Gratis aanmelden Log in
Home » Newsletter2Go blog » Schrik en sensatie: Tips voor uw volgende Halloween e-mailcampagne

Schrik en sensatie: Tips voor uw volgende Halloween e-mailcampagne

19/10/2017

Halloween e-mailcampagne

Waarom eigenlijk een Halloween e-mailcampagne versturen?

Halloween is ook in Nederland voor velen een goed excuus om een avond te transformeren in de IT clown, een skelet herrezen uit de dood of een schurk uit een populaire film. Basisscholen organiseren steeds vaker evenementen voor de kinderen om langs de deuren te gaan en snoep op te halen. Ook pretparken toveren het park voor de gelegenheid graag om in één groot spookhuis met Halloween versiering. Of u aan de Halloween hype meedoet is aan u, maar voor het geval u hiervoor kiest geven we u in dit artikel graag enkele tips voor een spookachtige Halloween e-mailcampagne.

De opzet van uw Halloween e-mailcampagne

E-mailmarketing kan ideaal worden gebruikt om een speciale Halloween campagne op te zetten en in contact te komen met uw klanten. Voor Halloween kunt u gerust uw creativiteit de vrije loop laten en met diverse kleuren en accenten in de nieuwsbrief spelen. De lay-out mag best compleet anders zijn dan de doorgaanse e-mailontwerpen die u verstuurt.

Hieronder leest u een aantal handige tips voor een succesvolle Halloween e-mailmarketingcampagne.

De juiste Halloweensfeer creëren

Het is belangrijk dat u het thema “Halloween” oppakt en centraal stelt in uw campagne. Dit doet u bijvoorbeeld door gebruik te maken van kleuren, motieven, afbeeldingen of emojis – alles kan aan het thema worden aangepast. Halloween is griezelig en spookachtig, maar door de kostuums staat het ook voor uzelf niet te serieus nemen.

Versier bijvoorbeeld de achtergrond met een Halloween motief. Beheert u bijvoorbeeld een webwinkel voor kookgerei of een receptenblog? Plaats dan griezelige pompoenen in de Halloween nieuwsbrief. Spinnen doen het ook goed voor bijvoorbeeld dierenwinkels. Hoewel eigenlijk alle Halloween versieringen voor ieder soort bedrijf gebruikt kunnen worden. Er zijn geen grenzen aan uw verbeelding.

Het ontwerp mag zoals eerder vermeld dus best flink opvallen. Dit geldt voor alle speciale campagnes, zo ook voor Kerst en Pasen. Normaal wordt aangeraden om voor één soort huisstijl te kiezen, maar met Halloween mag alles uit de kast getrokken worden. Met de stappen hieronder kunt u effectief uw mailing optimaliseren.

Een griezelige inleiding en relevante inhoud

Een grappige of griezelige introductie maakt de stemming los en zorgt ervoor dat uw ontvanger zich positief voelt. Begin bijvoorbeeld met een klein eng verhaal of presenteer geschikte recepten voor Halloween. Vooral bij een viering als Halloween zijn de recepten eindeloos. Bloederige eetbare vingers, pompoenjam en merengue spookjes; het Internet staat vol met creatieve baksels. Een klein recept brengt afwisseling en trekt tegelijkertijd de aandacht van de lezer.

Herinner uw abonnees er bijvoorbeeld aan wat ze nodig hebben voor Halloween. Bied relevante informatie door een kant-en-klaar boodschappenlijstje te integreren. Ook DIY-versiering wordt erg gewaardeerd. Een ander idee is om ruim van tevoren kostuumideeen en eventuele instructies te verzenden.

Na de introductie, waarin u de toon van de Halloween e-mail zet kunt u natuurlijk ook overgaan tot het verhogen van uw conversies. Integreer producten uit uw webshop of biedt een speciale actie of korting voor de dag zelf aan. U kunt ook iets met het trick or treat thema doen en zoetigheiden bij iedere bestelling aanbieden. Lees verder om hier meer over te weten te komen.

Geestelijk goed ontwerp

Zelfs als u geen speciale Halloween producten in uw assortiment hebt, kunt u de reguliere producten gebruiken en in een Halloween jasje steken. Ontwikkel een Halloween design en presenteer uw producten in een ander licht dan gebruikelijk. Griezelige foto’s en bijpassende labels trekken de aandacht.

Een Halloween lay-out kan eenvoudig worden ontwikkeld. Bijzonder nuttig zijn de typische kleuren, waaronder:

  • Wit (zoals voor spoken of spinnenwebben)
  • Rood (zoals voor bloed)
  • Geel (zoals voor kaarslicht)
  • Oranje (zoals voor pompoenen)
  • Zwart of grijs (algemeen om een donkerdere sfeer te maken)

Naast de geadverteerde producten kunt u het Halloween thema ook in de website doortrekken door her en der pompoenen, vampieren, zombies, geesten, heksen, vleermuizen, spinnen of skeletten op te laten duiken.

Een catchy onderwerpregel en bijpassende bewoording

U zult waarschijnlijk niet de enige zijn die Halloween aanbiedingen per e-mail verstuurt. Binnen enkele seconden beslist de ontvanger of de e-mail wel of niet geopend wordt. Probeer daarom uw aandacht op uw Halloween e-mail te vestigen met een catchy onderwerp.

  • Geen tricks, alleen maar treats
  • Een sale zo groot dat het bijna eng is
  • Ding dong! Onze Halloween sale staat voor de deur
  • BOE! Een Halloween treat voor jou
  • Klaar voor een spookachtig avontuur?
  • Beangstigend goede deals: tot 50% korting

Vergeet niet dat vooral kinderen genieten van Halloween. Waarom zouden we de kinderen niet met de juiste formulering aanspreken? Gebruik bijvoorbeeld voor bepaalde producten woorden als “Voor kleine heksen en tovenaars”, zodat ouders in één oogopslag kunnen zien waar ze de juiste producten voor hun kinderen kunnen vinden.

Extra tip: Telmenu invoegen

Om uw klanten te helpen bijhouden hoeveel dagen er nog tot Halloween over zijn en hoeveel tijd ze nog hebben om boodschappen te doen, kunt u een aftelling instellen. Dit kan bijvoorbeeld ook worden aangeduid met een zin als “10 dagen tot de zombie apocalypse”. Deze aftelling maakt de e-mail meer urgent en motiveert abonnees om de Halloween e-mail te openen, bang dat ze anders iets missen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Newsletter2Go maakt gebruik van cookies zodat je onze site optimaal kunt gebruiken. Meer hierover lees je in het privacybeleid. Ik ga akkoord.