mails eenvoudig vanuit uw eigen huis kunt bedienen en controleren. Bovendien openen ontvangers nu meer dan 50% van hun e-mails onderweg. U kunt de ontvanger dus vrijwel overal en altijd bereiken met uw e-mails.

Alle e-mailmarketing voordelen samengevat

  • Privacybeleid, geheel conform the AVG-privacywet
  • U bereikt veel mensen tegelijkertijd met slechts één muisklikDoelen zoals het winnen van nieuwe klanten en het versterken van de klantloyaliteit kunnen op verschillende manieren worden bereikt
  • Door automatisering minder werk voor het maken van reclamemateriaal en de distributie
  • Via geautomatiseerde processen (DOI-proces, afmeldbeheer) een fijne ervaring voor de klant
  • Tijdbesparend
  • Lage kosten
  • Goede succescontrole en meetbaarheid
  • A/B testen eenvoudig uit te voeren
  • Planning en schaalbaarheid van campagnes
  • Hoge efficiëntie
  • Uw klanten door personalisaties direct en individueel aanspreken
  • Beste ROI van alle marketingkanalen
  • Mobiliteit
  • Onderdeel van uw gehele omnichannel en perfect voor het begeleiden van lezers in het klanttraject
  • Groen alternatief voor print advertenties

Zoals u ziet brengt e-mailmarketing een hoop voordelen met zich mee. U begint met een goede planning en werkt vervolgens de strategie uit. Besteed extra aandacht aan relevante en gepersonaliseerde inhoud. Dankzij de automation opties bespaart u tijd en heeft u minder handmatige inspanning. Lastig het niet, maar oefening baart zeker kunst. Veel plezier met het voorbereiden van uw volgende e-mailmarketing campagne!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Newsletter2Go maakt gebruik van cookies zodat je onze site optimaal kunt gebruiken. Meer hierover lees je in het privacybeleid. Ik ga akkoord.