Conversieverhogende onderwerpregels voor e-commerce nieuwsbrieven

E-commerce onderwerpregels

5 tips voor krachtige onderwerpregels voor conversieverhogende e-commerce nieuwsbrieven

Veel online shops in Nederland snappen het belang van e-mailmarketing en verzenden wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief. De ontvanger kan direct in de inbox bericht worden over uitverkoop periodes of persoonlijke kortingscodes. Voor veel online shops resulteren deze nieuwsbrieven dan ook in conversies.

Stuurt u al een nieuwsbrief? En hoe zijn de resultaten van uw e-commerce nieuwsbrieven?

Vandaag duiken we in mogelijkheden om de onderwerpregels voor e-commerce nieuwsbrieven te optimaliseren. Het onderwerp is het eerste wat de lezer zal zien en is bepalend voor het wel of niet openen van de nieuwsbrief. In deze enkele seconden moet u de lezer overtuigen dat de e-commerce nieuwsbrief relevant is. Een uitdaging, maar zeker niet onmogelijk.

Lees mee en leer hoe u effectieve onderwerpregels schrijft. Maak daarna van deze 5 tips actiepunten en ontdek hoe uw nieuwsbrieven nog beter zullen presteren.

1. Speel in op het aankoopcyclus van de klant

Met het oog op e-commerce onderwerpregels die écht werken en tot resultaten leiden, is het van belang dat u op het koopcyclus van de klant inspeelt. Zo moeten loyale klanten op een geheel andere manier dan lezers die nog geen aankoop hebben gedaan worden aangesproken. De eerste groep kent u merk en de kwaliteit van uw product, de laatste moet eerst worden overgehaald om van uw product gebruik te maken.

Zo kunt u op het aankoopcyclus inspelen.

In de awareness fase maken potentiële klanten voor het eerst kennis met u product. Ze hebben nog geen idee of uw product interessant is, of het aan hun eisen voldoet en of het een probleem oplost.

Sterker nog, heeft de klant eigenlijk wel een probleem? Is uw product een noodzaak of overbodig?

Het antwoord is ja. De klant heeft u product nodig en u verteld in deze fase precies waarom. Toon het probleem en maak de klant nieuwsgierig naar een oplossing. Presenteer niet direct een aanbieding, maar bouw eerst vertrouwen en een band met de potentiële klant op.

Dit kunt u doen door uw e-mails te voorzien van een:

  • Whitepaper
  • Instructievideo
  • Webinar
  • Blogartikel
  • Checklist
  • Ebook

E-commerce onderwerpregels kunnen er in de awareness fase zo uit zien:

  • Krijgt u ook niks gedaan voor uw eerste koffie?
  • [Video] Werkt (naam merk) voor mij?
  • Hier is een gratis versie van mijn boek… (plus andere extra’s)
  • Speciaal voor Valentijnsdag een cadeautje van ons voor u

Na deze fase komt de klant in het midden van de koopcyclus terecht. De klant realiseert dat er een probleem is en zoekt nu naar de beste oplossing. In de evaluatiefase zal de klant onderzoeken of uw product een goede investering of niet is.

Maak de klant attent op de voordelen van uw product en hoe het op hun wensen aansluit, bijvoorbeeld door het aanbieden van:

  • Case studies
  • Klantbeoordelingen
  • Demo video
  • FAQ
  • Sample van het product

E-commerce onderwerpregels kunnen er in de evaluatiefase zo uit zien:

  • Gratis training: Leer hoe onze software uw sales direct met 10% verhogen
  • [Video] Hannah verteld hoe ze 15 kilo met onze afslankthee afviel
  • Ontdek onze cups en probeer 10 kopjes koffie geheel gratis
  • FAQ voor(naam klant)
  • Laatste kans! Registreer nu voor uw live demonstratie

Tenslotte komt de klant in de aankoopfase terecht. Ze hebben besloten om een aankoop te doen, maar zijn niet 100% zeker of dit uw product is. In deze fase moet u de potentiële klant over de streep trekken. Biedt ze een “offer they can’t refuse”.

