Social Media structureren met een contentkalender

Content kalender social media

Het is donderdag kwart voor vier, de week loopt al op zijn einde maar u heeft deze week nog niks op de social media kanalen van uw bedrijf geplaatst. U zit met uw handen in uw haar, want wat moet u deze week weer verzinnen. Gebeurt dit regelmatig? Dan biedt een contentkalender waarschijnlijk uitkomst!

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender klinkt heel interessant en ingewikkeld maar het is eigenlijk heel simpel! In de contentkalender gaat u de verschillende soorten content inplannen. Maar eerst gaat u bepalen over welke onderwerpen u berichten wilt delen.

Mensen zijn gewoonte dieren, met een contentkalender komt er meer structuur in uw content en zult u meer volgers opbouwen.

Bepaal daarom ongeveer 5-10 onderwerpen, bijvoorbeeld:

  • Dilemma op dinsdag
  • Opgeleverde projecten
  • Verjaardagen van medewerkers
  • Feestdagen
  • Nieuwe collectie producten
  • Sale periode

Wat wilt u online uitstralen?

Het is belangrijk om duidelijk in kaart te brengen wat u online met uw bedrijf wilt uitstralen.

Staan persoonlijke verhalen voorop? Ga dan aan de slag met “medewerker in de picture.

Wilt u liever laten zien waar uw bedrijf toe in staat is? Laat dan nieuwe projecten zien.

Is uw creativiteit op? Dan kunt u naast uw eigen geformuleerde onderwerpen ook gebruik maken van een zogenaamde “inhaakkalender”. In deze kalender staan alle bijzondere dagen zoals: secretaressedag, klantendag, dress red day etc. Deze dagen kunt u ook gebruiken voor het delen van content. Ga vooral creatief aan de slag met deze dagen!

“Een slecht onderhouden social media profiel is erger dan geen social media profiel”

Kies zorgvuldig uw social media kanalen

Elk social media kanaal wat u aanmaakt, zal ook onderhouden moeten worden. U moet op de hoogte blijven van alle nieuwe features en zal steeds weer nieuwe content moeten plaatsen.

Ga dus liever voor social media kanalen die goed aansluiten op uw bedrijf. Kies niet voor Instagram als u vooral met grote MKB bedrijven samenwerkt. LinkedIn is dan een veel beter platform voor uw bedrijf.

Vervolgens is het belangrijk dat u zoveel mogelijk over dit kanaal te weten komt.

  • Welke mogelijkheden biedt het om content te delen?
  • Welke wilt u daarvan in gaan zetten voor uw bedrijf?
  • En wilt u uw medewerkers stimuleren om ook content te delen?

Vooral Facebook en Instagram brengen bijna elke maand weer nieuwe features uit. Het oogt natuurlijk heel professioneel als u gelijk aan de slag gaat met deze opties!

Content kalender maken

Zo maakt u een contentkalender!

Oké. Genoeg over de basis, tijd om aan de slag te gaan! Wanneer alles is uitgedacht zal de contentkalender moeten worden vormgegeven.

Open een Excel bestand en maak een kalender voor de desbetreffende maand. Aan de zijkant van de kalender maakt u een soort “legenda”, hierin zet u alle eerder benoemde onderwerpen voor de content.

Geef elk onderwerp een aparte kleur, zodat u straks de verdeling goed kunt zien in de kalender. U kunt vervolgens de onderwerpen verdelen over de kalender. Bedenk goed hoe vaak u een bericht wilt plaatsen en of u genoeg tijd heeft om de content voor te bereiden.

In een extra tabblad van het Excel bestand maakt u een overzicht van de bedachte content. Zorg ervoor dat collega’s dit ook kunnen begrijpen.

  • Wat heeft u nodig?
  • Zijn er afbeeldingen of moet er gebruik worden gemaakt van stockfoto’s?
  • Welke tool van het social media kanaal gebruiken we er voor? Poll? Instastories?
  • Wie bereidt het voor?
  • Hoe laat moet het online worden geplaatst?
  • Op welke kanalen wordt het allemaal gedeeld?

De voordelen van een contentkalender

Nog niet overtuigd van de voordelen die het u oplevert? Dan is het misschien goed om het onderstaande rijtje nog eens door te nemen.

  • Vergeet nooit meer een speciale dag
  • Werk naar lanceringen toe
  • Collega’s zijn goed voorbereid
  • Dankzij de voorbereiding is de content van hogere kwaliteit
  • U kunt alles vooraf inplannen
  • Meer structuur en overzicht

Bent u klaar met het gestuntel rondom social media? Dan is het goed om na te denken over een contentkalender!

Dit blog is geschreven door Irene van Cappellen van Marketingmadame.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.