Uw nieuwsbrief kan onder andere het volgende bevatten:

  • Gratis proefperiode
  • Live demo
  • Consultatiegesprek
  • Kortingcsoupon

E-commerce onderwerpregels kunnen er in de aankoopfase zo uit zien:

  • Wees er snel bij! Deze week nog 50% korting
  • Gratis verzending wanneer u binnen nu en twee uur besteld
  • Nog 2 dagen genieten van 50% korting op alle jassen
  • Uw kortingscode voor 25% korting verloopt bijna!

2. Personaliseer de onderwerpregel

Het is ontzettend belangrijk om klanten het gevoel te geven dat uw e-mail niet een massa e-mail is die naar duizenden andere ontvangers verzonden wordt. Zorg ervoor dat u relevante, passende en doelgerichte e-mails stuurt die voor een goede openratio zorgen.

Hoe?

Door gebruik te maken van personalisatiemogelijkheden.

Personalisatie is op vele manieren mogelijk, maar begint met het de e-commerce nieuwsbrief onderwerpregel.

Dit zijn enkele persoonlijke onderwerpregels om u te inspireren:

  • Gefeliciteerd Anne, we hebben een cadeautje voor je!
  • Steve, ontvang vandaag een gratis paar sokken bij je broek
  • Een video boodschap speciaal voor Maria
  • Kim, dit past perfect bij je eerder gekochte schoenen
  • Veronique, draag jij nog steeds de trends van vorig jaar?

3. Vermijd spamgerelateerde woorden

Conversies verhogen begint met een hoge afleverratio. Wanneer de e-mail niet in de inbox van de ontvanger wordt afgeleverd, maar in de spambox belandt is het eind al snel zoek.

We raden u daarom aan om spamtermen in onderwerpen te vermijden.

Dit zijn termen als casino, gratis, free, win, euro, seks, gokken. Natuurlijk kunt u het woord gratis of een euroteken in uw onderwerp gebruiken, maar zorg er dan wel voor dat u voorafgaand aan de verzending een spamtest uitvoert. Dit kan in de nieuwsbrief software met één klik. U ziet dan snel of uw onderwerp verdacht is of niet.

Vermijd daarnaast ook overtollig gebruik van uitroeptekens, leestekens en hoofdletters. Ook teveel Engelse woorden, zoals een onderwerpregel met “Dear John”, wordt al snel gezien als spambericht.

4. Maak uw lezers blij met freebies

Iedereen, en vooral Nederlanders, houden van gratis cadeautjes. Maak hiervan gebruik en verhoog de openratio en uw conversies door uw lezers te verrassen met een freebie. Ontvangers kunnen snel over de streep worden gehaald door bijvoorbeeld de volgende aanbiedingen:

  • Gratis verzending
  • 1+1 gratis
  • 2 voor de prijs van 1
  • ..% korting – alleen vandaag

5. Speel met humor en verrassende elementen

Niet alle nieuwsbrieven hoeven informatief en serieus te zijn. Speel eens met humor en voeg een verrassend element aan uw e-mail toe. Experimenteer met aantrekkelijke, grappige e-commerce nieuwsbrief onderwerpen en test of deze bij uw doelgroep tot hogere openratio’s en conversies leiden.

Enkele voorbeelden van slimme, humoristische e-mail onderwerpen:

  • Uber: Since we can’t all win the lottery…
  • OpenTable: Licking your phone never tasted so good
  • BuzzFeed: Yes, We’re Still Talking About Kim Kardashian’s Butt
  • Groupon: There are no deals in this email
  • Influitive: So I’ll pick you up at 7?
  • Grubhub: Last Day To See What This Mystery Email Is All About
  • Your Match.com profile has been suspended due to low interest
  • Fwd: Fwd: hysterical jokes from AUNT BETH

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.